Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Maagzuur en slecht eten

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Maagzuur en slecht eten

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola is altijd al een slechte eter geweest. Een paar maanden terug merkte ik dat Lola wat vaker spuugde dan anders. Ze deed dat weleens op een lege maag, maar verder overdag nooit. Uiteindelijk bij de DA nagevraagd, die gaf voor twee weken Zitac mee om te kijken of het hielp. Na die twee weken gestopt en toen begon ze gelijk weer te spugen. Dus nu heeft ze een flinke voorraad Zitac, ze krijgt elke ochtend een 100mg tabletje. Maar... ze begint nu weer vaker over te geven.

Probleem hierbij is volgens mij een beetje dat Lola slecht eet. Vanochtend bijvoorbeeld, ze heeft niet ontbeten, alleen twee koekjes (ivm medicatie) en daarna hebben we een stuk gewandeld. Bij thuiskomst moet ze eerst bijslapen (ze wordt oud :ugh: ) en daarna begint het drentelen en moeilijk doen. Uiteindelijk moet ze dus overgeven, maar ze had tussen 9.00 en 13.00 al tig keer d'r bak leeg kunnen eten.

Uiteindelijk hebben we er een spelletje van gemaakt en dan eet ze uiteindelijk wel, maar hoe zouden we haar nou toch zelf beter aan het eten kunnen krijgen? Voor de meeste dingen haalt ze haar neus op, ook voor vers. Nu we een kleine rond hebben kruipen en wat vaker met oppas dingen regelen is vers ook echt geen optie meer overigens.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? De dosis Zitac verhogen? Het 'brokkenspelletje' elke ochtend spelen zodat ze uiteindelijk hoe dan ook eet? Of zie ik iets over het hoofd?

Even algemeen: Lola is een gecastreerde teef van ongeveer negen jaar. Ze weegt op het moment wel iets teveel, ruim 12kg ipv een kleine 11, en ze beweegt gemiddeld.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Maagzuur en slecht eten

Ongelezen bericht door sbientje »

je probleem herken ik wel een beetje, karel heeft dit ook weleens. Dan wordt ie misselijk omdat zijn maag leeg is en vervolgens wil ie daarom dus niet eten en gaat het nooit meer over. Ik laat hem meestal maar even partijen en dan na een paar uurtjes geef ik hem iets wat ik zelf eet, dat slaat ie dan nooit af :P en als dat er weer ingaat eet ie zijn voer ook wel weer. Maar goed, hij is geen moeilijke eter en het is geen dagelijks probleem.

Zou het helpen als je haar een paar dagen soort van uithongert? Nou dat klinkt gemener dan ik het bedoel, maar gewoon een paar dagen halve porties. Misschien heeft ze gewoon niet zoveel trek en is de noodzaak er niet? Al spreekt het kotsen dat weer een beetje tegen, hm.

Een kennis van me had een hond die ook zoveel last van de maag heeft/had. Die krijgt ook een medicatie daarvoor, volgens mij geen zitac maar ik weet even niet wat wel. Kan ik wel opzoeken
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

appelazijn, ( klein scheutje over het eten).. schijnt goed te helpen om de kwaliteit van het maag zuur te verbeteren,
Een tekort aan maagzuur komt tegenwoordig veel voor, maar de kans is groot dat dit probleem behandeld wordt met maagzuurremmer. Men denkt dat overtallig maagzuur de klachten veroorzaakt, terwijl ze in feite komen door een tekort aan maagzuur. appelazijn is dan zo`n ding die kan helpen en weinig kwaad kan, mits je het verdunt ( want t is brainzuur)
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik weet niet of het specifiek ook voor Zitac geldt, maar er is in ieder geval één maagzuurremmer die op lange termijn juist dit soort klachten kan geven. Het navragen waard bij de dierenarts lijkt me.
-Lilo-
Zeer actief

Nanna schreef:
-Lilo- schreef:Probleem hierbij is volgens mij een beetje dat Lola slecht eet. Ze weegt op het moment wel iets teveel, ruim 12kg ipv een kleine 11
Dat rijm ik niet helemaal met elkaar. Een slechte eter die te dik is? Heeft ze andere bronnen aangeboord?
Ik bedacht me net dat ze misschien met gemak wel op de senior brokken kan. Ze beweegt wat minder dan vroeger. En die twee koekjes elke ochtend zullen ook niet per sé helpen vrees ik :mrgreen:
Tara schreef:Ik zou nu kijken naar wat ze écht lekker vindt en dat dan maar even een poosje geven, al zijn het gerookte zalmsnippers.
Het is denk ik het belangrijkste dat je probeert om die cirkel van geen honger/trek, lege maag, brandend maagzuur, braken, geen honger/trek, enzovoorts te doorbreken. Dan kun je daarna weer verder kijken.
Kun je er een rennie in proppen? Dan is het even een kwestie van doordrukken en slikken.
Elke ochtend die twee koekjes voor d’r medicijnen plus wat broodkorsten van de kieskeurige dreumes gaan er altijd wel in. Maar zodra dat dus een dagje niet gebeurt, is het gelijk hommeles…
sbientje schreef:
Zou het helpen als je haar een paar dagen soort van uithongert? Nou dat klinkt gemener dan ik het bedoel, maar gewoon een paar dagen halve porties. Misschien heeft ze gewoon niet zoveel trek en is de noodzaak er niet? Al spreekt het kotsen dat weer een beetje tegen, hm.
Dat gebeurt vanzelf al regelmatig, ze eet meestal eens in de twee dagen één portie brokken. Dan leeft ze dus op d’r ochtendkoekjes en zo nu en dan een kauwstokje en een broodkorst en zo. Zie hier de dikmakers... 'en zo'.... ahum.
S@ndr@ schreef:appelazijn
Ik weet vrij zeker hoe we Lola in hongerstaking moeten krijgen, dit zou een prima methode zijn :mrgreen:
runninggirl schreef:Ik weet niet of het specifiek ook voor Zitac geldt, maar er is in ieder geval één maagzuurremmer die op lange termijn juist dit soort klachten kan geven. Het navragen waard bij de dierenarts lijkt me.
Goed om te weten, dat zou ik raar vinden aangezien hij dit voorgeschreven heeft, maar dat was voor twee weken. Ik heb voor het eerst in m’n leven online wat medisch voor Lola besteld, die tabletten dus. Zul je net zien dat ik dat inderdaad tóch niet had moeten doen (Zitac bij de DA was bijna twee keer zo duur als online…)
-Lilo-
Zeer actief

Heavy schreef:Hier waren pensstaafjes de oplossing . Die gaf ik in de ochtend en werden nooit geweigerd door Jip . Jip heeft ook Zitac gehad langdurig maar uiteindelijk hielp dat ook niet . Kreeg Lilo eerst wel vers? Want bij Jip zijn de klachten echt aan brok te verwijten . Hij krijgt nog wel brok maar heel weinig . Grootste deel van zijn maaltijd is toch vers .

Als Jip te zwaar is dan staakt hij ook met eten en gaat kotsen . Dus ik zou minder eten gaan geven om haar weer op gewicht te krijgen misschien komt haar eetlust dan ook weer op gang .Ik herken de circkel van misselijk niet willen eten en dan weer misselijk worden . Bij Jip kon ik dat met pens doorbreken. Eerst staafjes en later een Rodi pens burger
Dan heb ik liever dat we spelenderwijs wat brokjes erin krijgen. Lola kreeg in een grijs verleden weleens vers, maar dat weigerde ze op zeker moment ook. En het is praktisch niet in te passen in ons leven op het moment.
Nanna schreef:Ik zou dat brokkenspelletje een paar keer per dag spelen, met weinig brokjes uiteraard.
In ieder geval zorgen dat de hele dag door die maag wat te doen heeft. Sommige honden reageren heel slecht op een lege maag en gaan dan inderdaad kotsen. Liefst gal.
Of er speelt wat anders maar dat zou je niet verwachten als ze wel reageert op de Zitac.
Dat van dat gal weerlegde de DA met de mededeling dat er dan wel wat meer aan de hand zou zijn. Het gelige schuim is maagzuur kennelijk. Maar goed, dat zal allemaal wel. Ik vind het vooral raar dat de zitac eerst wel goed ging, maar nu niet meer. Als het probleem dan alleen ligt in de lege maag, kan ik net zo goed stoppen met de zitac toch?
Heavy schreef:Oh ik lees dat je eerst 2 koekjes geeft ivm medicatie en dan gaat wandelen. Dat gaat hier dus ook mis . Als ik Jip brokken geef dan moet ik niet daarna gaan wandelen . Dan komt het er weer uit . Bij vlees is dat niet zo . Ik geef de brokken dus na de wandeling en dan gaat het goed maar ik snap dat je meteen wat wil geven

Het zou best kunnen dat ze wat meer stress/ onrust heeft omdat het drukker is in huis . Bij Jip werden zijn klachten ook duidelijk erger door stress
Niet om nu heel lullig te doen, maar Jip heeft volgens mij best veel dingen. Die wordt al panisch als jij een keer extra werkt en zo. Lola heeft wel een heel ander leven dan een jaar terug, maar ze is verder gelukkig gewoon haar blije zelf. En die twee koekjes zijn het probleem niet. Gebeurt vaak genoeg dat we pas ’s middags of soms een dag helemaal niet wandelen. Dat maakt voor het spugen niet uit.
-Lilo-
Zeer actief

Als ik het zo lees dan ga ik maar wat strenger inzetten op het ontbijten en avondeten. En even een zak senior brokken halen. Dat kan misschien geen kwaad met haar leeftijd, iets minder activiteit (die warmte helpt ook niet bepaald :hmmm: ) en d'r kilootje teveel.
-Lilo-
Zeer actief

Lola kan inderdaad moeilijk alleen zijn, maar dat heeft andere oorzaken. Veranderingen doen haar verder niets. Nieuwe inrichting, nieuwe wandelroutes, ons gebrek aan routine en ritme, no problem. Dus ik zoek het niet in die hoek.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou kijken of je toch niet gewoon wat smakelijker voer kan halen. Gestoomd voer of andere brokken bijvoorbeeld.
Als ze te dik is zou ik er overigens sowieso niet meteen van wakker liggen. Wellicht dat ze dus op andere manieren toch wel genoeg binnen krijgt.
-Lilo-
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Ik zou kijken of je toch niet gewoon wat smakelijker voer kan halen. Gestoomd voer of andere brokken bijvoorbeeld.
Als ze te dik is zou ik er overigens sowieso niet meteen van wakker liggen. Wellicht dat ze dus op andere manieren toch wel genoeg binnen krijgt.
O maar dat niet eten is verder geen probleem hoor. Het gaat me om het spugen. Andere brokken kwamen toevallig in me op toen ik op de site van Prins zag dat ze met haar leeftijd een senior zou zijn volgens hun standaarden.
Overigens hebben we al veel soorten en merken uitgeprobeerd de afgelopen jaren. Deze brokken gaan het best met haar anaalklieren en ze eet ze voor haar doen redelijk. Ze is een tikkeltje zeikerig, ahum :roll:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

-Lilo- schreef:
Brindlecardi schreef:Ik zou kijken of je toch niet gewoon wat smakelijker voer kan halen. Gestoomd voer of andere brokken bijvoorbeeld.
O maar dat niet eten is verder geen probleem hoor. Het gaat me om het spugen. Andere brokken kwamen toevallig in me op toen ik op de site van Prins zag dat ze met haar leeftijd een senior zou zijn volgens hun standaarden.
Overigens hebben we al veel soorten en merken uitgeprobeerd de afgelopen jaren. Deze brokken gaan het best met haar anaalklieren en ze eet ze voor haar doen redelijk. Ze is een tikkeltje zeikerig, ahum :roll:
Maar het creëeren van maagzuur kan ook weer komen door het eten wat ze krijgt, vandaar dat ik toch even zou kijken om bijvoorbeeld gestoomd eten te geven, kijken hoe het dan gaat. Of kijken wat voor dingen ze tussendoor eet die misschien niet zo oké zijn voor haar maag.
Vroeger was mijn hond hond ook een lastige eter maar ze ging er nooit door overgeven als ze even niet at.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem krijgt hier al een jaar of 2 een lage dosering cimetidine (werkzame stof in zitac). Hij is van jarenlang meerdere keren per week niet willen eten en vervolgens braken naar nooit meer braken gegaan. Ik geef het middel op advies van de dierenarts 's avonds vlak voor slapen samen met de laatste van zijn 3 maaltijden. Mocht dat (niet) meer helpen dan kon ik ook overgaan op 2x per dag geven.

Ik zou inzetten op minder eten geven zodat ze afvalt én hongeriger wordt zodat ze minder de neiging heeft om het eten uit te stellen waardoor ze ziek wordt.
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

pioenroos schreef:Diem krijgt hier al een jaar of 2 een lage dosering cimetidine (werkzame stof in zitac). Hij is van jarenlang meerdere keren per week niet willen eten en vervolgens braken naar nooit meer braken gegaan. Ik geef het middel op advies van de dierenarts 's avonds vlak voor slapen samen met de laatste van zijn 3 maaltijden. Mocht dat (niet) meer helpen dan kon ik ook overgaan op 2x per dag geven.

Ik zou inzetten op minder eten geven zodat ze afvalt én hongeriger wordt zodat ze minder de neiging heeft om het eten uit te stellen waardoor ze ziek wordt.
En s avonds geven, das ook nog een goeie tip. Ze krijg de zitac nu altijd s ochtends, maar dan is dr maag natuurlijk al uren leeg geweest...
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Hoe is de ontlasting?

's Avonds voor het slapen gaan nog wat laten eten zodat de maag niet zo leeg is?

Hier hielp het om wat natvoer over het eten te doen, want dát was blijkbaar wel lekker. Of wat griekse yoghurt, dan leek de maag wat meer tot rust te komen en dan at hij later wel. Hoewel dat natuurlijk met zuivel ook erg tegenovergesteld kan uitpakken, maar net hoe goed je hond er tegen kan.
-Lilo-
Zeer actief

Die is prima, vandaar dat ik wat huiverig ben van brok te wisselen. Lola heeft nogal een geschiedenis met d’r anaalklieren ;)

Iets over haar brokken werkt soms wel. Maar Lola doet t niet voor een likje pindakaas of wat yoghurt. Die gaat voor de ongezonde zooi, satesaus, jus, leverpastei, dat soort dingen. Dus dat eil ik eigenlijk ook niet dagelijks doen. Maar ja, misschien is het voor nu wel even het beste. D’r pilletje naar de avond, zorgen dat die brokken er hoe dan ook in gaan en over op senior brok.
Persistence
Zeer actief

Bedoel je dan de seniorbrok van dezelfde brok als die je al hebt?

En tonijn uit blik misschien?

Mijn hond had hetzelfde als jij omschrijft, maar daar bleek giardia wel een rol in te spelen. Het overgeven en niet willen eten is nu helemaal over. Maar de ontlasting was ook niet altijd goed, vandaar dat ik het vroeg.
Laatst gewijzigd door Persistence op 03 jun 2018 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-Lilo-
Zeer actief

Ja, dat bedoel ik. Tonijn wil ze niet. Rauwe vis, huuu :hmmm:
Persistence
Zeer actief

Het net nog wat gewijzigd in mijn vorige bericht ;)
Gebruik je probiotica? Dat kreeg ik als tip voor een goede ondersteuning voor het maag/darmstelsel, maar heb het nog niet gebruikt omdat ik nu nog met de tweede ab-kuur bezig ben.
-Lilo-
Zeer actief

Ah, ik zie het. Ik heb eigenlijk niet het idee dat haar darmen verder van slag zijn. Het zit volgens mij echt rondom haar maag. Ontlasting is altijd hetzelfde, die hond heeft een darmstelsel van schokbeton volgens mij. Ze krijgt regelmatig wat kliekjes van ons, ook nooit problemen.

Er is niks veranderd recent ten opzichte van de afgelopen jaren, daarom ging ik er vanuit dat maagzuur de juiste diagnose was. Maar nu ze mét pilletjes alsnog spuugt op willekeurige momenten, is het wat lastiger te volgen. Toch maar inzetten op maagvulling dan en dan kijken we na een tijdje wel weer eens opnieuw of ze dan met of zonder medicatie het fitst is.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”