Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond er bij voor hond met verlatingsangst?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Hond er bij voor hond met verlatingsangst?

Ongelezen bericht door maitestar »

Ok, ik heb denk ik even wat input/ervaringen nodig...

We hebben Jip en hij is echt een geweldig hondje, kan overal mee naar toe, is altijd vrolijk en gezellig....
Maar hij heeft ontzettende verlatingsangst als ik hem alleen laat, hij gilt en joelt alles bij elkaar net zolang totdat ik thuis ben.
Als Albert en Bryan hem alleen laten is er geen probleem, maar hij plakt echt ontzettend aan mij vast.
En laat ik nou ook net degene zijn die het meest met hem samen is en hem dus ook af en toe alleen moet laten.
Nou ja, dat laatste gebeurt dus niet want ik zoek altijd oppas of plan de dingen zo dat er iemand thuis is. Maar dat lukt dus gewoon niet altijd en is natuurlijk ook niet nog zo jaren te doen.

Dus ik dacht zelf misschien dat een herplaatser wel eens een idee kan zijn. Een hond die bewezen alleen kan zijn waar hij zich dan misschien aan op kan trekken. En niet voor uren hoor, maar dat ik net even een boodschapje kan doen of een doktersbezoek.
Maar jee, wat als de andere hond lekker mee gaat zitten doen met Jip zijn angst? Dan heb ik er 2 waar ik opvang voor moet zoeken :ugh:

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Of hebben jullie nog andere ideeën?
Groetjes,
Wendy
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hond er bij voor hond met verlatingsangst?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft van Gait geleerd dat alleen thuis blijven veel prettiger is als je gewoon rustig blijft. In dit geval heeft het dus geholpen. Maar Elco kon op zich al wel alleen blijven, maar was dan wel gestresst zonder herrie te maken. Nu met Gait erbij is hij veel meer ontspannen. Gait alleen is al helemaal geen probleem
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Is het misschien een optie om van iemand een stabiele hond te ''lenen'' die laat je dan bv een weekje bij jou logeren en dan heb je misschien een indicatie hoe het dan gaat?
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Met de opvangers heb ik altijd wel het idee dat het scheelt als ze met andere honden zijn als ik wegga. Tot nu toe is het altijd goed gegaan... voor de zekerheid klop ik het even af.. :hamer:

Ik kan me voorstellen dat Jip het al min of meer gewoon is om de boel op stelten te zetten en daar niet zomaar mee stopt. Misschien kan je eens een hond te logeren vragen om het te proberen?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Hond er bij voor hond met verlatingsangst

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als jij al weg bent kan hij wel alleen blijven? Want dan kunnen Albert en Bryan hem alleen laten?

Als ik dat goed begrijp zou ik eerst investeren in een goede gedragstherapeut want ik denk dat er dan nog heel wat te winnen valt.
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Evert is een herplaatser die de jongste uit een roedel van 5 was. Daar kon hij goed met de roedel allleen zijn. Bij mij was hij echt alleen en dat ging niet. Veel geprobeerd in 3,5 jaar tijd maar eigenlijk ging het niet. Hij was of bij mij, vriend of m’n ouders/dagopvang. Uiteindelijk stabiele Freek (qua alleen zijn) er bij en nu 4 jaar later kan hij met de juiste voorbereiding een uurtje echt alleen zijn. Samen met Freek gemakkelijk een dagdeel ( langer ben ik niet weg)
Feather__
Zeer actief

Ongelezen bericht door Feather__ »

Snoopy kon altijd prima alleen thuis blijven. Heeft het jaren gedaan in zijn eentje toen hij jong was.
Ik ging bij mijn vriend wonen en Snoop ging mee, hij was toen 10 en vond het vreselijk om daar alleen te blijven! Hij heeft het linoleum kapot gekrabd bij het traphekje.

Nu Yindi er is kan hij het nog steeds niet. Gelukkig geen totale paniek meer maar hij staat als we weggaan hijgend voor de deur en loopt heel onrustig hijgend door het huis tot we er weer zijn.
Dat maakt Yindi ook weer onrustig terwijl zij in principe wel alleen thuis kan blijven voor een half uurtje.
Helaas moeten ze met dit weer wel eens samen even thuis blijven want samen in de auto blijven (waar die totaal geen moeite mee heeft trouwens) is geen optie natuurlijk.

Voor Snoopy maakt het dus geen fluit uit dat Yindi er is en het maakt Yindi dus juist onrustig met Snoop alleen blijven.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

onze vorige honden gingen alle vier joelen als we er niet waren, volgens onze naaste buren dan. Andere buren zeiden dat ze ze alleen hoorden als we thuis kwamen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Een hondje erbij kan werken maar ook tegenwerken. Dan zit je straks met 2 krijssers.
Ik ga dus mee met werken aan het alleen blijven. Maar het alleen blijven is niet zozeer een punt hier. Hij wil niet dat jij hem achterlaat en dat zal blijven als er een hond bij komt. Die hond is jou niet :)
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

hier werkte het niet. Spikey is alleen rustig als hij boven op een slaapkamer mag blijven of op zolder. Daar heeft hij nu ook zijn eigen plekje en daar breng ik hem heen als we weg gaan. Als ik hem bij de roedel laat in de hal dan is hij zeer onrustig en vernielt de trap om toch maar boven te komen. Misschien is dat voor Jip ook de oplossing? Ik weet niet waarom hij per se naar boven wil maar wat geeft het hij voelt zich daar fijn.
Afbeelding
gevni havanezers
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo is als eerste gekomen, kan altijd al goed alleen zijn.
Toen kwam Jolie, zij kon het absoluut niet in het begin.
Toen Jolie overleed kwam Peer en ook hij kon niet alleen thuis zijn. Na 3 jaar pas.
Beide trokken zich niet op aan Milo en de honden gaan/gingen altijd naar mijn ouders indien nodig en daar konden ze wel alleen zijn.
Ook hier is het gelinkt aan mij.

Lastig hoor. Maar wellicht is het een optie om er een stabiele hond bij te zetten.

Maar garantie dus zeker niet.

Peer kon trouwens in de bench in een auto wel alleen zijn.
Los in huis wil niet, ze zitten nu samen in een grote puppyren.
Dus misschien kun je het bijv. Nog in een andere ruimte proberen oid?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ja het kan werken. Joris van mijn ouders kan slecht alleen zijn, met Finn erbij gaat dat wel goed. Maar Finn is dan geen herplaatser die in een vreemd huis komt, dus dan kan hij gewoon zijn stabiele zelf zijn :wink: Ook een stabiele herplaatser kan een beetje ontdaan zijn van het verhuizen, waardoor hij mee kan gaan doen in het gedoe onder het mom 'dat zal hier wel zo horen'. Of hij reageert op het blaffen en gaat mee waken.

Ik denk ook dat als hij door anderen wel alleen gelaten kan worden, maar niet door jou dat een andere hond dat niet gaat verhelpen. Dan is het probleem niet het alleen zijn, maar dat jij weg bent.
Hoe is hij als jij weg gaat en er nog iemand anders thuis is? Is hij dan ook zo ontdaan?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Als het probleem er alleen bij jou is zou ik eerder overwegen een GT in te schakelen om eens goed te kijken waar het 'mis' gaat.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Er zijn ook andere dingen waar je rekening mee moet houden. Je hond kan nu overal mee naar toe, maar kan dat met twee straks ook?
Mijn ervaring is dat ik mijn honden veel vaker thuis laat, terwijl ik Mayke ook overal mee naar toe nam toen ik alleen haar had. Ze zijn best makkelijk maar in veel situaties is twee honden 'mennen' toch wat veel.
Ik zou ook eerst proberen of Jip zn verlatingsangst minder is met een hond erbij. Misschien ken je honden uit de omgeving waar Jip het goed mee kan vinden en mag je ze een paar dagen 'lenen'. Of oppassen als de eigenaar op vakantie is.

Mijn moeder heeft ook een tweede hond erbij genomen ivm verlatingsangst. Op dat vlak is het perfect uitgepakt, maar ze heeft nu andere problemen/uitdagingen die ze met 1 hond niet had. Zo had ze eerst 1 hond die niet jaagde, maar met de tweede erbij vliegen ze achter katten en hazen aan.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Niet geheel onbelangrijk: willen jullie zelf ook een hond erbij?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zou ook kunnen kijken hoe hij is als je hem opsluit als je weg gaat . Sommige honden hebben teveel ruimte en vinden het prettiger en zijn rustiger in een kleine ruimte.
Waar ze niet kunnen zien dat baasje over de stoep naar haar auto loopt of met de fiets weggaat. Want die betekenen ook iets.
Als hij bij jullie op de slaapkamer slaapt of bij 1 van de kinderen zou ik hem daar in doen als je weggaat en kijken hoe dat werkt.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”