Kippen zijn per definitie potentiële prooi voor roofvogels (schijnt zelfs genetisch ingeprent te zijn bij kippen. Er is eens een experiment gedaan met kippen die nooit buiten geweest waren en dus nooit te maken hadden gehad met roofvogels. Men liet daar het silhouet van een roofvogel boven de kippen gaan, waarop de kippen op dezelfde manier reageerde als kippen die gewend waren buiten rond te scharrelen en dat eventuéel geleerd hadden kunnen hebben van oudere soortgenoten.).Jules01 schreef:In welke zin is het relevant dat een kip geen tanden heeft?Biet schreef:Kippen hebben geen tandjes..Jules01 schreef:Antonetta schreef:Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.
Hier ook hoor, kippen van een kilo of 2. De buurman heeft de buizerd met zijn krielhaan zien vliegen.
Maar daar was geen mens in de buurt.
Maar het zou kunnen, een opportunistische hongerige buizerd die een kansje waagt.
“Onze” buizerd waagt heel vaak een kans bij onze kippen, die van de buren en de andere buren zijn al gestopt met kippen houden. Het is ons nu twee keer zeker overkomen en de derde keer was twijfelachtig of het een roofvogel was.
We hebben nu grotere kippen en de ren met de jonkies met net omspant.
Honden (en katten) kunnen zich wel verweren tegen roofvogels, waardoor ze een risicovolle prooi zijn roofvogels.
Maar goed, het kan voorkomen dat er één geleerd heeft hoe die dat dan aan moet pakken, waarmee die zijn menu wat uitbreidt..