Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond rustig aan doen ?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Oudere hond rustig aan doen ?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heavy schreef:Ik vraag me af of het tijd is voor dagelijkse pijnstilling?
Ja. Ik vind dat een te heftige reactie op een dagje strand.
Niko is bijna 8. Redelijk groot en zwaar gebouwd, dus echt een oudere hond qua lijf, met alle bijbehorende kwaaltjes.
In z'n kop is hij een jonge god :mrgreen: Hij wil helemaal niets rustiger doen. Wordt ie stikvervelend en chagrijnig van. Hij is (en dat vind ik wel en teken aan de wand) aan z'n tweede jeugd begonnen.
Helemaal heppie de peppie en jolig, heeft opeens interesse in honden en mensen (paar dagen terug maakte iemand een lokgeluidje, kon nog net voorkomen dat hij bij die man in z'n nek sprong. "zo enthousiast, nog jong zeker he" :LOL: ) speelt met takjes, rolt in het hooi en springt achter vogels aan. Allemaal nooit eerder gedaan :19: Lollig seniel vrees ik.

Twee dagen per week laat ik hem helemaal los gaan. Rennen, springen, apporteren, kilometers vreten. Heeft ie nodig.
De rest van de week wordt er ook stevig gewandeld, maar niet actief gebald en aan de flex. Hij hoeft op het moment nergens van bij te komen, de balans is zo goed.
Voor minder dan dat doen we het allebei niet...
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Realiseer je wel dat aan het strand lopen voor een hond extreem lastig is. Wat is aan het strand verder gedaan? "liggen"? Gewoon veel te warm geweest? Balspelen? Dan kan het zomaar een blessure zijn. Toch moet je opletten en per hond bekijken. Tristan is nu formeel een senior, hij is 10 ;-) maar doet lekker zijn ding. Maar hij is bij temperaturen boven de 20 graden gewoon niet in beweging te krijgen. Als ik hem dan ga motiveren aan het strand met ballen; dan gaat hij als een gek... om er vervolgens bijna dood bij neer te vallen. Maar goed, ook jonge Rowan zou ik dat niet laten doen. Het blijft altijd een afweging van hoe en wat maar om wat meer te kunnen zeggen blijft de vraag "wat is voor jou een dagje strand"? ;-)

Suzanne
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Heavy schreef:Maar hij lijkt tijdens een wandeling nergens last van te hebben . In ons losloopgebied rent en vliegt en springt hij maar de dagen erna heeft hij er dus wel last van . Ook komt hij ' s ochtends normaal vlot zijn mand uit en loopt niet moeilijk of stijf

Het is trouwens duidelijk geen blessure het is gewoon spierpijn en stijfheid . Hetzelfde als zijn baasjes :wink:
Als hij nu wel stijf zijn mand uitkwam dan kan dat best artrose zijn. In dat geval zou ik niet direct overgaan op dagelijkse pijnstilling als het nog maar zo weinig voorkomt maar wel pijnstilling/ontstekingsremmer geven op en na de dag dat je wat meer met hem doet. Gaat het toch vaker voorkomen dan zou ik wel met de DA overleggen over dagelijks pijnstilling.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou dagelijkse pijnstilling gaan geven en kijken hoe hij het daarop doet.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Heavy schreef:Nee hij kwam vanmorgen gewoon weer zijn mand uitspringen . Het is nog nooit gebeurd dat hij stijf zijn mand uitkomt daar let ik altijd erg goed op . Hij wil ook graag mee naar buiten maar na een paar meter lijkt hij te voelen dat het niet prettig is .

Hij is natuurlijk erg gevoelig en snel in de stress . Hij deed het prima op boot in de auto en bus maar heeft waarschijnlijk toch wel al zijn spieren aangespannen . Hij heeft er ook altijd last van als hij bijvoorbeeld een vervelende opdringerige hond moet wegjagen . DAn hangt hij in de lijn en zet zijn achterpoten schrap . En de volgende dag heeft hij er last van
Ah dat klinkt dan niet als artrose nee.
Lucia
Zeer actief

Milo is meerdere malen op de foto gezet voor heupen/rug/poten, geen artrose te zien. Bij hem is het echt een spierenkwestie.
Hij heeft het lang goed gedaan op novacam, later previcox en nu op gabapentine. Maar hij geeft wel aan dat hij niet wil lopen, niet op zacht zand bijv. En we laten hem steeds vaker thuis bij lange wandelingen.

Hopelijk werkt de traumeel en kan hij zo nog lekker genieten.
Lucia
Zeer actief

Inmiddels bijna 12,5 en sinds zijn 10e op pijnstilling / fysio.
Maar de klachten al vanaf heel jong. Vanaf 3 of 4 jaar ofzo heb ik hem voor het eerst op de foto laten zetten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Heavy schreef:
Lucia schreef:Ik zou dagelijkse pijnstilling gaan geven en kijken hoe hij het daarop doet.
Hij krijgt nu traumeel en ik blijf dat maar eens even een tijdje geven de maximale dosering inderdaad
1 tablet van 301,5 mg bevat:
Arnica montana D2, Calendula officinalis D2, Hamamelis virginiana D2, Millefolium D3 telkens 15mg; Belladonna D4 75mg; Aconitum napellus D3, Mercurius solubilis D8, Hepar sulphur D8 telkens 30mg; Chamomilla D3, Symphytum officinale D8 telkens 24mg; Bellis perennis D2, Echinacea angustifolia D2, Echinacea purpurea D2 telkens 6mg; Hypericum perforatum D2 3mg. Bevat lactose.

Geen vervanging voor pijnstilling.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Heavy schreef:Maar ik bedacht me wel dat een weekje vakantie op deze manier wel balen is met een hond die na 1 dag wat extra lopen geen stap meer wil verzetten . Ik wil hem natuurlijk niet alles ontzeggen . Ik vraag me af of het tijd is voor dagelijkse pijnstilling?
Ik zou dat in zo'n geval wel overwegen ja, of in ieder geval voor de dagen na drukke of actieve dagen. Als hij graag rent en speelt of flinke wandelingen maakt, zou ik dat mijn hond niet willen ontzeggen, dan wordt het denk ik hartstikke saai voor hem? Als je dat dus kunt opvangen met pijnstilling, kan hij gewoon op zijn manier lol hebben.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah zit al bijna een jaar op de pijnstilling. Ze heeft links achter een verkorte spier, waardoor ze knie niet goed kan buigen. Het komt voor bij de middelbare, actieve Duitse herder. En laat ze dat met bijna 10 jaar nu zijn. De aandoening zelf doet geen pijn, maar ze loopt wel heel gek. Ze heeft ook een foute diagnose gehad bij haar rechter knie. Ze zou gescheurde knieband hebben, alleen op de operatie tafel bleek dat van niet. Linksvoor heeft ze artrose. Ze geeft ook pijn aan op haar rug. Kortom, ze mankeert veel aparte dingen wat ook weer samenhangt.

Voor nu staat plezier hoog in het vandaal. Ze zit daarom op 3/4 tablet Carprodyl per dag. Ze zou er eentje per dag mogen, dus behoorlijk hoge dosis. Op minder loopt ze ook goed, maar dan is ze net even wat minder vrolijk. Zij mag beslissen hoe lang we lopen. Ze geeft dat keurig zelf aan. Sommige dagen wil ze maximaal 5 km op een dag lopen, maar meestal lopen we nog 10-12 km op een dag. Ook doen we nog steeds hoopers trainen. Ze heeft zo een lol daarin!

Op Mn werk zie ik honden van haar zelfde leeftijd. De 1 rent nog vrolijk rond, de ander loopt echt slecht. Het voelt wel beetje als ‘valsspelen’ met Noah. Want zonder pijnstilling zou ze ook slecht lopen. Maar ik ga er niet vanuit dat ze oud wordt. Daarom wordt ze lekker verwend, mag zij alles bepalen. Ze gaat maandelijks naar de fysio, dat doet haar heel erg goed. Ze rolt dan weer heerlijk door het gras en ze zit sinds kort ook weer nonchalant in de puppy zit.

Kortom... :F: Ik ben een zeer grote voorstander van pijnstilling! Beter lopen gaan ze toch niet meer, laten we dan het beste voor onze honden maken en ze het dragelijk maken.
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”