Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond merkt dat dier stervende is.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Hond merkt dat dier stervende is.

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Hebben jullie dat wel eens ervaren? Dat een hond merkt dat een dier (anders dan een andere hond) stervende is?

Ik vind het toch bijzonder. Bij Duke zijn dagelijkse oppas hadden ze een cavia. Hij heeft het beest altijd interessant gevonden maar wel met rust gelaten. Hij ging eigenlijk alleen maar kijken als de cavia druk door de bak aan het racen was.

Vannochtend appte oppas of ik gemerkt had dat Duke onrustig was? Ik dacht, nee, hoezo. Nou hij liep alsmaar onrustig door het huis, ging regelmatig bij de cavia kijken en liet de bak niet met rust en deed zelfs af en toe blaffen. Ongewoon gedrag. Ik dacht, gek, nee, hij gedraagd zich voor zover ik gemerkt heb niet anders dan anders.

Om 4 uur heeft ze Duke thuis terug gelegd, 5 uur was ik thuis. Half 6 krijg ik weer een appje dat ze net thuis kwam en dat de cavia dood in de kooi lag.

Het beeske was al heel oud, dus wat dat betreft verder niks geks, . maar wel duidelijk dat Duke gemerkt heeft dat er iets niet goed zat.

Hebben jullie ook wel eens zoiets ervaren?
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Re: Hond merkt dat dier stervende is.

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Niet met een dier, maar mijn vader had longkanker en als hij op bed lag als ik met Chester daar was, raakte hij helemaal in een soort van paniek. Hij bleef maar zoeken. Tot mn vader beneden kwam. Dan werd hij rustig.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Bij ons werd er door Tenzin gewaakt bij de caviakooi als er eentje dood ging.
Normaal had hij weinig belangstelling voor ze.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wij hebben een kat (Nobby) en onze vorige buren hadden 2 katten waarvan er eentje heel oud was. Nobby is beste vriendjes
met alle katten uit de buurt, maar die bepaalde avond toen de oude buurkat naar huis ging, ging Nobby mee en ging boven (bij de buren dus)
vlakbij hem liggen. Toen de buurkat was overleden, stond Nobby op en kwam naar huis.
Ik vond het heel bijzonder en lief :I:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Caro. schreef:Wij hebben een kat (Nobby) en onze vorige buren hadden 2 katten waarvan er eentje heel oud was. Nobby is beste vriendjes
met alle katten uit de buurt, maar die bepaalde avond toen de oude buurkat naar huis ging, ging Nobby mee en ging boven (bij de buren dus)
vlakbij hem liggen. Toen de buurkat was overleden, stond Nobby op en kwam naar huis.
Ik vond het heel bijzonder en lief :I:
Wat een ontroerend verhaal.
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Mooie verhalen.

Ook hier herkenbaar.
Een paar weken geleden werd onze kat minder. Bronco stond regelmatig uitgebreid aan hem te ruiken.
Iets wat hij nooit deed. Dit was 1 van de redenen waardoor ik wist dat het echt niet goed was.

De kat bleek kanker te hebben en we hebben hem een week later in moeten laten slapen.
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

Bijzonder inderdaad die verhalen en dat ze dat toch wel sterk aanvoelen/ruiken/horen whatever.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Toen mijn oma euthanasie zou laten plegen, was ik bij haar met Shib. 5 minuten voordat de arts aan de deur stond, sprong Shib bij oma op bed en ging in alle rust tegen haar aan liggen. Oma lag al weken bijna alleen maar in bed, maar op bed kruipen had Shib nog niet eerder gedaan. Pas toen de huisarts haar slaapkamer in kwam om oma's leven te voltooien, stond Shib op en ging tegen mij aan staan te wachten tot ze dood was. :I:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik denk dat honden (en andere dieren) veel meer meekrijgen dan we als mens denken, maar dat ze vaak niet in staat zijn om hun beleving op ons over te brengen. Het is evolutionair ook heel interessant voor roofdieren om te weten wanneer het niet goed gaat met een prooidier, dus het verbaast me niet dat de hond wist dat de cavia op apegapen lag.

Een kennis van me heeft een melkveehouderij en de hond heeft een keer heel veel kabaal gemaakt bij een vaars die moest afkalveren. De eigenaar heeft de vaars toen onderzocht maar kon niets vinden, maar later in de nacht bleek dat het kalf verkeerd lag en op het nippertje heeft ze het gered. De hond heeft blijkbaar overdag al pijn of ongemak gemerkt. Misschien wilde de hond die boodschap doorbrengen, of misschien ligt de realiteit minder romantisch en werkte het gewoon op de zenuwen, of wakkerde het jachtinstinct aan wat ingeeft dat je de zwakke moet pakken. Geen idee.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”