Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trektochtentopic

Ervaringen en tips over leuke vakantiebestemmingen sámen met uw hond.
Geef de onderwerpregel svp. een duidelijke titel!

Moderator: moderatorteam

Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Kamperen met de hond... wat neem je mee?

Ongelezen bericht door Hylos »

Crescent schreef:
Hylos schreef:Ik heb zo'n pop up tentje van Decathlon.
Kosten geen drol en super makkelijk op te zetten en na wat oefenen heb je em ook in een handomdraai weer opgeborgen.
Getest met regen, hij is niet heel hoog maar je kunt er wel rechtop in zitten mits je niet op je luchtbed zit. :engel:

https://www.decathlon.nl/browse/c0-spor ... _/N-unjplv
Zo'n pop up tentje is ideaal . Maar oh man, wat heb ik het geweten toen ik na drie dagen festival dat ding weer moest opbergen.
:mrgreen: Daarom zeg ik, eerst even oefenen.
Dat gaat dan duizend keer sneller dan zo'n tent met stokken!
Afbeelding
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Ik zal later wat uitgebreider reageren.

Habibi is meermaals mee geweest kamperen.
Vorig jaar ik voor het eerst zonder partner, alleen met Habibi, wandelvakantie. Gaat prima.

Maar sommige dingen bedenk je inderdaad pas als je er tegenaan loopt...

Ik ga ervanuit dat kamperen an sich bekend is, en dat het puur om de toevoeging 'hond' gaat?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Even teruggelezen.

Ook basic kampeer tips dus...

Wordt iets langer verhaal... :mrgreen:

Overigens keer weekend op pad met iemand die eerder gekampeerd heeft kan ook natuurlijk.
Vast wel HF'ers die dat zien zitten.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Habibi schreef:Vast wel HF'ers die dat zien zitten.
Dat valt reuze mee.
AfbeeldingAfbeelding
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Bram en Thijs valt af.... :LOL:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn lijstje als ik met de hond ga kamperen:

-lange lijn (ik bind haar dan vast aan een picknicktafel, boom, de auto of zet haar vast met een lange haring of grondpin)
-tuigje (want ik wil niet dat ze heen en weer rent en aan het eind van de lange lijn aan haar hals knalt)
-gewone riem voor de wandelingen
-bakje dat zowel als waterbak en als etensbak fungeert (kan gewoon een lichtgewicht reispan zijn die je tussendoor afwast, waar je je eigen eten ook in kunt koken)
-iets warms en zachts om op te liggen snachts, dus kussen en/of dekentjes. Hoeveel en wat ligt er aan hoe ik reis, met de auto kan ik meer mee dan met de trein dus dan kan het wat comfortabeler, maar als ik echt weinig bagage mee wil slaapt ze gewoon op een handdoek of bij mij op het luchtbed. Overdag ligt ze buiten op het gras.
-als het vrij fris is haar fleece 'pyama'
-speeltje
-oude handdoeken voor als ze heeft gezwommen oid
-tekentang
-paspoort waar vaccinaties in staan (indien buitenland)

Volgens mij is dat alles. Eten en snacks koop ik in de plaatselijke supermarkt. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, met reisbenches en opblaasbare manden en aparte water en voerbakken en weetikveelwat allemaal, maar dit zijn echt de essentials en als je dat bij je hebt kun je prima uit de voeten!
bram en thijs
Zeer actief

Habibi schreef:Bram en Thijs valt af.... :LOL:
Waarvan akte. We hebben trektochten met de jongens ondernomen maar we hebben nooit met ze in een tentje gezeten. Ik denk dat ze met tent en al aan de wandel waren gegaan. Hutten van zo af en toe abominabele kwaliteit, rendieren die links, rechts en troelala voorbij kwamen en de hele reut aan huisraad bij ons maar niet in een tent.
AfbeeldingAfbeelding
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Marion. schreef: Tekentang, standaard in mijn broekzak in de zomer. Mijn honden luisterden prima, dus geen grondpin of lange lijnen. Ik had voor hun eigenlijk alleen water, beetje voer voor de eerste dag en de lijnen mee (maar daar liepen ze aan, ik heb het nu over de vakantie dat we het Pieterpad liepen van huis uit). Ik had overigens toen wel speciaal voor hun een eigen dekbedhoes mee, omdat we ook soms in een hotelletje zouden overnachten. Verder geen kleedjes ofzo, want ze slapen op bed.
Hier kun je trouwens een klein verslagje lezen, staat ook in dat ik de trimscharen mee had genomen. Omdat ik dat altijd tijdens relaxen/kroelen doe, maar was ook handig om mijn lange broek af te knippen omdat het toch wel erg warm werd :D

Als we gewoon gaan kamperen - meestal wel met de auto - neem ik niet veel meer mee. Ook geen voerbakken of waterbakken. Wel hun paspoort trouwens. Which reminds me.... als we eind juni een weekje weg willen, moet ik wel nú de rabiës laten zetten :jank:
Nou ja, anders gaan we maar naar vossenvrij gebied.
Wat leuk, Pieterpad lijkt me heel leuk om te wandelen. Ik woon in een teken-arm gebied en het is dan ook normaal dat hier te tang in huis ligt, ik ben altijd ruim op tijd om binnen 8u de teek te verwijderen. Die gaat sowieso mee, en een advantixje leek me ook geen overbodige luxe. Het is jammer (maar begrijpelijk) dat de rabiës niet met een titerbepaling ook "geldig" is.
Habibi schreef:Even teruggelezen.

Ook basic kampeer tips dus...

Wordt iets langer verhaal... :mrgreen:

Overigens keer weekend op pad met iemand die eerder gekampeerd heeft kan ook natuurlijk.
Lijkt me ook ontzettend leuk. Deze zomer wordt voor ons de eerste keer "alleen" op stap, en ik verheug me echt, maar ben uiteindelijk ook een ontzettende gezelligheidsdier, dus heel benieuwd hoe het wordt.
mijke schreef:Mijn lijstje als ik met de hond ga kamperen:

-lange lijn (ik bind haar dan vast aan een picknicktafel, boom, de auto of zet haar vast met een lange haring of grondpin)
-tuigje (want ik wil niet dat ze heen en weer rent en aan het eind van de lange lijn aan haar hals knalt)
-gewone riem voor de wandelingen
-bakje dat zowel als waterbak en als etensbak fungeert (kan gewoon een lichtgewicht reispan zijn die je tussendoor afwast, waar je je eigen eten ook in kunt koken)
-iets warms en zachts om op te liggen snachts, dus kussen en/of dekentjes. Hoeveel en wat ligt er aan hoe ik reis, met de auto kan ik meer mee dan met de trein dus dan kan het wat comfortabeler, maar als ik echt weinig bagage mee wil slaapt ze gewoon op een handdoek of bij mij op het luchtbed. Overdag ligt ze buiten op het gras.
-als het vrij fris is haar fleece 'pyama'
-speeltje
-oude handdoeken voor als ze heeft gezwommen oid
-tekentang
-paspoort waar vaccinaties in staan (indien buitenland)

Volgens mij is dat alles. Eten en snacks koop ik in de plaatselijke supermarkt. Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, met reisbenches en opblaasbare manden en aparte water en voerbakken en weetikveelwat allemaal, maar dit zijn echt de essentials en als je dat bij je hebt kun je prima uit de voeten!
Ja, een lange lijn is een goed idee, en lichter dan een flexi. Ik wilde gewoon een 5 meter synthetisch touw mee dat ook fungeert als drooglijn of weet ik wat. Musketonhaak eraan en klaar. Webmasterachtig tuigje en een halsband gaan mee, en toch ook wel de zware, grote hunter politielijn. Als ik mijn handen vrij wil hebben dan klik ik hond zo makkelijk vast aan mijn broekriem. Ze luistert, maar is wel een struiner en een jachthondje. Met een hekel aan water, dus behalve een microvezeldoekje kan die oude handdoek thuis blijven.

[/i][/i]
bram en thijs schreef:
Habibi schreef:Bram en Thijs valt af.... :LOL:
Waarvan akte. We hebben trektochten met de jongens ondernomen maar we hebben nooit met ze in een tentje gezeten. Ik denk dat ze met tent en al aan de wandel waren gegaan. Hutten van zo af en toe abominabele kwaliteit, rendieren die links, rechts en troelala voorbij kwamen en de hele reut aan huisraad bij ons maar niet in een tent.
Een stuga voor B&T, dat moet wel lukken.
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Habibi schreef: Overigens keer weekend op pad met iemand die eerder gekampeerd heeft kan ook natuurlijk.
:cheer: Ja hoor, maar ik ben kampeer-beginneling. Dus ik lees alle tips lekker mee.

Lees trouwens bij meerdere mensen over een luchtbed, maar is een slaapmatje niet veel lichter om mee te nemen?

Mag je in NL ook 'vrij' kamperen of alleen op een camping?
mijke
Zeer actief

Je mag in Nederland absoluut niet vrij kamperen. Eigenlijk bijna nergens in Europa geloof ik. Wel zijn ze in sommige landen minder streng of hebben ze domweg meer wilde natuur waar je gewoon niet ontdekt wordt :Q:

Ik neem altijd een luchtbed mee want op een matje ben ik echt gebroken. En ook een pomp dus. En een echt dekbed, kussen, extra slaapzak. Maar ik ben dan ook niet zo'n idioot die van plek naar plek trekt :engel: Gewoon je tentje neerzetten op schier ofzo en vanaf daar lekker zorgeloos de dagen aan elkaar laten rijgen :I:
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Lopend en alleen kamperen is natuurlijk wel een uitdaging. Vanwege het gewicht ben je uitermate beperkt in de spullen die je meeneemt. Maar het kan. Bestek 1 lepel, 1 aluminium bord diep, 1 klein aluminium pannetje. Mueslirepen en chocola als noodrantsoenen meenemen maar niet aankomen, dat is voor noodgevallen. Action heeft goed droogvoer in de vorm van pasta wat je met water kortstondig kookt. Halve portie bewaren voor als je weer honger krijgt. Brood neemt veel plaats in. Crackers en roggebrood is voldoende, beleg is niet nodig. Verder, paracord in de vorm van een armbandje, een kleine bijl en een goed zakmes. Takkenzaag in de vorm van een garotte is handig en neemt nauwelijks plaats in. Dat geldt ook voor een klein rolletje masking tape. Kleren die je aan hebt plus een setje reserve. Toiletartikelen heb je niet nodig, tanden poetsen doe je met een uitgerafeld takje. Een klein gastenzeepje doe je mee wassen, afwassen en jezelf wassen. Een felle zaklamp met stroboscoopfunctie. Water is gewicht, ga daar zuinig mee om. Probeer je route te plannen zodat je elke 2 dagen in een bewoond gebied komt voor je rantsoenen aan te vullen.
Het volgende apparaatje is handig als je watervoorraad in het gedrang komt. Water uit beekjes en koeiendrinkbakken kun je dan gewoon drinken via het slangetje. Daar kun je je dan ook even wassen. De algemene regel voor het wassen is simpel. Als omstanders op een afstand van 3 meter beginnen te kokhalzen wordt dat de hoogste tijd. Meestal is dat pas na een dag of acht flink wandelen, zweten en andere bezigheden.
Oh, vergeet niet om twee gastendoekjes mee te nemen. Mijn ervaring is dat na een kilometer of 15 gelopen te hebben, het vel op je schouders los komt door de riemen van de rugzak. Bij elke voetstap word je er aan herinnerd. Gastendoekjes werken dan erg verzachtend. Een ouderwetse wandelstok is erg handig. Liefst met een metalen punt. En het einde van het gebogen handvat zaag je onder een hoek van ca 30 graden af. Ga niet schuren aan de scherpe zaagsnede, want dat laatste in nou net de bedoeling.

Succes, een prettige vakantie en God zij met u.

NB: neem voldoende stormlucifers mee. Gewone werken niet na een aantal stortbuien.

Afbeelding
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

mijke schreef:Je mag in Nederland absoluut niet vrij kamperen. Eigenlijk bijna nergens in Europa geloof ik. Wel zijn ze in sommige landen minder streng of hebben ze domweg meer wilde natuur waar je gewoon niet ontdekt wordt :Q:
Wildkamperen màg in Nederland niet, maar het is nergens zo makkelijk om een geschikte plek te vinden als in NL ;) Je kunt werkelijk overal staan zonder dat je gezien wordt, want alles is vlak. In het buitenland heb ik soms veel meer moeite om een beschutte plek te vinden. Ik heb in Oostenrijk soms uren gelopen voor ik ook maar een vierkante meter vlakke grond kon vinden :oohja:
Ik heb afgelopen mei vakantie nog een wandeltrip gelopen en heb iedere nacht in de natuur gestaan.
Afbeelding

Popuptentjes zijn trouwens wel leuk als je met de auto reist, maar voor in een rugzak zijn ze totaal ongeschikt. Ik vind het zelf trouwens ook krengen. Je wilt sowieso een binnentent ivm condens. Sommige popuptentjes hebben dat ook, maar die zijn ingevouwen nog steeds een gevaarte.
Mijn tent zet ik met gemak op in 5 minuten. T is echt de moeite niet.
Laatst gewijzigd door Paisley op 04 jun 2018 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Zo'n waterfilter die wolfsblut post is soms wel een uitkomst. Ik heb er zelf 1 maar neem eigenlijk de moeite niet meer hem mee te nemen. Het water wat eruit komt is misschien wel redelijk veilig drinkbaar, maar het smaakt nog steeds naar blubber. En in de Alpen is het water zo kraakhelder en smaakvol, dat ik het niet door de filter wil halen want... dan smaakt het weer naar blubber :)
Ik neem dus gewoon genoeg water mee en kies wandelgebieden uit die niet droog zijn.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Mijn eerste wild-kampeer vakantie was naar Zweden omdat kamperen in de natuur daar legaal is. Met de motor, want ik had toen geen hond. Het voelt als beginnende wildkampeerder wel wat veiliger als je t legaal houdt, maar ik vond het niet altijd makkelijk om een geschikte plek te vinden. Niet in de laatste plaatst omdat de bossen wemelden van het ongedierte. En dan bedoel ik niet een vervelende zwerm muggen, maar gigantische bosmieren die je tent in kolonne overtrokken, rare knagende kevers die zich door je grondzeil heen vraten, dat soort horror.
Ik heb zoveel mogelijk op strandjes gestaan, zie foto.

Echt, nergens zo makkelijk wildkamperen als in nederland, geloof me :mrgreen:
Mooie wandelgebieden zoals het Harzgebergte, de Eiffel of het Mullerthalgebied (Luxemburg) is ook goed te doen.
Die laatste is trouwens echt een dikke tip. De mullerthal-trail is een prachtige route. Altijd een dorpje binnen loopafstand en op de route kun je heel makkelijk een doodlopend spoortje een bergje op pakken en dan sta je binnen no-time op een rotsplateautje waar niemand je ziet. Als je er gaat kamperen zet je gewoon je tent wat laat in de avond op en je zorgt dat je in de ochtend de boel weer rond 8 uur hebt ingepakt, dan is er geen kip die ziet dat je er gekampeerd hebt. En al je een keer een douche nodig hebt, is er altijd een camping in de buurt waar je kunt gaan staan.

Afbeelding
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Ja qua braafheid van de natuur geloof ik direct dat Nederland ideaal is. Ik ben het ook met je eens qua tent trouwens, koepeltentjes for the win. Zelfs als je letterlijk 0 haringen de grond in krijgt (of te makkelijk want zand) dan staat zo'n ding als een huis. Je kunt rechtop zitten en hij staat in een wip. En niet zo'n idioot grote ronde schijf op je rug.
Paisley
Zeer actief

Crescent schreef: De Coleman tentjes heb ik ook bekeken. Met twee middelgrote honden mee heb jij natuurlijk ook wel wat aan extra ruimte. Die van mij is wat kleiner. Rechtop kunnen zitten in de tent vind ik echt wel een belangrijke eigenschap geloof ik. Als het een keer een druilerig weer is dan zou ik het prettig vinden om gewoon even zonder het benauwd te krijgen te kunnen schuilen. Wat mooi, die foto's.
OK dat scheelt! Ik ben zelf niet zo lang dus in mn lijkenzak heb ik bij mijn voeten ruimte genoeg voor 1 hond. De tweede lag dan ergens veel te dicht in mn personal space bij mijn hoofd in mn nek te hijgen en zand in mn ogen uit te schudden :oeps:
Mocht je overigens interesse hebben in die groene tent van Coleman van de fotos (weet niet hoe het model heet) dan mag je die wel overnemen. Hij is 1 vakantie gebruikt en in nieuwstaat.
Ik denk dat ik weer zo'n koepeltentje regel. Die bruine heeft zn tijd echt gehad maar zoiets wil ik weer.
Afbeelding
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

Paisley schreef:Zo'n waterfilter die wolfsblut post is soms wel een uitkomst. Ik heb er zelf 1 maar neem eigenlijk de moeite niet meer hem mee te nemen. Het water wat eruit komt is misschien wel redelijk veilig drinkbaar, maar het smaakt nog steeds naar blubber. En in de Alpen is het water zo kraakhelder en smaakvol, dat ik het niet door de filter wil halen want... dan smaakt het weer naar blubber :)
Ik neem dus gewoon genoeg water mee en kies wandelgebieden uit die niet droog zijn.
Herkenning :) Ik doe hetzelfde. Of even koken en af laten koelen voor de volgende dag, maar ik schep hier ook uit een beekje. Het kan soms even door een koffiefilter als er echt zand in zit :D

Die ongedierte in Zweden herken ik niet hoor :D Wij staan ook altijd wel als het kan bij een meertje. Dat is inderdaad makkelijker. Ik neem geen lange lijn mee voor de honden, die liggen gewoon los bij de tent en zijn redelijk 'vast' op de plek. Als het koud is willen ze wel in de tent, maar in de zomer liever buiten.

Een pop-up tent is niet handig als je wilt rondtrekken in ieder geval, veel te groot. En verkijk je ook niet op de rest van het gewicht. 20 kilo is best veel.
Crescent
Zeer actief

mijke schreef:Je mag in Nederland absoluut niet vrij kamperen. Eigenlijk bijna nergens in Europa geloof ik. Wel zijn ze in sommige landen minder streng of hebben ze domweg meer wilde natuur waar je gewoon niet ontdekt wordt :Q:

Ik neem altijd een luchtbed mee want op een matje ben ik echt gebroken. En ook een pomp dus. En een echt dekbed, kussen, extra slaapzak. Maar ik ben dan ook niet zo'n idioot die van plek naar plek trekt :engel: Gewoon je tentje neerzetten op schier ofzo en vanaf daar lekker zorgeloos de dagen aan elkaar laten rijgen :I:
Ja en nee. Staatsbosbeheer heeft paalkampings. Wel even kijken welke nog in gebruik zijn. https://www.logerenbijdeboswachter.nl/paalkamperen. Ook zou je eventueel een boer kunnen vragen of je op zijn of haar land mag overnachten. Ik zie mezelf ook nog wel een paar dagen aaneen ergens staan en er hoeven geen enorme km's te worden overwonnen, als het maar weg is van de stad.
Wolfsblut schreef:Lopend en alleen kamperen is natuurlijk wel een uitdaging. Vanwege het gewicht ben je uitermate beperkt in de spullen die je meeneemt. Maar het kan. Bestek 1 lepel, 1 aluminium bord diep, 1 klein aluminium pannetje. Mueslirepen en chocola als noodrantsoenen meenemen maar niet aankomen, dat is voor noodgevallen. Action heeft goed droogvoer in de vorm van pasta wat je met water kortstondig kookt. Halve portie bewaren voor als je weer honger krijgt. Brood neemt veel plaats in. Crackers en roggebrood is voldoende, beleg is niet nodig. Verder, paracord in de vorm van een armbandje, een kleine bijl en een goed zakmes. Takkenzaag in de vorm van een garotte is handig en neemt nauwelijks plaats in. Dat geldt ook voor een klein rolletje masking tape. Kleren die je aan hebt plus een setje reserve. Toiletartikelen heb je niet nodig, tanden poetsen doe je met een uitgerafeld takje. Een klein gastenzeepje doe je mee wassen, afwassen en jezelf wassen. Een felle zaklamp met stroboscoopfunctie. Water is gewicht, ga daar zuinig mee om. Probeer je route te plannen zodat je elke 2 dagen in een bewoond gebied komt voor je rantsoenen aan te vullen.
Het volgende apparaatje is handig als je watervoorraad in het gedrang komt. Water uit beekjes en koeiendrinkbakken kun je dan gewoon drinken via het slangetje. Daar kun je je dan ook even wassen. De algemene regel voor het wassen is simpel. Als omstanders op een afstand van 3 meter beginnen te kokhalzen wordt dat de hoogste tijd. Meestal is dat pas na een dag of acht flink wandelen, zweten en andere bezigheden.
Oh, vergeet niet om twee gastendoekjes mee te nemen. Mijn ervaring is dat na een kilometer of 15 gelopen te hebben, het vel op je schouders los komt door de riemen van de rugzak. Bij elke voetstap word je er aan herinnerd. Gastendoekjes werken dan erg verzachtend. Een ouderwetse wandelstok is erg handig. Liefst met een metalen punt. En het einde van het gebogen handvat zaag je onder een hoek van ca 30 graden af. Ga niet schuren aan de scherpe zaagsnede, want dat laatste in nou net de bedoeling.

Succes, een prettige vakantie en God zij met u.

NB: neem voldoende stormlucifers mee. Gewone werken niet na een aantal stortbuien.
Bedankt WB voor de uitgebreide en vermakelijke tips, deze komen heel goed uit om wat verder van de bewoonde wereld af te gaan.
Snowdog schreef: Herkenning :) Ik doe hetzelfde. Of even koken en af laten koelen voor de volgende dag, maar ik schep hier ook uit een beekje. Het kan soms even door een koffiefilter als er echt zand in zit :D

Die ongedierte in Zweden herken ik niet hoor :D Wij staan ook altijd wel als het kan bij een meertje. Dat is inderdaad makkelijker. Ik neem geen lange lijn mee voor de honden, die liggen gewoon los bij de tent en zijn redelijk 'vast' op de plek. Als het koud is willen ze wel in de tent, maar in de zomer liever buiten.

Een pop-up tent is niet handig als je wilt rondtrekken in ieder geval, veel te groot. En verkijk je ook niet op de rest van het gewicht. 20 kilo is best veel.
Over dat water koken, is het voldoende laten koken van opgeschept water genoeg om het veilig drinkbaar te maken?
-Nothing but the rain…
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Hier in Nederland zou ik het bij voorkeur niet doen vanwege de grote hoeveelheden giftige chemische stoffen die er vanwege de landbouw/veeteelt in terecht gekomen zijn. Voor een enkele keer zal dat niet erg zijn. Ik zou er echter geen gewoonte van maken. Toevoegen van chloor en jodium maakt gekookt oppervlaktewater weliswaar veiliger, maar de smaak valt vies tegen. Als je leven in gevaar dreigt te komen door uitdroging wordt dat een heel ander verhaal. Hier in Nederland hoef je niet ver te lopen om aan drinkwater te komen. Regenwater opvangen via een poncho is redelijk veilig.

Trouwens, als je mijn dochter was liet ik je zo onvoorbereid helemaal niet gaan. :U:
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Crescent
Zeer actief

Wolfsblut schreef:Hier in Nederland zou ik het bij voorkeur niet doen vanwege de grote hoeveelheden giftige chemische stoffen die er vanwege de landbouw/veeteelt in terecht gekomen zijn. Voor een enkele keer zal dat niet erg zijn. Ik zou er echter geen gewoonte van maken. Toevoegen van chloor en jodium maakt gekookt oppervlaktewater weliswaar veiliger, maar de smaak valt vies tegen. Als je leven in gevaar dreigt te komen door uitdroging wordt dat een heel ander verhaal. Hier in Nederland hoef je niet ver te lopen om aan drinkwater te komen. Regenwater opvangen via een poncho is redelijk veilig.

Trouwens, als je mijn dochter was liet ik je zo onvoorbereid helemaal niet gaan. :U:
Nee. En Nederland is nou niet het land om om te komen van de dorst, al zou je het willen. Drie weken lang bushwacking in de wildernis gaat trouwens niet gebeuren. Durf ik niet / kan ik niet. Gewoon flink aan de wandel en leuk kamperen met hond en met bepakking.
-Nothing but the rain…
Snowdog
Actief

Ongelezen bericht door Snowdog »

Crescent schreef:
Snowdog schreef: Herkenning :) Ik doe hetzelfde. Of even koken en af laten koelen voor de volgende dag, maar ik schep hier ook uit een beekje. Het kan soms even door een koffiefilter als er echt zand in zit :D

Over dat water koken, is het voldoende laten koken van opgeschept water genoeg om het veilig drinkbaar te maken?
Dat ligt eraan, waar wil je gaan kamperen?
Crescent
Zeer actief

Snowdog schreef: Dat ligt eraan, waar wil je gaan kamperen?
Dat weet ik dus niet. Als ik niet enorm in m'n staart gebeten ben na een oefenweekendje durf ik wel op een locatie te doelen. Verder dan Duitsland of Belgie denk ik niet. Denemarken, zou het haalbaar zijn. Ik denk dat het vies tegenvalt. Engeland, graag, maar dat wordt boot of trein. En andere weersomstandigheden.
Cleva schreef:Nadat de boel na 18 uur gesettled en verzorgd is heb ik vooral een joint en een glaasje wijn nodig.
Genieten is dan een gepasseerd station maar op die manier kan ik op tijd naar bed en hoef ik geen honden te slachten omdat ze om kwart over vier de boel bij elkaar gaan staan schreeuwen.

Mira mee op kamperen nemen gaat hem sowieso niet worden. Die wil op mijn gezicht slapen in een onbekende omgeving. En nee, dat is niet een kwestie van weigeren. Ze heeft een langere adem dan ik.
Dat geplak heeft nadelen. Er gaat een romantisch verhaal rond over expedities waarbij de honden dankbaar in een slaapzak werden gepropt als kacheltjes. Als het kreng de nacht lang blijft draaien tot je alleen nog maar met je onderbenen op het matje ligt, is het minder comfortabel.
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

Cleva schreef:
Crescent schreef:
Cleva schreef:Nadat de boel na 18 uur gesettled en verzorgd is heb ik vooral een joint en een glaasje wijn nodig.
Genieten is dan een gepasseerd station maar op die manier kan ik op tijd naar bed en hoef ik geen honden te slachten omdat ze om kwart over vier de boel bij elkaar gaan staan schreeuwen.

Mira mee op kamperen nemen gaat hem sowieso niet worden. Die wil op mijn gezicht slapen in een onbekende omgeving. En nee, dat is niet een kwestie van weigeren. Ze heeft een langere adem dan ik.
Dat geplak heeft nadelen. Er gaat een romantisch verhaal rond over expedities waarbij de honden dankbaar in een slaapzak werden gepropt als kacheltjes. Als het kreng de nacht lang blijft draaien tot je alleen nog maar met je onderbenen op het matje ligt, is het minder comfortabel.

Ik heb hokken achterin de auto. Dat kennen ze.
Als ik de achterkant van de auto op en meter of twee van de tent kon hebben zou dat werken. Heb jij zoiets?

Overigens kun je met Hein alle kanten op, hoor dus het bestaat wel.
Cleo hoefde je niet eens in de gaten te houden. Die zou nooit verdwalen of in een sloot vallen ofzo. Daar lette ik nooit op nadat ze eenmaal een jaar of vijf was. Die kon letterlijk los mee in een winkelstraat. Niet eens volgend want nergens voor nodig.
Dat is fijn, met de auto op weg kamperen. Ik wil te voet gaan met het beest, heb geen auto. Slaapmatje is extra lang dus hopelijk (lees: kaas en koekjes) kan ik de prinses verleiden om aan het voeteneind te sluimeren. Een hokje of bench mee is geen optie, alles moet lightweight enzo. We gaan het merken.
-Nothing but the rain…
Crescent
Zeer actief

Cleva schreef:Ja nou. Wel vet.

Lijkt me heel erg interessant, zeg maar.
Afbeelding
-Nothing but the rain…
bram en thijs
Zeer actief

Cleva schreef:Ja nou. Wel vet.

Lijkt me heel erg interessant, zeg maar.
Ik denk dat die lepel hiermee een noodzakelijk onderdeel van de uitrusting is geworden. If all else fails dan kun je in ieder geval nog grienend een Monatoetje naar binnen meppen.
AfbeeldingAfbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kells schreef:Met drie honden kamperen wij tegenwoordig light. D.w.z. dat joekel van een de Waard tent gaat waar het mij betreft gewoon nooit meer mee. Ik vind het wel fijn om in een eenvoudig huis te zitten of in een wat grotere blokhut op een camping. Qua prijs maakt het weinig uit, maar qua comfort echt wel!
Inderdaad... vroeger altijd met tent/caravan/vouwwagen geweest maar vorig jaar voor t eerst in een hut x tent kruising op de camping. Dwz indeling van een simpele berghut maar met tentdoek voorwand. Geen stromend water maar water halen. Maar met honden vind ik dit toch wat prettiger dan zelf alles mee moeten slepen. Het is nog steeds behelpen maar dan wel prettiger voor mij
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Crescent
Zeer actief

Re: Hiken met de hond

De slaapmat is binnen. Een Therm-a-rest basecamp. Het is wel... large, maar hij ligt verbazingwekkend comfortabel en warm. Voor dit slaapgenot wil ik best met een opgerolde pannenkoek aan mijn backpack rondlopen. De aanlegspiraal gaat zeker niet mee, dat ding is verbazingwekkend zwaar.
-Nothing but the rain…
bram en thijs
Zeer actief

Crescent schreef:De slaapmat is binnen. Een Therm-a-rest basecamp. Het is wel... large, maar hij ligt verbazingwekkend comfortabel en warm. Voor dit slaapgenot wil ik best met een opgerolde pannenkoek aan mijn backpack rondlopen. De aanlegspiraal gaat zeker niet mee, dat ding is verbazingwekkend zwaar.
Je lag zeker gewoon binnen, in de kamer?
AfbeeldingAfbeelding
Crescent
Zeer actief

bram en thijs schreef:
Crescent schreef:De slaapmat is binnen. Een Therm-a-rest basecamp. Het is wel... large, maar hij ligt verbazingwekkend comfortabel en warm. Voor dit slaapgenot wil ik best met een opgerolde pannenkoek aan mijn backpack rondlopen. De aanlegspiraal gaat zeker niet mee, dat ding is verbazingwekkend zwaar.
Je lag zeker gewoon binnen, in de kamer?
Ja. Badjas aan, martini in de ene hand, een blini met kaviaar in de ander, komkommerschijfjes op de ogen.
-Nothing but the rain…
Paisley
Zeer actief

Lidl heeft nu trouwens een heel mooi luchtmatrasje te koop voor 20 euro.
Het isoleert voor geen meter natuurlijk, dus alleen geschikt voor in de zomer. Maar hij is heel licht en het ligt redelijk comfortabel.

Heb besloten om mn lijkenzak te houden en ik ga komende vakantie op pad met twee kampeer sets. Eén erg licht maar spartaans setje, en een wat completere rugzak met iets grotere tent en basic koopspulletjes voor minder zware hikes. En ik houd de auto als base-camp :mrgreen:
Heb er zin in.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Vakantie met de hond”