O man wat een super leuke hondjes zijn dit toch...xSuzannex schreef:Ja volgens mij is ze wel goed gelukt heHebben mir en mar maar mooi gedaan
Broertje Jip kwam hier laatst een nachtje logeren.
Ook al zo'n geslaagd exemplaar
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Havanezer en overige bichonachtigen.
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): asielhond
Re: Havanezer en overige bichonachtigen.
- xSuzannex
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezers
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Blijft bij hen op deze lengte.
Tenminste, ze zijn nu 2 en nog nooit geknipt. Als ik foto's vergelijk van vorig jaar is er amper lengte bijgekomen dus ik denk niet dat het nog langer wordt
Tenminste, ze zijn nu 2 en nog nooit geknipt. Als ik foto's vergelijk van vorig jaar is er amper lengte bijgekomen dus ik denk niet dat het nog langer wordt

- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
Het wisselt wel hoor. Ik ken hava's die liever lui dan moe zijn. Hava's die geen zin hebben om een commando op te volgen en ook qua vacht is er ontzettend veel verschil. Ook qua gewicht trouwens. Saar is een kleintje, ze is 5.5 kilo. maar we liepen laatst met een reu die 13 kilo was.Dus dat ligt echt heel erg aan de hava die je treft haha
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
- Aantal honden: 1
Even een upje. Weet iemand toevallig informatieve en/of leuke Facebookgroepen over de Havanezer?
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
je hebt de fb groep Havanezer daar zitten wel aardig wat leden.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Daar heb ik me al geprobeerd aan te melden maar geen reactie ontvangen.xSuzannex schreef:je hebt de fb groep Havanezer daar zitten wel aardig wat leden.
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
Tamara/Bayko schreef:Daar heb ik me al geprobeerd aan te melden maar geen reactie ontvangen.xSuzannex schreef:je hebt de fb groep Havanezer daar zitten wel aardig wat leden.
Wel deze groep toch?
https://www.facebook.com/groups/463504266997513/
Ik zal even navragen. Wist niet eens dat aanmeldingen goedgekeurd moesten worden daar, maar misschien is de beheerder even druk
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb al antwoord, kan het zijn dat je je hebt aangemeld maar alles afgeschermd hebt? geen foto of wat voor info dan ook. Dan hebben ze je daarom geweigerd.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Dan zal het daar inderdaad aan liggen. Even denken of ik daar iets aan wil veranderen. Ben niet zo'n fan van persoonlijke zaken op Facebook zetten, maar zou wel graag ervaringen lezen van Havanezereigenaren. Op een andere groep werd ik meteen toegelaten. Helaas is die niet zo actief.xSuzannex schreef:Heb al antwoord, kan het zijn dat je je hebt aangemeld maar alles afgeschermd hebt? geen foto of wat voor info dan ook. Dan hebben ze je daarom geweigerd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Zoek je ervaringen, Tamara? Of een hond?
Ik zoek een eigenaar voor een reutje namelijk en het is de bedoeling dat hij straks beschikbaar wordt voor de fok ivm de mooie lijnen van zijn ouders.
(Ja, ik begin maar meteen te ronselen
)
Ik zoek een eigenaar voor een reutje namelijk en het is de bedoeling dat hij straks beschikbaar wordt voor de fok ivm de mooie lijnen van zijn ouders.
(Ja, ik begin maar meteen te ronselen

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Het eerste sowieso, het tweede misschien. Ik zou dan alleen voor een teefje gaan en niet als gastgezin dus helaasMarjoleine schreef:Zoek je ervaringen, Tamara? Of een hond?
(Ja, ik begin maar meteen te ronselen)

Ben je van plan iets van je eigen dame(s) aan te houden of komt er iets geheel nieuws ergens anders vandaan?
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 11 mei 2018 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
vertel?Marjoleine schreef:Zoek je ervaringen, Tamara? Of een hond?
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Niet eigen fok, maar ik zoek voor een bevriende fokker een eigenaar voor een reutje.blacky schreef:vertel?Marjoleine schreef:Zoek je ervaringen, Tamara? Of een hond?
Ik help zoeken vanwege de lijnen, ik zou van die pup zelf ook erg graag een dekking willen als ie groot is namelijk

Het gaat niet om een gastgezin, de pup wordt gewoon eigendom, maar de fokker wil graag recht houden op een dekking in de toekomst.
En daarmee dus de garantie dat er niet gecastreerd wordt.
Verder kan de eigenaar ermee doen wat ie wil (maar af en toe een showtje zou leuk zijn).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou, vraag maar raak danTamara/Bayko schreef:Het eerste sowieso, het tweede misschien. Ik zou dan alleen voor een teefje gaan en niet als gastgezin dus helaas![]()
Ben je van plan iets van je eigen dame(s) aan te houden of komt er iets geheel nieuws ergens anders vandaan?

Ik ga van Polly wel iets houden maar dat duurt nog wel even, die heeft een cyclus van 11 maanden namelijk

Ik vind hava's superleuk. Soms eigenwijs, meestal best braaf. waaks, aanhankelijk, soms dwingelandjes (opschootopschootopschoot, dat soort dingen). en hier luisteren ze gewoon goed.
Ik heb ze zelden vast. Polly is wat ondernemender dan Fien, maar ze lopen geen van beiden weg. En ze zijn supermakkelijk trainbaar.
Ik ben nu met Polly weer begonnen en dat doe ik als ik ergens zit en de rest gaat muizenvangen en zo. Elke dag 5 minuutjes en ze heeft alweer 3 dingen erbij geleerd in een dag of 7, 8.
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
Wij liggen elke dag wel dubbel om de streken van Sara. De hava vinden we nog leuker dan we vooraf dachten.
Ze luistert over het algemeen ontzettend goed, doet heel graag iets voor een koekje en bedenkt zelf dan ook hoe ze wat kan verdienen.
Ze kan op commando de deur dicht doen, maar doet hem ook regelmatig uit zichzelf dicht om zo een koekje op te eisen. Hetzelfde geldt nu voor het nieuwe kunstje "hatsjoe" waarbij ze zakdoekjes brengt. Ze probeert nu regelmatig ook als er niet geniest wordt zakdoekjes te brengen.
Ze is wel ontzettend van de ritueeltjes. Zo moet er een sok gepakt worden bij het opstaan, als ze niet direct een sok kan vinden blijft ze nog best lang zoeken want zonder sok opstaan hoort niet. En ik moet vaak in de middag rusten, als ik dat een keer over sla vertrekt ze in haar eentje naar de slaapkamer, want het is tijd.
Ze heeft geen persoonlijke zone, daar waar het gezellig is, daar wil/moet ze bij zijn. Dat is natuurlijk wel iets waar je tegen moet kunnen. Haar wegsturen zou denk ik echt een ongelukkige Saar opleveren.
Het eerste jaar vond ik best pittig met haar, ze heeft veel energie, en veel nodig. Maar die energie gebruikten we gewoon om truken aan te leren, ze heeft er dan ook een heleboel
Ik vind het echt hilarische hondjes, zo lief, trouw, zacht, makkelijk en vooral heel gezellig.
Als ik dan echt nadelen moet opnoemen dan vind ik het de kwetsbaarheid naar andere honden, ze weegt natuurlijk maar 5.5 kilo en wordt snel onder de voet gelopen. Jessie weegt ook wel zoiets maar op de een of andere manier is het bij haar toch anders ofzo.
En soms gaat het nog wel eens mis met poepen, dan blijft er een drol hangen. Tegenwoordig gelukkig nog maar zelden maar het staat nogal lullig wanneer je haar mee neemt op visite, ze nog even gaat poepen en je daar moet vragen of je haar vieze kont in hun wasbak mag wassen haha
Ze luistert over het algemeen ontzettend goed, doet heel graag iets voor een koekje en bedenkt zelf dan ook hoe ze wat kan verdienen.
Ze kan op commando de deur dicht doen, maar doet hem ook regelmatig uit zichzelf dicht om zo een koekje op te eisen. Hetzelfde geldt nu voor het nieuwe kunstje "hatsjoe" waarbij ze zakdoekjes brengt. Ze probeert nu regelmatig ook als er niet geniest wordt zakdoekjes te brengen.
Ze is wel ontzettend van de ritueeltjes. Zo moet er een sok gepakt worden bij het opstaan, als ze niet direct een sok kan vinden blijft ze nog best lang zoeken want zonder sok opstaan hoort niet. En ik moet vaak in de middag rusten, als ik dat een keer over sla vertrekt ze in haar eentje naar de slaapkamer, want het is tijd.
Ze heeft geen persoonlijke zone, daar waar het gezellig is, daar wil/moet ze bij zijn. Dat is natuurlijk wel iets waar je tegen moet kunnen. Haar wegsturen zou denk ik echt een ongelukkige Saar opleveren.
Het eerste jaar vond ik best pittig met haar, ze heeft veel energie, en veel nodig. Maar die energie gebruikten we gewoon om truken aan te leren, ze heeft er dan ook een heleboel

Ik vind het echt hilarische hondjes, zo lief, trouw, zacht, makkelijk en vooral heel gezellig.
Als ik dan echt nadelen moet opnoemen dan vind ik het de kwetsbaarheid naar andere honden, ze weegt natuurlijk maar 5.5 kilo en wordt snel onder de voet gelopen. Jessie weegt ook wel zoiets maar op de een of andere manier is het bij haar toch anders ofzo.
En soms gaat het nog wel eens mis met poepen, dan blijft er een drol hangen. Tegenwoordig gelukkig nog maar zelden maar het staat nogal lullig wanneer je haar mee neemt op visite, ze nog even gaat poepen en je daar moet vragen of je haar vieze kont in hun wasbak mag wassen haha
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
nou, Lucky is ook super leuk. De makkelijkste hond ooit. Heel leergierig, super knuffelig en lief. In het bos loopt ze eigenlijk ook altijd los.
Lucky is wat angstig naar vreemden maar dat hersteld zich snel. Andere honden vindt ze ook niet echt leuk en verstopt zich dan achter de andere twee.
Heerlijke honden zijn het.
Lucky is wat angstig naar vreemden maar dat hersteld zich snel. Andere honden vindt ze ook niet echt leuk en verstopt zich dan achter de andere twee.
Heerlijke honden zijn het.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Ik heb het hele topic inmiddels al een keer of drie van de eerste tot de laatste pagina doorgelezen, dus jullie ervaringen ken ik inmiddels al een beetje
Het is ook nog niet zeker of er hier een hava komt, hoor. Het lijkt me een heerlijk ras om te hebben. Volgens mij passen ze qua karakter heel erg goed bij mij, maar tot nu toe hield de bearded vacht en het vele werk wat daar bij komt kijken me tegen. Dat was dan ook de belangrijkste of misschien wel enige reden waarom ik me uiteindelijk meer ben gaan focussen op de vlinderhondjes. Helaas wil het tot nu toe nog niet vlotten met een geschikte pup van dat ras te vinden. Ik sta nog op de lijst voor een nestje wat hopelijk binnenkort geboren wordt, maar als ik daar ook weer achter het net vis (en die kans lijkt vrij groot) dan wordt het echt tijd om met iets anders verder te gaan. Ik zit inmiddels al een jaar zonder hond en dat is geen situatie die ik nog lang wil laten voortduren. Nou ja, de Havanezer blijft maar door m'n hoofd spoken dus wie weet.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou van Shih's en Lhasa's helemaal gek worden. Ik heb er een stel op ringtraining (en er komen ook regelmatig andere, grote fokkers), en het is echt volledig NIET mijn karakter.
Eigenzinnig op het autistische af, slecht contact makend, in een eigen wereld.
Ze staan er ook om bekend en ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen, maar nee.
Ik vind ze écht niet leuk (sorry voor de liefhebbers).
Eigenzinnig op het autistische af, slecht contact makend, in een eigen wereld.
Ze staan er ook om bekend en ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen, maar nee.
Ik vind ze écht niet leuk (sorry voor de liefhebbers).
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zoek nog een plekje voor een chi-reutje van rond het jaar.Tamara/Bayko schreef: Ik zit inmiddels al een jaar zonder hond en dat is geen situatie die ik nog lang wil laten voortduren. Nou ja, de Havanezer blijft maar door m'n hoofd spoken dus wie weet.
Heel erg leuk hondje.
Is dat wat?
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Een cyclus van 11 maanden, wat heerlijk! Zoiets had ik met Cyntha ook. Die werd iedere 12 maanden loops. Hartstikke handig, maar voor een fokker inderdaad ietsje minderMarjoleine schreef:Nou, vraag maar raak danTamara/Bayko schreef:Het eerste sowieso, het tweede misschien. Ik zou dan alleen voor een teefje gaan en niet als gastgezin dus helaas![]()
Ik ga van Polly wel iets houden maar dat duurt nog wel even, die heeft een cyclus van 11 maanden namelijk![]()
Ik vind hava's superleuk. Soms eigenwijs, meestal best braaf. waaks, aanhankelijk, soms dwingelandjes (opschootopschootopschoot, dat soort dingen). en hier luisteren ze gewoon goed.
Ik heb ze zelden vast. Polly is wat ondernemender dan Fien, maar ze lopen geen van beiden weg. En ze zijn supermakkelijk trainbaar.
Ik ben nu met Polly weer begonnen en dat doe ik als ik ergens zit en de rest gaat muizenvangen en zo. Elke dag 5 minuutjes en ze heeft alweer 3 dingen erbij geleerd in een dag of 7, 8.

Zoals hier bijv. Polly en Saar omschreven worden qua karaktertjes lijkt me dus heel erg leuk. Actieve, ondernemende hondjes. Baasgericht, trainbaar maar toch ook met een mind of their own.
De neiging tot waken lijken de meeste rassen uit groep 9 wel te hebben, in ieder geval de rassen waar ik op val. Dat is dus wel iets om alert op te zijn dat het niet uit de klauwen loopt in de vorm van keffen voor het minste geringste.
O, en dwingelandgedrag weet ik over het algemeen best wel in goede banen te leiden. Consequent en duidelijk zijn is iets wat je vanzelf leert als je border collies gewend bent

- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Neeeee, geen chi. Een vlinderhondje of havanezer is voor mij al hartstikke mini vergeleken met wat ik tot nu toe heb gehad. Nog kleiner is echt niet de bedoeling. Een chi past qua karakter ook minder goed bij me, hoewel ik heus wel leuke exemplaren ken.Marjoleine schreef:Ik zoek nog een plekje voor een chi-reutje van rond het jaar.Tamara/Bayko schreef: Ik zit inmiddels al een jaar zonder hond en dat is geen situatie die ik nog lang wil laten voortduren. Nou ja, de Havanezer blijft maar door m'n hoofd spoken dus wie weet.
Heel erg leuk hondje.
Is dat wat?
Ik ben er inmiddels echt 100 % zeker van dat het een pup gaat worden. Ben nog bezig geweest met een vlinder van anderhalf maar ik trek toch meer naar puppies.
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 12 mei 2018 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Dat kwetsbare naar andere honden is inderdaad wel zo'n beetje het grootste nadeel van die kleintjes. Wat dat betreft kun je beter een middelgrote hond hebben, maar er zijn nou eenmaal redenen waarom dat voor mij niet meer praktisch is dus het wordt toch echt zo'n kleine opdonder en dan maar hopen dat daar geen ongelukken mee gebeuren. Bij Bayko en Cyntha werd ik door de jaren heen al steeds kritischer in het uitkiezen van andere honden waar ze contact mee mochten hebben. Dat zal ik bij zo'n kleine kwetsbare krummel nog meer hebben denk ik. Het scheelt dat ik gelukkig niet in een omgeving met veel probleemhonden woon. De meeste hondeneigenaren hier houden gelukkig ook goed rekening met elkaar. Dat is trouwens wel een reden waarom ik net iets liever een teef heb dan een reu. Heb het idee dat je met een teef toch net wat minder snel narigheid krijgt in de interactie met vreemde honden. Bij zo'n kwetsbaar ras zeker iets om bij stil te staan.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Hoe zit het eigenlijk? Sara zou rond deze tijd toch gedekt gaan worden, of vergis ik me? Niet dat ik het vraag met bijbedoelingen hoor, maar puppyspam op het forum is ook al heel erg leuk 

- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
haha dat dwingelanderige pik je heel snel denk ik hoor van zo'n kleintje. Met andere honden ben/was ik er ook streng in, maar van haar vind ik het vooral grappig. Maar ze doet het allemaal dan ook op een leuke manier
Zo zit ze voor je en doet dan "pep" op je neus. hoe ze erbij kijkt is hilarisch.
En het altijd op schoot willen daar pas ik me ook automatisch op aan. Zoals nu kan ik mijn armen niet bewegen omdat ze er bovenop ligt omdat ze er nou eenmaal bij wil zijn. En ipv haar weg te sturen zit ik om haar hoofd heen te kijken zodat ik nog iets van mijn toetsenbord zie terwijl ik haar een kus geef.
Een draak wordt ze er niet van.
Kefferig is wel een van de dingen waar we gelijk streng op zijn geweest. Er wordt niet onnodig gewaakt en er wordt niet geblaft naar andere honden. Maar ook daar weer alles wel met hele zachte hand. Het zijn hondjes die snel onder de indruk zijn over het algemeen. Een Sara?! (van wat doe je nu!) is al voldoende om haar te corrigeren.
Kritisch zijn naar andere honden doe ik ook. Levert hier nog wel eens gedoe op met een partner die vindt dat het wel mee valt. Maar van pup af aan heb ik zelf de honden gekozen, het formaat maakt me niet zoveel uit, maar wel de manier waarop ze spelen. Gehark met poten, achterna jagen of als een gek op haar af stormen vindt ze gewoon doodeng. We gaan nu vaak wandelen met 2 andere hava's in het bos, daardoor houden vreemde honden zich veel meer in met kennis maken en is er niets aan de hand.
Als ze het wel spannend vindt komt ze gewoon bij mij, en hou ik de honden op afstand. Dat vind ik wel belangrijk want daardoor vlucht ze naar mij als een contact mis loopt en niet de andere kant op en zal ook niet snel lelijk doen naar een andere hond. Het vertrouwen dat ik het op los.
Ik weet niet hoe jouw dagelijks leven eruit ziet natuurlijk, maar ik vind hava's geen honden om veel alleen te laten. Het zijn echt honden die leven voor gezelschap van de mens. Sara kan prima zo nu en dan een keer een uur of 6 alleen zijn, maar als dat bij haar een aantal keer per week gebeurt dan kun je wel duidelijk merken dat ze dat heel rot vindt.

En het altijd op schoot willen daar pas ik me ook automatisch op aan. Zoals nu kan ik mijn armen niet bewegen omdat ze er bovenop ligt omdat ze er nou eenmaal bij wil zijn. En ipv haar weg te sturen zit ik om haar hoofd heen te kijken zodat ik nog iets van mijn toetsenbord zie terwijl ik haar een kus geef.
Een draak wordt ze er niet van.
Kefferig is wel een van de dingen waar we gelijk streng op zijn geweest. Er wordt niet onnodig gewaakt en er wordt niet geblaft naar andere honden. Maar ook daar weer alles wel met hele zachte hand. Het zijn hondjes die snel onder de indruk zijn over het algemeen. Een Sara?! (van wat doe je nu!) is al voldoende om haar te corrigeren.
Kritisch zijn naar andere honden doe ik ook. Levert hier nog wel eens gedoe op met een partner die vindt dat het wel mee valt. Maar van pup af aan heb ik zelf de honden gekozen, het formaat maakt me niet zoveel uit, maar wel de manier waarop ze spelen. Gehark met poten, achterna jagen of als een gek op haar af stormen vindt ze gewoon doodeng. We gaan nu vaak wandelen met 2 andere hava's in het bos, daardoor houden vreemde honden zich veel meer in met kennis maken en is er niets aan de hand.
Als ze het wel spannend vindt komt ze gewoon bij mij, en hou ik de honden op afstand. Dat vind ik wel belangrijk want daardoor vlucht ze naar mij als een contact mis loopt en niet de andere kant op en zal ook niet snel lelijk doen naar een andere hond. Het vertrouwen dat ik het op los.
Ik weet niet hoe jouw dagelijks leven eruit ziet natuurlijk, maar ik vind hava's geen honden om veel alleen te laten. Het zijn echt honden die leven voor gezelschap van de mens. Sara kan prima zo nu en dan een keer een uur of 6 alleen zijn, maar als dat bij haar een aantal keer per week gebeurt dan kun je wel duidelijk merken dat ze dat heel rot vindt.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Bij mij hoeft de hond niet veel alleen te zijn. Ik wil het wel fatsoenlijk aanleren zodat het hopelijk geen problemen geeft als ik af en toe een paar uurtjes van huis ben om boodschappen te doen of iets dergelijks, maar 90% van de tijd breng ik thuis door. Ik zou inderdaad niet snel voor een ras uit groep 9 kiezen of het aan iemand anders aanraden als je bijv. fulltime buitenshuis werkt waarbij de hond niet mee kan. Eigenlijk vind ik dat voor geen enkele hond wenselijk, maar voor een gezelschapshondje lijkt het me nog erger.
- xSuzannex
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee vind ik ook hoor, honden horen niet fulltime thuis te zijn zonder hun mensen. Alleen gezelschapshonden nog wat minder.
Aanleren moet natuurlijk wel. Heb ook wel mensen op visite gehad die vast kwamen kennis maken waarbij aangegeven werd dat de hond dan nooit alleen zou zijn, dat is nou ook weer niet de bedoeling. Er zijn altijd situaties waarbij ze gewoon écht niet mee kunnen en om nou voor al die momenten steeds oppas te regelen is ook weer zowat.
Sara hoeft ook zelden alleen te zijn dan voor meer dan een boodschap. Maar haar laat ik dan bewust zo nu en dan alleen zodat ze het wel gewend is.
Aanleren moet natuurlijk wel. Heb ook wel mensen op visite gehad die vast kwamen kennis maken waarbij aangegeven werd dat de hond dan nooit alleen zou zijn, dat is nou ook weer niet de bedoeling. Er zijn altijd situaties waarbij ze gewoon écht niet mee kunnen en om nou voor al die momenten steeds oppas te regelen is ook weer zowat.
Sara hoeft ook zelden alleen te zijn dan voor meer dan een boodschap. Maar haar laat ik dan bewust zo nu en dan alleen zodat ze het wel gewend is.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Shows lopen betekent de vacht in originele coupe houden, toch? Dat zou voor mij dan al een struikelblok zijn. Ik weet namelijk niet of dat voor mij haalbare kaart is.Marjoleine schreef: Het gaat niet om een gastgezin, de pup wordt gewoon eigendom, maar de fokker wil graag recht houden op een dekking in de toekomst.
Verder kan de eigenaar ermee doen wat ie wil (maar af en toe een showtje zou leuk zijn).
Daarover gesproken even een praktisch vraagje, voor het geval m'n volgende hondje inderdaad een Havanezer wordt: zijn er hier in Nederland, voor zover jullie bekend, fokkers die geen pup verkopen aan iemand die de hond wil (laten) trimmen? Dan weet ik met welke kennels ik t.z.t. geen contact hoef op te nemen. Reactie mag ook in een PB

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Grappig dat je dat zegt.Tamara/Bayko schreef:Dat kwetsbare naar andere honden is inderdaad wel zo'n beetje het grootste nadeel van die kleintjes. Wat dat betreft kun je beter een middelgrote hond hebben, maar er zijn nou eenmaal redenen waarom dat voor mij niet meer praktisch is dus het wordt toch echt zo'n kleine opdonder en dan maar hopen dat daar geen ongelukken mee gebeuren. Bij Bayko en Cyntha werd ik door de jaren heen al steeds kritischer in het uitkiezen van andere honden waar ze contact mee mochten hebben. Dat zal ik bij zo'n kleine kwetsbare krummel nog meer hebben denk ik. Het scheelt dat ik gelukkig niet in een omgeving met veel probleemhonden woon. De meeste hondeneigenaren hier houden gelukkig ook goed rekening met elkaar. Dat is trouwens wel een reden waarom ik net iets liever een teef heb dan een reu. Heb het idee dat je met een teef toch net wat minder snel narigheid krijgt in de interactie met vreemde honden. Bij zo'n kwetsbaar ras zeker iets om bij stil te staan.
Mijn ervaring is dat het bij haafjes geen barst uitmaakt of je een reu of een teef hebt.
Nouja, de ene wordt loops en de andere tilt een poot op. Maar in gedrag scheelt het nauwelijks en al zeker niet in de interactie met andere honden, behalve dan waar het de interactie tussen de seksen betreft.
Het zijn geen knokkers, reuen ook niet. En een redelijk tot flink ego hebben ze allemaal, maar niet in de zin van knokken. Meer in de zin van hun verbale mening geven

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, voor showen moeten ze in vacht zijn. Bij hava's valt dat erg mee vind ik zelf. Het wordt niet extreem lang, maar je moet het wel bijhouden.Tamara/Bayko schreef:Shows lopen betekent de vacht in originele coupe houden, toch? Dat zou voor mij dan al een struikelblok zijn. Ik weet namelijk niet of dat voor mij haalbare kaart is.Marjoleine schreef:Het gaat niet om een gastgezin, de pup wordt gewoon eigendom, maar de fokker wil graag recht houden op een dekking in de toekomst.
Daarover gesproken even een praktisch vraagje, voor het geval m'n volgende hondje inderdaad een Havanezer wordt: zijn er hier in Nederland, voor zover jullie bekend, fokkers die geen pup verkopen aan iemand die de hond wil (laten) trimmen? Dan weet ik met welke kennels ik t.z.t. geen contact hoef op te nemen. Reactie mag ook in een PB
Ik ken geen fokkers die lang laten als eis hebben. De meesten vinden dat wel leuk, maar zeker geen eis.
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
Dat zowel teven als reuen van dit ras over het algemeen geen knokkers zijn was de indruk die ik al kreeg. Geldt voor de vlinderhondjes over het algemeen ook trouwens. Best een verademing na wat ik bij de borders gewend ben. Daarvan ken ik toch best veel exemplaren die pittig uit de hoek kunnen komen naar sexegenoten zowel buiten als binnen eigen roedel. Ik ben dus ook niet zozeer bang dat als ik een reutje (hava of vlinder) zou nemen dat die zelf mot gaat lopen zoeken, maar andere honden die we tegen kunnen komen tijdens wandelen reageren meestal wel sterker op een reu dan op een teef. Maar ja, je kunt op straat natuurlijk ook zo'n gestoord exemplaar tegenkomen dat gewoon alles wat ook maar enigszins op hond lijkt in honderdduizend stukjes wil scheuren. Dan maakt het geen bal uit of je met een reu of met een teef looptMarjoleine schreef:Grappig dat je dat zegt.Tamara/Bayko schreef:Dat kwetsbare naar andere honden is inderdaad wel zo'n beetje het grootste nadeel van die kleintjes. Wat dat betreft kun je beter een middelgrote hond hebben, maar er zijn nou eenmaal redenen waarom dat voor mij niet meer praktisch is dus het wordt toch echt zo'n kleine opdonder en dan maar hopen dat daar geen ongelukken mee gebeuren. Bij Bayko en Cyntha werd ik door de jaren heen al steeds kritischer in het uitkiezen van andere honden waar ze contact mee mochten hebben. Dat zal ik bij zo'n kleine kwetsbare krummel nog meer hebben denk ik. Het scheelt dat ik gelukkig niet in een omgeving met veel probleemhonden woon. De meeste hondeneigenaren hier houden gelukkig ook goed rekening met elkaar. Dat is trouwens wel een reden waarom ik net iets liever een teef heb dan een reu. Heb het idee dat je met een teef toch net wat minder snel narigheid krijgt in de interactie met vreemde honden. Bij zo'n kwetsbaar ras zeker iets om bij stil te staan.
Mijn ervaring is dat het bij haafjes geen barst uitmaakt of je een reu of een teef hebt.
Nouja, de ene wordt loops en de andere tilt een poot op. Maar in gedrag scheelt het nauwelijks en al zeker niet in de interactie met andere honden, behalve dan waar het de interactie tussen de seksen betreft.
Het zijn geen knokkers, reuen ook niet. En een redelijk tot flink ego hebben ze allemaal, maar niet in de zin van knokken. Meer in de zin van hun verbale mening geven