Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Patella? Hein hinkelt.

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Patella? Hein hinkelt.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou er wel even naar laten kijken en wel bij de kliniek waar wij met Tom waren. Die pakken alles door en kijken meteen. Foto 25 Euro. Echo 30 Euro etc. Daar loop je naar buiten met een diagnose voor een schappelijke prijs en een prognose en een plaatje van de kosten als je kiest voor behandelen. Ik heb nog nooit zo'n top dierenkliniek meegemaakt en wij willen nooit meer wat anders. Daar kijken ze rustig een uur of langer. Tom had buikpijn en wij kregen live de echo van zijn ontstoken alvleesklier te zien. Vrijwel elke andere dierenarts stuurt je naar huis met een lulverhaal en als het niet over gaat kun je voor 100 Euro met het volgende slappe praatje een 3 dagen aanzien.

Want Hein heeft geen patella. Hein is 6 en ik heb nog nooit iets gezien van losse knieschijfjes. Dus hij heeft een blessure en dat moet overgaan of het blijft zo. Maar dan is het wel leuk als je weet wat er is.

Moet er wel bijzeggen dat dit hele verhaal getypt wordt door de man met twee orthopedische misbaksels die geen idee heeft wat er schort. Guus met een voet die bijna achterstevoren staat als hij zit en Bas met een loopje dat ik nog nooit een andere hond heb zien doen. Nooit iets mee gedaan en Bas is denk ik al 10 of 12 nu.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou het zeker na laten kijken. Als zijn knie luxeert door bijvoorbeeld een versleten knieband dan krijg je slijtage, artrose, etc en dat doet wel zeker pijn. Sommige honden tonen pijn niet anders dan inderdaad hinken en onrust. Even na laten kijken dan weet je waar je aan toe bent en als je niet wil opereren kan je wel denken aan pijnstilling etc.
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Zou ook wel eens de kruisband kunnen zijn. Zou er in ieder geval zeker even naar laten kijken. Hoop dat het meevalt!
margriet5
Actief
Mijn ras(sen): Irish softcoated wheaten terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door margriet5 »

Helaas geen tip voor je. Hoop dat het meevalt met Hein.
Laeken, ik ben wel benieuwd naar welke kliniek je gaat.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tara schreef:
laeken schreef:Nooit iets mee gedaan en Bas is denk ik al 10 of 12 nu.
Wat zeg je nou?
Weet je dat? Of denk je dat? Ik dacht dat ze veel jonger was, een jaartje of 6, misschien 7. :80:

Dat dacht ik eerst ook maar ze oogt de laatste tijd zoveel ouder dan ze zou moeten zijn. Vrijwel geen goede tand meer en een waasje op de oogjes en wat doof. Zou me niks verbazen als ze zelfs 8 was toen we haar kregen. Want die kleine hondjes veranderen niks tussen 3 en 10 jaar vaak. Maar zeker weten doen we het niet hoor. We denken dat ze behoorlijk op leeftijd is al. Maar prima toch? Maakt ons echt niks uit.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als het ineens gebeurd op deze leeftijd zou ik er wel naar laten kijken. Dan weet je in ieder geval wat. Hei moet nog heel lang mee rennen toch?

Marc, in de kliniek waar ik stage heb gelopen, heb ik mensen helemaal lyrisch gehoord over dit product. Oudere honden bij wie de blauwige waas over de oogjes gewoon verdween. En dat was niet omdat het in die kliniek verkocht werd. Ze gingen het juist bestellen door die ervaringen. Lijkt me de moeite waard om te proberen.
https://www.alfasan4animals.nl/producte ... -oogzalf/2
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik denk eerlijk gezegd eerder aan een kruisbandblessure. En ik zou ook eerst eens proberen wat meer rust kan doen voor eventuele genezing.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nanna schreef:Ik zou het praktisch aanpakken.
Eerst een week benchrust. Geen gerag, geen gevlieg.
En daarna kijken hoe het gaat. Loopt ie weer als een kievit, des te beter. Dan was het gewoon een blessure.
Gaat ie daarna toch weer hinkelen dan kun je kijken wat je verdere stappen zijn.
Dit zou ik doen
PL is wat onwaarschijnlijk mar PL kan dus wel op latere leeftijd komen ten gevolg van een trauma. Maar dat zou je dan denk ik wel merken en daardoor vind ik dat wat onwaarschijnlijk.

Weekje zo aanpakken en als het dan nog niet OK is wel naar laten kijken.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait was hier tijdje geleden ook aan het manken met z'n ene achterpoot, waardoor ik aan PL dacht. Maar na een week of 2 waarbij ik hem wat minder los heb laten lopen, was het weer over ook. Daarna wat oefeningetjes gedaan om te zorgen dat hij die ene poot niet bleef ontzien en nu is er niets meer aan hem te merken. Denk dat hij bij het spelen met een andere hond even wat verrekt had ofzo
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Cleva schreef:Ik had het eigenlijk niet meer verwacht want hei is al ruim 6 maar Hein loopt de laatste tijd af en toe op één achterpootje.
Ik geloof niet dat hij pijn heeft want het komt van het een op het ander moment en het is net zo snel weer over. Het geeft hem wel een heel klein beetje onrust maar dat lijkt me logisch. Ik zou ook "gedrag vertonen" als mijn knie op slot zit.

Wat kan ik nu het beste doen?
Mijn eerste idee is gewoon niets doen. Het zal het laatste russelltje niet zijn die wat asymmetrisch rondhuppelt maar ik heb er verder geen verstand van.
Moet ik met hem naar de dierenarts?

Hein werkt hard. We gaan twee of drie keer per dag een klein uurtje raggen en hij neemt zijn wandelingen bloedserieus. Ik zie het niet echt zitten om hem op rust te zetten dus heel erg liever niet opereren.
Als het al een poosje aan de gang is en af en toe gebeurt zou ik niet meteen denken aan trauma /verstapt oid. Dat is namelijk meestal plotseling en "aanhoudend". Het kan een ouder trauma zijn wat opspeelt. Een paar dagen (lijn)rust en even geen gekke dingen lijkt mij stap 1 ;-) maar je zou ook een goede fysio kunnen proberen, of osteopaat oid. Die kan mogelijk wat voelen / constateren en daarop handelen. Als het goed is, verwijst die ook "terug" naar een DA als hij/zij dat nodig vindt.

Suzanne
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar

Ongelezen bericht door Pepie »

Ik zou naar Nanna luisteren :lol1: Vlo heeft dit ook maar is ouder en rent er toch mee als een malle
Afbeelding
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Ik ga met Nanna mee. Helpt de rust niet, dan zou ik toch eens naar een orthopeed gaan. Hier loopt er ook wel eens eentje op drie pootjes maar ze zijn allemaal verplicht getest op patellaluxatie. Heins ouders trouwens ook.
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Ach jeetje, die Hein.

Als je naar de DA gaat, adviseert hij/zij meestal toch eerst voor even rust, al dan niet gecombineerd met medicatie en dan verder zien.

Je kunt dus ook evt. zelf kiezen voor week rust en dan kijken hoe dit voor Hein uitpakt. Hinkt hij dan nog, dan consult plannen.
Afbeelding
Pepie
Zeer actief

Cleva schreef:Ik ga hem even een weekje thuis laten.

Hij reageert vooral als ik de voet aan die kant onderzoek. Verder niet op de knieën of heupen. Zijn rug is helemaal prima.
Ik geloof dat hij een zere teen heeft. Als ik me niet vergis zat daar ook al een knakkend knokkeltje.

Verder loopt hij 99% van de tijd als een kievit.
Ik ga wel supplementen geven groenlipmossel en chondroitine en kurkuma.
Dat past ook wel bij zijn drukke leventje. Spelen met een jonge whippet is best uitdagend en hij gaat met zijn terrierkop misschien wel iets te lang door.
Ik geef groenlipmossel van aniforte :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:
Cleva schreef:Ik ga hem even een weekje thuis laten.

Hij reageert vooral als ik de voet aan die kant onderzoek. Verder niet op de knieën of heupen. Zijn rug is helemaal prima.
Ik geloof dat hij een zere teen heeft. Als ik me niet vergis zat daar ook al een knakkend knokkeltje.

Verder loopt hij 99% van de tijd als een kievit.
Ik ga wel supplementen geven groenlipmossel en chondroitine en kurkuma.
Dat past ook wel bij zijn drukke leventje. Spelen met een jonge whippet is best uitdagend en hij gaat met zijn terrierkop misschien wel iets te lang door.
Ik geef groenlipmossel van aniforte :ok:
Die gaf ik Xena ook
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Toen Lou een zere teen had, bleek er een scherp steentje te zijn ingegaan. Kwam er namelijk later aan de bovenkant weer uit. Terwijl er eerst niets van te zien was. Vond ik best indrukwekkend, maar de dierenarts vond het niks aan en adviseerde wat biotexbadjes. Misschien zoiets of een grasaar?
laeken
Zeer actief

Ik geef allebei de honden Groenlipmossel van Wapiti van de reformwinkel. Maar eerlijk gezegd merk ik geen enkel effect.... :denken:
Ik heb ook al zo'n enorme pot van Beaphar weg-gevoerd maar ook daar geen enkel effect.

Dus ik hoop dat je bij Hein wel wat merkt. Het is best irritant als je hond gaat hupsen en hinken maar je snapt dat ik inmiddels enigszins afgehard ben met Bas. Ik ken geen enkele hond die zoveel hupst hinkt en huppelt en dan toch zo graag zoveel wil en kan wandelen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:Je kan ook traumeel proberen .
Zal daar eens naar kijken. Want Bas kan wel wat hulp gebruiken. Die stuitert meer dan ze loopt.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Leonie. schreef:Toen Lou een zere teen had, bleek er een scherp steentje te zijn ingegaan. Kwam er namelijk later aan de bovenkant weer uit. Terwijl er eerst niets van te zien was. Vond ik best indrukwekkend, maar de dierenarts vond het niks aan en adviseerde wat biotexbadjes. Misschien zoiets of een grasaar?
Tomas heeft ook eens heel erg mank gelopen. Alles onderzocht, maar hij gaf geen pijn aan in de gewrichten. Tot ik het lege dopje van een beukennootje tussen zijn tenen ontdekte. Dat zat daar heel diep en muurvast. Verwijderd. Probleem opgelost.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn heeft ook soms zo'n huppeltje en bij hem is het een teken dat hij vast zit in zijn rug. Na een behandeling van de fysio en een paar dagen rust qua springen en gekke bewegingen is het huppeltje weer verdwenen.
Pepie
Zeer actief

laeken schreef:Ik geef allebei de honden Groenlipmossel van Wapiti van de reformwinkel. Maar eerlijk gezegd merk ik geen enkel effect.... :denken:
Ik heb ook al zo'n enorme pot van Beaphar weg-gevoerd maar ook daar geen enkel effect.

Dus ik hoop dat je bij Hein wel wat merkt. Het is best irritant als je hond gaat hupsen en hinken maar je snapt dat ik inmiddels enigszins afgehard ben met Bas. Ik ken geen enkele hond die zoveel hupst hinkt en huppelt en dan toch zo graag zoveel wil en kan wandelen.
Groenlipmossel van de tuinen deed hier ook niks... maar die van aniforte wel :cheer:
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

laeken schreef:Ik geef allebei de honden Groenlipmossel van Wapiti van de reformwinkel. Maar eerlijk gezegd merk ik geen enkel effect.
Ik heb het voor mezelf geprobeerd en het werkte niet. Hyaluron, glucosamine en Celadrin wel maar dit niet.
AfbeeldingAfbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Kunnen het geen grasaren of van die gemene kleine balletjes met stekels geweest zijn? Hier stikt het ervan. Mijn honden weigeren momenteel pertinent om bepaalde paadjes in te gaan waar het vol ligt van die krengen.

Fijn dat het over is in ieder geval.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Nou. God forbid.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie