Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat tegen teken?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Wat tegen teken?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Hier in Nederland behandel ik de honden niet tegen teken. Maar in de zomer ga ik naar Engeland. In het gebied waar ik heen ga komt Babesia voor. Ik wil dus graag behandelen. Maar met wat? Eerlijk gezorgd heb ik zoveel verhalen gelezen over tekenmiddelen die honden doden dat ik niks meer vertrouw. Dus wat werkt, maar is minimaal giftig?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Wat tegen teken?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij bravecto lijkt het grootste probleem dat het elke drie maanden gegeven wordt en daardoor stapelt. Dus ik zou denk ik voor die reis lekker 1 keer een bravecto-pil geven of vergelijkbaar iets
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Bravecto kwam er bij mijn honden niet in. Nooit. Ik behandel nu trowuens wel; ik haalde er tegen de 10 teken per dag af per hond. Het alternatieve middel wat ik gebruikte helpt echter niet / nauwelijks, dus zodra het veilig kan gaat er toch weer Advantix op.

Suzanne
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Fotogravinnetje schreef:Bij bravecto lijkt het grootste probleem dat het elke drie maanden gegeven wordt en daardoor stapelt. Dus ik zou denk ik voor die reis lekker 1 keer een bravecto-pil geven of vergelijkbaar iets
Als die pil de eerste keer verkeerd valt bij je honden zit je ook 3 maanden met de gebakken peren..en dat is ook veelvuldig gemeld, dat het de eerste keer al mis ging :wink:

Ik zweer bij banden, sowieso omdat je ze af kan doen in het geval van bijwerkingen. Elk middel kan bijwerkingen hebben. Als het dat niet heeft, heeft het ook geen werking zeg maar. Maar de banden geven geleidelijk werkzame stof af dus zodra je ze af doet is de werking ook vrij snel weg. Het lastige is dat gif wel nodig lijkt bij teken. Er zijn middeltjes zonder gif, maar die werken ook niet tot nauwelijks. Dus ook hier toch maar gif, maar dan in de vorm van een band. Ook omdat die tekenwerend is trouwens, dat is bravecto ook niet. Bravecto doodt pas +- 24 uur nadat de teek zich heeft vastgebeten.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Als het alleen om een vakantie gaat, zou je je er ook in kunnen verdiepen hoe die biologische olietjes werken. Ik heb me er nooit in verdiept, maar volgens mij zijn er best wat uitwendige middeltjes die heel goed tekenwerend zijn maar ook snel zijn uitgewerkt. Maar als het alleen om een vakantie gaat, is het een kleine moeite om dagelijks even de vacht in te smeren met iets.

Heel wat anders, maar bij de paarden gebruiken we een verschrikkelijk stinkend middeltje wat is gemaakt van hertshoorns. Een uur of twee zie je geen mug of daas meer bij je paard, maar dan is het weer uitgewerkt.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Seresto band
Geen teek meer gezien sinds ze omhangen. En t werkt 8 maanden...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tibbie
Actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tibbie »

Bij Qinou werken de pipetjes nog geen 3 weken en zelfs in die tijd niet eens goed (toch wel twee keer een volgevreten monster van zijn lijf geplukt). Ik spuit hem nu in met Teek Weg en tot dusverre heb ik bij thuiskomst van de boswandelingen nog maar 1 teek over zijn vacht zien lopen en verwijderd. Ik borstel hem wel na elke wandeling en kijk hem sowieso elke dag na of we nu in het bos zijn geweest of niet.

In jouw geval zou ik denk ik ook een band prefereren (werkt bij Qinou minder goed door zijn langharige vacht).
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

bij mij hebben ze een scalibor. Vorig jaar hadden ze seresto maar ik vind dat zulke onhandige banden, dat ze nu weer een scalibor hebben.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ik zweer bij STOP! Animal Bodyguard Aromatherapie.
Dat zijn druppeltjes.

Chemische troep geef ik niet meer aan de hond.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Serestoband.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Nanna schreef:
Kells schreef:Ik gebruik Advantix. Tegen teken werken die pipetten wel 2 maanden.
Gebruik ik nu ook in de zomermaanden. Voordeel vind ik ook het ‘hot foot’ effect. Dus dat de teken jammerend van het besprongen beest afspringen nog voordat ze zich vastbijten.
Ook eens in de twee maanden en dat maar twee keer per jaar.
Ik las een tijd terug dat je een spray gebruikte? Beviel dat toch niet meer?
Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik gebruik trouwens ook een spray naast die druppels.

Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Ik gebruikte voor Pepper ook pipetjes, Advantix.
Thuis vind ik nooit een teek.
Maar hier op Terschelling heb ik veel teken van haar afgeplukt. Ook teken die echt vastzaten.
Ik had bij de dierenarts Nexgard pillen gehaald, die hielpen vorig jaar ook erg goed. Die dus weer gegeven en geen teek meer gezien.
Ik ga Pepper dus als ik naar Terschelling ga Nexgard geven, geen pipet meer.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
~Suzanne~
Zeer actief

toots schreef:Ik zweer bij STOP! Animal Bodyguard Aromatherapie.
Dat zijn druppeltjes.

Dat doet hier dus echt helemaal niets! Ik denk dat ik wel zo'n 10 teken van Rowan afgehaald heb en 5-6 van Tristan. Geen enkel verschil met voor het gebruik ervan.
Het is kennelijk zo hond- en gebied afhankelijk!

Suzanne
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb het met Toots in verschillende gebieden gebruikt. Maar gebruik het vaker dan eens in de 14 dagen. Met een grote hond is het wat aan de dure kant. Maar werken doet het bij ons en bij de mechelse van schoonmoeder werkte het ook in zeer tekenrijk gebied. Daardoor zijn wij het destijds gaan gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk

Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik ben fan van seresto, van scalibor kreeg fix irritatie op de plek waar de band zat, Laicka had nergens last van
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

~Suzanne~ schreef:
toots schreef:Ik zweer bij STOP! Animal Bodyguard Aromatherapie.
Dat zijn druppeltjes.

Dat doet hier dus echt helemaal niets! Ik denk dat ik wel zo'n 10 teken van Rowan afgehaald heb en 5-6 van Tristan. Geen enkel verschil met voor het gebruik ervan.
Het is kennelijk zo hond- en gebied afhankelijk!

Suzanne
Ik heb dus ook m'n twijfels. Als ik het er net op heb gedaan vind ik geen teek, maar na een week beginnen ze weer te komen. Ik zou eigenlijk meer moeten gebruiken dan de aangegeven hoeveelheid voor 14 dagen. En dat kan ook, want dit spul kan geen kwaad.

Ik denk niet dat ik het nog een keer ga bestellen als dit op is, maar toch iets chemisch ga proberen. (al doe ik dat eigenlijk liever niet, maarja het moet wel werken)
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik heb afgelopen jaar Seresto bij Toots geprobeerd. Na 3 uur afgedaan. Toots werd er goed ziek van.

Ik merk dat dit ook werkt. Maar idd geen 14 dagen. Maar ik gebruik het elke week en met Dex heb ik geen teek meer gevonden na de eerste teek toen ik nog niks had gebruikt. Bij Toots werkte het tegen teken echt goed. Maar tegen vlooien niet. Ik druppel wel wat vaker en blijf lekker weg van die chemische zooi.

Ieder moet natuurlijk doen wat hem if gaar het beste lijkt. Voor ons is dat dit.

klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Hier ook Advantix (druppels). Van Seresto kregen ze beide een nogal rode, geïrriteerde huid. Van Advantix merk ik geen bijwerkingen.
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Mijn honden krijgen ook Advantix in de voorjaar- en zomermaanden. Niet iedere maand, ik denk om de twee maanden Ze hebben zelden een teek en ook geen bijwerkingen tot nu toe.
Chihuahua-paws
Zeer actief

Miezemuis schreef:Hier in Nederland behandel ik de honden niet tegen teken. Maar in de zomer ga ik naar Engeland. In het gebied waar ik heen ga komt Babesia voor. Ik wil dus graag behandelen. Maar met wat? Eerlijk gezorgd heb ik zoveel verhalen gelezen over tekenmiddelen die honden doden dat ik niks meer vertrouw. Dus wat werkt, maar is minimaal giftig?
Trouwens babesiose komt ook voor in NL.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Het werkt wel degelijk. Alleen dan zonder teken te doden. Het werkt teek werend.
Maar het is ook niet schadelijk voor de hond. Wat de Seresto band voor Toots wel bleek te zijn. Ik ben daar echt huiverig voor geworden. Trouwens de Seresto band was voor honden tot 10kg geloof ik? En bleek dus echt wel heel sterk te zijn voor Toots.
De druppels van stop moet je niet alleen tussen de schouders maar verspreid over het lichaam om echt goed te werken.

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Kells schreef:
toots schreef:
Miezemuis schreef:Hier in Nederland behandel ik de honden niet tegen teken. Maar in de zomer ga ik naar Engeland. In het gebied waar ik heen ga komt Babesia voor. Ik wil dus graag behandelen. Maar met wat? Eerlijk gezorgd heb ik zoveel verhalen gelezen over tekenmiddelen die honden doden dat ik niks meer vertrouw. Dus wat werkt, maar is minimaal giftig?
En daarom bestrijd ik die krengen met grof geweld. Die natuurlijke middeltjes werken een beetje, maar niet afdoende.
Daarom hier de Seresto. Hot feet effect dus ze komen er niet op laat staan dat ze zich vastbijten. Makkelijk om en af te doen ideaal.
Ze zwemmen hier dagelijks dus moet ook iets hebben wat tegen water kan.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Chihuahua-paws
Zeer actief

Hier bleek de hond dus ziek te worden van de Seresto en dus niet ideaal. Als dat wel zo had geweest had ik het blijven gebruiken maar helaas.
malinois schreef:
Kells schreef:
toots schreef:
En daarom bestrijd ik die krengen met grof geweld. Die natuurlijke middeltjes werken een beetje, maar niet afdoende.
Daarom hier de Seresto. Hot feet effect dus ze komen er niet op last staan dat ze zich vastbijten. Makkelijk om en af te doen ideaal.

Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Normaliter heb ik liever dat ik een keer een teek weg haal dan dat ik ze behandel. De hond krijgt dus zo min mogelijk, als ik het geeft dan advantix en soms frontline, maar dat laatst werkt nauwelijks.
De kat heeft echter wel een serestoband, die kwam thuis met een stuk of 5 tot 10 teken per dag en krabte zichzelf gek.
~Suzanne~
Zeer actief

toots schreef:Het werkt wel degelijk. Alleen dan zonder teken te doden. Het werkt teek werend.
Maar het is ook niet schadelijk voor de hond. Wat de Seresto band voor Toots wel bleek te zijn. Ik ben daar echt huiverig voor geworden. Trouwens de Seresto band was voor honden tot 10kg geloof ik? En bleek dus echt wel heel sterk te zijn voor Toots.
De druppels van stop moet je niet alleen tussen de schouders maar verspreid over het lichaam om echt goed te werken.

En dat vind ik dus gevaarlijk. De hond kan daarbij en kan daaraan likken. Dus dat doe ik niet. Dat wordt bij sommige reguliere middelen ook wel aangeraden maar men realiseert zich onvoldoende dat de hond daar dan dus bij kan! No way dus.

Suzanne
Bas Rouge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

Ongelezen bericht door Bas Rouge »

Dit jaar voor het eerst de Serestoband. Ben echter bepaald niet content. Vorige maand in de Ardennen zaten de honden toch nog onder de teken en ook hier in Nederland vind ik regelmatig teken in hun vachten nadat we in Brabant of Utrecht in de bossen zijn geweest.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Ik heb ook voor het eerst seresto. Bij Pleun niks meer gezien maar bij Pelle zo af en toe toch nog wel.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Lou heeft ook een serestoband. Ze reageert heftig op geuren dus natuurlijke oliën enzo is geen optie. Druppels vind ik in vergelijking met een band erg duur en Shib reageerde was van druppels altijd een week van de wap dus ook die gebruik ik liever niet.
Zonder band heeft Lou zo'n 10 vastgebeten teken per dag, met band 1 per maand.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Jip heeft aanzienlijk minder teken sinds hij de Serestoband draagt. In 2,5 maand tijd heb ik er een stuk of 8 geteld. Zonder die band haalden hij met gemak 8 teken per week. Dus het werkt niet 100% maar het is beter dan de andere middeltjes die ik tot nu toe geprobeerd heb. Maar dat vergat ik dan inderdaad ook op tijd te herhalen. De Scalibortekenband ken ik niet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”