Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Komen bij angst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Komen bij angst

Ongelezen bericht door sirene »

Goed zo, alle dingen die ze zelf heeft verwerkt als zijnde "niet eng" zijn voortaan ook niet eng.
Geef haar vooral de tijd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

sirene schreef:Goed zo, alle dingen die ze zelf heeft verwerkt als zijnde "niet eng" zijn voortaan ook niet eng.
Geef haar vooral de tijd.
Dat doe ik zeker :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat klinkt goed! En meer foto's van het prachtige hondenkind mag altijd hè :F: .
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eerste nacht in bench zit erop :cheer:
Boven verwachting eigenlijk: af en toe een paar piepjes die met de stem prima te sussen waren en om 6.30 uur krabbelen aan benchdeur, maar
toen moest ze plassen.
Ik denk eigenlijk dat het wel goed voor haar is die bench, dat het haar iets meer houvast en veiligheid biedt in al het nieuwe voor haar. Voor onze
spullen zal het ook beter zijn denk ik :mrgreen:
Gister overdag ging ze er uit zichzelf een half uur in liggen, dus toen leek het ons een prima moment om de nachten ermee te gaan proberen.
Zolang één van ons maar in beeld is, gaat het goed.
Naar boven lopen is nog steeds één groot jankfestijn en de tussendeur wordt half gesloopt :schrik: Die deur moet helaas dicht (dus ze hoort ons
ook altijd weggaan) vanwege de kat en de trap.
Vanmorgen wilde ik toch even uitproberen of ze rustiger is als die deur openblijft, maar toen probeerde ze die rot gevaarlijke trap op te lopen, dus
dat is gewoon geen optie. Bovendien jankte ze nog net zo hard, alleen de tussendeur bleef heel :F:

Vanmiddag gaan we naar de dierenarts, even alles laten checken en ook haar leeftijd laten schatten, want in het paspoort staat weer iets heel
anders (maand ouder, maar dat geloof ik eigenlijk helemaal niet dat ze al 5.5 maand is).
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef: Naar boven lopen is nog steeds één groot jankfestijn en de tussendeur wordt half gesloopt :schrik: Die deur moet helaas dicht (dus ze hoort ons
Vanmorgen wilde ik toch even uitproberen of ze rustiger is als die deur openblijft, maar toen probeerde ze die rot gevaarlijke trap op te lopen, dus
dat is gewoon geen optie. Bovendien jankte ze nog net zo hard, alleen de tussendeur bleef heel :F:
Kun je geen traphekje plaatsen? Of twee panelen van een konijnenren? Dan blijft je deur iig heel.
Stiekem weg gaan moet je sowieso helemaal nooit (proberen te) doen. Zeker bij een hond die hier problemen mee heeft. Anders gaat ze je helemaal de hele dag in de gaten houden en durft ze bwvs niet meer te gaan slapen. Ik zou juist steeds zeggen wat je gaat doen. Geen hele verhalen maar betrouwbaar "ik ben even boven" "ik ben even weg", zoiets. En ik zou de hele dag heen en weer gaan lopen komende tijd. Net zoalng tot je aan haar ziet dat dat haar niet meer boeit. Alle deuren door, dicht en open, achter elkaar. Tot Jessie zelf denkt "er valt geen eer aan te behalen aan dat gekke mens". Doe gewoon je ding maar je loopt ineens 3x achter elkaar naar de schuur ipv 1x. Leer haar dat het normaal is dat je heen en weer loopt en ook even uit zicht bent en weer terugkomt. Als ze meteen gaat loeien en krabben zou ik wel meteen teruggaan en zeggen dat dat niet nodig is, en dan wel weer gaan. "Het is vervelend voor je, maar het moet wel gebeuren".
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Caro. schreef: Naar boven lopen is nog steeds één groot jankfestijn en de tussendeur wordt half gesloopt :schrik: Die deur moet helaas dicht (dus ze hoort ons
Kun je geen traphekje plaatsen? Of twee panelen van een konijnenren? Dan blijft je deur iig heel.
Stiekem weg gaan moet je sowieso helemaal nooit (proberen te) doen. Zeker bij een hond die hier problemen mee heeft. Anders gaat ze je helemaal de hele dag in de gaten houden en durft ze bwvs niet meer te gaan slapen. Ik zou juist steeds zeggen wat je gaat doen. Geen hele verhalen maar betrouwbaar "ik ben even boven" "ik ben even weg", zoiets. En ik zou de hele dag heen en weer gaan lopen komende tijd. Net zoalng tot je aan haar ziet dat dat haar niet meer boeit. Alle deuren door, dicht en open, achter elkaar. Tot Jessie zelf denkt "er valt geen eer aan te behalen aan dat gekke mens". Doe gewoon je ding maar je loopt ineens 3x achter elkaar naar de schuur ipv 1x. Leer haar dat het normaal is dat je heen en weer loopt en ook even uit zicht bent en weer terugkomt. Als ze meteen gaat loeien en krabben zou ik wel meteen teruggaan en zeggen dat dat niet nodig is, en dan wel weer gaan. "Het is vervelend voor je, maar het moet wel gebeuren".
Ja, daar zat ik ook al aan te denken om tegen even wat te zeggen. Er wordt juist geadviseerd om nergens aandacht aan te besteden: niet aan het weggaan en niet aan het terugkomen, maar ik dacht ook al dat het juist misschien meer duidelijkheid geeft om er een 'naampje' aan te hangen zodat ze op die
manier misschien toch wat meer rust heeft.
Ik loop vanzelf al 300 keer op een dag heen en weer geloof ik, want ik heb een hoofd als een vergiet :mrgreen: maar als ze me bv niet achterna loopt
naar de keuken, ga ik even ook niet verder weg en loop ik idd doelloos weer terug zodat ze hopelijk begrijpt dat het inderdaad niet nodig was om me
achterna te lopen. En zo blijven we lekker bezig haha.

Als ik in het zicht ben, dan is verder alles prima: nu ligt ze ook op de bank en dan juist het verste weg en lekker te spelen met d'r knuffel.
Er zit genoeg zelfstandigheid in merk ik aan alles, ik denk dat het puur onzekerheid nog is op dit moment.

Ik kan wel een traphekje of iets dergelijks plaatsen, maar het is de route van de kat. Ik kan ze (nog?) niet samen zetten en de kat kan dus de tuin
niet in op dit moment en wil toch dagelijks nog 5 of 10 minuten naar buiten. Die loopt dan de trap af en gaat bij de voordeur zitten als hij dit wil.
Vandaar dat de tussendeur ook dicht is, zodat onze kat nog een bepaalde mate van vrijheid heeft, want anders is dat ook sneu.
Ze zien elkaar nu van onder en bovenaan de trap af en toe en dat gaat ook wat beter: Jessie lijkt te begrijpen dat ze niet meer mag flippen :F:
en was zojuist helemaal stil en liep vanzelf weer weg.
Dus wie weet gaat dat nog lukken, maar het is een oude kat en de 'rek' is daar ook een beetje uit natuurlijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nee, geen hekjes. Dan gaat het over een versperring en niet meer over haar eigen gedachtengang.
Nou ja, deuren zijn ook al een versperring natuurlijk en het hekje in de tuin ook :wink:
Maar bij de trap doen we niet vanwege de kat.

Ze is overigens superslim en begint nu echt te wennen.. en te klieren :smile2: ze leek zo lief :smile2:
Afbeelding
A good dog never dies...

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Nee, geen hekjes. Dan gaat het over een versperring en niet meer over haar eigen gedachtengang.
Ik zie niet hoe dat hekje anders is als die deur? Dat hekje is alleen om beschadiging van die deur te voorkomen. En het is misschien iets makkelijker voor Jessie omdat ze ziet wat er gebeurd. Maargoed, het kan niet dus het is sowieso al van de baan.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Zamunda
Zeer actief

Caro. schreef:Ze is overigens superslim en begint nu echt te wennen.. en te klieren :smile2: ze leek zo lief :smile2:
Euh, ze begint nu te klieren :80: :O: ? Ze haalde toch al allerlei kattenkwaad uit (wc-rol vermoorden enzo)? Kan het nog erger :schrik: ?!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Caro. schreef:[

Ja precies, na 11 jaar ineens weer een pup en een geheugen als een zeef 'hoe deed ik dit ook alweer?' en een mens begint te twijfelen :wink:
Gewoon op mijn gevoel vertrouwen dus en niet teveel nadenken en ingewikkeld doen :ok:

Ik weet zeker dat ze het in zich heeft om te wennen, ze is verder heel vrij, nieuwsgierig en hersteld uitstekend van schrik.
oeh. herkenbaar!!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
Caro. schreef:Ze is overigens superslim en begint nu echt te wennen.. en te klieren :smile2: ze leek zo lief :smile2:
Euh, ze begint nu te klieren :80: :O: ? Ze haalde toch al allerlei kattenkwaad uit (wc-rol vermoorden enzo)? Kan het nog erger :schrik: ?!
Ehh ja :engel:
Ze is over d'r toeren, dat zat er dik in natuurlijk omdat ze me overal volgt en geen rust krijgt. Vannacht heeft ze ook slecht geslapen (en wij dus ook).
Dus ze was/is helemaal wild: bijt op alles, rent rondjes en helemaal hyper.
We gaan dus verplichte rustmomenten inbouwen en meer van de bench gebruik maken zodat ze rustiger wordt.
Komt allemaal wel goed :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Aah de hummel. Hopelijk kan ze vanaf nu haar rust een beetje vinden, met jullie hulp :ok: .
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Ja, het gaat al beter hoor :ok:

Ze begint meer rust te vinden en hobbelt niet steeds meer achter me aan. Af en toe nog wel, maar net zoveel keer niet meer, dus daar
zit duidelijk vooruitgang in :ok:
Als ik naar boven ga, gaat ze nog wel zitten wachten, maar piept niet meer. Ik kom nu ook pas naar beneden of de deur door als ze stil is,
bergen tijd gaat erin zitten haha. Piepen? dan blijf ik aan de andere kant van de deur staan totdat ze rustig is en dan kom ik binnen.
Dat leek gister al begrepen te worden, al is alles natuurlijk nog maar een beginnetje.

Ze wordt wel wakker bij daglicht, dus om 5.00 uur :schrik: dan heb ik dus net 5 uurtjes geslapen, maar daarna doezelen we nog wat
samen op de bank, voor die tijd zit ze in de bench (onder luid gemopper, maar ze mag het even uitzoeken :wink: ).

Gister leverde de tuinslang hilariteit op, happen ernaar, in het water rennen en dolle boel, echt heel leuk! Als het straks zo warm is, dan
zet ik 'm weer aan, eens zien of ik wat leuke plaatjes kan schieten.

Buiten gaat het ook al beter :ok: Ze is een echt racemonster, maar ja... ze zit aan de riem, dus dat lukt niet helemaal. Maar ze is vrolijk
buiten, loopt als een speer en af en toe is er nog even wat angst, met name met mensen die recht op haar afkomen.
Gisteravond dreigde er even echte paniek toen 2 vrouwen achter haar liepen, toen trok ze het niet, maar ik kreeg haar gekalmeerd en
uiteindelijk ging ze zitten, toen heb ik wel mijn hand op haar gelegd en toen liet ze ze passeren zonder verdere paniek.
Bij auto's en fietsers is er ook al wat verbetering, ze is niet super bang meer ervoor, dus ik denk dat dit allemaal goed gaat komen.

Met andere honden gaat het goed, al is ze wel heel druk. Bij rustige honden, doet ze wel kalmer, maar ze blijft een kleine druktemaker.
Ze is natuurlijk ook nog jong.
Ze is wel iets ouder dan we dachten, ze zit nu rond de 5 maanden (wordt ze toch geen joekel :F: )
Afbeelding
A good dog never dies...

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Wat een goeie vorderingen allemaal! Ik ben heel benieuwd naar de waterpretfoto's die je gaat maken :lol1: Ze klinkt precies als het type pup waar Oor dr lol mee op zou kunnen (en ik ook)! Jammer dat je zo ver weg woont :hmmm:
Zamunda
Zeer actief

Is het gelukt met de waterpretfoto's?!
mijke
Zeer actief

Zamunda schreef:Is het gelukt met de waterpretfoto's?!
Kijk dan in de fotohoek :hmmm:
Zamunda
Zeer actief

mijke schreef:
Ja jemig, dat verwacht je toch niet :roll: . Maar ik had ze inmiddels al gevonden hoor :pffff: .
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
mijke schreef:
Ja jemig, dat verwacht je toch niet :roll: . Maar ik had ze inmiddels al gevonden hoor :pffff: .

:mrgreen: :mrgreen:

Voor de helft van de foto's was ze te snel :LOL: en krijsen dat kind bij het spelen! :schrik: :LOL:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Hahaha, ja krijst ze zo?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Hahaha, ja krijst ze zo?
Ja echt, ik wist niet wat ik hoorde :80: er komt me een geluid uit: eerst vannacht al hevig heel diep grommen in de bench en nu was het één
of ander hoog gegil :LOL:

Maar ik ben er inmiddels wel weer achter dat dit niet het meest handige is om je hond aan te leren, want de plantjes vanavond water geven,
dat ging nogal moeizaam... zal ik maar zeggen :oeps: Stom dus! Ik had beter meteen een badje kunnen kopen.
Afbeelding
A good dog never dies...

mijke
Zeer actief

:LOL: Ach dat kun je ook wel weer afleren hoor ;) Iets alleen pakken op commando is niet zo ingewikkeld.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
sirene schreef:
Ik zie niet hoe dat hekje anders is als die deur?
Het verschil is dat je niet door een deur heen kunt kijken en ruiken.
Een deur is voor een hond volgens mij niet heel anders dan een muur. Een gaashek geeft heel veel prikkels die een deur niet geeft.

Op zich kan een hond best leren achter een traphekje te blijven maar Hein heeft echt dagen zitten wrikken en gluren om te snappen waarom hij niet door het kinderhekje kon. Uiteindelijk piste hij er maar uit frustratie tegenaan om vervolgens zover mogelijk weg te gaan liggen met zijn kop de andere kant op. Hij accepteerde het wel maar vond de logica van "er bijna maar niet helemaal door kunnen" onacceptabel imbeciel.
Bij dichte deuren heeft hij altijd alleen maar onmiddellijk een zachte plek opgezocht om een dut in te lassen.

Dapper deed uberhaupt niks met semi-obstakels. Als hij zo inschatte dat het kapot kon dan ging het ook gewoon kapot. Ik heb hem een keer op mijn balkon gelaten en na drie uur zat hij in de keuken met een tekenfilmgat in de deur.
Je moet natuurlijk nooit een hond drie uur op het balkon laten zitten maar het was mijn eerste hond, twintig jaar geleden. Ik dacht dat ik hem een plezier deed.
Ik verwed er 50 piek om dat hij de deur niet gesloopt had als er geen voor hem zichtbaar venster in had gezeten.

Honden hebben gewoon moeite met abstractie. Die gaan niet graven zonder iets te zien of ruiken en des te meer als ze wel gelokt worden.
Tja, dat zou natuurlijk kunnen inderdaad. Onze tussendeur is trouwens ook deels van glas en als ze opspringt of ertegenaan springt, kan ze dus erdoor
kijken. Wellicht dat het daarom zo interessant is.
Voordeel is wel dat ze me ziet en ik dus verrot binnen te komen als ze half hysterisch staat te doen en dan heeft ze zelf uitgevogeld dat ze rustig moet
gaan zitten (of in ieder geval rustig moet doen) en ik dan pas binnenkom.
Maar mogelijk zou het minder interessant zijn als er geen raam inzat.

Voor nu gaat het eigenlijk gewoon hartstikke goed :ok: Ik was d'r vanmorgen zowaar 'kwijt' toen ik van alles moest doen en ook 3 keer boven was
geweest. Ik dacht dat ze op de bank lag, maar niks... was ze ergens half verstopt in de tuin gaan liggen, had een tak ergens vandaan geplukt en
prinses heerlijk lag ze daar op te kauwen :mrgreen:

De rust komt erin dus, ze heeft veel geslapen ook gister en vandaag is tot nu toe een mooie tussenweg tussen slapen en even spelen.
Vanmorgen heel veel honden tegengekomen en daar is ze een natuurtalent in. Bij twee grote honden ging ze keurig even op d'r rug liggen om
d'r te laten besnuffelen en daarna was het spelen :cheer:
Wel waardeloos met zo'n riem om, maar ik neem nog echt geen enkel risico. Ze komt wel als een speer zodra ik haar roep, ook buiten (aan de riem),
maar ze schrikt nog te erg soms van bepaalde dingen.
Als het zo doorgaat, dan gaat binnenkort de lange riem erom.

En ze is lief, zo lief :I: Ik kan alles met d'r doen, tot afdrogen van d'r koppie en poten aan toe, totaal niet bang, gewoon rustig laat ze alles toe.

Wel draait ze snel door, je hoeft maar even idioot te doen en ze wordt helemaal dol :schrik: daar moeten we even een middenweg in vinden, want
die felheid (terriër felheid lijkt het) die hoeft niet zo erg naar boven te komen :mrgreen:

Maar ze maakt echt sprongen vooruit op het moment :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Wat fijn dat ze het zo goed doet :cheer: En de dingen die nog niet zo goed gaan komen ook wel goed, ze is nog hartstikke jong en heeft nog tijd zat om te leren.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Hier maar even een kleine update over Jessie: het gaat eigenlijk heel erg goed allemaal :ok: :cheer:

Vannacht heeft ze voor het eerst alleen geslapen, geen kick heeft ze gegeven tot 5.00 uur, maar dat is elke ochtend zo om die tijd.
Van uitslapen is geen sprake meer :mrgreen: Komende nacht gaan we die 'kick' even laten gaan om te zien of ze toch weer in
slaap sukkelt.

Verder is ze al 99% zindelijk: van de week even een vergissing toen ik ging plassen en toen deed ze spontaan een plasje mee :LOL:
maar dat is 1 keer geweest deze hele week.

Ze is heel vrolijk, zo goed als helemaal gewend thuis, alleen van harde geluiden schrikt ze nog een beetje (een rinkelend bord, een schroevendraaier
die gister per ongeluk vlak naast haar viel en dat soort dingetjes).
Ze is waaks, maar niet overdreven, een keer 2 á 3 slaat ze per dag aan als ze iets hoort.
Met andere honden gaat het heel goed, die hondentaal zit er goed in: van de week kwamen 2 grote loslopende honden op haar af, ze gaat kalm
op haar rug liggen om zich te laten besnuffelen, alles oké bevonden en dan lekker spelen.
Helaas gaat dat spelen moeilijk met een riem om en ik heb nu zo'n onding van een flexilijn gekocht zodat ze wat meer ruimte heeft buiten, maar
het blijft lastig.

Luisteren doet ze ook goed: haar naam kent ze, hierkomen ook (zonder afleiding nog uiteraard).
Rustig aan de lijn lopen, dat ehhh... moet nog geoefend worden, ze stuitert overal heen.
Van mensen is ze niet meer bang, maar wel terughoudend (waar ik totaal geen bezwaar tegen heb). Auto's en brommers zijn nog steeds wat
eng, maar het is 'stilstaan, afwachten totdat het voorbij is en dan doorlopen'.

Kortom: het gaat goed! :ok: :cheer:
Afbeelding
A good dog never dies...

Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat gaat dat snel. Nu al alleen geslapen. Fijn hoor. Wordt (is) een wereldhondje. Als ze eenmaal los mag en haar energie nog meer kwijt kan zal dat netjes aan de riem lopen denk ik ook wat makkelijker aan te leren zijn.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Sterre schreef:Wat gaat dat snel. Nu al alleen geslapen. Fijn hoor. Wordt (is) een wereldhondje. Als ze eenmaal los mag en haar energie nog meer kwijt kan zal dat netjes aan de riem lopen denk ik ook wat makkelijker aan te leren zijn.
We hebben 10 nachten beneden geslapen en ze was de laatste nachten gewoon rustig. Ze gaat zonder morren de bench in, krijgt een
pensstaafje en daarna gaat ze rustig slapen... tot 5.00 uur als de zon opkomt en dan is ze klaarwakker :schrik: :mrgreen:
Dus we dachten dat het konden wagen om haar alleen te laten vannacht, deuren allemaal open zodat we het goed konden horen als er wat was,
maar geen piepje of niks en ze is lekker gaan slapen.
Nu eens zien of we dat onchristelijke ochtenduur wat later kunnen gaan maken, want daarna gaat ze de bench niet meer in en hangt dus of mijn
man of ik wat op de bank half slapend en dan komt ze lekker bij je liggen. Dat bevalt haar wel natuurlijk, dus gewoon stug volhouden die
5.00 uur :F: Maar wie weet is ze na 10 minuten wel weer stil ofzo, dat gaan we komende nacht uitproberen.

Maar ik vind het allemaal al heel knap van haar :ok: Ook zaken als tv, stofzuiger, wasmachine, e.d. daar moest ze ook allemaal aan wennen en
kende ze niet. Dan heeft ze hele flinke stappen gemaakt in 10 dagen tijd :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Wat een superhondje :I: ! En waar zijn de foto's :engel: ?
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:Wat een superhondje :I: ! En waar zijn de foto's :engel: ?

Ik was te moe voor foto's :ugh: :LOL:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zamunda
Zeer actief

Caro. schreef:
Zamunda schreef:Wat een superhondje :I: ! En waar zijn de foto's :engel: ?
Ik was te moe voor foto's :ugh: :LOL:
Hahaha :LOL: . Maar dat mag niet hoor, we willen meegenieten van dat mooie meisje :zweep: !
mijke
Zeer actief

Wat een heerlijke update :I: Wat gaat ze snel zeg! En inderdaad, meer foto's pvd :P
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”