Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Roofvogels en honden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Re: Roofvogels en honden

Ongelezen bericht door Biet »

Jules01 schreef:
Biet schreef:
Jules01 schreef:
Antonetta schreef:Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.

Hier ook hoor, kippen van een kilo of 2. De buurman heeft de buizerd met zijn krielhaan zien vliegen.
Maar daar was geen mens in de buurt.
Kippen hebben geen tandjes..
Maar het zou kunnen, een opportunistische hongerige buizerd die een kansje waagt.
In welke zin is het relevant dat een kip geen tanden heeft?
“Onze” buizerd waagt heel vaak een kans bij onze kippen, die van de buren en de andere buren zijn al gestopt met kippen houden. Het is ons nu twee keer zeker overkomen en de derde keer was twijfelachtig of het een roofvogel was.
We hebben nu grotere kippen en de ren met de jonkies met net omspant.
Kippen zijn per definitie potentiële prooi voor roofvogels (schijnt zelfs genetisch ingeprent te zijn bij kippen. Er is eens een experiment gedaan met kippen die nooit buiten geweest waren en dus nooit te maken hadden gehad met roofvogels. Men liet daar het silhouet van een roofvogel boven de kippen gaan, waarop de kippen op dezelfde manier reageerde als kippen die gewend waren buiten rond te scharrelen en dat eventuéel geleerd hadden kunnen hebben van oudere soortgenoten.).
Honden (en katten) kunnen zich wel verweren tegen roofvogels, waardoor ze een risicovolle prooi zijn roofvogels.
Maar goed, het kan voorkomen dat er één geleerd heeft hoe die dat dan aan moet pakken, waarmee die zijn menu wat uitbreidt..
Wiel
Kimmie

Ongelezen bericht door Kimmie »

hier is een verhaal van een reiger die een chihuahuapup opgegeten heeft...
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1576645

voor katten is er toch wel een behoorlijk grote roofvogel nodig..
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Als ik 's avonds met Vusi wandel (doe ik weleens bij volle maan) dan kunnen er af en toe grote uilen laag over Vusi vliegen, ze schrikt er altijd van, die beesten vliegen zeer geruisloos :schrik:
Als de kraaien broeden maken ze "nep" aanvallen op Vusi :wink:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jits90 »

Ik waag het er toch niet op. Zodra een roofvogel van redelijk formaat in onze buurt gaat vliegen, gaan de honden aan de lijn. Zo'n klein flufke is een lekker hapje natuurlijk.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb hier ook wel eens gehad dat er 's avonds een uil om ons heen cirkelde, vrij laag, want anders had ik het niet eens gemerkt. Toen had ik wel het gevoel alsof hij aan het inschatten was of Finn een potentieel hapje was, maar met bijna 8 kilo is hij toch wel behoorlijk veilig :wink:
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb deze vraag gisteravond aan een cursist gevraagd. hij is valkenier en heeft slechtvalken, haviken en nog een soort. hij zegt dat je niet bang hoeft te zijn dat een roofvogel een hond de lucht mee in neemt. een roofvogel zal niet snel iets pakken wat hij niet aan kan, zeker niet als er een mens naast loopt. daarbij kunnen roofvogels niet zoveel kilo's mee de lucht in nemen.

ellen
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

veertje schreef:Ik heb hier ook wel eens gehad dat er 's avonds een uil om ons heen cirkelde, vrij laag, want anders had ik het niet eens gemerkt. Toen had ik wel het gevoel alsof hij aan het inschatten was of Finn een potentieel hapje was, maar met bijna 8 kilo is hij toch wel behoorlijk veilig :wink:
8 Kg tja. Vusi is 28 Kg en ik "een beetje" meer ......... Ik verwacht niet dat de uilen zich een hernia wagen om ons op te tillen :wink:
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

ellen en de birmanen schreef:ik heb deze vraag gisteravond aan een cursist gevraagd. hij is valkenier en heeft slechtvalken, haviken en nog een soort. hij zegt dat je niet bang hoeft te zijn dat een roofvogel een hond de lucht mee in neemt. een roofvogel zal niet snel iets pakken wat hij niet aan kan, zeker niet als er een mens naast loopt. daarbij kunnen roofvogels niet zoveel kilo's mee de lucht in nemen.

ellen
Ah kijk, dat is een betrouwbare bron! Dan maak ik me geen zorgen meer. Bedankt voor het vragen :D
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Niika88 schreef:
Sandra&co schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik heb deze vraag gisteravond aan een cursist gevraagd. hij is valkenier en heeft slechtvalken, haviken en nog een soort. hij zegt dat je niet bang hoeft te zijn dat een roofvogel een hond de lucht mee in neemt. een roofvogel zal niet snel iets pakken wat hij niet aan kan, zeker niet als er een mens naast loopt. daarbij kunnen roofvogels niet zoveel kilo's mee de lucht in nemen.

ellen
Ah kijk, dat is een betrouwbare bron! Dan maak ik me geen zorgen meer. Bedankt voor het vragen :D
Niet snel. Nee, maar het gebeurt dus wel. En ze hoeven je hond niet mee te nemen om m toch flink te verwonden...
hij vertelde dat het in theorie !!!!! zou kunnen gebeuren met een vogel die door mensenhanden is groot gebracht. die zou een hond ter grootte van een wawa aankunnen. maar echter niet een groter iets. als een roofvogel kan kiezen tussen een flinke haas of een muis, dan pakt hij de muis.

ellen
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”