Jackira schreef:Caro. schreef:Het kind is officieel gewend
Van 'best braaf', naar een 'complete feeks' in een paar uur tijd

Niet meer luisteren, woest blaffen onder het eten (terwijl ze al die tijd
doodkalm lag tijdens het eten) en bij een 'ehh nee!' kreeg je nog een paar blaffen om je oren
Vanavond een schattig pupje van 12 weken en mevrouw Jessie kreeg toch ineens wat dominantie neigingen tijdens het spel, waar ze daarvoor ontzettend
leuk en lief speelde, en daarna weigerde ze te zitten... 'bananen' noemen ze dat volgens mij. Gewoon strak de andere kant opkijken 'jij bent totaal
niet interessant'
Yep, de beer is los, veiligheidsgordels om, stevige schoenen aan en standvastig blijven
Niet meer zielig, niet meer 'agos, ze is nog maar zo klein en ze weet het niet', het kind is reteslim en zo gehaaid als de pest: eerst
de boel paaien en dan hoppa 'hier ben ik dan echt'

Godzijdank slaapt ze pfiewwww...
Ik vind het een vreselijk woord maar is ze niet wat overprikkeld geweest? Wat mij opvalt tijdens het hele opgroei proces is dat als je er zelf met volle kracht tegen in gaat dat het dan een strijd gaat worden. Als je niet teveel op de spits drijft en niet meer gehoorzaamheid vraagt dan wat net nodig is dan schipper je door de lastige tijd heen vind ik.
Jack is nu 1 jaar en het aanlijnen na de wandeling blijft een heikel punt

. Maar nog nooit is hij weggerend en ik denk dat het is omdat ik het niet op de spits drijf. Ik zie spanning bij hem, voorpootje gaat omhoog en hij kijkt van me weg. Met een beetje paaien lijn ik hem aan terwijl hij aarzelt. Hij wil nog niet naar huis, dat is de achterliggende reden. Maar elke keer bouw ik weer meer een routine op en ik geef hem niet de kans dat weglopen tijdens aanlijnen een optie is. Dus dat betekend dat als ik denk dat het niet gaat lukken ik het ook niet op de spits drijf en dan kies ik even later een beter moment.
Wellicht overprikkeld qua indrukken, gister heeft ze veel gespeeld met andere honden en ik merk aan haar als er teveel is op één dag, dat ze dan
heel druk gaat worden.
Vannacht ging de bench dus ook ineens niet meer: ze slaapt al sinds 8 nachten alleen in de bench, gewoon rustig, en ineens vannacht was het janken,
huilen en blaffen.
Qua vraag/eisen aan haar, denk ik niet dat ik teveel van haar vraag. Ze laat zich gewoon aanlijnen, er zit geen dwang achter.
Ze rent los, ik laat haar lekker rennen en zo'n 2 á 3 keer roep ik haar bij me en beloon ik haar met wat heel lekkers. Op dezelfde manier met
het aanlijnen en ze blijft gewoon heel kalm staan en laat zich aanlijnen.
Dat is dus precies waarom ik haar nu loslaat (op gekozen plekken hoor, niet in drukte, niet langs een straat uiteraard!), omdat ze nog die
aanhankelijkheid heeft. Ze vindt het nog eng om ver van me vandaan te rennen en ze komt graag naar me toe.
Wat ik dus wel merk, is dat ze bij rustige dagen veel meer 'te genieten' is dan bij drukke dagen, dan is die overprikkeling er weer.
Maar goed, soms lopen dagen zo, soms moeten er ook andere dingen gedaan worden en dan raakt ze de weg een beetje kwijt.
Maar het is altijd vallen en opstaan met een pup, een hele leuke tijd en een tijd waarvan je soms denkt 'dit doe ik nooit meer'