Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welk tuig(je) voor een kleine hond?
Moderator: moderatorteam
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Welk tuig(je) voor een kleine hond?
Zeg een hondje van een centimeter of 30? Ik heb van alles in huis, maar dat is allemaal voor mijn groterds, dus ik dacht misschien dat jullie nog leuke ideeën hebben. Als het kan een beetje vrolijke kleuren (geel/aqua/roze).
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
- Zamunda
- Zeer actief
Re: Welk tuig(je) voor een kleine hond?
Hilde schreef:Een kleine hond dus, mmh![]()

- runninggirl
- Zeer actief
Die kleine van ons (12 kilo) heeft een tuigje van Anny-X die vind ik zelf heel mooi met knal oranje en bruin.
En anders bij Blaire.de zelf kleurtjes samenstellen.

- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Een uitstekende suggestiemetav schreef:Als je nou even een foto laat zien kunnen we zien wat het mooiste staat bij hem\haar

Misschien een Tre Ponti fibbia? Of zo'n Dog Copenhagen tuig?
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Het is heel persoonlijk en afhankelijk van of de hond ontsnapgevaar geeft. Mijn honden hebben een hele duidelijke voorkeur voor de julius-tuigen. Ik heb de tre ponti secondo (en de ferplast lookalike), ik heb H-tuigen (2 soorten), ruffwear webmaster harness, hunter tuigen, een gewoon instaptuig en dus julius-tuigen. Ze hebben grote oren+hoofd, een small nek, breed front en smalle omtrek bij de ribbenkast. Allerlei tuigjes zitten of te smal bij de kop (dan krijgen ze oorpijn), of te breed bij de schouder, of kunnen niet klein genoeg, of vinden ze gewoon oncomfortabel. De Webmasters gaan op zich goed, maar zijn erg bedekkend en veel werk om aan te trekken (aantrekken vinden ze bij alles stom).
- Zamunda
- Zeer actief
Die Anny-X heb ik vaker voorbij zien komen inderdaad, ik ga eens kijken. Oranje heeft niet direct mijn voorkeur maar ze hebben vast nog andere kleuren.runninggirl schreef:Die kleine van ons (12 kilo) heeft een tuigje van Anny-X die vind ik zelf heel mooi met knal oranje en bruin.
En blaire is natuurlijk ook een goede optie, ik had er niet aan gedacht omdat ik dat eigenlijk vooral associeer met sicherheitsgeschirr

Dat kan altijd nog, geef nou eerst maar eens een nuttige suggestie ipv zo zitten te vissenmetav schreef:Als je nou even een foto laat zien kunnen we zien wat het mooiste staat bij hem/haar

Emmalinde schreef:Een uitstekende suggestie![]()

Die laatste ken ik niet, ik ga eens kijkenEmmalinde schreef:Misschien een Tre Ponti fibbia? Of zo'n Dog Copenhagen tuig?

Het is allemaal nog een beetje voorbarig natuurlijk, maar alvast een beetje voorpret met rondkijken voor spulletjes kan geen kwaad toch

- Zamunda
- Zeer actief
Nog best lastig dus, zo'n kleine hondDomor schreef:Het is heel persoonlijk en afhankelijk van of de hond ontsnapgevaar geeft. Mijn honden hebben een hele duidelijke voorkeur voor de julius-tuigen. Ik heb de tre ponti secondo (en de ferplast lookalike), ik heb H-tuigen (2 soorten), ruffwear webmaster harness, hunter tuigen, een gewoon instaptuig en dus julius-tuigen. Ze hebben grote oren+hoofd, een small nek, breed front en smalle omtrek bij de ribbenkast. Allerlei tuigjes zitten of te smal bij de kop (dan krijgen ze oorpijn), of te breed bij de schouder, of kunnen niet klein genoeg, of vinden ze gewoon oncomfortabel. De Webmasters gaan op zich goed, maar zijn erg bedekkend en veel werk om aan te trekken (aantrekken vinden ze bij alles stom).

metav schreef:Ooooo als het het hondje is wat ik nu denk zou ik bij Blaire.de bestellen![]()

- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Als je de precieze maten eenmaal weet en het is geen zwemmer (ivm fleece) dan is een Perfect Fit Harness wat mij betreft trouwens ook een enorme aanrader.
Die heb je in alle mogelijk denkbare maten en (letterlijk) in alle kleuren van de regenboog, en ze zijn bovenal heel comfortabel en makkelijk aan te doen.

-
- Zeer actief
Ik heb eventueel een leuk, felblauw Ruffwear Front Range tuig voor je, maat S.
Deze.
Deze.
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Nou ja, ze heeft een puntZamunda schreef:Hilde schreef:Een kleine hond dus, mmh![]()

- runninggirl
- Zeer actief
De voering van de Anny-X kan veel beter tegen een stootje. De dames hier hebben 3 tuigen van Blaire, daar zitten na een jaar al wel wat gaten in van door de bossen crossen of aan elkaar trekken of prikkeldraad en dat soort dingen. Ik vind ze verder prachtig maar niet zo duurzaam in mijn ervaring (ook wat betreft de naden die soms loskomen na een tijdje). Het oudste tuigje is nu 3 jaar oud en die is eigenlijk echt wel versleten als je 'm ziet.Zamunda schreef:Die Anny-X heb ik vaker voorbij zien komen inderdaad, ik ga eens kijken. Oranje heeft niet direct mijn voorkeur maar ze hebben vast nog andere kleuren.runninggirl schreef:Die kleine van ons (12 kilo) heeft een tuigje van Anny-X die vind ik zelf heel mooi met knal oranje en bruin.
En blaire is natuurlijk ook een goede optie, ik had er niet aan gedacht omdat ik dat eigenlijk vooral associeer met sicherheitsgeschirr.
Die van Anny-x heb ik nu een paar maanden maar daar is die kleine uit gegroeid maar ziet er nog piekfijn uit. En toch ga ik straks weer voor de Blaire, want ja zelf kleurtjes samenstellen is wel heel leuk.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik zou trouwens sowieso kiezen voor een tuigje wat tussen de voorpoten doorloopt. Tuigen met een borstband, zoals de K9, zijn makkelijk aan te doen, maar zitten doorgaans niet zoals een tuig hoort te zitten. Het is belangrijk dat bij trekken de druk op het borstbeen van de hond komt te staan, de K9 (en soortgelijke tuigen) drukken vaak daarboven. Ook lopen tuigen met een borstband vaak over de schouders, terwijl je voor de vrije schouderbeweging dat juist wil voorkomen. Als derde let ik vaak op de ruimte in de oksel, zo voorkom je schuurplekken.
Zelf vind ik Perfect Fit tuigen, tuigen van www.4dox.nl en sommige tuigen van bv Ruffwear prettig, maar het hangt heel erg van de hond af. Zelf wilde ik voor Elmo graag een PF tuig, maar dat past hij niet.
Zelf vind ik Perfect Fit tuigen, tuigen van www.4dox.nl en sommige tuigen van bv Ruffwear prettig, maar het hangt heel erg van de hond af. Zelf wilde ik voor Elmo graag een PF tuig, maar dat past hij niet.

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Gait heeft een Hurtta y-tuig en Elco eentje van Wolters. Wel allebei saaie kleurtjes. Hurtta heeft tegenwoordig wel wat kekkere kleurtjes. Verder zou je kunnen kijken naar Rogz for Dogz. Die komen ook in veel kleurtjes. Over TrePonti-tuigjes hoor ik ook goede ervaringen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Of je begint met zo'n simpel tuigje van Zooplus (http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... gen/284827) en kijkt als je het hondje hebt verder naar wat prettig is
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Tuigjes bestel ik nooit online. Ik ga zorg altijd dat ik kan passen. Teveel miskopen gedaan (en gezien).
Gewoon lekker met de pup
naar de winkel.
Gewoon lekker met de pup

- welshwitch
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Jack Hussell
Voor Tom heb ik de Front Range van Ruffware en een tuig van Just for Dogs. Beide passen hem prima en zijn er in verschillende kleurtjes.

- Galga's
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
- Aantal honden: 6
Welke voering had je gekozen bij blaire.de? De neopreen is heel snel lelijk. Ik heb nu de wolwalk (ofzo) en die blijft tot nu toe erg goed. Fleece schijnt ook slijtvaster te zijn dan neopreen.runninggirl schreef: De voering van de Anny-X kan veel beter tegen een stootje. De dames hier hebben 3 tuigen van Blaire, daar zitten na een jaar al wel wat gaten in van door de bossen crossen of aan elkaar trekken of prikkeldraad en dat soort dingen. Ik vind ze verder prachtig maar niet zo duurzaam in mijn ervaring (ook wat betreft de naden die soms loskomen na een tijdje). Het oudste tuigje is nu 3 jaar oud en die is eigenlijk echt wel versleten als je 'm ziet.
Die van Anny-x heb ik nu een paar maanden maar daar is die kleine uit gegroeid maar ziet er nog piekfijn uit. En toch ga ik straks weer voor de Blaire, want ja zelf kleurtjes samenstellen is wel heel leuk.

- runninggirl
- Zeer actief
Ja ik had neopreen inderdaad. Wat voor stof is wolwalk precies? Hoe wordt dat bijvoorbeeld bij nat worden? Dat vind ik bij fleece zo'n nadeel, dat het heel lang nat blijft en wat uitrekt met water.Galga's schreef:Welke voering had je gekozen bij blaire.de? De neopreen is heel snel lelijk. Ik heb nu de wolwalk (ofzo) en die blijft tot nu toe erg goed. Fleece schijnt ook slijtvaster te zijn dan neopreen.runninggirl schreef: De voering van de Anny-X kan veel beter tegen een stootje. De dames hier hebben 3 tuigen van Blaire, daar zitten na een jaar al wel wat gaten in van door de bossen crossen of aan elkaar trekken of prikkeldraad en dat soort dingen. Ik vind ze verder prachtig maar niet zo duurzaam in mijn ervaring (ook wat betreft de naden die soms loskomen na een tijdje). Het oudste tuigje is nu 3 jaar oud en die is eigenlijk echt wel versleten als je 'm ziet.
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Kruising herder
Keeshond Middenslag - Aantal honden: 2
Of een sheltie of een keeshondHeavy schreef:Hmmm als het voor een Schapendoes is moet je wel rekening houden met de lange haren natuurlijk

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- billy
- Erelid
- Zamunda
- Zeer actief
Die had ik voor Mister, is wel een fijn tuig inderdaad. Wist niet (meer) dat die in zoveel kleuren verkrijgbaar isEmmalinde schreef:Als je de precieze maten eenmaal weet en het is geen zwemmer (ivm fleece) dan is een Perfect Fit Harness wat mij betreft trouwens ook een enorme aanrader.Die heb je in alle mogelijk denkbare maten en (letterlijk) in alle kleuren van de regenboog, en ze zijn bovenal heel comfortabel en makkelijk aan te doen.

Geen idee of het zou passen, lijkt me wat groot eigenlijk. Ben ook niet zo weg van de hardblauwe kleur alhoewel het wel mooi zou kunnen staan. Ik hou het in gedachtenManuma schreef:Ik heb eventueel een leuk, felblauw Ruffwear Front Range tuig voor je, maat S.
Deze.

Jullie moeten niet meerdere topics aan elkaar linkenHillieS schreef:Nou ja, ze heeft een puntZamunda schreef:Hilde schreef:Een kleine hond dus, mmh![]()

De voering van de Anny-X kan veel beter tegen een stootje. De dames hier hebben 3 tuigen van Blaire, daar zitten na een jaar al wel wat gaten in van door de bossen crossen of aan elkaar trekken of prikkeldraad en dat soort dingen. Ik vind ze verder prachtig maar niet zo duurzaam in mijn ervaring (ook wat betreft de naden die soms loskomen na een tijdje). Het oudste tuigje is nu 3 jaar oud en die is eigenlijk echt wel versleten als je 'm ziet.runninggirl schreef:

Oh dat is goed om te weten. Willem zijn tuig (van blaire) heeft niet veel te lijden (Willem mag niet los en doet aan de lijn niet veel anders dan op het pad lopen en snuffelen) dus die ziet er nog vrij nieuw uit.
Ah zie, ik dacht al dat die S vrij groot zou zijn.Zinodo schreef:Ziva heeft zo eentje lang gehad, totdat Nomi het grappig vond om een hoek eraf te kauwenen toen was het nog steeds bruikbaar hoor, maar lelijk en een mooi excuus om iets nieuws te kopen
![]()
Ziva is 38cm hoog, weeg 6.5 kilo en had de maat xxs.
Bijzonder dat je van PF geen tuig passend kreeg bij Elmo, want als ik het goed onthouden heb is dat nou juist het voordeel van PF (dat je verschillende maten voor de verschillende onderdelen kunt kiezen).Hilde schreef:Ik zou trouwens sowieso kiezen voor een tuigje wat tussen de voorpoten doorloopt. Tuigen met een borstband, zoals de K9, zijn makkelijk aan te doen, maar zitten doorgaans niet zoals een tuig hoort te zitten. Het is belangrijk dat bij trekken de druk op het borstbeen van de hond komt te staan, de K9 (en soortgelijke tuigen) drukken vaak daarboven. Ook lopen tuigen met een borstband vaak over de schouders, terwijl je voor de vrije schouderbeweging dat juist wil voorkomen. Als derde let ik vaak op de ruimte in de oksel, zo voorkom je schuurplekken.
Zelf vind ik Perfect Fit tuigen, tuigen van http://www.4dox.nl en sommige tuigen van bv Ruffwear prettig, maar het hangt heel erg van de hond af. Zelf wilde ik voor Elmo graag een PF tuig, maar dat past hij niet.
- Zamunda
- Zeer actief
Bedankt voor de merken die nog genoemd zijn, zitten wel een paar merken tussen waar ik niet zo bekend mee ben dus ik ga lekker snuffelen.
?! Ik heb niks over 'het' verteld!
Sla de advertentie maar op en als het eenmaal zover is wil ik wel heel graag weten welke jij denkt!
Hoe kan dat noufenneke schreef:volgens mij weet ik het nu![]()
![]()
1 en 1 optellen

Sla de advertentie maar op en als het eenmaal zover is wil ik wel heel graag weten welke jij denkt!
sirene schreef:Tuigjes bestel ik nooit online. Ik ga zorg altijd dat ik kan passen. Teveel miskopen gedaan (en gezien).
Gewoon lekker met de pupnaar de winkel.

Oh, dat ben ik niet gewend. Dan moet je geen fleecevoering hebben toch? Neopreen mag wel?Heavy schreef:Hmmm als het voor een Schapendoes is moet je wel rekening houden met de lange haren natuurlijk
Heb jij tuig voor het tuig?billy schreef:![]()
![]()
- billy
- Erelid
Ja maar nooit om, vindt het niksZamunda schreef:Bedankt voor de merken die nog genoemd zijn, zitten wel een paar merken tussen waar ik niet zo bekend mee ben dus ik ga lekker snuffelen.
Hoe kan dat noufenneke schreef:volgens mij weet ik het nu![]()
![]()
1 en 1 optellen?! Ik heb niks over 'het' verteld!
sirene schreef:Tuigjes bestel ik nooit online. Ik ga zorg altijd dat ik kan passen. Teveel miskopen gedaan (en gezien).
Gewoon lekker met de pupnaar de winkel.
![]()
Oh, dat ben ik niet gewend. Dan moet je geen fleecevoering hebben toch? Neopreen mag wel?Heavy schreef:Hmmm als het voor een Schapendoes is moet je wel rekening houden met de lange haren natuurlijk
Heb jij tuig voor het tuig?billy schreef:![]()
![]()

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Hier voor mevrouw de langhaar uberhaupt geen gevoerde tuigjes. Dat is irritant ofzo en die krengen zijn behoorlijk lenig dus ze zette gewoon haar tanden in het borststukZamunda schreef:Oh, dat ben ik niet gewend. Dan moet je geen fleecevoering hebben toch? Neopreen mag wel?Heavy schreef:Hmmm als het voor een Schapendoes is moet je wel rekening houden met de lange haren natuurlijk

Mevrouw is wel tevreden met een simpel rogz for dogs H-tuig. Van dat ruwe nylon

Halfcheck halsbandjes ipv kliksluitingen word je ook heel gelukkig van als ze eenmaal wriemelende halfwasjes met halflang haar zijn

- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Nouja zeg, als ik dit wist (30cm enzo) had ik je gewoon Iep moeten aansmeren. Die gaat ook heel leuk bij je passen! Beetje teleurstellend dit
Maar goed, ik ga eigenlijk helemaal mee met wat Hilde zegt over waar naar te kijken. Zelf heb ik dus altijd dat formaat hondjes en ik ben groot fan van de Hurtta Y-tuigjes. Maar een Anny-X zou ik anders zeker naar gekeken hebben en komt er misschien ook nog wel voor Suze (die zit net een beetje tussen twee maten van de Hurtta in merk ik).

Maar goed, ik ga eigenlijk helemaal mee met wat Hilde zegt over waar naar te kijken. Zelf heb ik dus altijd dat formaat hondjes en ik ben groot fan van de Hurtta Y-tuigjes. Maar een Anny-X zou ik anders zeker naar gekeken hebben en komt er misschien ook nog wel voor Suze (die zit net een beetje tussen twee maten van de Hurtta in merk ik).
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Dit inderdaad. Behalve dan dat Yara gelukkig nog nooit een tuig heeft gesloopt.pioenroos schreef:Hier voor mevrouw de langhaar uberhaupt geen gevoerde tuigjes. Dat is irritant ofzo en die krengen zijn behoorlijk lenig dus ze zette gewoon haar tanden in het borststukZamunda schreef:Oh, dat ben ik niet gewend. Dan moet je geen fleecevoering hebben toch? Neopreen mag wel?Heavy schreef:Hmmm als het voor een Schapendoes is moet je wel rekening houden met de lange haren natuurlijkEn ja, het tuig zat goed strak.
Mevrouw is wel tevreden met een simpel rogz for dogs H-tuig. Van dat ruwe nylonWe lekker voordelig
![]()
Halfcheck halsbandjes ipv kliksluitingen word je ook heel gelukkig van als ze eenmaal wriemelende halfwasjes met halflang haar zijn
Ik heb ook een rogz instap tuig voor haar. Ook ideaal vind ik. Hoewel ze die praktisch nooit aan heeft

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Voor Finn (30 cm hoog) heb ik een hurtta gehad, met borstband en een Ytuig. De eerste vond hij fijner, maar die was eigenlijk een maat te klein om mooi te passen. Dus het was een beetje gek
Nu heeft hij een Ytuig van Just for Dogs. Geen idee waar je woont, maar zij staat vaak met haar kraam op agily wedstrijden en kan de tuigen ook op maat aanpassen als er iets niet goed zit.
Tess heeft ook zo'n tuig en ook een dogcopenhagen tuig. Dat zijn ook fijne tuigen. Ik wilde alleen voor de zomer en met het oog op een lange autorit op vakantie een luchtiger tuig erbij.

Nu heeft hij een Ytuig van Just for Dogs. Geen idee waar je woont, maar zij staat vaak met haar kraam op agily wedstrijden en kan de tuigen ook op maat aanpassen als er iets niet goed zit.
Tess heeft ook zo'n tuig en ook een dogcopenhagen tuig. Dat zijn ook fijne tuigen. Ik wilde alleen voor de zomer en met het oog op een lange autorit op vakantie een luchtiger tuig erbij.