Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schijnzwanger (en galastop)
Moderator: moderatorteam
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Schijnzwanger (en galastop)
Dag allen, heb een aantal oude topics rondom schijnzwangerschap gelezen.
Maar die zijn inmiddels zo oud dat ik daar maar niet meer reageer.
Habibi is al even erg traag en lusteloos. (plus keur aan andere kleine dingetjes)
Vorige week maandag eigen dierenarts gebeld, maar die had geen tijd helaas. (ging woensdag op vakantie geloof ik)
Nog maar even aangekeken.
Afgelopen zaterdag was ze niet vooruit te branden, chagrijnig (heeft me helaas examen gekost, maar dat vind ik geen drama) en zat er opgedroogd gelig spul rond haar tepels.
Even gecheckt. En ze gaf melk, niet zo zuinig ook.
Zaterdag Lingehoeve maar gebeld voor overleg.
Direct komen in het weekend vonden ze niet nodig, maar wel zo vlot mogelijk even goed checken.
(baarmoederontsteking, cystes op eierstokken, schijnzwanger, en meer opties)
Vandaag geweest.
En gelukkig, inwendig ziet alles er prima uit. Baarmoeder haast niet te vinden zo klein. En meteen de hele buikholte maar gescand, incl blaas, lever etc. Alles top.
Schijnzwangerschap is de conclusie, ondanks het vreemde moment in haar cyclus (4,5 a5 maand na laatste loopsheid)
Melklijsten zijn ook prima, geen verdikkingen of wat dan ook, alleen wel erg actief dus.
Het totale plaatje, de stevigheid van de melkgift en hoe beroerd ze zich voelt alles tezamen maakte dat de dierenarts galastop als medicatie meegegeven heeft.
(met ook de mededeling dat de lusteloosheid best nog even kan aanhouden)
Kortom, dit is even plan van aanpak.
Galastop en even de lusteloosheid accepteren.
Lang verhaal.
Maar nu de vragen. Schijnzwangerschap is vrij normaal natuurlijk.
Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, ná een stevige schijnzwangerschap.
Blijft dit in deze mate íedere cyclus terugkomen?
Of kan de volgende ronde weer gewoon mild zijn?
In hoeverre heeft galastop goed gewerkt bij jullie?
(ik ga overigens gewoon het advies van de dierenarts volgen, die heeft er voor geleerd)
Maar ik ben dus eigenlijk gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.
Zeker ook omdat ik ontzettend graag níét wil castreren, indien niet écht noodzakelijk...
Habibi is 8 overigens.
Maar die zijn inmiddels zo oud dat ik daar maar niet meer reageer.
Habibi is al even erg traag en lusteloos. (plus keur aan andere kleine dingetjes)
Vorige week maandag eigen dierenarts gebeld, maar die had geen tijd helaas. (ging woensdag op vakantie geloof ik)
Nog maar even aangekeken.
Afgelopen zaterdag was ze niet vooruit te branden, chagrijnig (heeft me helaas examen gekost, maar dat vind ik geen drama) en zat er opgedroogd gelig spul rond haar tepels.
Even gecheckt. En ze gaf melk, niet zo zuinig ook.
Zaterdag Lingehoeve maar gebeld voor overleg.
Direct komen in het weekend vonden ze niet nodig, maar wel zo vlot mogelijk even goed checken.
(baarmoederontsteking, cystes op eierstokken, schijnzwanger, en meer opties)
Vandaag geweest.
En gelukkig, inwendig ziet alles er prima uit. Baarmoeder haast niet te vinden zo klein. En meteen de hele buikholte maar gescand, incl blaas, lever etc. Alles top.
Schijnzwangerschap is de conclusie, ondanks het vreemde moment in haar cyclus (4,5 a5 maand na laatste loopsheid)
Melklijsten zijn ook prima, geen verdikkingen of wat dan ook, alleen wel erg actief dus.
Het totale plaatje, de stevigheid van de melkgift en hoe beroerd ze zich voelt alles tezamen maakte dat de dierenarts galastop als medicatie meegegeven heeft.
(met ook de mededeling dat de lusteloosheid best nog even kan aanhouden)
Kortom, dit is even plan van aanpak.
Galastop en even de lusteloosheid accepteren.
Lang verhaal.
Maar nu de vragen. Schijnzwangerschap is vrij normaal natuurlijk.
Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, ná een stevige schijnzwangerschap.
Blijft dit in deze mate íedere cyclus terugkomen?
Of kan de volgende ronde weer gewoon mild zijn?
In hoeverre heeft galastop goed gewerkt bij jullie?
(ik ga overigens gewoon het advies van de dierenarts volgen, die heeft er voor geleerd)
Maar ik ben dus eigenlijk gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.
Zeker ook omdat ik ontzettend graag níét wil castreren, indien niet écht noodzakelijk...
Habibi is 8 overigens.

-
Eefje83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
Re: Schijnzwanger (en galastop)
ik was toevallig van de week bij de dierenarts voor de schijnzwangerschap van Kyra, en mijn dierenarts had het niet eens meer op voorraad zo lang had hij het al niet meer voorgeschreven.
Hij adviseerde alle speeltjes weg, het eten met 2/3 verminderen en veel afleiding geven.
Nou wilde het toeval dat het de dag daarna als sneeuw voor de zon verdwenen leek, behalve de enorme hangtieten
Mijn dierenarts wilde er maar wat graag het mes in zetten, nou dat wil ik dan weer niet als het even kan.
Maar het medicijn was hij niet echt voorstander van.
Is er niks natuurlijks waarmee je haar kunt ondersteunen?
Hij adviseerde alle speeltjes weg, het eten met 2/3 verminderen en veel afleiding geven.
Nou wilde het toeval dat het de dag daarna als sneeuw voor de zon verdwenen leek, behalve de enorme hangtieten
Mijn dierenarts wilde er maar wat graag het mes in zetten, nou dat wil ik dan weer niet als het even kan.
Maar het medicijn was hij niet echt voorstander van.
Is er niks natuurlijks waarmee je haar kunt ondersteunen?
- Habibi
- Zeer actief
Schijnzwangerschap is écht heel heftig op dit moment. Dus ik volg qua meds voor nu even gewoon de dierenarts.
Maar ik kijk dus wel alvast naar mogelijkheden voor de toekomst, en ben benieuwd naar ervaringen.
Vooral of het steeds zo heftig blijft, en of ik idd wat 'mildere' dingen als ondersteuning kan gebruiken bij evt volgende schijnzwangerschappen.
Overigens, gelukkig, geen enorme discussie met de diefenarts gehad over castratie.
Ik heb meteen aan het begin aangegeven dat écht liever niet wil, behalve als het echt medisch nodig is.
Dat accepteerde ze prima, zonder discussie.
Gelukkig, want dat heb ik ook wel anders meegemaakt.
Maar ik kijk dus wel alvast naar mogelijkheden voor de toekomst, en ben benieuwd naar ervaringen.
Vooral of het steeds zo heftig blijft, en of ik idd wat 'mildere' dingen als ondersteuning kan gebruiken bij evt volgende schijnzwangerschappen.
Overigens, gelukkig, geen enorme discussie met de diefenarts gehad over castratie.
Ik heb meteen aan het begin aangegeven dat écht liever niet wil, behalve als het echt medisch nodig is.
Dat accepteerde ze prima, zonder discussie.
Gelukkig, want dat heb ik ook wel anders meegemaakt.

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Mijn vorige teef kreeg altijd galastop bij een schijnzwangerschap, weinig eten en veel bewegen was niet genoeg, toen ik het een keer zo probeerde scheelde het weinig of ze had een ontsteking
-
sbientje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
mijn vorige hond heeft het ook eens gehad, ik geloof niet dat de schijnzwangerschap daarna net zo erg was. Het hielp bij haar ook niet echt heel erg moet ik zeggen.
Pom geeft iedere schijnzwangerschap flink melk maar qua gedrag merk ik er weinig aan, dus ik laat het maar zo. Ze heeft ook geen borstontstekingen ofzo, anders was het snel uit met de pret natuurlijk
Pom geeft iedere schijnzwangerschap flink melk maar qua gedrag merk ik er weinig aan, dus ik laat het maar zo. Ze heeft ook geen borstontstekingen ofzo, anders was het snel uit met de pret natuurlijk
- Habibi
- Zeer actief
Ramiek schreef:Mijn vorige teef kreeg altijd galastop bij een schijnzwangerschap, weinig eten en veel bewegen was niet genoeg, toen ik het een keer zo probeerde scheelde het weinig of ze had een ontsteking
Ik geloof dat Habibi vanwege dat risico nu ook de galastop krijgt.
Melkklierontsteking is weinig fun.

- Habibi
- Zeer actief
En minder eten dus even nu.
Klinkt logisch, niet echt over gehad met dierenarts.
Klinkt logisch, niet echt over gehad met dierenarts.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Lais heeft nu twee keer galastop gekregen. Ze lacteert na iedere schijndracht maar drie loopsheden geleden bleef één pakket verdikt en was aan het 'rommelen', dit bleef zo tot de volgende loopsheid. De keer daarop heb ik dus voor het eerst de galastop gegeven.
Overigens heb ik een lagere dosering aangehouden, de eerste gift de helft van de aanbevolen dosering (ivm de kans op braken en andere malaise) en volgende toedieningen maximaal 2/3. Het had prima effect en ik heb er geen bijwerkingen van gezien. Hier heeft het dus goed gewerkt maar het was wel puur op de lactatie gericht, ze had verder geen heftige klachten (voelt zich tijdens de lactatie altijd wel echt minder lekker maar niet heftig dus).
Verder verloopt het bij Lais altijd wel een beetje hetzelfde, dus met de vraag of het na een heftige keer zo zal blijven kan ik je niet helpen. Ik heb wel hier op het HF meermaals gelezen dat het per loopsheid kan verschillen maar dat heb je zelf met Habibi ook al gemerkt natuurlijk aangezien ze al vaker loops geweest is en nu pas voor het eerst zo'n last heeft van de lactatie. Ik denk dat ze de volgende keer zomaar weer minder last kan hebben, of de keer daarna, maar hoe die kansen liggen?
Ik vind het zelf best lastig trouwens. Ik zie dat Lais toch wel last heeft van het lacteren, ik heb het idee dat die melklijsten dan nogal gevoelig/pijnlijk zijn want ze gaat in die periode vaak verliggen en zoeken/graven om een plekje te maken (geen nestdrang, maar echt ongemak). Daarom heb ik er de vorige keer ook weer voor gekozen om galastop te geven. Maar ja, geef je dat dan iedere keer of laat je het zo of ga je toch over tot castratie? Ik vind het lastig.
Overigens heb ik een lagere dosering aangehouden, de eerste gift de helft van de aanbevolen dosering (ivm de kans op braken en andere malaise) en volgende toedieningen maximaal 2/3. Het had prima effect en ik heb er geen bijwerkingen van gezien. Hier heeft het dus goed gewerkt maar het was wel puur op de lactatie gericht, ze had verder geen heftige klachten (voelt zich tijdens de lactatie altijd wel echt minder lekker maar niet heftig dus).
Verder verloopt het bij Lais altijd wel een beetje hetzelfde, dus met de vraag of het na een heftige keer zo zal blijven kan ik je niet helpen. Ik heb wel hier op het HF meermaals gelezen dat het per loopsheid kan verschillen maar dat heb je zelf met Habibi ook al gemerkt natuurlijk aangezien ze al vaker loops geweest is en nu pas voor het eerst zo'n last heeft van de lactatie. Ik denk dat ze de volgende keer zomaar weer minder last kan hebben, of de keer daarna, maar hoe die kansen liggen?
Ik vind het zelf best lastig trouwens. Ik zie dat Lais toch wel last heeft van het lacteren, ik heb het idee dat die melklijsten dan nogal gevoelig/pijnlijk zijn want ze gaat in die periode vaak verliggen en zoeken/graven om een plekje te maken (geen nestdrang, maar echt ongemak). Daarom heb ik er de vorige keer ook weer voor gekozen om galastop te geven. Maar ja, geef je dat dan iedere keer of laat je het zo of ga je toch over tot castratie? Ik vind het lastig.
-
Sandra&co
Izzy had het continue. Nou ja, bij wijze van spreken. Die schoot van loopsheid naar een depressie, dan werd ze schijnzwanger, dan weer depressief en dat herhaalde zich 3x per jaar. Dan vind ik de medicatie allang niet meer interessant, dus heb alles eruit laten halen. Opgelost.
- Habibi
- Zeer actief
Ik hoop dat dat bij Habibi uiteindelijk niet nodig is.
Kan me wel goed voorstellen dat je in het geval van Izzy toch die keus gemaakt hebt.
Habibi heeft inmiddels 2x een dosering galastop gehad, gistermidddag en een half uur geleden.
Ze lijkt er niet overdreven misselijk van, gelukkig. (ik geef het met wat voer, dat wel).
Vanochtend leek ze een fractie energieker. Nu ligt ze weer gewoon zichzelf uiterst zielig te vinden op de bank, helaas.
Ik zal haar zo eens meenemen naar het water.
Even zwemmen en afleiding.
Kan me wel goed voorstellen dat je in het geval van Izzy toch die keus gemaakt hebt.
Habibi heeft inmiddels 2x een dosering galastop gehad, gistermidddag en een half uur geleden.
Ze lijkt er niet overdreven misselijk van, gelukkig. (ik geef het met wat voer, dat wel).
Vanochtend leek ze een fractie energieker. Nu ligt ze weer gewoon zichzelf uiterst zielig te vinden op de bank, helaas.
Ik zal haar zo eens meenemen naar het water.
Even zwemmen en afleiding.

- Habibi
- Zeer actief
Jammer dat sinds photobucket weg is, het zo lastig is om foto's te plaatsen.
Filmpje lactatie en foto van Habibi met zelfmedelijden moeten jullie er zelf maar even bij denken nu.
Filmpje lactatie en foto van Habibi met zelfmedelijden moeten jullie er zelf maar even bij denken nu.

-
Neeltje
Goed afleiding geven, geen tijd om bij de pakken neer te gaan zitten.