Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Schraal, dik, mager en vet...
Moderator: moderatorteam
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Re: Schraal, dik, mager en vet...
Die zien er prima uit, sultan zou zelfs wat voller mogen staan voor me, je ziet dat je er moeite mee hebt in alle geval.
- Sulluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky
- Aantal honden: 3
Hoe bedoel je moeite?maart schreef:Die zien er prima uit, sultan zou zelfs wat voller mogen staan voor me, je ziet dat je er moeite mee hebt in alle geval.
Sultan is even te dik geweest met alle prednison troep.
Nu met die nieren erg aan het afvallen en het is nog even allemaal zoeken naar evenwicht.
-
maart
- Zeer actief
Dat je het evenwicht nog niet gevonden hebt. Met je uitleg erbij zie je dat hij idd op de sukkel is/was. Nog weer wat volume bij (voor mij) en hij staat prachtig.
- dagmar88
- Zeer actief
Sulluna schreef: Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.
Werkelijk niemand hier die beweert dat niet sportende senioren schraal zouden moeten zijn
-
Manuma
- Zeer actief
Ik vond hem toen hij aan de prednison zat juist slanker tonen dan bijvoorbeeld vorig jaar. Maar toen hij aan de prednison zat was hij ook een puber dus misschien dat het ook daarmee te maken had dat hij slanker leekSulluna schreef:Hoe bedoel je moeite?maart schreef:Die zien er prima uit, sultan zou zelfs wat voller mogen staan voor me, je ziet dat je er moeite mee hebt in alle geval.
Nu met die nieren erg aan het afvallen en het is nog even allemaal zoeken naar evenwicht.
Hij is nu wel heel mooi op gewicht zo te zien! Wat een verschil met die vacht
1:- Sulluna
- Zeer actief
Ach kom op zeg, met calimerodrama.dagmar88 schreef:Sulluna schreef: Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.Waar ben je nu eigenlijk zo'n calimerodrama van aan het maken?
Werkelijk niemand hier die beweert dat niet sportende senioren schraal zouden moeten zijn
Ik vind voor alle honden dat ze niet schraal hoeven staan. Ik noem nergens senior oid, ik vind dat ook voor een 2 jarige hond.
Maar een laagje vet, is nogal lastig te begrijpen voor sommige. Lees zelf het topic nog eens, mensen praten gelijk in kilo's of laag vet. Terwijl ik dus zo vaak benoemd heb dat ik het heb over laagJE. Dus nu maar met foto's, om te laten zien dat het echt gaat om een laagje.
Dus als je ergens dieper op in gaat en tegen de mening van een grotere groep ingaat met een sarcastische opmerking maak je een drama? Goh, weer wat geleerd.
- Sulluna
- Zeer actief
Ik doelde op de prednison waar we toen mee begonnen. Toen kreeg hij een soort luchtballon buik haha!Manuma schreef:Ik vond hem toen hij aan de prednison zat juist slanker tonen dan bijvoorbeeld vorig jaar. Maar toen hij aan de prednison zat was hij ook een puber dus misschien dat het ook daarmee te maken had dat hij slanker leekSulluna schreef:Hoe bedoel je moeite?maart schreef:Die zien er prima uit, sultan zou zelfs wat voller mogen staan voor me, je ziet dat je er moeite mee hebt in alle geval.
Hij is nu wel heel mooi op gewicht zo te zien! Wat een verschil met die vacht1:
-
natalie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Dat is wel een heel duidelijk plaatje jaDomor schreef: http://www.sanctuaryvets.com/wp-content ... g47161.jpg
Ik wil een 4-5.5 voor de meeste honden. De echte windhonden tussen de 3.5-5, de grove labrador-types tussen de 4.5-6. Mijn honden zijn van het slankere type en nu ongeveer een 5.5, ik wil ze terug naar een 4.5-5.
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Charlie vind ik nu iets te zwaar maar ze is niet te dik, ze zit aan de bovenkant van normaal. Geen idee hoeveel ze weegt, op het animal event zei de weegschaal 15kg maar het kon iets afwijken
ik denk dat ze rond de 29kg weegt en dat 28kg prima is maar ik zelf liever 27kg zou zien. Ik vind honden het mooist als ze aan de onderkant van normaal zitten, tegen schraal aan.
Charlies bespiering is matig en conditie ook. Ze kan (nog) niet loslopen en ik vind het lastig om alternatieven te vinden om haar conditie en bespiering te verbeteren. Fietsen doen we maar moet ik eigenlijk vaker (dagelijks) doen, het lastige is dat ze in (druk) verkeer niet helemaal op haar gemak is en ik dus rondjes in het sportpark fiets en dat is saai. Vandaag maar samen met mijn man een stukje gaan fietsen, samen gaat het beter denk ik.
Charlies bespiering is matig en conditie ook. Ze kan (nog) niet loslopen en ik vind het lastig om alternatieven te vinden om haar conditie en bespiering te verbeteren. Fietsen doen we maar moet ik eigenlijk vaker (dagelijks) doen, het lastige is dat ze in (druk) verkeer niet helemaal op haar gemak is en ik dus rondjes in het sportpark fiets en dat is saai. Vandaag maar samen met mijn man een stukje gaan fietsen, samen gaat het beter denk ik.

- Sulluna
- Zeer actief
Oh, zie dit plaatje nu pas. Die is wel heel duidelijk.natalie schreef:Dat is wel een heel duidelijk plaatje jaDomor schreef: http://www.sanctuaryvets.com/wp-content ... g47161.jpg
Ik wil een 4-5.5 voor de meeste honden. De echte windhonden tussen de 3.5-5, de grove labrador-types tussen de 4.5-6. Mijn honden zijn van het slankere type en nu ongeveer een 5.5, ik wil ze terug naar een 4.5-5.Ik ken alleen de schaal van 1 tot 5 maar daar kun je de nuances niet goed op aflezen. Ik denk dat Jip nu op 4 zit. Hij mag van mij wel naar 4,5 of 5. Maar ach, heel belangrijk is het ook niet. Toen hij 10 dagen bij de oppas verbleef en iedere dag lange wandelingen maakte, is hij iets afgevallen. Het gaat om een goede, gezonde balans tussen de hoeveelheid eten en beweging.
Ik neig naar 5, al zijn mijn honden eerder 4. Maar 5 vind ik persoonlijk het mooist en dat valt dus in gezond.
Denk dat de meeste op het forum neigen naar 3 of 4. Dat is dus het verschil.
-
natalie
- Zeer actief
Sulluna schreef:Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.
Je hebt prachtige honden Sulluna! Het gaat maar net om de interpretatie van het woord 'schraal'. Soms denk je heel duidelijk te zijn, en word je toch verkeerd begrepen.Sulluna schreef: Ik vind voor alle honden dat ze niet schraal hoeven staan. Ik noem nergens senior oid, ik vind dat ook voor een 2 jarige hond.
- Sulluna
- Zeer actief
Ja, en ik vind het een boeiende discussie. Dus ik reageer en probeer mijn mening uit te leggen ipv ja en amen haha.. Maar goed, daar is het een discussie voor denk ik dan.
- dagmar88
- Zeer actief
Dat was het punt. Er is geen andere mening van een grote groep.Sulluna schreef:
Dus als je ergens dieper op in gaat en tegen de mening van een grotere groep ingaat met een sarcastische opmerking maak je een drama? Goh, weer wat geleerd.
Niemand zegt iets anders dan dat het gewicht/"volheid" van een hond afhankelijk zou moeten zijn van leeftijd, bouw, activiteitenniveau en aanleg. En dat schraal zijn juist niet ten koste moet gaan van de hond.
Bij een jonge, zeer actieve, gezonde, intacte hond kom je niet om een schraal lijf heen. Het hoort, net als bij mensen, bij (top)sporters.
Dat is wat het (voor mensen die daar van houden) mooi maakt.
- Sulluna
- Zeer actief
Oké, ik lees het anders. Dat veel toch bewust kiezen voor een schrale hond. Dat dat het best gevonden wordt.dagmar88 schreef:Dat was het punt. Er is geen andere mening van een grote groep.Sulluna schreef:
Niemand zegt iets anders dan dat het gewicht/"volheid" van een hond afhankelijk zou moeten zijn van leeftijd, bouw, activiteitenniveau en aanleg. En dat schraal zijn juist niet ten koste moet gaan van de hond.
Bij een jonge, zeer actieve, gezonde, intacte hond kom je niet om een schraal lijf heen. Het hoort, net als bij mensen, bij (top)sporters.
Dus neiging ( van dat plaatje) naar 3-4 en ik neig voor elke hond (even uitgezonderd windhond achtig) naar 5. Ik zou nog liever de 6 dan de 3 hebben als ik zou moeten kiezen. (liever alle 2 niet.)
Dus wat dat betreft denk ik er gewoon net even anders over. Een hond van plaatje 5, heeft toch echt wel een dun vetlaagje.
-
maart
- Zeer actief
4 vind ik de ideale sport conditie. Runar is 4, mag nu stilaan gaan neigen naar een 5 af en toe.
3 hou ik voor topsport. Dat zou ik helemaal niet gezond vinden als je je hond het jaar rond zo zou houden. En dat is het ook niet. Momenten dat ik train naar grote wedstrijden ga ik naar de 3 werken, maar eenmaal wedstrijd gedaan, mag het lichaam wel weer bekomen. Sowieso hou ik ook een maand rust per jaar aan.
Hun gewichten schommelen hier dus best vaak.
3 hou ik voor topsport. Dat zou ik helemaal niet gezond vinden als je je hond het jaar rond zo zou houden. En dat is het ook niet. Momenten dat ik train naar grote wedstrijden ga ik naar de 3 werken, maar eenmaal wedstrijd gedaan, mag het lichaam wel weer bekomen. Sowieso hou ik ook een maand rust per jaar aan.
Hun gewichten schommelen hier dus best vaak.
-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Daar ben ik in grote lijnen wel mee eens. Maar dan vraag ik me tegelijkertijd af hoeveel honden hier op het forum (top)sporters zijn. Behalve die van Malinois en nog een aantal anderen. Verder zie je onder menselijke topsporters allerlei verschillen in bouw afhankelijk van de tak van sport. En topsport is over het algemeen niet gezond.dagmar88 schreef:Dat was het punt. Er is geen andere mening van een grote groep.Sulluna schreef:
Ik ben het er dus wel mee eens, maar zie het iets genuanceerder.
Dit gezeggende hebbende, ik vind alle honden die in dit topic geplaatst zijn hartstikke mooi en er gezond eruit zien.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Volgens mij zijn de verschillen in het echt minder groot dan dat ze nu in deze discussie her en der lijken
En eerlijk gezegd vind ik het plaatje dan wel semiduidelijk maar denk ik dat in het echt het onderscheid tussen bijvoorbeeld 3 en 4 helemaal niet zo evident is. Het is in werkelijkheid gewoon een glijdende schaal natuurlijk 
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik moest hier wel om lachen. Het deed me denken aan een stel veel te dikke vrouwen die op de hondenschool over een hek blubberden en luidkeels commentaar hadden over het overgewicht van 1 van de honden die aan het trainen was. En dat zelfde zie ik hier op het forum - waarom is het gewicht van huisdieren zo belangrijk en moet iedereen er een uitgesproken mening over hebben? Een inactieve hond met veel eetlust heeft nou eenmaal aanleg om dik te worden, net als die vrouwen die de omheining aan het testen waren. Daar hoef je niets van te vinden en je hebt er als eigenaar ook maar beperkt invloed op. Er kwam ook de kritiek dat hij er last van had met rennen, alsof dat doorslaggevend is. Ik had bijna willen zeggen "Ga zelf eens een stukje rennen" maar goed, kon me inhouden.Sulluna schreef:Ik vind trouwens niet dat "dikke" baasjes geen slanke honden mogen hebben haha. Was meer nieuwsgierig of je voor jezelf dan even streng bent als voor je hond als je die schraal houdt.
Dat eindeloze gekweel over honden die wel een goed gewicht hadden werd ik ook wat onpasselijk van.
Er is hier ook iemand in het dorp die heel erg dik is. Ze riep me laatst zomaar toe: "Zooo wat is die hond afgevallen!" En dan had ze het over mijn stabij waarvan de wintervacht eraf was en in haar zomervacht valt het pas op dat ze rank is.
Vanwaar die behoefte om andermans honden op gewicht te jureren? Lijkt soms wel alsof ze de doelen die ze voor zichzelf niet weten te behalen ineens heel belangrijk gaan vinden voor honden ofzo...
Laatst gewijzigd door Paisley op 02 jun 2018 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Sandra&co
Bij Izzy en Sofi zie je ribben als ze in beweging zijn. Izzy komt moeilijk aan en bij haar voelde/zag ik pas heupbotjes. Dat is nu gelukkig weer weg. Haar wil ik in verband met haar poot gewoon zo slank mogelijk houden. Sofi is gewoon zo beweeglijk en wendbaar dat ik daar ook niet té veel pens op wil, hoewel ze nu wat neigt naar mager.
Zo is ze nu (oogt vrij normaal):

Maar ademt ze diep uit inclusief op strak staan, dan zie je d'r ingewanden bijna:

Dus die krijgt nu een beetje meer brokken.
Izzy is gewoon Izzy. Die staat altijd op standje strak:

Ik zal (tenzij met medische reden) nooit dikke honden hebben. Ik wil spieren zien, vinnikmooi.

Maar ademt ze diep uit inclusief op strak staan, dan zie je d'r ingewanden bijna:

Ik zal (tenzij met medische reden) nooit dikke honden hebben. Ik wil spieren zien, vinnikmooi.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Inderdaaddagmar88 schreef:Sulluna schreef: Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.Waar ben je nu eigenlijk zo'n calimerodrama van aan het maken?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies... ik heb denk ik nr 4 honden op t plaatje en dat is ook perfect voor ze. 3 is te weinig en 5 is teveel. Overigens zit er nogal een leeftijdsverschil tussen beide honden 2 en 7 op dit moment en beiden zijn type 4.dagmar88 schreef:Dat was het punt. Er is geen andere mening van een grote groep.Sulluna schreef:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Izzi vind ik perfect op gewicht, Sofi neigt idd naar mager die zou ik ook iets laten aankomen.Sandra&co schreef:Bij Izzy en Sofi zie je ribben als ze in beweging zijn. Izzy komt moeilijk aan en bij haar voelde/zag ik pas heupbotjes. Dat is nu gelukkig weer weg. Haar wil ik in verband met haar poot gewoon zo slank mogelijk houden. Sofi is gewoon zo beweeglijk en wendbaar dat ik daar ook niet té veel pens op wil, hoewel ze nu wat neigt naar mager.

- Sulluna
- Zeer actief
Mooie quote en bericht. veelzeggend ook.malinois schreef:Inderdaaddagmar88 schreef:Sulluna schreef: Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.Waar ben je nu eigenlijk zo'n calimerodrama van aan het maken?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Misschien moet je eens je eigen inbreng teruglezen
Sulluna schreef:Mooie quote en bericht. veelzeggend ook.malinois schreef:Inderdaaddagmar88 schreef:Sulluna schreef: Jeetje wat een dikke obesitas honden heb ik he! Pfff, ik had het echt over een mini laagje vet dus. Gewoon gezond gewicht, zelfs de lab.Waar ben je nu eigenlijk zo'n calimerodrama van aan het maken?

-
Manuma
- Zeer actief
Ik moet Uma gewoon pep gaan geven. Vandaag bijna 3 uur op het strand gelopen en ze sloft alleen maar achter me aan. Ze is nog geen 6 jaar oud maar ze voelt zich hoogbejaard 

- dagmar88
- Zeer actief
Manuma schreef:Ik moet Uma gewoon pep gaan geven. Vandaag bijna 3 uur op het strand gelopen en ze sloft alleen maar achter me aan. Ze is nog geen 6 jaar oud maar ze voelt zich hoogbejaard
En anders een red bull als ontbijt.
Zou ze een lure met konijnengeur niets vinden?
https://www.metsjachthuis.nl/a-15775702 ... of-fazant/
-
JustJoyce
- Zeer actief
Ik vind Chef te dik momenteel, ben er wel hard mee bezig. Sinds zijn castratie (1,5 jaar geleden) schommelt hij ontzettend in gewicht en vind dit ook lastig om daar een goede lijn in te krijgen. Als die nou de hele dag van alles zou eten of als we zowat niet buiten kwam, maar wandelen genoeg, eet niet allemaal extra's en zijn fanatiek in Hoopers. Maar zie hem zelf wel wat schraler ja.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Na 2 weken redelijk fanatiek wandelen op vakantie staan Pia, Kenji, Sonic en Djalu zeer schraal... Ondanks bijvoeren. Normaal gesproken staan alle sporthonden hier schraal-normaal (net wel een laagje maar ribben zeer goed te voelen en Pia staat normaal.
Alfy is sinds z'n castratie altijd net even te zwaar, behalve na deze 2 weken. Hij is perfect op gewicht nu.
Alfy is sinds z'n castratie altijd net even te zwaar, behalve na deze 2 weken. Hij is perfect op gewicht nu.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook
-
JustJoyce
- Zeer actief
Dan moet ik ook even op wandelvakantie haha!Eilfy schreef:Na 2 weken redelijk fanatiek wandelen op vakantie staan Pia, Kenji, Sonic en Djalu zeer schraal... Ondanks bijvoeren. Normaal gesproken staan alle sporthonden hier schraal-normaal (net wel een laagje maar ribben zeer goed te voelen en Pia staat normaal.
- Eefsel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Joep vind ik nu wel goed. Voor t mooie is iets erbij wel fijn, maar ben al blij dat hij nu er zo uitziet.
Hij is een tijd flink mager geweest dat alle botjes te zien waren en zelfs zn heupbotjes uitstaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Hij is een tijd flink mager geweest dat alle botjes te zien waren en zelfs zn heupbotjes uitstaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Evelien en Joep

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020

Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020