Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennelhoest: hoe lang besmettelijk?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher
Aantal honden: 2

Kennelhoest: hoe lang besmettelijk?

Ongelezen bericht door georges »

Georges heeft onlangs ergens kennelhoest opgelopen (via een hond in het park of bos, hij is niet op pension geweest). Allemaal niet zo erg natuurlijk, maar wel vervelend omdat het besmettelijk is en hij dus niet met andere honden mag spelen. Heel erg afzien voor hem :blauwoog:

De DA zei dat hij nog 10 dagen besmettelijk zou zijn. Maar vanaf wanneer is dit te rekenen? De dag van de consultatie (en dus start van behandeling)? Na de laatste symptomen? Iemand een idee?

(Hij voelt zich duidelijk al veel beter, maar niest nog wel)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Kennelhoest: hoe lang besmettelijk?

Ongelezen bericht door crutz »

Ze zijn al een dag of 10 voor de symptomen besmettelijk. Z’n vaste speelmaatjes heeft hij dan waarschijnlijk ook al besmet
georges
Zeer actief

crutz schreef:Ze zijn al een dag of 10 voor de symptomen besmettelijk. Z’n vaste speelmaatjes heeft hij dan waarschijnlijk ook al besmet
Balen :ugh: Dan zal de hele groep wel besmet zijn?

Maar de vraag blijft natuurlijk: hoe lang hou ik hem nu best nog apart? Van zijn speelmatjes miss best nog een aantal dagen tot hij zelf weer helemaal fit is. Maar de hondenschool bijvoorbeeld?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nee hoor... toen ik nog 7 honden had, had 1 er kennelhoest en de rest niet. Ook niet gekregen. Het was overigens de enige die geent was die t wel kreeg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

georges schreef:
crutz schreef:Ze zijn al een dag of 10 voor de symptomen besmettelijk. Z’n vaste speelmaatjes heeft hij dan waarschijnlijk ook al besmet
Balen :ugh: Dan zal de hele groep wel besmet zijn?

Maar de vraag blijft natuurlijk: hoe lang hou ik hem nu best nog apart? Van zijn speelmatjes miss best nog een aantal dagen tot hij zelf weer helemaal fit is. Maar de hondenschool bijvoorbeeld?
Tot t hoesten over is in ieder geval ook bij opwinding. Maar wat Crutz al zei hij was toch al besmettelijk vooraf...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

ik heb hier een jaar of 2 geleden een roedel met kennelhoest gehad, 1 nam het mee van een kliniek waar ze geopereerd was en stak alle honden daarmee aan...

mijn DA zei toen dat de laatste in rij die kennelhoest kreeg ,weer degene kon aansteken die het al gehad hadden,godzijdank is dat niet gebeurd,maar ze zijn dus níet resistent als ze het gehad hebben.
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

malinois schreef:Nee hoor... toen ik nog 7 honden had, had 1 er kennelhoest en de rest niet. Ook niet gekregen. Het was overigens de enige die geent was die t wel kreeg.
Dat hadden wij op de hondenschool 7 vd 8 honden waren geent. Liz niet en 7 vd 8 hadden er kennelhoest...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Stippelteam schreef:
malinois schreef:Nee hoor... toen ik nog 7 honden had, had 1 er kennelhoest en de rest niet. Ook niet gekregen. Het was overigens de enige die geent was die t wel kreeg.
Dat hadden wij op de hondenschool 7 vd 8 honden waren geent. Liz niet en 7 vd 8 hadden er kennelhoest...

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Vorig jaar heerste er bij ons op de vereniging ook kennelhoest. Alles wat geent was kreeg t dus ook en de mijne die niet geent zijn dus niet. En ze bijten allemaal op dezelfde mouw en blok dus besmetting is er zeer zeker geweest....
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait is nooit tegen kennelhoest ingeënt geweest. Die liep het op tijdens de show in Rotterdam Ahoy. Elco is alleen als pup ingeënt geweest (werd gewoon gedaan voor ik door had dat de kennelhoestenting gegeven zou gaan worden, anders had ik geweigerd). Gait heeft een kleine week licht gehoest en wat gesnotterd, maar dat was met kinderhoestsiroop prima te doen. Elco heeft nergens last van gehad. Dus nee, geen spijt gehad dat ik Gait die enting niet had gegeven, ondanks dat hij het dus nu wel opgelopen heeft. Wat er gebeurd was als hij wel ingeënt was geweest, zullen we nooit weten
Saba
Zeer actief

Ongelezen bericht door Saba »

Beterschap voor Georges!

Het is wel zo dat het verloop van een kennelhoestbesmetting bij een hond die gevaccineerd is in het algemeen milder en korter is, en de hond is minder besmettelijk voor anderen. Vooral vanwege dat laatste is die vaccinatie bij bijv. pensions een eis.

Ik maak me zelf eigenlijk nooit zo druk om kennelhoest, een hond die verder goed gezond is knapt meestal vanzelf weer op met rust en een warme slaapplek. Wel in de gaten houden dat ze geen koorts krijgen. Ik had een keer een logeetje die het kreeg, waarschijnlijk opgelopen op een show, mijn eigen honden waar ze volop mee in aanraking kwam hadden niets.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Hier kreeg ook degene die er voor geënt was kennelhoest. Voordat ik nee kon zeggen zat de enting er al in.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
georges
Zeer actief

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik houd hem deze week nog lekker apart (goede training ook) en bekijk nog even of we zaterdag alweer naar de hondenschool gaan, of vanaf dinsdag pas. Hij hoest en niest in elk geval al zo goed als niet meer :ok:
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Even een oud topic omhoog halen.

Helaas hier kennelhoest, begonnen bij een hond welke geënt is (in België).
En inmiddels zijn op 2 honden na allemaal aan de kuch..
Ik lees in dit topic dat de honden al ruim voordat ze klachten hebben besmettelijk zouden zijn voor anderen, dit kan ik echter nergens terug vinden, enkel dat het besmettelijk is wanneer de hond hoest, dan ongeveer 10 dagen.

Hier in de weer met temperaturen, hoest siroop en veel rust.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

kloesje schreef:Even een oud topic omhoog halen.

Ik lees in dit topic dat de honden al ruim voordat ze klachten hebben besmettelijk zouden zijn voor anderen, dit kan ik echter nergens terug vinden, enkel dat het besmettelijk is wanneer de hond hoest, dan ongeveer 10 dagen.

Maar bij het eerste kuchje denk jij nog niet meteen aan kennelhoest. Hetzelfde als dat wij verkouden zijn, je hebt het virus al te pakken voordat je er iets van merkt, incubatietijd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

1e google hit ;)

Kennelhoest. Als een hond kennelhoest heeft is er sprake van een infectie van de voorste luchtwegen. De voorste luchtwegen zijn de neus, de keel, de luchtpijp en de bronchiën. De incubatietijd (de tijd tussen het moment van besmetting tot het moment van de symptomen) is ongeveer tussen drie en tien dagen.

http://www.bosvoordieren.nl/informatief ... ennelhoest

De hond is dus al besmettelijk op t moment dat hij zelf besmet is.
Afbeelding
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

malinois schreef:

1e google hit ;)

Kennelhoest. Als een hond kennelhoest heeft is er sprake van een infectie van de voorste luchtwegen. De voorste luchtwegen zijn de neus, de keel, de luchtpijp en de bronchiën. De incubatietijd (de tijd tussen het moment van besmetting tot het moment van de symptomen) is ongeveer tussen drie en tien dagen.

Dat heb ik ook gelezen, maar daar staat niet dat de hond in de incubatietijd ook besmettelijk is voor andere honden.

Later in die tekst staat vermeld dat de ziekte verspreid word door druppels die vrij komen bij niezen of hoesten.
Daar concludeerde ik dat de ziekte besmettelijk is voor andere honden wanneer de hond symptomen vertoont.

Het maakt ook niet uit, de honden hebben nu allemaal symptomen, ik voorkom niet meer wat ik de afgelopen dagen heb gedaan. Ik heb in ieder geval iedereen geïnformeerd met wie de honden contact hebben gehad de afgelopen 10 dagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

kloesje schreef:
malinois schreef:

1e google hit ;)

Dat heb ik ook gelezen, maar daar staat niet dat de hond in de incubatietijd ook besmettelijk is voor andere honden.

Later in die tekst staat vermeld dat de ziekte verspreid word door druppels die vrij komen bij niezen of hoesten.
Daar concludeerde ik dat de ziekte besmettelijk is voor andere honden wanneer de hond symptomen vertoont.

Het maakt ook niet uit, de honden hebben nu allemaal symptomen, ik voorkom niet meer wat ik de afgelopen dagen heb gedaan. Ik heb in ieder geval iedereen geïnformeerd met wie de honden contact hebben gehad de afgelopen 10 dagen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
De hond hoeft niet eens symptomen te hebben maar kan wel besmettelijk zijn. Niet elke hond met kennelhoest hoest, t kan ook wat onstoken ogen zijn maar van hetzelfde virus. Ik ga niet naar training als een hond kennelhoest heeft maar dat is eigenlijk puur ter bescherming van mn eigen hond omdat ie wat rust moet hebben. De rest heeft de training ervoor toch al op dezelfde mouw gebeten en hetzelfde apporteerblok geapporteerd dus zijn al blootgesteld aan t virus.
Of t via kleding al meegenomen hebben als ze met mijn hond gekroeld hebben. Ik ent ze ook niet tegen kennelhoest, als ze t krijgen krijgen ze t toch wel.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik zou alleen met een jonge hond voorzichtig zijn met kennelhoest. Mijn hond heeft er namelijk hersenvliesontsteking van gehad. Volgens mij was zij wel gewoon ingeënt.

Noah heb ik overigens nooit ingeënt. Op mijn werk heeft het 3x geheerst in 9 jaar tijd, toevallig afgelopen periode ook. Van de denk 100 honden hebben er denk 10 het gehad, merendeel ingeënt en jonge hond. de bejaarde honden wonderbaarlijk niet, echt de drukke en jonge honden.
Perry en Noah

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait heeft waarschijnlijk op show in Ahoy kennelhoest opgelopen (hij begon ongeveer een week na die show met snotneus en hoesten). Hij was 9 maanden. Elco heeft nergens last van gehad en Gait was er na een weekje ook wel weer van af. Zo spannend is het inderdaad meestal niet. Goed in de gaten houden dat ze levendig genoeg blijven, lekker met hoestdrank in de weer en ze voldoende rust gunnen, dan zijn ze er zo weer van af. Net als griep bij mensen. Kun je ook dood aan gaan. Maar in de meeste gevallen is het gewoon een kwestie van uitzieken en symptomen zo goed mogelijk verlichten
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

duitse herder schreef:Ik zou alleen met een jonge hond voorzichtig zijn met kennelhoest. Mijn hond heeft er namelijk hersenvliesontsteking van gehad. Volgens mij was zij wel gewoon ingeënt.

Noah heb ik overigens nooit ingeënt. Op mijn werk heeft het 3x geheerst in 9 jaar tijd, toevallig afgelopen periode ook. Van de denk 100 honden hebben er denk 10 het gehad, merendeel ingeënt en jonge hond. de bejaarde honden wonderbaarlijk niet, echt de drukke en jonge honden.
Dat voorzichtig zijn bestaat dan vooral uit opletten of er geen extra problemen komen.

Mijn honden werden alleen ziek als ze een kennelhoest enting kregen, dus die heb ik verder gewoon niet weer laten enten.
Moet het afkloppen, maar sindsdien geen verschijnselen meer gehad :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”