Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mastocytoom (update)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Dazzle
Actief
Aantal honden: 3

mastocytoom (update)

Ongelezen bericht door Dazzle »

Een tijd geleden heb ik geschreven over de poot van Danco. Wat begonnen is als likplek en alles wat we probeerde om dit te stoppen hielp niet. Hij heeft daarna nog 2x 3 weken op de antibiotica gestaan. Dit sloeg wel even aan maar daarna ook niks meer. Vorige week is er een biopt genomen en blijkt het niet om een bacterie te gaan, maar om mastocytoom, graad 3. Dierenarts raad inslapen aan en ik denk ook dat dat de beste optie voor hem is. Het is bij Danco niet begonnen met een zichtbare tumor. Ik sta nu ook in twijfel. Waar doe ik goed aan? De operatie is inmiddels een week geleden en de wonden willen niet genezen. Hij moet een muilkorf om om te voorkomen dat hij het nog meer kapot likt en de hechtingen eruit trekt. Vanalles spookt er nu door mijn hoofd. Poot eraf? Mag ik hem dat aan doen omdat ik hem niet kwijt wil? Danco weegt 46 kilo en is een grote hond. Hij is inmiddels ca. 11 jaar. (Spaanse zwerver)
Laatst gewijzigd door Dazzle op 22 jun 2018 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Dazzle
Actief

Re: mastocytoom

Zo was het voor de operatie
Afbeelding

En zo is het nu
Afbeelding
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door mim »

Gadverdamme... :(: , Diesel had een mastocytoom op haar rug graad 2. Haar hebben we wel laten opereren omdat zij nog fit was en last van die bult had. Ze genas heel voorspoedig maar na 2 maanden werd ze ineens héél ziek, 2 dagen laten hebben we haar laten inslapen. Ze was 12 jaar.
Ik zou het niet doen en het advies van de DA volgen
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Hoe is hij verder? ziek, chagrijnig?
Ik zou hem niet laten opereren.

Als hij verder "goed" is kun je misschien een tijdje een kraag omdoen om likken te voorkomen?

Verder geen advies, heel veel sterkte :flower:
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

kan hij zijn poot verder goed gebruiken ( geen pijn bij belasting? ) ,dan zou ik het overdags gewoon goed inpakken en snachts bv open laten maar een kap op doen zodat hij er niet aan kan likken.

een paar jaar geleden heb ik bij een van mijn honden op 11 jarige leeftijd een achterpoot laten amputeren,en zij redde zich prima ermee ..mocht je daar meer van willen weten dan geef je maar een gil.
Dazzle
Actief

Hij heeft wel pijn. Gisteren een pijnstiller wezen halen bij de dierenarts en dat helpt best goed. Hij voelt zich weer goed genoeg om te genieten van alle aandacht en lekkers wat zijn kant uit komt.
Een pootamputatie hebben wij uiteraard overwogen. Dit kan alleen als hij verder geen uitzaaiingen heeft en dat weten we niet. Dan nog valt het te bezien of hij zich kan redden op 3 poten. Volgens de dierenarts heeft zich al artrose gevormd op zijn gezonde poot en is deze poot niet sterk genoeg om zijn gewicht te dragen. Bij een pootamputatie zal mijn grootste angst zijn dat hij na een paar maanden ellende alsnog in moet slapen.
Kimmie

tja bij een 11 jarige hond zit er altijd wel een kans in dat je een hond in een paar maanden moet in laten slapen...dat hoeft niet eens poot afhankelijk te zijn..

als je hond het goed doet op een pijnstiller zou ik dat gewoon geven,de tijd die die nog leeft maar zo comfortabel mogelijk maken...

sterkte!
Suusz27
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suusz27 »

Gadver, wat een vervelend nieuws.
Ik heb er helaas ook al meerdere keren mee te maken gehad bij onze hond en bij haar wilde het de eerste keer ook niet goed genezen, het ging toen wel om een graad 2.
Uiteindelijk met antibiotica is het toen wel goed genezen.

Wij zijn na de derde tumor doorgestuurd naar Utrecht en hebben goede ervaringen met (ik dacht) Maurice van Universiteit Utrecht, hij was heel eerlijk in adviezen geven etc.
Wellicht eens contact met hem opnemen over mogelijkheden? Wellicht kan masivet nog iets uithalen of toentertijd had hij het over een combi prednison/chemopillen waar goede (tijdelijke) resultaten mee werden geboekt.

Kan de naam even voor je checken eventueel want ik heb later nog wat met hem heen en weer gemaild, hele fijne vent.

Sterkte met beslissingen nemen :flower:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Sam heeft ook een tumor aan de poot. (is topic over bij medisch).

Deze tumor stimuleert ook ontstekingsweefsel, waardoor ik het dagelijks moet verzorgen.

Sam zou aan de antibiotica moeten etc., maar een vriend van mij noemde de optie van Alginate kompressen.
De dierenarts gaf aan, dat dit een humaan middel is, maar zeer goed toepasbaar op weefsel bij honden.

Ik heb het gedaan bij Sam en het verschil is onwijs groot.

Als het ontstekingsbeeld te onrustig/nattig is, dan gebruik ik dus alginate compres, die ik op maat knip. Even met steriele pincet dan aanbrengen.

Misschien is het ook iets voor jouw hond?

http://www.cutimed.nl/product/alginaten ... ®-alginate
Afbeelding
Dazzle
Actief

Hilly45 schreef:

Dat zou ik graag willen proberen! Als ik naar de link ga bestaat deze niet meer. Is het hetzelde als deze? http://www.cutimed.nl/product/alginaten ... E-alginate
Hilly45
Zeer actief

Dazzle schreef:
Hilly45 schreef:

Dat zou ik graag willen proberen! Als ik naar de link ga bestaat deze niet meer. Is het hetzelde als deze? http://www.cutimed.nl/product/alginaten ... E-alginate
Ja dat is hetzelfde. Je kunt het ook in een mensenapotheek ophalen.
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Met Sam zit ik met hetzelfde qua opties; amputeren of niet....., maar heb ook gekozen voor niet-amputatie en dus op comfort. Het voor Sam fijn maken zolang het kan en tot zolang hij nog geniet.

Omdat de tumor bij Sam ook ontstekingen 'aanjaagt', heb ik Sam 1x per dag (als ik groene leem gebruik) of 1x per 2 dagen in een groene badedas bad met de voet. Dan in gewoon schoon water. Daarna tijdje drogen aan de lucht. Dan de verzorging van het tumorweefsel.

Ik heb dan ondertussen water gekookt en afgekoeld. (dan is het steriel) Ik knip het alginate gaas op maat en pak dit met een steriele pincet op, dompel het in het steriele water en leg het dan over het tumorweefsel (wat dan 'open/beschadigd' is. Daarover doe ik een zelfgaas met bijenwas of parafine. Dan een steriel gaasje. Ik wikkel er wat hydrofiel gaas over, heel losjes. Rond af met een zelfklevend verband, ook losjes, zodat je het niet 'afbindt'. Even stukje bandafix erover en het blijft roerloos zitten gedurende 1 of 2 dagen.
Afbeelding
Dazzle
Actief

Ik wil ook inzetten op comfort. Het probleem is nu dat ik zijn operatiewonden niet dicht krijg omdat het bij hem in de huid zit. Naast de operatiewonden ontstaan er bij hem ook spontaan wondjes in de huid die open springen. Als ik zijn wonden nog een beetje kan laten genezen kan ik hem nog wat langer bij mij houden. Elke dag is een cadeautje met hem :I: Ik week zijn poot dagelijks in de biotex. Ik weet ook niet of ik zijn operatiewonden zomaar kan verbinden met iets maar die alginaten compressen kan misschien werken. Hij staat ook al sinds een week of 5 op de antibiotica, ik weet ook niet hoelang ik daar max mee door kan gaan.
Kimmie

Nanna schreef:Ik zou inzetten op comfort. Hij moet het nog leuk hebben en zodra dat niet meer het geval is, is de tijd daar om afscheid te nemen.
Een 46 kilo zware hond van 11 jaar een poot gaan afzetten, ik zou daar nog geen seconde over nadenken. Echt niet.
joes woog ruim 60 kilo...en die redde zich prima met 3 poten,ben heel blij met de tijd die we extra gehad hebben,maar moet wel zeggen dat wij het wel makkelijk hebben,ze hoefde hier alleen op eigen terrein rond te lopen,hoefde geen lange afstanden of wat ook af te leggen

ze kachelde binnen 2 weken alweer gewoon mee met de roedel , ze kon ook gewoon zwemmen, eigenlijk waren er geen beperkingen verder...
Afbeelding

Afbeelding

ik denk dat wíj er meer moeite mee hebben als een hond zelf,ik zou het, zonder enige twijfel , zo weer laten doen...
Dazzle
Actief

Dit is toch wel het beste nieuws in lange tijd. Zojuist een telefoontje gehad van de dierenarts. Hij had Utrecht aan de telefoon gehad over Danco. Ze zijn de biopt daar verder gaan onderzoeken en tot de conclusie gekomen dat het GEEN kanker is maar een allergische ontstekingsreactie. De opluchting die door mijn lijf heen gaat is met geen pen te beschrijven. Ja, het was een flinke blunder en ja, het probleem met zijn poot is er nog steeds maar de dreigende donderwolk boven mijn hoofd is even opgelost. Maandag terug naar de dierenarts voor een nieuwe aanpak (prednison) maar voorlopig heerlijk genieten van het weekend en van mijn hond(en) ❤️
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Dazzle schreef:Dit is toch wel het beste nieuws in lange tijd. Zojuist een telefoontje gehad van de dierenarts. Hij had Utrecht aan de telefoon gehad over Danco. Ze zijn de biopt daar verder gaan onderzoeken en tot de conclusie gekomen dat het GEEN kanker is maar een allergische ontstekingsreactie. De opluchting die door mijn lijf heen gaat is met geen pen te beschrijven. Ja, het was een flinke blunder en ja, het probleem met zijn poot is er nog steeds maar de dreigende donderwolk boven mijn hoofd is even opgelost. Maandag terug naar de dierenarts voor een nieuwe aanpak (prednison) maar voorlopig heerlijk genieten van het weekend en van mijn hond(en) ❤️
He wat geweldig!!!!
Afbeelding
Hilly45
Zeer actief

Re: mastocytoom (update)

Ook dan kun je alginaat compres inzetten. Echt 100x vriendelijker dan prednison. Wel super gaaf beticht.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Wat een fijn nieuws! :cheer:
Dazzle
Actief

Hilly45 schreef:Ook dan kun je alginaat compres inzetten. Echt 100x vriendelijker dan prednison. Wel super gaaf beticht.
Ik was net bij de apotheek maar ze keek mij aan of ik van een andere planeet kwam :mrgreen: Ik ga het meteen online bestellen. Dankjewel voor de tip en ik hoop dat jij ook nog heel lang van je hond mag genieten :J:
Kimmie

dat is wel het beste nieuws wat je kan krijgen!!

super zeg :D :D :cheer:
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Jaaaaaa!! :cheer: :cheer:
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wat een super bericht!
Is er ook nog een antibioticum dat kan worden ingezet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dazzle
Actief

ranetje schreef:Wat een super bericht!
Dat denk ik niet maar weet ik niet zeker.
Hij heeft inmiddels 3 verschillende kuren gehad maar die deden niks, vandaar de biopt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dazzle schreef:
ranetje schreef:Wat een super bericht!
Dat denk ik niet maar weet ik niet zeker.
Hij heeft inmiddels 3 verschillende kuren gehad maar die deden niks, vandaar de biopt.
Het zou kunnen dat Utrecht daar ook nog een antwoord op kan geven.
Voor de zekerheid maar even overleggen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Dazzle
Actief

ranetje schreef: Het zou kunnen dat Utrecht daar ook nog een antwoord op kan geven.
Voor de zekerheid maar even overleggen?
Dat zeker! Als we maandag weer naar de dierenarts gaan zal ik er zeker naar vragen.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat een goed nieuws :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Jeetje bizar..... stel dat je hem al had laten inslapen :ugh:

Geweldig nieuws natuurlijk, geniet van Danco :cheer:
Dazzle
Actief

mosquito1980 schreef:Jeetje bizar..... stel dat je hem al had laten inslapen :ugh:
Daar heb ik ook aan gedacht.Ik ben ook heel blij dat ik de tijd genomen heb om over alle opties goed na te denken. Verder die gedachte maar weer snel opzij geschoven en genieten van het moment :wink:
Hilly45
Zeer actief

Dazzle schreef:
Hilly45 schreef:Ook dan kun je alginaat compres inzetten. Echt 100x vriendelijker dan prednison. Wel super gaaf beticht.
Ik was net bij de apotheek maar ze keek mij aan of ik van een andere planeet kwam :mrgreen: Ik ga het meteen online bestellen. Dankjewel voor de tip en ik hoop dat jij ook nog heel lang van je hond mag genieten :J:
Haha, sorry, schoot even in de lach. In Groningen stad..... kun je het zo bij de apotheek ophalen. Maar online ook. Wel van belang het steriel aan te brengen op beschadigd weefsel, dus niet op intacte huid. Vandaar ook dat je het op maat moet knippen.
Afbeelding
Dazzle
Actief

Hilly45 schreef: Wel van belang het steriel aan te brengen op beschadigd weefsel, dus niet op intacte huid. Vandaar ook dat je het op maat moet knippen.
Oh dat is wel moeilijk bij hem. Het hele gedeelte tussen zijn hak en voet is aangetast. Ik heb ook de maat 15x20 besteld met het voornemen om dat hele stuk in te pakken. Ik zal zo nog een foto plaatsen hoe het er nu uit ziet.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”