Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuren versus rasstandaard

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Keuren versus rasstandaard

Ongelezen bericht door grover »

Ja bij jullie staat er nog echt iets heel specifieks over die nek in die standaard.. Nu ben ik niet zo goed met een gradenboog verder maar dat er geen duidelijke grens zichtbaar moet zijn lijkt me redelijk helder..

Bij ons ligt het heikele punt overigens ook op de nek en het gangwerk, maar dan precies andersom. Welsh Springers moeten juist een lange, gespierde nek hebben met well laid back schouders en het gangwerk moet uitgrijpend en vanuit achter stuwend zijn. Maar dat schijnt moeilijk te zijn want al jaren zijn er voornamelijk welsh springers in de showring (waaronder mijn oudste overigens) met schouders die ongeveer achter hun oren liggen, waardoor de nek ook niet lang is, en qua gangwerk zie je veel meer dribbelen en korte passen dan dat je mooi wijd uitgrijpend gangwerk ziet. Met als resultaat dat er extreem vaak een welsh springer met geen nek en kort gangwerk in de erering loopt, waardoor keurmeesters op een gegeven moment gaan denken dat het zo hoort.

En dat zie je dan terug in keurrapporten met zinnen als "Toont erg lang in nek, die middelmatig lang moet zijn."

Letterlijk zegt de rasstandaard dit:
Gangwerk: Soepele, krachtige, wijd uitgrijpende beweging, stuwend vanuit de achterhand.
Hals: Lang en gespierd, zonder keelhuid, goed overgaand in schuin liggende schouders.

Verder is het ook echt referentiekader. Ik vind een nek al gauw kort terwijl jij diezelfde nek misschien juist wel erg lang vindt omdat jouw referentiekader een hond zonder zichtbare nek is ;)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

De tibetaan is ook vierkant maar je ziet op shows honden op 1 gezet worden die in draf zweven als een afghaan.
Keurmeesters hebben echt geen idee wat ze doen.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Paar weken geleden nog verloren van een reu die zo kreupel liep als wat, en dat was niet de eerste keer. Jammer genoeg hebben de meeste keurmeesters geen kaas gegeten van gangwerk, en een deel weet inderdaad ook de ras standaard niet of heeft daar een heel ander beeld van. Voor mij betekend zo'n verslag niet meer dan dat ik kan zien of de keurder iets weet van mijn ras of niet .
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Bij de borderterriers kreeg Spetter commentaar dat ze te klein is, ze zit echter precies op het gemiddelde van wat een teef moet zijn volgens de rasstandaard. Nou is die omschrijving wel alleen in gewicht, wat het niet duidelijk maakt.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ach sinds de alom gerespecteerde km Dhr. Wieldraaier mijn Ca de Bou keurde en zei dat hij een ZG kreeg omdat hij veel te klein was voor een Cane Corso reu is het bij mij sindsdien niet meer dan een leuk dagje uit geworden :goeie:
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Ik heb de indruk dat de Whippets steeds langer worden, meer hoekingen in de achterhand hebben, langere nekken en rechtere ruggen.
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Lola kreeg standaard “klein teefje” terwijl ze precies 1,5cm kleiner was dan de max in de standaard.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft nog weleens de opmerking 'aan de maat' gekregen, terwijl hij behoorlijk exact de ideale hoogte voor een reu heeft en eerder naar té licht gebouwd neigt dan richting te stevig... En een teefje dat echt onder de toegestane maten zit krijgt nogal eens (van sommige keurmeesters) 'uitmuntende maat'. Gelukkig zijn er ook die dat teefje 'te elegant' vinden, te fijn gebouwd. En dat is ze ook. Nog een trend die ik zie en niet toejuich is om zware beharing te verkiezen boven bevedering die de elegantie benadrukt. Vacht hoort sluik te zijn, lichte slag is toegestaan, maar het lijkt soms hoe weelderiger de vacht, hoe beter. En dat alles gaat ook nog in tegen 'elke vorm van overdrijving is ongewenst'. Gelukkig hebben shows bij de Markiesjes maar weinig invloed op hoe er gefokt wordt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”