Dat zijn over het algemeen dus mensen die er vól voor gaan. Die niet elke dag een ander ras willen en zich iets beter hebben voorgelicht dan "Ik kwam iemand tegen met zo'n hond en dat vond ik wel wat ja!".Nanna schreef:Nou, laatst was iemand bij Pauw aan tafel die een wolfhond als therapiehond had. Die vrouw was zo autistisch als een toeter en ontleende veel aan dat beest. Volgens mij heette die hond Yuriko.Sandra&co schreef:Gaat het je er nou om hoe zo'n beest eruit ziet of dat hij geschikt is waar je hem voor nodig hebt? Een wolfhond als therapiehond, mijn god. Hoe krijg je het verzonnen. Het zijn geen beginnershonden...erg gevoelig. Zou het niét doen.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kan niet kiezen
Moderator: moderatorteam
Re: Kan niet kiezen
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Baseer je nooit op maar één exemplaar van een ras, dat kan behoorlijk tegenvallen.incubi666 schreef:In het park vandaag heb ik met iemand gesproken en hij een Tsjechische wolfhond. Hij was zeer goed appèl super lief en qua km veters ach als ik ga werken is het maar voor paar uur.
-
- Zeer actief
Ik wil ook elke dag een ander ras
Het is ook gewoon heel erg moeilijk een ras te kiezen vind ik. Ik snap het dus ergens wel, eigenlijk. Ik denk dat het best kan werken mits je inzicht hebt en bereid bent je aan te passen aan de hond. Door alleen al hond zijn ben je al een prima begeleider voor iemand met autisme, denk ik.

-
- Zeer actief
Ik weet niet precies welke dingen TS van haar hulphond verwacht maar een autismehond hoeft niet noodzakelijk kastjes te kunnen openen.Nanna schreef:Als je inderdaad echt een hond als therapiehond wilt laat dan de poolhonden en wolfhonden maar varen. Die zijn veel teveel op zichzelf gericht en wat zij willen en veel minder op hoe jij het graag gezien zou hebben.
Wolfhonden en poolhonden zijn doorgaans gevoelig voor de stemming van de baas en vaak spiegelende honden bij uitstek. Dat kan net hetgeen zijn wat gezocht wordt in een hond.
Of die honden daar blij van worden is een tweede. Diegenen die ik ken worden er bij een onduidelijke of instabiele baas niet gezelliger op.
Ze nemen alle ruimte die ze kunnen krijgen.
Met alle gevolgen van dien.-Saskia- schreef:Ik weet niet precies welke dingen TS van haar hulphond verwacht maar een autismehond hoeft niet noodzakelijk kastjes te kunnen openen.Nanna schreef:Als je inderdaad echt een hond als therapiehond wilt laat dan de poolhonden en wolfhonden maar varen. Die zijn veel teveel op zichzelf gericht en wat zij willen en veel minder op hoe jij het graag gezien zou hebben.
Wolfhonden en poolhonden zijn doorgaans gevoelig voor de stemming van de baas en vaak spiegelende honden bij uitstek. Dat kan net hetgeen zijn wat gezocht wordt in een hond.
Of die honden daar blij van worden is een tweede. Diegenen die ik ken worden er bij een onduidelijke of instabiele baas niet gezelliger op.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik zou geen mechelaar nemen ... als jij ze geen handvaten geeft zoeken ze zelf wel wat. Daarnaast zijn t over t algemeen geen zeer sociale honden met andere honden of vreemden. Je kunt ze niet lekker even laten spelen met een groepje honden bijv.
Je hebt uitzonderingen maar dat zijn dus ook echt uitzonderingen maar zelfs de meest sociale honden hier waren regelneefjes dus t spelletje moet wel op hun manier gaan...
Van de energiebehoefte van de oudste hier zou je gillend gek worden denk ik...
Je hebt uitzonderingen maar dat zijn dus ook echt uitzonderingen maar zelfs de meest sociale honden hier waren regelneefjes dus t spelletje moet wel op hun manier gaan...
Van de energiebehoefte van de oudste hier zou je gillend gek worden denk ik...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Jij vind ze toch best leuk.......Nanna schreef:Een Mechelaar is leuk als je de africhting in gaat. Anders vind ik het helemaal niks.Angelique. schreef: Eens hoorDenk echt dat het op een drama uit gaat lopen, die mechelaar ook trouwens ben ik bang
Als ik zie hoeveel Mechelaars, al dan niet x, hier ten tonele verschijnen en na een paar maanden weer weg zijn dan wordt het me angstig te moede.
Het zijn de klapkaken van rasgroep 1. Het leek de eigenaar piemelgewijs zo'n goed idee (een pliesiehond!)maar als het onopgevoede monster dan om zich heen begint te bijten kan ie oprotten...
Voor een ochtendje
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Dat is ook wel een beetje het dilemma met dergelijke therapie honden, je wilt een hond die gevoelig is voor de stemming van de baas maar niet zodanig dat het uit de hand loopt. Een spiegelende hond kan heel goed helpen, maar dan moet je wel in staat zijn wat met die informatie te doen.-Saskia- schreef:Ik weet niet precies welke dingen TS van haar hulphond verwacht maar een autismehond hoeft niet noodzakelijk kastjes te kunnen openen.Nanna schreef:Als je inderdaad echt een hond als therapiehond wilt laat dan de poolhonden en wolfhonden maar varen. Die zijn veel teveel op zichzelf gericht en wat zij willen en veel minder op hoe jij het graag gezien zou hebben.
Zelf ben ik ook niet de meest stabiele persoon, ik ga niet in detail treden maar heb waarschijnlijk wel iets van overeenkomst met TS. Heb zelf een senior mechelaar afkomstig uit een asiel en ik merk dat een herder mij erg past maar ook zeker wel een uitdaging is. Het dwingt je te werken aan je "tekortkomingen" tov de hond. Als ik nerveus ben, kortaf of onduidelijk raakt Mitzi van streek. Dat dwingt me om rustig te blijven en om regelmatig de leiding te nemen en duidelijk te zijn, omdat het anders niet eerlijk is voor haar. Hier leer ik van, maar als ik dat niet deed was het helemaal niet zo leuk geweest voor Mitzi. Daarom in mijn geval ook de keus voor een oudere wat stabielere hond die niet gelijk hieperdepiep ontspoort (ook al heeft ze als herplaatser ook echt haar trekjes).

Dus ja, wat zou ik TS aanraden... denk dat je eigenlijk niet zo heel verkeerd zit in de hoek van de herdershonden als daar echt je voorkeur naar uit gaat qua karakter, al zijn het doorgaans geen "beginnershonden" (maar dat zijn weinig rassen echt). Zou dan wel kiezen voor een passend ras, dus een mechelpup of collie uit gevoelige lijnen lijkt me niet handig. Misschien kijken naar een herplaatser waarvan het karakter bekend is?
Wolfhondenrassen zijn wel echt heeeel anders qua karakter, wel maatjes voor het leven maar niet te vergelijken qua karakter met herdershonden. Absoluut niet slaafs, gereserveerd naar vreemden, algeheel terughoudend, enorm gevoelig. Eigenlijk vind ik ze vaak niet geschikt voor mensen die niet wat meer afgelegen wonen. Overigens zijn veel fokkers ook enorm selectief naar pupkopers, en terecht. Te veel mensen kiezen ze vanwege het uiterlijk of denken dat het allemaal wel vanzelf zal gaan.
-
- Zeer actief
Ik heb het vast al eerder gezegd, maar ik denk dat een cattledog wat zou kunnen zijn. Of een Lapinporokoira misschien?
-
- Zeer actief
Toevallig ken ik honden van beide rassen, maar vind dit wel echte werkhonden waar je veel tijd en energie in moet steken.Johnny Jones schreef:Ik heb het vast al eerder gezegd, maar ik denk dat een cattledog wat zou kunnen zijn. Of een Lapinporokoira misschien?
Was de poedel al genoemd?
- DezeNaam
- Vaste gebruiker
Ik begrijp wel dat verschillende rassen je aanspreken maar in TS zijn/haar geval is het toch wel belangrijker dat het karakter van de hond bij TS past en in welke maten TS zich kan aanpassen aan de hond. (Ok, dat is bij iedereen belangrijk, maar aangezien TS dus niet zo stabiel lijkt is het toch een extra aandachtspunt. Enkele maanden geleden schreef je nog dat je geen baasgerichte hond wou en nu kijk je alleen maar daar naar en dan schakel je weer over naar extreem zelfstandige honden...)
En ik vraag me nu ook af of het de bedoeling is dat de hond echt opgeleid wordt tot hulphond? Als dat zo is kan je beter gewoon contact opnemen met mensen die je begeleiden met het opleiden van je hond (als je dat al zelf doet, maar als ik jou was zou ik eerder kijken naar een iets oudere hond die al stabiel is). Deze mensen weten welke honden geschikt zijn als hulphond (oké jaar, er lopen ook husky's rond als hulphond maar in het algemeen komt dit niet vaak voor).
Zelf vind ik persoonlijk niet dat een herder per se een slechte keus is. Ik heb zelf ook 'het één en het ander', maar met de volwassen herdershonden waarop ik gepast heb ging het altijd wel goed. Wel de nadruk op volwassen dus.
Wat hierboven ook genoemd is van het spiegelen kan ik ook wel inkomen. Al moet het natuurlijk niet in overdreven maten zijn. Van de terriër pup waarmee ik wandel kan ik bijvoorbeeld heel veel leren en ook op mezelf toepassen, namelijk dat ik heel geduldig moet zijn en positieve bekrachtigingen veel meer bijbrengen dan negatieve. Maar of ik zo'n hond in huis zou halen? Nee, ik zou er gek van worden.
Maar aan een stabiele herder heb ik dan persoonlijk veel meer. Al zal je dan dus wel moeten zoeken naar een stabiele volwassen hond.
En ik vraag me nu ook af of het de bedoeling is dat de hond echt opgeleid wordt tot hulphond? Als dat zo is kan je beter gewoon contact opnemen met mensen die je begeleiden met het opleiden van je hond (als je dat al zelf doet, maar als ik jou was zou ik eerder kijken naar een iets oudere hond die al stabiel is). Deze mensen weten welke honden geschikt zijn als hulphond (oké jaar, er lopen ook husky's rond als hulphond maar in het algemeen komt dit niet vaak voor).
Zelf vind ik persoonlijk niet dat een herder per se een slechte keus is. Ik heb zelf ook 'het één en het ander', maar met de volwassen herdershonden waarop ik gepast heb ging het altijd wel goed. Wel de nadruk op volwassen dus.
Wat hierboven ook genoemd is van het spiegelen kan ik ook wel inkomen. Al moet het natuurlijk niet in overdreven maten zijn. Van de terriër pup waarmee ik wandel kan ik bijvoorbeeld heel veel leren en ook op mezelf toepassen, namelijk dat ik heel geduldig moet zijn en positieve bekrachtigingen veel meer bijbrengen dan negatieve. Maar of ik zo'n hond in huis zou halen? Nee, ik zou er gek van worden.
Maar aan een stabiele herder heb ik dan persoonlijk veel meer. Al zal je dan dus wel moeten zoeken naar een stabiele volwassen hond.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): Raad maar eens.
- Aantal honden: 1
Mijn keuze is gemaakt het wordt de tjechische slowaakse wolfhond.
Puur karakter energie en een zeer gezond ras
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
..........ehhhhhhh heb het niet helemaal goed bij de hand, maar geloof dat dat laatste best tegen valtincubi666 schreef:Mijn keuze is gemaakt het wordt de tjechische slowaakse wolfhond.
-
- Zeer actief
Het is Tsjechoslowaakse wolfhond. Altijd handig om de rasnaam te kennen voor je naar een fokker stapt.incubi666 schreef:Mijn keuze is gemaakt het wordt de tjechische slowaakse wolfhond.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
en wat dacht je van het karakter, als ze een paar slechte dagen heeft en de hond geen uitdaging geeft dan loopt dat beest van ellende tegen de muren op. Het is geen energieke hond maar een megaaaaa veeeeeellll energiecrutz schreef:..........ehhhhhhh heb het niet helemaal goed bij de hand, maar geloof dat dat laatste best tegen valtincubi666 schreef:Mijn keuze is gemaakt het wordt de tjechische slowaakse wolfhond.

Wens je heel veel wijsheid en geduld toe, want dat heb je wel nodig bij dit ras.

Ik denk dat er wel tegen meer problemen aangelopen kan worden, tenzij je al veel ervaring hebt met honden. Als ik het karakter zo lees, niet de makkelijkste hond:
Er lopen er hier in de wijk twee rond, waarvan er één een keer gezellig is losgebroken en de hond van mijn vriendin heeft gebeten. Hij loopt nu met ze kort aan de riem, waarvan de moeilijkst (oftewel gevaarlijkste) iets van een band om zijn snuit heeft. Als ik ze tegenkom, ga ik toch echt een andere kant uit, of wacht tot hij weg is, want die ene kijkt niet echt vriendelijk naar Lotje en zal haar in de gaten blijven houden tot we uit zicht zijn en dat is geen blik van oh, wat gezellig.
Vorige Verder
Karakter
In aanleg heeft de Tsjechoslowaakse Wolfhond een moedig en standvastig karakter, maar er komen ook schuwere honden voor. Je kunt hem eventueel inzetten voor bewaking maar over het algemeen zal hij weinig blaffen. Ook als familiehond is hij geschikt. Bovendien kan hij met andere diersoorten samenleven mits hij er vanaf pup-leeftijd mee in aanraking is geweest. Op latere leeftijd kunnen er eventueel rangordeproblemen ontstaan ten aanzien van andere honden.
De Tsjechoslowaakse Wolfhond is niet de gemakkelijkste hond qua opvoeding. Hij heeft een zeer consequente hand nodig en richt zich vaak op één baas. Als je hem niet goed begeleidt, stelt hij snel zijn eigen regels vast en laat die niet gemakkelijk terugdraaien. Met heel veel geduld kun je bij dit ras veel bereiken maar hij zal altijd blijven proberen om eigen initiatief en regels te stellen.
Een Tsjechoslowaakse Wolfhond is snel afgeleid. Daarom is hij minder geschikt om via de traditionele weg gehoorzaamheid cq. africhting te doen. Als je er genoeg tijd in steekt, dan behoren IPO, Behendigheid en Speuren zeker tot de mogelijkheden. Verder is de Tsjechoslowaakse Wolfhond in voor lange wandelingen, fietsen, zwemmen et cetera maar ligt hij ook graag bij je op de bank te kroelen. Alleen zijn vindt hij maar niets en zet het dan ook vaak op een huilen zoals wolven dat ook kunnen. Niet zelden probeert hij ook om uit te breken en maakt hij ramen en deuren zowel van binnen als van buiten open.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Niets zo spiritueel als met zo'n hond samen leven en door de bossen op de veluwe wandelen in je geborduurde trui met dromenvanger. Echt je wil niet weten wat dat doet met je chakra en aura.Nanna schreef:Een vriendin van me heeft ze gehad. Waardeloos.
Smerige jagers van de bovenste plank dus loslopen was niet aan de orde. Jatten alles wat los en vast zat en konden niet alleen blijven want dat was gillen en slopen geblazen.
Ik zou er nog eens vijf keer over nadenken en niet alleen voor dat aparte uiterlijk gaan.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
De enige Tjechoslowo die ik ken, is nogal van t primitieve type.
Hij had had een hol gegraven in de bank. Dat was een aanleiding dat het beest een kennel in de tuin kreeg. En dat was een hele opluchting want hij had ook de smerige gewoonte om op de hoogste plek waar hij kon komen een drol te leggen ter markering. Op de keukentafel of op de rugleuning van de fauteuil.
Los kon hij sowieso niet, en het was na verloop van tijd ook een hele verbetering dat hij niet schuimbekkend de honden in de wijk aanvloog.
Hij had had een hol gegraven in de bank. Dat was een aanleiding dat het beest een kennel in de tuin kreeg. En dat was een hele opluchting want hij had ook de smerige gewoonte om op de hoogste plek waar hij kon komen een drol te leggen ter markering. Op de keukentafel of op de rugleuning van de fauteuil.
Los kon hij sowieso niet, en het was na verloop van tijd ook een hele verbetering dat hij niet schuimbekkend de honden in de wijk aanvloog.

-
- Zeer actief
Het zijn hele leuke honden wanneer ze geboden wordt wat ze nodig hebben en er oprecht en respectvol met ze wordt omgaan.
Verwachten dat ze zich net als een retriever of herder relatief gemakkelijk aanpassen aan jouw levenswijze zal zelden werken.
Het is een cliché maar het is écht een manier van leven. De mensen die ik ken die succesvol met zo'n hond samenleven hebben vrede met het primitieve en hebben zich er op meerdere vlakken op aangepast.
Een vriend van me heeft een teef en ik heb nog geen enkele baas-hond combinatie ontmoet die zó geleid wordt door wederzijds vertrouwen. Het is prachtig om te zien.
Maar zet ze op de verkeerde plek en je hebt een potentieel gevaar aan de lijn.
Verwachten dat ze zich net als een retriever of herder relatief gemakkelijk aanpassen aan jouw levenswijze zal zelden werken.
Het is een cliché maar het is écht een manier van leven. De mensen die ik ken die succesvol met zo'n hond samenleven hebben vrede met het primitieve en hebben zich er op meerdere vlakken op aangepast.
Een vriend van me heeft een teef en ik heb nog geen enkele baas-hond combinatie ontmoet die zó geleid wordt door wederzijds vertrouwen. Het is prachtig om te zien.
Maar zet ze op de verkeerde plek en je hebt een potentieel gevaar aan de lijn.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
En dat zijn geen smerige jagers die alles jatten wat los en vast zit? Of heeft ze geen podenco's?Nanna schreef:Ja, die vriendin had ze ook vanwege de gelijkenis met de wolf. Ze had eerst witte herders maar dit was natuurlijk nog meer wolflike.bouvierpoedel schreef:Niets zo spiritueel als met zo'n hond samen leven en door de bossen op de veluwe wandelen in je geborduurde trui met dromenvanger. Echt je wil niet weten wat dat doet met je chakra en aura.Nanna schreef:Een vriendin van me heeft ze gehad. Waardeloos.
Smerige jagers van de bovenste plank dus loslopen was niet aan de orde. Jatten alles wat los en vast zat en konden niet alleen blijven want dat was gillen en slopen geblazen.
Ik zou er nog eens vijf keer over nadenken en niet alleen voor dat aparte uiterlijk gaan.![]()
Spijt!
Ze heeft nu halfwindhonden en die bevallen duizend keer beter

- DezeNaam
- Vaste gebruiker
Ach was 'de keuze' van een paar pagina's geleden geen labrador of golden? :')
Ik kan TS toch echt niet serieus nemen op deze manier. Misschien maar beter dat er gewoon geen hond komt. Hoe zou zo een wolfhond ook moeten dienen als hulphond trouwens? Of is dat plots niet meer nodig?
Het zou ook fijn zijn als je (TS) misschien eens op de andere berichten van mensen reageert.
Al zal een verantwoorde fokker je geen hond meegeven, volledig ondoordachte keuze.
Ik kan TS toch echt niet serieus nemen op deze manier. Misschien maar beter dat er gewoon geen hond komt. Hoe zou zo een wolfhond ook moeten dienen als hulphond trouwens? Of is dat plots niet meer nodig?
Het zou ook fijn zijn als je (TS) misschien eens op de andere berichten van mensen reageert.
Al zal een verantwoorde fokker je geen hond meegeven, volledig ondoordachte keuze.

- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Zeker bij goede fokkers van wolfhonden kun je het vergeten met zo'n onvaste keuze, die geven je simpelweg geen hond mee. Sowieso geven die niet zomaar een pup aan iemand mee, daarvoor moet je eigenlijk al zo'n beetje een bekende zijn in het wereldje en al een tijdje meedraaien.
Natuurlijk zijn er ook beunhazen die er op los fokken en de eerste de beste een pup meegeven, dat het later fout loopt zal hun een zorg zijn.
Natuurlijk zijn er ook beunhazen die er op los fokken en de eerste de beste een pup meegeven, dat het later fout loopt zal hun een zorg zijn.
-
- Actief
De tjech is het niet geworden wel een husky en heb al een Fokker. Ergens in juli een kijkje nemen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Het moet toch ook een hulphond worden? Lijkt me niet de meest ideale keuzeincubi666 schreef:De tjech is het niet geworden wel een husky en heb al een Fokker. Ergens in juli een kijkje nemen.
Dit is het smaakje van de week. Laat maar gaan.crutz schreef:Het moet toch ook een hulphond worden? Lijkt me niet de meest ideale keuzeincubi666 schreef:De tjech is het niet geworden wel een husky en heb al een Fokker. Ergens in juli een kijkje nemen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dan wens ik je heullll veeeeellll succes.... want dat zal je echt nodig hebben, Husky als hulphond trainen, schrijf dat maar op je buik 

-
- Actief
Dank je en nee hulphond is niet nodig. Gewoon een goede lieve energie volle hond met een goed karalter niet slaafs. Ben al.veel aan het lezen top fokkker al gevonden. In landgraafAngelique. schreef:Top keuze![]()
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
De keuze voor een fokker die selecteert op huis en show is dan wel prima, die zullen misschien iets minder werkdrift hebbenincubi666 schreef:Dank je en nee hulphond is niet nodig. Gewoon een goede lieve energie volle hond met een goed karalter niet slaafs. Ben al.veel aan het lezen top fokkker al gevonden. In landgraafAngelique. schreef:Top keuze![]()
www.kyankas.com
-
- Zeer actief
Ik ken een paar honden van die fokker en dat zijn leuke, energieke en sociale honden
Een daarvan wordt zelfs ingezet bij therapieën.

-
- Actief
Moet idd nog een keer bellen komt telkens wat tussen. Mocht het best je te lang duren malamut is een zeer goede vervanger. Blijft een twijfel tussen beide zo weinig verschil. Alleen dan nog kiezen hoe voeren brokken of kvv veel gelezen maar ook lastig. Als ik brok zou voeren zou het wolf of the wilderness arcana of orijen.