Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schraal, dik, mager en vet...

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Schraal, dik, mager en vet...

Ongelezen bericht door malinois »

Door in discussie in een andere post even een nieuwe hier maken zodat dat topic niet gekaapt wordt ;)
Ik heb mijn honden liever wat schraal, zeker omdat t sporthonden zijn en dat extra gewicht maar onnodig mee moeten zeulen. Niet mager, want ik zie graag alleen in beweging de achterste 3 ribben.
Wat zien jullie t liefst en waarom?

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Schraal, dik, mager en vet...

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn sporthonden zijn schraal maar niet mager. De andere 2 zijn ook gewoon netjes op gewicht, waarbij Luca nu iets voller wordt. Maar nog echt niet dik.

Foto van Fiji in verzopen toestand, van Csiva heb ik die zo niet. En droog is ze echt niet te beoordelen op foto :F:

Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Ik vind een gezond gewicht erg belangrijk.
Maar ja, iedereen heeft een andere kijk op gezond denk.

Ik vind gezond, de ribben kunnen voelen maar niet kunnen zien om dat er een laagje (laagJE) vet overheen zit. De reserve die een gezond lichaam (net als bij mensen) heeft. Ik heb het dan niet over een 2 kilo vet, maar over een KLEIN vetlaagje.

Ik vind honden die compleet droog staan en waarbij je ribben ziet echt niet gezond. Voor een mens ook niet trouwens.

Te dik en te dun is niet goed. maar goed, de een vind net iets schraal mooier en de andere weer niet.

Luna is 16 jaar en is keurig op gewicht. Heeft een inieminie laagje vet, maar ook mooie krachtige gespierde lijn.
Sultan is nu goed op gewicht. Is zowel (veel) te mager als iets te dik geweest. Blijft lastig met een moeilijke eter om dat helemaal stabiel te houden.
Goldy is ook goed op gewicht, al zeggen ze vaak dat ze te dun is maar dat is denk omdat je weinige labradors zo slank ziet en mensen anders gewend zijn haha
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Izzy en Sofi zitten altijd op de ondergrens van gezond gewicht. Beiden hebben geloof ik een razendsnelle stofwisseling want ze eten als dijkwerkers en komen moeilijk aan. Ik vind 't wel prima, ze zijn gezond en actief.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Het is er niet heel erg aan af te zien want Droef heeft veel(heel veel) vel maar is mooi slank, al zal je nooit zijn ribben kunnen tellen op afstand.
Afbeelding

Izzy ook prima slank, maar net iets minder slank dan Droef, omdat die dat niet nodig heeft, die zeult geen enorm gewicht mee.
Afbeelding

Van Hummer heb ik nog niet echt een fatsoenlijke foto kunnen maken. Maar dit geeft wel een beetje beeld. Hij mag wel ietsje meer aankomen. Zijn ruggengraad is erg voelbaar en vaak ook goed te zien.
Afbeelding
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Ik vind een hond snel te vol. De taille moet goed zichtbaar zijn van bovenaf en de achterste ribben moeten licht te zien zijn en direct te voelen vind ik.
Uma is helaas niet zo gespierd, die is dan ook gecastreerd en vooral erg lui. Manu ziet er nu perfect uit maar wordt snel te schraal. Dan zie je in beweging alle ribben, zelfs onder die dikke vacht.

Zo is hij nu:Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

gil lijkt gauw vet zeker als hij zit, maar feitelijk is hij voor een corso te schraal, en Zuurtje is eigenlijk net even te zwaar, acht er moet iets te wensen over blijven.... ik ben zelf ook net iets te zwaar voor t mooie :LOL:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik wil ook nog gewoon de taille kunnen zien.

Sommigen hier vinden Tanja te mager, maar onze dierenartsen vinden haar prachtig. Daar ga ik dan maar op af, en ik vind het zelf ook mooier.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Zowel Ninthe als Noa bleken na het scheren iets af te mogen, vallen, je voelt de ribben nog wel, maar niet meer voldoende. Ze zijn voor hun doen iets te dik.

In principe wil ik de ribben kunnen voelen met aaien zonder drukken, maar (haar eraf denkend) niet kunnen zien bij de meeste rassen. Er hoort wel een verdieping tussen de ribben te zitten, maar niet flink. Als je echt kan pianospelen vind ik ze te dun.

http://www.sanctuaryvets.com/wp-content ... g47161.jpg
Ik wil een 4-5.5 voor de meeste honden. De echte windhonden tussen de 3.5-5, de grove labrador-types tussen de 4.5-6. Mijn honden zijn van het slankere type en nu ongeveer een 5.5, ik wil ze terug naar een 4.5-5. Dat is overigens 2 weken krap voeren gemiddeld gesproken.
sjm
Zeer actief

Ongelezen bericht door sjm »

Ik vind dikke honden vreselijk. Ik vind ze mooi als ze er gewoon goed gezond uit zien, eerder een klein beetje schraal dan te veel vet op de ribben en mooie bespiering.

Zoals Zahra zou moeten zijn, dat vind ik mooi :D Maar Zahra is nog steeds te mager.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sulluna schreef: Ik vind gezond, de ribben kunnen voelen maar niet kunnen zien om dat er een laagje (laagJE) vet overheen zit. De reserve die een gezond lichaam (net als bij mensen) heeft. Ik heb het dan niet over een 2 kilo vet, maar over een KLEIN vetlaagje.
Dat is geheel afhankelijk van het lichaamstype.

:U: Je hebt er helaas niet altijd even veel op in te brengen. Niko is al sinds zijn ballen meer aanwezig zijn schraal tot mager, na ziekte veel te mager. Met chip komt hij aan, maar op z'n oude leeftijd en met minder goede heupen vind ik zijn bespiering belangrijker.
Django is een dikke wollige prop. Altijd al aanleg gehad. Tja, allebei minder mooi ja. Jammerdan :Q:
Sulluna
Zeer actief

Voor mensen die liever iets te schraal hebben, ben benieuwd.. Willen jullie dan zelf ook liever iets te schraal zijn dan iets te dik?

Ik zit echt lekkerder in mijn vel met dat mini laagje vet over mijn ribben. Als ik nu 2 kg af val, heb ik dat laagje niet meer en voel ik mij echt minder goed.

Mijn honden zijn echt niet dik, Luna is 16 jaar en super mooi slank, maar geen ribben tellen of uitstekende heupbotten Gewoon met een mini laagje vet op de rib.

Eindeloze discussie denk ik haha, ik vind gezond gewicht waar dus een BEETJE vet bij hoort. Natuurlijk proces ook van het lichaam trouwens, het hoort bij een gezond lichaam :) (net als bij mensen)
Sulluna
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Sulluna schreef: Ik vind gezond, de ribben kunnen voelen maar niet kunnen zien om dat er een laagje (laagJE) vet overheen zit. De reserve die een gezond lichaam (net als bij mensen) heeft. Ik heb het dan niet over een 2 kilo vet, maar over een KLEIN vetlaagje.

:U: Je hebt er helaas niet altijd even veel op in te brengen. Niko is al sinds zijn ballen meer aanwezig zijn schraal tot mager, na ziekte veel te mager. Met chip komt hij aan, maar op z'n oude leeftijd en met minder goede heupen vind ik zijn bespiering belangrijker.
Django is een dikke wollige prop. Altijd al aanleg gehad. Tja, allebei minder mooi ja. Jammerdan :Q:
Discussie gaat toch wat je voorkeur is?
Toen sultan ziek was woog hij 10kg te weinig bijna.. Sja, soms kan je er niks aan doen.
Suus kwam veel te dik, en toch ging het afvallen erg langzaam.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sulluna schreef:Voor mensen die liever iets te schraal hebben, ben benieuwd.. Willen jullie dan zelf ook liever iets te schraal zijn dan iets te dik?

Ik zit echt lekkerder in mijn vel met dat mini laagje vet over mijn ribben. Als ik nu 2 kg af val, heb ik dat laagje niet meer en voel ik mij echt minder goed.

Mijn honden zijn echt niet dik, Luna is 16 jaar en super mooi slank, maar geen ribben tellen of uitstekende heupbotten Gewoon met een mini laagje vet op de rib.

Eindeloze discussie denk ik haha, ik vind gezond gewicht waar dus een BEETJE vet bij hoort. Natuurlijk proces ook van het lichaam trouwens, het hoort bij een gezond lichaam :) (net als bij mensen)
Ja graag... maar helaas hou ouder hoe lastiger. Zeker omdat ik geen soortschooltype ben. Dus ja ik probeer t bij mezelf ook. Nu mag er wel weer iets af want ik merk dat t met een paar kilo minder gewoon wat prettiger was
Overigens zie je geen ruggegraat bij mijn honden en geen uitstekende heupbotten
Laatst gewijzigd door malinois op 01 jun 2018 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sjm schreef:Ik vind dikke honden vreselijk. Ik vind ze mooi als ze er gewoon goed gezond uit zien, eerder een klein beetje schraal dan te veel vet op de ribben en mooie bespiering.

.
Ik ook... ik vind t echt niet mooi en ik moet er toch mee in een huis wonen ;)
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik vind Kiwi maar een scharminkel maar veel mensen zouden haar schraal noemen en niet mager. Ik vind een beetje slank wel mooi maar dr mag best wat vlees op de heupbotten. Als ik dr rug aai, dan voel ik dr afzonderlijke wervels. En dr taille is heel dun. Ze is wel goed gespierd.
Maar goed, ik krijg er niet meer spek op. Als ik te veel eten geef, gaat ze t opkotsen of laat t staan. In het najaar wordt ze vaak wel weer wat voller.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sulluna schreef:
dagmar88 schreef:

Discussie gaat toch wat je voorkeur is?
Toen sultan ziek was woog hij 10kg te weinig bijna.. Sja, soms kan je er niks aan doen.
Suus kwam veel te dik, en toch ging het afvallen erg langzaam.
Nou en? Sinds wanneer gaan we hier niet meer off topic?
Dikgedrukte was overigens mijn reactie op jouw "statement", de rest niet.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn intentie is (uiteraard) ook om mijn honden goed op gewicht te hebben. Echt schraal hoeft niet, het zijn geen topsporters. Schraal is wellicht heel goed voor topsport resultaten maar ik vraag me af hoe gezond dat is :wink: En dan bedoel ik niet zoals bv de mechels van malinois, die vind ik prachtig op gewicht zelf.
Voor de meeste honden is, net als voor mensen een beetje lichaamsvet het gezondst vind ik.

Ik vind wel dat voor de individuele hond het 'ideale' kan verschillen. Naast de rasverschillen telt ook leeftijd en karakter mee. Een jonge intacte en zeer actieve hond die goed voer in een ruime hoeveelheid krijgt, kan toch aan de schrale tot wat magere kant zijn. Ik vind het dan niet nodig om een hond dikker te maken met extra vet/koolhydraten gedoe. Tenzij de hond echt mager is natuurlijk.
En een rustige (luie) wat oudere castraat die erg graag eet vind ik het prima als ze volslank zijn. Tenzij je ze echt te veel voer/snacks geeft natuurlijk maar liever ietsje romiger dan echt continue gillende honger hebben en nooit iets lekkers te snacken krijgen :19:
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Sulluna schreef:Voor mensen die liever iets te schraal hebben, ben benieuwd.. Willen jullie dan zelf ook liever iets te schraal zijn dan iets te dik?

Ik ben van mezelf vreselijk slank, ik kan vreten als een bootwerker maar kom niet zomaar aan. Ben alleen 10 kg aangekomen toen ik een half jaar gestopt was met roken. Dat is alleen in mijn buik gaan zitten. Voor die tijd had ik echt geen buikje. Nu zie ik er continu uit alsof ik net een paar maandjes zwanger ben :ugh: Ik ben 1,64 en denk rond de 50 a 52 kg, mijn top gewicht is dus 62 kg geweest. Als ik echt de motivatie had en het doorzettingsvermogen zou ik mijn buik zeker weer strak krijgen en dan kan ik ook weer piano spelen op mijn ribben. Maar goed, het boeit me niet zo vreselijk veel dus zit me wel gescheten. Als ik aanleg had om dik te worden zou ik daar zeker mee aan de slag gaan maar alleen een buikje ga ik niet moeilijk over doen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Te mager en dik liever niet, dat lijkt me logisch.

Lou is best stevig voor een Markiesje (al riep laatst nog een meisje uit 'he's so skinnyyyy!'), sinds zijn castratie. Maar niet zorgwekkend. En hij krijgt al erg weinig eten en rent wat af.

Bij Millie moet ik af en toe aan de vacht wennen. Daardoor lijkt het heel wat tegenwoordig. Vervolgens komt ze het water uit en blijft er niets van over :LOL:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Mijn eigen honden zijn niet schraal, ook niet dik. Gewoon normaal eigenlijk. Pom schommelt wat qua gewicht onder invloed van hormonen. Zeis nu uit vacht en dan is ze qua figuur op haar mooist, met vacht lijkt ze al snel mollig terwijl ze gewoon goed op gewicht is. Karel was altijd vrij slank maar inmiddels neigt ie meer naar mollig. Hij staat nu dus op rantsoen, want slank weegt ie al 43 kilo en hij is zo zot dat ik liever heb dat ie zijn poten niet extra hoeft te belasten met overgewicht.

Ik vind gewoon slank het mooist voor de meeste honden. Schraal vind ik daar weer een trappie onder. Hoeft van mij niet
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Sulluna: als jij een laagje vet over je ribben hebt ben ik zwaar obesitas Afbeelding Ik vind Luna en Goldy prachtig op gewicht, precies mooi naar mijn mening!

Ik zou zelf ook graag wat schraler zijn :engel: Een stuk makkelijker als ik alleen zou eten wat iemand me voorschotelt haha!

Ik vind Uma nog steeds te bol, maar nu moet het van spieren komen. Helaas gaat dat nog niet helemaal naar wens maar we blijven er rustig aan mee bezig. Manu blijft vanzelf mooi gespierd, als ik zorg dat hij genoeg blijft eten blijft het er goed uitzien.
dagmar88
Zeer actief

Xavi en xygan zijn duidelijk in topvorm. Dat kun je beslist niet ongezond noemen :mrgreen:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Lizzie is vind ik precies goed. Ze heeft een klein laagje vet, maar je voelt haar ribben nog prima. Da zei ok dat ze in een goede conditie was. Ik heb haar liever iets gevuld want ze is altijd te mager geweest. Keetje is ook mager. Ik vind bij een opgroeiende pup schraal beter dan iets te gevuld maar... Ik voer har nu wel bij. Dushi is wat dikkig maar die is 15,5 dus die mag dat.
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Ik wil ze niet schraal, dik, mager of vet, maar gewoon daar tussenin. En natuurlijk ook goed in de spieren. Onze honden zijn goed op gewicht te houden en voor mezelf probeer ik daar ook een beetje op te letten hoewel dat met het ouder worden moeilijker wordt. Onze paarden zijn nu wel wat te vet, die zijn zo sober, dus dat moet ik wel op zien te lossen.

Net als Sulluna vraag ik me af hoe het dan is met de conditie van de baasjes. Als je een sportconditie voor honden propageert kan je daar niet naast gaan lopen met een dikke reet.
Sulluna
Zeer actief

Manuma schreef:Sulluna: als jij een laagje vet over je ribben hebt ben ik zwaar obesitas Afbeelding Ik vind Luna en Goldy prachtig op gewicht, precies mooi naar mijn mening!

Ik zou zelf ook graag wat schraler zijn :engel: Een stuk makkelijker als ik alleen zou eten wat iemand me voorschotelt haha!

Ik vind Uma nog steeds te bol, maar nu moet het van spieren komen. Helaas gaat dat nog niet helemaal naar wens maar we blijven er rustig aan mee bezig. Manu blijft vanzelf mooi gespierd, als ik zorg dat hij genoeg blijft eten blijft het er goed uitzien.
Haahaha ja maar iedereen denkt dat ik het heb over een vetrol of over een laag vet. Ik praat over een inieminie en die heb ik. Ik heb een heeeeeeel klein laagje vet. Dat hebben mijn honden ook. een inieeeeeminieeeeee laagje vet. Geen rollen, geen kilo vet, een heel klein laagje.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Hier is het grootste paard op het moment ook iets te vet, maar dat is heel erg schipperen. Hij lijkt nu eindelijk over zijn tandprobleem heen te zijn gegroeid min of meer, waardoor hij veel minder nodig heeft, en sinds 2 weken krijgt hij nu ook overdag ons eigen ruwvoer (i.p.v. van de stalling) en dat is gewoon rijker, smakelijker en van betere kwaliteit. Het is ook heel constant, waardoor zijn darmen nu ook voorzichtig beter worden, en dan heeft hij dus ook minder nodig. Straks zullen we met kleine mazen het hooi gaan beperken en gaat hij vrijwel helemaal van het krachtvoer af (hij is de afgelopen 1.5 jaar van 13.5kg krachtvoer/bijvoer/ruwvoervervanger (basisbrok en seniores priores, hij was broodmager) naar nu nog 2.5kg gegaan (1.6kg nature's best en 1.2kg luzernebrok). Maar dat duurt nog minimaal een maand, want dan zijn de andere paarden er helemaal tussenuit. Het jonge ding is nu precies goed, maar moet niet dikker. De shetten zijn allebei te vet, maar krijgen al afgemeten porties hooi, nu 5x per dag (totaal 5kg voor 2 shetten) in een zeer fijnmazig hooinet, ze kregen 6x per dag, dus er is nu weer een krappe kg af, hopelijk gaan ze dan nu iets afvallen.

Grote en Kleine Boris zijn op het moment beide goed. Kleine Boris is wel uit model, dus daar houden we zijn ribben aan. Hij zet namelijk weer op in zijn taille, we vrezen toch van zijn pollenallergie, terwijl hij weer wat ingeleverd heeft op zijn ribben. Grote Boris is echt perfect voor de zomer nu.
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik zat mij gisteren nog af te vragen of Jip niet te schraal is op het moment. Hij heeft weinig reserves, maar aan hem zie je dat niet vanwege zijn vacht. Omdat Jip zelf soms wat van zijn voer laat staan, ga ik er maar vanuit dat hij voldoende te eten krijgt. En als hij echt mager zou worden, geef ik 'm wel wat extra snacks.
Leonie. schreef: Bij Millie moet ik af en toe aan de vacht wennen. Daardoor lijkt het heel wat tegenwoordig. Vervolgens komt ze het water uit en blijft er niets van over :LOL:
:D Hier is het andersom. De vacht ontploft na een regenbui of een duik in het water. Dan lijkt 'ie plots 5 kilo zwaarder :schrik:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb hier eigenlijk niet zo'n hele sterke mening over. Ze moeten gewoon een beetje normaal op gewicht zijn maar die ene kilo meer of minder of dat er 2 mm meer of minder vet over de ribben zit, volgens mij komt dat niet zo nauw. Je moet de taille kunnen zien maar wat dat betekent is per hond verschillend. Waar zit de taille bij een engelse bulldog? Volgens mij nergens :P En Oor heeft zo'n dunne taille in vergelijking met hoe breed haar borstkast is, dat ze rustig een paar kilo aan kan komen en je nog steeds haar taille ziet. Dusja, echt een heel precieze graadmeter is dat ook niet. Wel merk ik dat ik in vergelijking met de meeste andere baasjes (in het park bijvoorbeeld) honden eerder te dik dan te dun vind.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Johnny Jones schreef:Net als Sulluna vraag ik me af hoe het dan is met de conditie van de baasjes. Als je een sportconditie voor honden propageert kan je daar niet naast gaan lopen met een dikke reet.
Hoezo niet? Dus als ik obees ben moet ik mijn hond ook obees voeren? Of hoe werkt dat? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”