Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Graag advies over agressieve hond in de wijk

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Emmy12
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Graag advies over agressieve hond in de wijk

Ongelezen bericht door Emmy12 »

laeken schreef:
malinois schreef:Ik zou t ook niet proberen zeker niet als je niet gebeten wil worden.
Nou dat dus inderdaad. Als je door Eva, Joep of Wuilus gebeten wilde worden moest je met je armen en benen gaan zwaaien en erbij gaan schreeuwen. Dan beten ze je alledrie sowieso in je poten.... Ze zouden alledrie niet gebeten hebben als je kalm en duidelijk was gebleven. Stilstaan, je hond blokkeren en dominant zeggen "NEE!"
Kijk, dit vind ik een heel fijn advies want ik zou misschien gaan schreeuwen als reactie maar nu weet ik dat dat averechts werkt.
Als je erover nadenkt klinkt het ook heel logisch -met die pakwerk-filmpjes in mijn achterhoofd.

Nou ja, laten we hopen dat het überhaupt niet nodig blijkt te zijn...
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

malinois schreef:
Lunatic schreef:
Lizzie. schreef:
Jackira schreef:
Maar het is voor haar blijkbaar geen probleem maar wel voor jou. Dus als je wilt dat er wat veranderd zal je zelf ook moeite moeten doen. Lekker makkelijk om te zeggen dat jouw hond de grootste goedzak is. Als jouw hond daar niet liep had zij ook geen probleem. Dus gewoon samen oplossen lijkt mij. Maar het geeft wel aan hoe je er tegenover staat en dat je het eigenlijk maar een vervelende stoorzender vind die weg moet omdat jij ongestoord met je saaie goedzak rond moet kunnen lopen.

Ik ben het wel met je eens dat het grootste deel van het probleem bij een uitvallende hond ligt maar ook die honden bestaan en moeten ergens lopen. Wie weet word ze ergens anders ook wel weg gekeken of loopt er daar ook iemand met een goedzak :roll: .
Sorry hoor, maar mijn bek val open :O: gezellig saampjes met die asoos ''thee gaan drinken'' Hier kom ik op elke hoek van de straat valse loeders tegen die mijn ''saaie'' honden op willen vreten. Zou er een dag taak aan hebben om met hun een gesprek aan te gaan. Snap werkelijk niet dat je dit probleem neerlegt bij eigenaren die gewoon ''normaal'' met hun honden willen wandelen. Wil je perse valse loeder hebben, dan ga je maar wandelen waar je niemand tot last bent.
Maar er is nog helemaal niet vastgesteld dat het een vals loeder is :scratch: ondertussen is hij al in het asiel gedumpt, is het een pikverlenger en is die vrouw een aso :19:
Nou idd. Als iedere uitvallende hond al een vals loeder is....
Lees eens goed :80:
Ik heb het over valse loeders die IK hier tegen kom, en geloof dat zijn echt zeer agressieve honden, waarvan niet 1 baas daarmee verantwoordelijk mee om gaan. Zijn behoorlijk wat honden gewond geraakt, helaas doet de wijkagent geen donder, dus ik ben continu aan het omlopen om die valse loeders niet tegen te komen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

We hebben het hier over dat ding dat om de snuit gaat toch? Hoe kan een hond daar in vredesnaam nog in hangen en richting jouw hond fixeren? Ik zie dat echt niet voor me :scratch: .

Sowieso vind ik dat je aan zo'n halti geen flex of lange lijn moet hangen ivm risico op enorme nekschade en omdat op een flex altijd spanning staat (en dus op de halti en de snuit ook).
Emmy12
Actief

Zamunda schreef:We hebben het hier over dat ding dat om de snuit gaat toch? Hoe kan een hond daar in vredesnaam nog in hangen en richting jouw hond fixeren? Ik zie dat echt niet voor me :scratch: .

Sowieso vind ik dat je aan zo'n halti geen flex of lange lijn moet hangen ivm risico op enorme nekschade en omdat op een flex altijd spanning staat (en dus op de halti en de snuit ook).
Gewoon, heel hard trekken. Als een bulldozer snuit een beetje opzij getrokken maar niet noemenswaardig.
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

malinois schreef:Als jij daar tussrn wil lopen be my guest ik zou t niet doen iig als ik mijn hond iets zou willen leren.
Wat heeft die uitvallende hond in de situatie omschreven door TS precies geleerd dan?

Veel uitvallende honden zijn inderdaad prima te pruimen zodra die riem of de baas uit beeld is maar een hond die moeite heeft met soortgenoten laat je niet blind de hoek om lopen en stel je niet bloot aan exact dezelfde situatie waarvan hij amper een dag daarvoor heeft laten weten het niet aan te kunnen.
Niet omdat hij daarom een gevaar vormt maar omdat het dier zelf je niet nog duidelijker kan maken dat hij dat niet trekt.
Ik ken zat mensen met hondagressieve honden die ontspannen door een druk centrum kunnen lopen, daar is niets mis mee. Maar dat zijn bazen die snappen hoe de rem van een flex werkt.
Zamunda schreef:We hebben het hier over dat ding dat om de snuit gaat toch? Hoe kan een hond daar in vredesnaam nog in hangen en richting jouw hond fixeren? Ik zie dat echt niet voor me :scratch: .
Ik ken meer honden die wél nog in een halti kunnen hangen dan niet eigenlijk. Ze compenseren door hun kop gewoon de andere kant op de trekken.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

-Saskia- schreef:
malinois schreef:Als jij daar tussrn wil lopen be my guest ik zou t niet doen iig als ik mijn hond iets zou willen leren.
Wat heeft die uitvallende hond in de situatie omschreven door TS precies geleerd dan?

Veel uitvallende honden zijn inderdaad prima te pruimen zodra die riem of de baas uit beeld is maar een hond die moeite heeft met soortgenoten laat je niet blind de hoek om lopen en stel je niet bloot aan exact dezelfde situatie waarvan hij amper een dag daarvoor heeft laten weten het niet aan te kunnen.
Niet omdat hij daarom een gevaar vormt maar omdat het dier zelf je niet nog duidelijker kan maken dat hij dat niet trekt.
Ik ken zat mensen met hondagressieve honden die ontspannen door een druk centrum kunnen lopen, daar is niets mis mee. Maar dat zijn bazen die snappen hoe de rem van een flex werkt.
Ik ken meer honden die wél nog in een halti kunnen hangen dan niet eigenlijk. Ze compenseren door hun kop gewoon de andere kant op de trekken.
Dat de hoek omlopen was volgens mij aan de andere kant van bosjes lopen waardoor ze elkaar niet konden zien. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Want als iemand normaal gesproken altijd afstand houdt van andere honden, (misschien om de juiste afstand aan te houden waarop de hond niet reageert) en de hond een halti omdoet. En zelfs bij vallen of struikelen de hond nog vasthoudt, die laat een hond toch niet uitvallend de hoek omgaan voordat ze zelf om de hoek heeft gekeken. Die heeft absoluut de bedoeling om dit soort dingen te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Jackira op 17 mei 2018 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Emmy12 schreef:

Gewoon, heel hard trekken. Als een bulldozer snuit een beetje opzij getrokken maar niet noemenswaardig.
:wink: Als je het gebruikt als oplossing in plaats van hulpmiddel om te trainen, worden die nekspieren op een gegeven moment zo sterk dat het weinig meer doet.

Ik had charlie op het strand ook aan de flex met een halti. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Ik had hem altijd op de rem staan, dus geen druk. Zij wist precies tot waar ze kon lopen.
Emmy12
Actief

Jackira schreef:
-Saskia- schreef:

Dat de hoek omlopen was volgens mij aan de andere kant van bosjes lopen waardoor ze elkaar niet konden zien. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Want als iemand normaal gesproken altijd afstand houdt van andere honden, (misschien om de juiste afstand aan te houden waarop de hond niet reageert) en de hond een halti omdoet. En zelfs bij vallen of struikelen de hond nog vasthoudt, die laat een hond toch niet uitvallend de hoek omgaan voordat ze zelf om de hoek heeft gekeken. Die heeft absoluut de bedoeling om dit soort dingen te voorkomen.
Dat is precies mijn punt. Deze vrouw gedraagt zich hierin heel tegenstrijdig. Dat vind ik ook het onvoorspelbare eraan. En dus het enge. Niet het feit dat ze een uitvallende hond heeft. Daar zijn er hier wel meer van en als ik iemand gehaast opzij zie lopen, hond kort naast zich gaat houden etc dan hou ik daar rekening mee. Dat deed ik sowieso bij haar altijd al. Maar ze zorgt er zelf voor dat ik niet kàn anticiperen op haar hond.
dagmar88
Zeer actief

Emmy12 schreef: Dat is precies mijn punt. Deze vrouw gedraagt zich hierin heel tegenstrijdig. Dat vind ik ook het onvoorspelbare eraan. En dus het enge. Niet het feit dat ze een uitvallende hond heeft. Daar zijn er hier wel meer van en als ik iemand gehaast opzij zie lopen, hond kort naast zich gaat houden etc dan hou ik daar rekening mee. Dat deed ik sowieso bij haar altijd al. Maar ze zorgt er zelf voor dat ik niet kàn anticiperen op haar hond.
:mrgreen: Tegen stomme mensen moet je praten alsof het honden zijn.
"Hond bij je houden" "Maar hij doet n" "Uh! Wat zeg ik nou!? Hónd bij je houden!"
Die hond is haar probleem, daar moet je niet het jouwe van willen maken. :wink: Dan vindt ze je maar niet aardig (of gek :Q: ), het blijft wel hangen hoor.

Ik hinder niemand door mijn (brave) hond bij me/onder controle te houden met passeren. Kan andermans hond dat niet aan, dan nemen ze maar afstand. Ik ga niet met mijn goedzak tussen de uitvallende springende kutjoekels door laveren.
Deed ik zelf ook met mijn staffordje en nu nog met mijn angstbijtertje.
Met mijn rare hobbies heeft verder niemand wat te schaften.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

De uitvallers die in mijn wijk wonen kunnen mij en mijn saaie honden prima passeren. Mijn honden vallen niet uit en negeren de blaffer zelfs. Supersaai.
Maar ik vind jouw uitvaller echt niet mijn probleem hoor. Ik houd afstand omdat ik dat voor mij en mijn honden ook het prettigste vind, en daarnaast vind ik dat de andere eigenaar de kans moet krijgen ruimte tussen ons te creëren. Ik zie al vrij snel of iemand daarmee bezig is of gaat of dat iemand een beetje schaapachtig staat te wachten tot het vanzelf goedkomt. Ook meegemaakt dat mensen zichzelf om een boom vouwen om de honden tegen te houden. Dan vraag ik me toch af wat er gebeurt als er eens geen boom in de buurt staat. Ik heb daar niet veel vertrouwen in eigenlijk.
Mijn ervaring is wel dat de uitvallers vaak uiteindelijk wel meevallen. De stille, in de riem hangende honden, dáár loop ik rap voor om.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Emmy12 schreef:
laeken schreef:
malinois schreef:Ik zou t ook niet proberen zeker niet als je niet gebeten wil worden.
Nou dat dus inderdaad. Als je door Eva, Joep of Wuilus gebeten wilde worden moest je met je armen en benen gaan zwaaien en erbij gaan schreeuwen. Dan beten ze je alledrie sowieso in je poten.... Ze zouden alledrie niet gebeten hebben als je kalm en duidelijk was gebleven. Stilstaan, je hond blokkeren en dominant zeggen "NEE!"
Kijk, dit vind ik een heel fijn advies want ik zou misschien gaan schreeuwen als reactie maar nu weet ik dat dat averechts werkt.
Als je erover nadenkt klinkt het ook heel logisch -met die pakwerk-filmpjes in mijn achterhoofd.

Nou ja, laten we hopen dat het überhaupt niet nodig blijkt te zijn...
Ik vind overigens dat je volkomen gelijk hebt in je gedachte dat je dit eng vindt. :ok: Ik hoef dit ook niet en ja de hond kan los meevallen. Maar het kan net zo goed zijn dat de hond los net zo rot doet als aan de lijn. En gezien de halti en het ontwijkende gedrag van deze dame zou ik daar ook maar gewoon vanuit gaan. En inderdaad, mocht het je lukken, pak het zo kalm en duidelijk mogelijk aan als er iets gebeurd. Schreeuwen en wild bewegen kan echt die hond aanzetten om jou ook te regelen en rustig te maken. En dat ga je voelen..... :schrik: Wel ben je dan meteen klaar want dan zie je die hond nooit meer zonder muilkorf. Ik neem zelf ook een jachtlijn mee. Zo'n kleine touwriem met een lus. In geval van nood kan je die om de nek van de hond doen en aantrekken. Dan kun je hem laten flauwvallen en dan stopt het. Zover hoeft het allemaal vast niet te komen maar ik neem daarin zelf het zekere voor het onzekere. :F:

Ik loop dus altijd met een jachtlijn in mijn broekzak. Dat is de riem van een van mijn honden die altijd los loopt maar die riem kan ik net zo goed thuislaten. Neem hem dus mee voor noodgevallen. Een hond vinden of een hond vasthouden die het op mijn honden gemunt heeft :S:
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik vraag me vooral af hoe al die mensen die zeggen een praatje aan te knopen met die vrouw dat voor zich zien. Ik kom echt niemand van de hondenmensen uit het park óóit ergens anders tegen zonder hond. Ook al wonen ze in de wijk en ben ik elke dag in het winkelcentrum en zij vast ook. En om nou zonder hond naar het park te gaan en te wachten tot je zo iemand tegen komt? Eerlijk gezegd zou ik daar totaal geen trek in hebben - ook niet als ik de andere partij zou zijn overigens. Zodra iemand die duidelijk op mij heeft staan wachten naar mij toe zou komen voor een gesprekje over mijn hond zouden mijn nekharen al overeind gaan staan. Ik zie niet echt voor me hoe zo'n "gesprekje" dan even een goeie wending zou hebben.

Ik zou zelf gewoon inzetten op ontwijken. In feite maakt het namelijk geen zak uit of die hond puntje bij paaltje wel of neit agressief is en of die vrouw puntje bij paaltje wel genoeg doet om dingen te voorkomen. Gewoon dat uitvallende gedrag is op zichzelf al bedreigend en vervelend genoeg om het te willen ontwijken. Ik snap die hele discussie daarover dus ook niet. En soms betekent ontwijken dat het leven oneerlijk is en jij met je brave goedzak idd even niet terecht kan ergens omdat zij daar met haar uitvallende loeder loopt. Ik snap ook niet waarom iemand met een agressieve, aangelijnde rothond telkens precies een rondje losloopveld moet lopen hier maar aangezien dat dier Oor al eens zomaar heeft aangevallen en die man dus iig géén verantwoordelijkheid neemt ben ik toch genoodzaakt om van het veld te vertrekken als ik die figuur weer aan zie komen. Dat is niet eerlijk maar ik doe het niet vanwege eerlijk maar vanwege de veiligheid van mijn hond.

En verder de tips van laeken, als je echt bang bent dat het tot een confrontatie komt.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

op zich vind die uitvaller andere honden waarschijnlijk alleen maar heel spannend, vaak is dat toch onder liggend .. en je helpt de uitvaller ook wel door ze gewoon lekker met rust te laten en te ontlopen, en jou hond heeft er verder ook niets aan om zo`n type te ontmoeten die vind hem toch eng... wat dus niet wil zeggen dat die hond niet zal bijten als hij de kans krijgt, dat hangt er maar helemaal vanaf hoever hij over de zeik raakt als hij een hond ziet.. of het nu gelijk een rothond is vind ik dan weer een ander verhaal.. dat is maar net even hoe je het beziet
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:op zich vind die uitvaller andere honden waarschijnlijk alleen maar heel spannend, vaak is dat toch onder liggend .. en je helpt de uitvaller ook wel door ze gewoon lekker met rust te laten en te ontlopen, en jou hond heeft er verder ook niets aan om zo`n type te ontmoeten die vind hem toch eng...
Ik denk dat het evident is dat je zo'n hond niet recht in de armen gaat lopen. Ontwijken is de boodschap.
Wat mij het meest zorgen zou baren is dat die vrouw die hond helemaal niet baas kan. Als je al op je kont valt om je minne herdertje tegen te houden?
En kudos dat ze hem toch hield hoor en niet losliet maar hoe gaat de volgende keer?
Ik zie de leut ook niet zo om met je grauwende uitvaller daar te gaan lopen waar veel andere honden komen. Neem dat beest mee de verlaten natuur in of ga op een achterafterrein met hem lopen.
Ik heb zo`n laaienlichter gehad, die verlaten plekken in Nederland mag je zoeken met een bouwlamp van 6000 watt.... zijn er bijna niet.. je bent nooit meer ergens alleen......... helaas... ik had Tjoek onder controle hoor, maar hij vond het rete spannend.... ging echt stuitteren... echt rustige plek zou veel beter zijn geweest.... als je bang bent voor spinnen bij voorbeeld ,,, moet je niet ergens gaan lopen waar ze overal zijn
laeken
Zeer actief

Ik heb zowel uitvallers als makkelijke honden gehad. Ik erger me wel heel erg. Want zo simpel als je je zou moeten gedragen volgens mensen met uitvallende honden die niks doen, zo lastig is dat voor mij. Want eigenlijk staat iemand een pistool op mijn honden te richting. Ik kan niet ruiken of het geladen is of alleen bluf. En ik kan ook niet ruiken of de eigenaar zijn hond kan houden. En mijn honden reageren er angstig op of weren zich door ook te gaan grommen.
Ik heb dus echt geen zin in het passeren van een herder die aan het einde van een flex een hoop kabaal loopt te maken. Ik bedreig die honden dus tegenwoordig zelf ook en ik roep hou je takkehond bij je. Ik weet dat dat niet leuk is voor mensen met uitvallende honden. Maargoed. Ik loop met twee brave inborsten die niks liever willen dan even ruiken en doorlopen of negeren. Ik loop ook voor mijn rust. Als ik dan zo'n ellendig setje met veel kabaal, strakke riem en een hoop gedreig moet passeren werkt dat op mijn zenuwen. Ik wordt er boos en geirriteerd van en mijn honden ook. Of bang. Waarom moet dat?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Die zijn er niet meer. Ik loop al jaren op t industrieterrein om niemand tegen te komen. Helaas heeft t halve durp dat nu ook gevonden dus er lopen naast fokkers die al hun honden daar loslaten (12 per auto met zeer grote regelmaat) ook jan en alleman. Dat is niet meer in NL.
Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:op zich vind die uitvaller andere honden waarschijnlijk alleen maar heel spannend, vaak is dat toch onder liggend .. en je helpt de uitvaller ook wel door ze gewoon lekker met rust te laten en te ontlopen, en jou hond heeft er verder ook niets aan om zo`n type te ontmoeten die vind hem toch eng...
Ik denk dat het evident is dat je zo'n hond niet recht in de armen gaat lopen. Ontwijken is de boodschap.
Wat mij het meest zorgen zou baren is dat die vrouw die hond helemaal niet baas kan. Als je al op je kont valt om je minne herdertje tegen te houden?
En kudos dat ze hem toch hield hoor en niet losliet maar hoe gaat de volgende keer?
Ik zie de leut ook niet zo om met je grauwende uitvaller daar te gaan lopen waar veel andere honden komen. Neem dat beest mee de verlaten natuur in of ga op een achterafterrein met hem lopen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef:Ik bedreig die honden dus tegenwoordig zelf ook en ik roep hou je takkehond bij je. Ik weet dat dat niet leuk is voor mensen met uitvallende honden. Maargoed. Ik loop met twee brave inborsten die niks liever willen dan even ruiken en doorlopen of negeren. Ik loop ook voor mijn rust. Als ik dan zo'n ellendig setje met veel kabaal, strakke riem en een hoop gedreig moet passeren werkt dat op mijn zenuwen. Ik wordt er boos en geirriteerd van en mijn honden ook. Of bang. Waarom moet dat?
Het is simpelweg vervelend claimgedrag. Overal trouwens, tot de buurtsuper aan toe.
Ik mag hier lopen met cujo, dus jij dondert maar op.
Zo moeilijk is het niet te zorgen dat je op een afstand blijft waarop je hond nog bereikbaar is, of wanneer dat onverwacht niet lukt even kort te houden en/of naast je te parkeren.
Met niko druk ik door. Wij reageren nergens op, dat jij onderuit getrokken wordt door je onopgevoede rottweiler x stafford moet je zelf weten.
:wink: Dat denkt mij wel naar de overkant te jagen, klein vrouwtje met grote hond. Valt ze vies tegen, zonder controle sta je toch mooi voor lul, terwijl ik hem aan m'n pink houd.
Blik op oneindig en in stevige pas doorlopen. Inmiddels beginnen ze het te snappen :engel:
Met "minder" hond zou ik dat niet durven hoor :schrik:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

dagmar88 schreef:Dat denkt mij wel naar de overkant te jagen
Bij mij worden ze juist boos als ik oversteek voor een niet betrouwbaar ogende hond. Want dan zeg ik eigenlijk dat ze een kutjoekel hebben en hun schatjes zijn toch de liefste fixerende, stram lopende of uitvallende maar heus niks kwaads bedoelende honden ter wereld, hoe dúrf ik dat niet te vertrouwen :LOL:

Ik steek trouwens ook over voor het helemaal los gaande cavaliertje van 2 kilo of andere nikszeggende keffertjes die helemaal gek worden. Heb gewoon geen zin in hysterisch gedrag bij mijn hond. Sowieso niet. Al is het nog 100x betekenisloos.
S@ndr@
Zeer actief

het feit dat je zoveel hysterie aldoor tegenkomt wil dus zeggen dat t helemaal niet zo makkelijk te controleren is.. honden van alle maten, soorten en rassen hebben er last van en bazen van al die rassen vinden het helemaal niet zo gemakkelijk, want ik geloof niet dat iemand het lollig vind..... als het makkelijk was het te veranderen zouden er niet zoveel rondlopen die er last van en mee hebben...
dagmar88
Zeer actief

mijke schreef:
dagmar88 schreef:Dat denkt mij wel naar de overkant te jagen
Bij mij worden ze juist boos als ik oversteek voor een niet betrouwbaar ogende hond. Want dan zeg ik eigenlijk dat ze een kutjoekel hebben en hun schatjes zijn toch de liefste fixerende, stram lopende of uitvallende maar heus niks kwaads bedoelende honden ter wereld, hoe dúrf ik dat niet te vertrouwen :LOL:

Ik steek trouwens ook over voor het helemaal los gaande cavaliertje van 2 kilo of andere nikszeggende keffertjes die helemaal gek worden. Heb gewoon geen zin in hysterisch gedrag bij mijn hond. Sowieso niet. Al is het nog 100x betekenisloos.
Ik ook voor twee dames met een bange cavalier en een krijswawa. :engel: Dan zeggen ze "nee koetsjie, hondje is te groot om mee te spelen" :LOL:
Vind ik ook helemaal niet erg. Lukt het eens niet, dan is er nog steeds niets aan de hand.
Maar je gaat me niet dwingen of bang proberen te maken, dan word ik dwars :pffff:
laeken
Zeer actief

Toen ik zelf honden had die uitvielen hoefde niemand er wat mee. Ik week uit, ik had ze strak aan de nek vast dus riem stevig om de hand net boven de halsband en doorlopen. Controle en dat straalden we ook uit. Hooguit maakte de hond geluid maar dan kreeg hij van mij een lel. Ik hou er niet van als mijn honden zich misdragen en ik wil ook andere mensen niet tot last zijn.
Ik merk dat veel mensen hun uitvallende hond veel te lang vrij laten. Dus eerst trekken, dan fixeren, dan besluipen en dat zien mijn honden al die tijd al aankomen. Raken we allemaal gestressed van. Als je weet dat je hond zich misdraagt pak je hem kort en gaat er tussen lopen en sleurt hem mee. En je doet er wat aan. Met minder neem ik geen genoegen en ik zwaai rustig een arm naar een hond met een brul. Ben jij gek! Wegwezen! :S:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

nou ik weet wel dat als ik van mensen ga verwachten wat ik zelf allemaal heb gedaan om geen overlast te veroorzaken, dan raak ik heel snel teleurgesteld, vaak al in de eerste 5 meter , ik verwacht helemaal geen ruk van mensen .. van de week nog iemand die te besodemieterd was om de flex van haar uitvallende Boomer vast te houden, stront ik haar klauwen.. en ja hij ging vol in de aanval, naar Zuurtje, ik heb hem beschaafd weggehouden, en ik vind het al zo wat he, moet moeite doen ze niet plat te stampen.. en hij doet geen schade, maar echt hoeveel moeite kan het zijn. zucht... maar goed dat is een ander verhaal..
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

@mijke, hier liep een vrouw met een husky en een stafford, die werd ook steeds bijna omver getrokken. De stafford was nog jong en vooral erg enthousiast, maar én haar husky én mijn Aura zijn echt niet aardig.
Nu kunnen we telkens omdraaien als we elkaar zien, maar ik heb 'gewoon ' met haar afgesproken hoe we reageren als we elkaar zien (dwz waar er ruimte is en wie die dan opzoekt) en nu passeren we mekaar met voldoende ruimte, zonder gedoe.

Ik vind dat een stuk prettiger dan met ogen op steeltjes lopen. En als die mevrouw bij Emmy voor de deur langsloopt, moet het toch niet onmogelijk zijn om haar een keer aan te spreken.
Maar goed, aannemen dat er niet mee gepraat kan worden, is natuurlijk veel makkelijker.
Emmy12
Actief

kipo schreef:@mijke, hier liep een vrouw met een husky en een stafford, die werd ook steeds bijna omver getrokken. De stafford was nog jong en vooral erg enthousiast, maar én haar husky én mijn Aura zijn echt niet aardig.
Nu kunnen we telkens omdraaien als we elkaar zien, maar ik heb 'gewoon ' met haar afgesproken hoe we reageren als we elkaar zien (dwz waar er ruimte is en wie die dan opzoekt) en nu passeren we mekaar met voldoende ruimte, zonder gedoe.

Ik vind dat een stuk prettiger dan met ogen op steeltjes lopen. En als die mevrouw bij Emmy voor de deur langsloopt, moet het toch niet onmogelijk zijn om haar een keer aan te spreken.
Maar goed, aannemen dat er niet mee gepraat kan worden, is natuurlijk veel makkelijker.
Ik doe die aanname niet hè? Even voor de duidelijkheid. Verder loopt ze niet letterlijk voor mijn deur langs en kan ik slecht in de gaten houden wanneer ze er loopt (ik werk vanuit de keuken zonder uitzicht op het gras). Maar als ik haar zie en de gelegenheid doet zich voor dan zou ik juist graag een praatje willen maken. Dat voornemen heb ik namelijk al sinds de vorige keer dat ze haar 2e hond (die er nu niet meer lijkt te zijn) liet glippen om haar herder te kunnen vasthouden. Die kleine hond kwam toen blaffend achter mijn hond aan en die heb ik wel weggejaagd.
Niet gelukt tot nu toe, dat praatje, maar wie weet komt het er eens van.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

laeken schreef:Toen ik zelf honden had die uitvielen hoefde niemand er wat mee. Ik week uit, ik had ze strak aan de nek vast dus riem stevig om de hand net boven de halsband en doorlopen. Controle en dat straalden we ook uit. Hooguit maakte de hond geluid maar dan kreeg hij van mij een lel. Ik hou er niet van als mijn honden zich misdragen en ik wil ook andere mensen niet tot last zijn.
Ik merk dat veel mensen hun uitvallende hond veel te lang vrij laten. Dus eerst trekken, dan fixeren, dan besluipen en dat zien mijn honden al die tijd al aankomen. Raken we allemaal gestressed van. Als je weet dat je hond zich misdraagt pak je hem kort en gaat er tussen lopen en sleurt hem mee. En je doet er wat aan. Met minder neem ik geen genoegen en ik zwaai rustig een arm naar een hond met een brul. Ben jij gek! Wegwezen! :S:

Ik weet zeker dat als ik dit met Tess ga doen ik over een tijd een hond heb die niet blaft uit enthousiasme en frustratie van het er niet heen mogen, maar dat alle honden een bedreiging zijn geworden. Dus ja hier krijgt ze wel lijn en ruimte (niet om te trekken), maar wel op gepaste afstand van de ander zodat die ruimte nog steeds ver van de andere hond verwijdert is. En er wordt ook niet gestaard en gesleurd, maar je zit maar rustig op je billen het hondje te bekijken. Zover zijn we nu nog niet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel is waar we gaan komen.

Overigens werkt het bij über schattig Finnetje precies hetzelfde. Die piept wel eens als hij niet naar andere honden mag. Maar ga ik hem dan kort en strak naast houden dan heb ik een uitvallende kutkeffer. Geef ik hem wat ruimte en een commando door te lopen dan gaat het gewoon 9 van de 10x goed.
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

laeken schreef:
Mijn ervaring dat je herders vrij makkelijk een commando kunt geven en dat ze dit dan , ook van een vreemde, opvolgen.
Een duidelijk ZIT en de kans dat ze dat doen is groot.
Schoppen zou ik niet doen want dat maakt in dit geval de zaak wellicht erger.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Emmy12 schreef: Ik doe die aanname niet hè? Even voor de duidelijkheid. Verder loopt ze niet letterlijk voor mijn deur langs en kan ik slecht in de gaten houden wanneer ze er loopt (ik werk vanuit de keuken zonder uitzicht op het gras). Maar als ik haar zie en de gelegenheid doet zich voor dan zou ik juist graag een praatje willen maken. Dat voornemen heb ik namelijk al sinds de vorige keer dat ze haar 2e hond (die er nu niet meer lijkt te zijn) liet glippen om haar herder te kunnen vasthouden. Die kleine hond kwam toen blaffend achter mijn hond aan en die heb ik wel weggejaagd.
Niet gelukt tot nu toe, dat praatje, maar wie weet komt het er eens van.
Nee jij niet, maar een boel anderen wel. Ik redeneer vanaf de andere kant, ik heb een uitvallende hond en (wat er ok al meer gezegd hebben) en klein beetje medewerking van anderen is zó fijn
laeken
Zeer actief

veertje schreef:
laeken schreef:Toen ik zelf honden had die uitvielen hoefde niemand er wat mee. Ik week uit, ik had ze strak aan de nek vast dus riem stevig om de hand net boven de halsband en doorlopen. Controle en dat straalden we ook uit. Hooguit maakte de hond geluid maar dan kreeg hij van mij een lel. Ik hou er niet van als mijn honden zich misdragen en ik wil ook andere mensen niet tot last zijn.

Ik weet zeker dat als ik dit met Tess ga doen ik over een tijd een hond heb die niet blaft uit enthousiasme en frustratie van het er niet heen mogen, maar dat alle honden een bedreiging zijn geworden. Dus ja hier krijgt ze wel lijn en ruimte (niet om te trekken), maar wel op gepaste afstand van de ander zodat die ruimte nog steeds ver van de andere hond verwijdert is. En er wordt ook niet gestaard en gesleurd, maar je zit maar rustig op je billen het hondje te bekijken. Zover zijn we nu nog niet, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel is waar we gaan komen.

Overigens werkt het bij über schattig Finnetje precies hetzelfde. Die piept wel eens als hij niet naar andere honden mag. Maar ga ik hem dan kort en strak naast houden dan heb ik een uitvallende kutkeffer. Geef ik hem wat ruimte en een commando door te lopen dan gaat het gewoon 9 van de 10x goed.
Maar wat jouw honden doen is niet waar we over praten. Van mij mag je jouw honden gewoon bij de mijne laten. Als jij je honden ruimte geeft en lange lijn als ze met blikkerende tanden en grauwend op alle honden af vliegen wordt ik daar wel geïrriteerd door. Dan is er ook niks meer te regelen. De honden waar ik het over heb waren honden die ook op de andere honden zouden duiken. Daar kun je weinig meer aan goed maken dan ze te dwingen normaal te doen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Met zo strak vast houden verhoog je de spanning over het algemeen alleen maar, kappen en doorlopen moet genoeg zijn, je houd de riem natuurlijk wel goed vast, maar op een normale lengte.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

Lunatic schreef:
Met zo strak vast houden verhoog je de spanning over het algemeen alleen maar, kappen en doorlopen moet genoeg zijn, je houd de riem natuurlijk wel goed vast, maar op een normale lengte.
Is mijn ervaring niet.
Kort houden geeft de minste bewegingsruimte en is duidelijk in intentie.
Zelf "kalm en assertief" zijn, reduceert spanning.
Wiel
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”