Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ontwormen
Moderator: moderatorteam
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Ontwormen
Aan preventief ontwormen doe ik al jaren niet meer maar omdat Sancho ondanks alles wat ik probeer toch dunne gelige ontlasting blijft houden heb ik hem nu Milquestra gegeven.
Maar ik weet dus niet of ik nu preventief behandel of wormen bestrijd. In het laatste geval ; zou het dan raadzaam zijn om dit na een week te herhalen?
Het middel is breedspectrum en bevat Milbemycine en Praziquantel. Uit de bijsluiter kan ik het niet opmaken aangezien ik dus niet weet of hij een infectie heeft.
Maar ik weet dus niet of ik nu preventief behandel of wormen bestrijd. In het laatste geval ; zou het dan raadzaam zijn om dit na een week te herhalen?
Het middel is breedspectrum en bevat Milbemycine en Praziquantel. Uit de bijsluiter kan ik het niet opmaken aangezien ik dus niet weet of hij een infectie heeft.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Ontwormen
Preventief behandelen is er met wormen niet bij. Je hebt ze of je hebt ze niet en in het laatste geval gaat een pil ook niet voorkomen dat je ze krijgt.
Ontwormen is volgens mij altijd dmv eenmalig een pil, dus zou niet volgende week herhalen, zeker omdat je niet zeker weet of er wel sprake is van wormen.
Ontwormen is volgens mij altijd dmv eenmalig een pil, dus zou niet volgende week herhalen, zeker omdat je niet zeker weet of er wel sprake is van wormen.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Volgende week is altijd te snel om te herhalen, met uitzondering eventueel van een opgebouwde dosis om gedoseerd een zeer zware wormenbesmetting te bestrijden. Dat is nu niet het geval, dus ik zou het niet na een week herhalen.
Edit: ik bedenk nog een uitzondering. Voor het bestrijden van een longworm-infectie (ik weet even niet meer zeker welke) moet je wel 4x achter elkaar ontwormen met steeds een week tussentijd. Ninthe heeft het wel eens nodig gehad.
Edit: ik bedenk nog een uitzondering. Voor het bestrijden van een longworm-infectie (ik weet even niet meer zeker welke) moet je wel 4x achter elkaar ontwormen met steeds een week tussentijd. Ninthe heeft het wel eens nodig gehad.
-
natalie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Marie-Josée schreef:Aan preventief ontwormen doe ik al jaren niet meer maar omdat Sancho ondanks alles wat ik probeer toch dunne gelige ontlasting blijft houden heb ik hem nu Milquestra gegeven.
Misschien even de ontlasting laten onderzoeken? Bij VPL Het Woud kost dat €39,50 voor een check op wormen + giardia. Online kun je een speciale envelop bestellen, waarmee je een monster van de ontlasting kan opsturen. De uitslag volgt al heel snel, zeker binnen een week. Als er geen wormen(eitjes) aangetroffen worden, heeft het ook geen zin om de tabletten nog een keer te geven.
- Marie-Josée
- Erelid
Met preventief bedoel ik eigenlijk; voor de zekerheid.
Jaren terug kregen we bij de dierenarts altijd wormkuren die je na 14 dagen moest herhalen. Bij sommige soorten parasieten moet dat nog maar ik weet dus niet welke hij zou hebben. Spoelwormen zie je duidelijk, die heeft hij niet.
Ik probeer eerst zelf al het gangbare en mogelijke voor ik naar een dierenarts ga, de ervaring leert dat je er dan meer aan hebt.
Maar ik laat het dan nu bij een pil
Jaren terug kregen we bij de dierenarts altijd wormkuren die je na 14 dagen moest herhalen. Bij sommige soorten parasieten moet dat nog maar ik weet dus niet welke hij zou hebben. Spoelwormen zie je duidelijk, die heeft hij niet.
Ik probeer eerst zelf al het gangbare en mogelijke voor ik naar een dierenarts ga, de ervaring leert dat je er dan meer aan hebt.
Maar ik laat het dan nu bij een pil
-
Persistence
- Zeer actief
Ik hoorde van de dierenarts dat deze test minder betrouwbaar zou zijn dan als ze het naar hun eigen laboratorium sturen. Waarom weet ik eigenlijk niet precies. Misschien hoef je bij deze opstuur-test niet meerdere dagen ontlasting te verzamelen?natalie schreef:Marie-Josée schreef:Aan preventief ontwormen doe ik al jaren niet meer maar omdat Sancho ondanks alles wat ik probeer toch dunne gelige ontlasting blijft houden heb ik hem nu Milquestra gegeven.
Misschien even de ontlasting laten onderzoeken? Bij VPL Het Woud kost dat €39,50 voor een check op wormen + giardia. Online kun je een speciale envelop bestellen, waarmee je een monster van de ontlasting kan opsturen. De uitslag volgt al heel snel, zeker binnen een week. Als er geen wormen(eitjes) aangetroffen worden, heeft het ook geen zin om de tabletten nog een keer te geven.
-
natalie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Oh geen idee waar dan het verschil in zit. Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Er zit een toelichtende brief bij en volgens mij wordt wel geadviseerd om ontlasting van meerdere dagen te verzamelen. Of ik was eigenwijs en heb dat gewoon gedaanPersistence schreef:Ik hoorde van de dierenarts dat deze test minder betrouwbaar zou zijn dan als ze het naar hun eigen laboratorium sturen. Waarom weet ik eigenlijk niet precies. Misschien hoef je bij deze opstuur-test niet meerdere dagen ontlasting te verzamelen?natalie schreef: Misschien even de ontlasting laten onderzoeken? Bij VPL Het Woud kost dat €39,50 voor een check op wormen + giardia. Online kun je een speciale envelop bestellen, waarmee je een monster van de ontlasting kan opsturen. De uitslag volgt al heel snel, zeker binnen een week. Als er geen wormen(eitjes) aangetroffen worden, heeft het ook geen zin om de tabletten nog een keer te geven.
Mijn hond moet helaas overgeven van ontwormingstabletten, dus ik geef het niet meer 'voor de zekerheid'. Hij krijgt het alleen wanneer daadwerkelijk iets in zijn ontlasting is gevonden.
- Marie-Josée
- Erelid
Ontlasting van meerdere dagen verzamelen is toch alleen bij giardia?
Sancho heeft geen last gehad van de wormpil. De eerste die hij van mij in zijn leven krijgt trouwens. Dus ik ben ook niet bepaald nonchalant wat het toedienen van medicatie betreft.
Juist daarom misschien. Dierenartsen proberen ook best veel uit
Sancho heeft geen last gehad van de wormpil. De eerste die hij van mij in zijn leven krijgt trouwens. Dus ik ben ook niet bepaald nonchalant wat het toedienen van medicatie betreft.
Juist daarom misschien. Dierenartsen proberen ook best veel uit
-
Persistence
- Zeer actief
Ja, dat is waar.Marie-Josée schreef:Ontlasting van meerdere dagen verzamelen is toch alleen bij giardia?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Duidt gelige ontlasting op wormen?
- Marie-Josée
- Erelid
De kleur niet zozeer maar de geïrriteerde darmen vaak wel schijnt het. Hij heeft nu voor het eerst sinds lang een vaster drolletje gelegd dus ik hoop dat het dat was. Maar de worminfectie zou dan toevallig samen met die prostaatontsteking zijn ontstaan want vanaf toen was het darmprobleem er ook,en ik ben niet zo van de toevalligheden.ranetje schreef:Duidt gelige ontlasting op wormen?
Verder lijkt hij nu echt weer topfit, heeft eindelijk weer eetlust, speelt en rijdt op zijn pluchen bal na het eten, alles zoals voorheen...
Behalve dan dat hij veel makkelijker en evenwichtiger is geworden, zie gedrag. Maar dat kan dan door de Ypozane komen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
.Marie-Josée schreef:De kleur niet zozeer maar de geïrriteerde darmen vaak wel schijnt het. Hij heeft nu voor het eerst sinds lang een vaster drolletje gelegd dus ik hoop dat het dat was. Maar de worminfectie zou dan toevallig samen met die prostaatontsteking zijn ontstaan want vanaf toen was het darmprobleem er ook,en ik ben niet zo van de toevalligheden.ranetje schreef:Duidt gelige ontlasting op wormen?
Verder lijkt hij nu echt weer topfit, heeft eindelijk weer eetlust, speelt en rijdt op zijn pluchen bal na het eten, alles zoals voorheen...![]()
Behalve dan dat hij veel makkelijker en evenwichtiger is geworden, zie gedrag. Maar dat kan dan door de Ypozane komen.
- maitestar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
- Contacteer:
Maar hij heeft toen natuurlijk ook antibiotica gehad en als iets op de kop gezet wordt door die (nodige) troep dan zijn het de darmen wel.Marie-Josée schreef:Hij heeft nu voor het eerst sinds lang een vaster drolletje gelegd dus ik hoop dat het dat was. Maar de worminfectie zou dan toevallig samen met die prostaatontsteking zijn ontstaan want vanaf toen was het darmprobleem er ook,en ik ben niet zo van de toevalligheden.
Probiotica zoals Yakult wil dan nog wel eens helpen
Groetjes,
Wendy
Wendy
- Marie-Josée
- Erelid
In eerste instantie kreeg hij alleen een koortsverlagend middel en twee dagen later had hij diarree. Pas veel later kwam het prostaat probleem aan het licht door die blaasontsteking. Omdat de diarree op en af bleef gaan heb ik die link niet gelegd. Hij krijgt sindsdien wel probiotica van Puur.
Zijn eetlust is ook weer goed al ligt dat vooral aan het voer denk ik. Geen hond die geen Renske vreet
Zijn eetlust is ook weer goed al ligt dat vooral aan het voer denk ik. Geen hond die geen Renske vreet