Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gebeten. Wist even niet wat te doen, nu aan het bezatten

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Shit! Gebeten en ik weet nu even niet wat te doen...

Ongelezen bericht door Zamunda »

mijke schreef:
Sandra&co schreef:Betadine erop en klaar.
Betadine doe ik idd ook en verder gewoon aan de lucht laten helen indien nodig, verder doe ik juist in eerste instantie geen zalfjes er op, dat komt pas als het niet lekker wil helen.
Ja, dat is ook waar ik zelf naar neig. Betadine is wel handig. Jemig, mijn brein lijkt wel van zaagsel want ook hier had ik niet aan gedacht :oohja: . Echt heel maf, want normaal ben ik meteen in de zorgmodus en weet ik precies hoe en wat, nu maar ik me denk ik teveel zorgen over langetermijnschade (ook een beetje omdat ze nog zoveel gelopen heeft na die bijtwonden) en blokkeer ik. Okee, snap out of it. Jullie reacties zijn fijn :ok: !
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond

Ongelezen bericht door bram en thijs »

meriam schreef:Ik maak de wonden schoon en daarna vooral lekker veel rust.
Ja. Dus je schenkt je nu een emmer witte wijn in en zet een film aan. Doei.
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief

bram en thijs schreef:Ze heeft heel ver gelopen en het is heel warm. Schoonmaken en laten pitten.
Ja ga ik doen! Er zit nu pijnstilling in dus ik laat haar nog even slapen, over een uurtje ga ik het schoonmaken. Zag net dat er nog wat bloed uit het wondje van haar poot komt, dat dus terwijl het al uren geleden gebeurd is.
Zamunda
Zeer actief

billy schreef:Wat de andere al zeggen en even een borrel nemen voor de schrik, rothonden :gvd: :boos:
God nou, dat vind ik nog de beste tip tot nu toe :engel: ! Nee zonder dollen, nu mijn hoofd weer wat begint te werken, Lais een pijnstiller heeft en even ligt bij te komen is die borrel niet zo'n gek idee :tongue: .
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik denk ook dat de spieren haar meer pijn gaan doen dan de wondjes. Hou dat in je achterhoofd met haar in de gaten houden :)
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

bram en thijs schreef:
kipo schreef:
bram en thijs schreef:
kipo schreef:Mee eens. Als het praktisch haalbaar is, zou je er na het schoonmaken en nat verband omheen kunnen doen.
Niet nat, dat weekt en dat wil je niet want dat gaat broeien. Zeker nu.
Oké, dat advies kreeg ik toen ik zelf gebeten was, maar dat is dus alweer achterhaald?

Carporal is prima. 4mg per kilo lichaamsgewicht.
Ik weet allen van droog, droger, droogst. Nat is broei is bacterie is ellende.
Hm, er is voor allebei wel wat te zeggen denk ik. Door het nat te houden blijft de wond beter open dus kan het vuil er beter uit, hier in huis is het trouwens nog koel (17,5 graad) dus door de omgevingstemperatuur zal het nu niet snel gaan broeien. Maar ik neig toch naar het zo simpel mogelijk houden dus zonder verband.

Als ik het straks schoongemaakt heb en nog (teveel) twijfel bel ik trouwens sowieso de DA, maar eigenlijk is al best zeker dat dit geen bloedspoed is dus het ook wel tot morgen kan wachten (qua DA-bezoek).
Zamunda
Zeer actief

mijke schreef:Ik ben geen dokter, maar waarom zou je ontstekingsremmers al bij voorbaat geven als het nog niet ontstoken is? Oor heeft nog nooit echte aanvalswonden gehad, maar vaak genoeg kleine tandgaatjes van schermutselingen, wondjes van doornen en schelpen en opengereten voetkussentjes. Dat heelt altijd prima aan de lucht zonder ontstekingsremmers. Die paar keer dat het niet helemaal lekker gaat kun je er achteraf altijd nog ontstekingsremmers in gooien, honingzalf op smeren of het wassen met antibacteriele zeep.
Haar poot is al wat dik, dus er is sowieso een ontsteking gaande. Daarnaast doet het haar behoorlijk pijn en Lais is een keiharde dus dat ze dat toont maakt dat ik haar daarin erg serieus neem, dus pijnstilling is geen overbodige luxe vind ik.

Wondjes van doornen etc zijn niet zo erg, die brengen niet zoveel schadelijke bacteriën in en gaan niet zo diep. Voor zover ik nu kan zien is er in elk geval 1 gaatje in haar voorpoot die echt niet oppervlakkig is en echte gaatjes door tanden zijn niet fijn doordat ze van boven vaak snel sluiten terwijl er van binnen nog rottige bacteriën zittten.
Maar als ze niet zo vreselijk had gemankt (en door gillen pijn had aangegeven) dan had ik haar waarschijnlijk geen pijnstilling gegeven hoor, dus dat is voor mij wel de doorslag om het wel te doen.
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Wonden goed ontsmetten en verder niet zoveel aan doen. Zeker als het maar kleine wondjes zijn.

Qua spieren en het manken zou ik eerder neigen naar bezoekje aan de fysio of osteopaat. Dierenartsen kijken vaak alleen of er iets stuk is en ze kan door de evt rare bewegingen bij de aanval best ergens geblokkeerd zitten of iets verrekt / verstapt hebben (wat je niet ziet op foto).

Voor jezelf een goed groot glas wijn want dit is altijd schrikken! Hopelijk is ze snel weer de gekke oude Lais!
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Zamunda
Zeer actief

malinois schreef:Even schoonmaken en event wat pijnstilling. Alleen met echt grote scheuren of grote gaten ben ik naar de da geweest om te hechten. De rest is altijd prima genezen. Event wat haar om de wondjes wegscheren.
Ook nog een goeie ja, dank! Nu heeft ze wel een heel handig korte vacht dus ik kan het best goed zien, maar bij twijfel scheer ik haar gewoon kaal :tongue: .
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zamunda schreef:
malinois schreef:Even schoonmaken en event wat pijnstilling. Alleen met echt grote scheuren of grote gaten ben ik naar de da geweest om te hechten. De rest is altijd prima genezen. Event wat haar om de wondjes wegscheren.
Ook nog een goeie ja, dank! Nu heeft ze wel een heel handig korte vacht dus ik kan het best goed zien, maar bij twijfel scheer ik haar gewoon kaal :tongue: .
Kan best met dit weer :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zonder pijnstiller is het ook veel lastiger voor haar om tot rust te komen, ik vind dat een goede zet hoor, en dat t dik is kan ook een bloeduitstortting onder de wond zijn, bankschroef met tandjes doet meer dan alleen gaatjes, mocht je het morgen niet vertrouwen ga je even langs de DA
Zamunda
Zeer actief

mijke schreef:
Zamunda schreef:Voor zover ik nu kan zien zijn hechtingen niet nodig en gaat het alleen om gaatjes. Maar ze ligt op haar zij en ik kan haar andere kant dus niet zien... Het beest wil normaal gesproken de eerste uren al niet opstaan na zo'n takkeneind lopen, laat staan nu :(: . Man heeft haar natuurlijk wel direct geïnspecteerd dus haar hele lijf kunnen zien en door haar superkorte vacht was een wond die gehecht zou moeten wel opgevallen, dus ik durf er wel vanuit te gaan dat dat niet aan de orde is.

Misschien dat ik er eerst even pijnstilling ingooi en dan na een uurtje/anderhalf de boel schoon ga maken. Ik zie dat ik ook metacam heb, dus dat ga ik maar geven.
Gelukkig! Dat scheelt alvast een pak, als het alleen tandgaatjes zijn. Die helen hier vrij snel is mijn ervaring, zelfs als ik er echt niks aan doe :ok: Oor heeft er meestal ook geen last van voor zover ik kan zien, dus misschien komt haar pijn voornamelijk van spierpijn doordat ze van die honden een optater heeft gekregen? Dat soort wondjes hebben ook wat minder haast dus eerst pijnstilling er in lijkt me voor haar de fijnste volgorde dan! Arme Lais, hopelijk houdt ze er niet te veel van over.
Ik hoop het, maar ik zou dan eigenlijk niet verwachten dat ze daar nu zo op zou reageren. Ik denk eerder dat de zwelling/ontsteking zorgt voor de pijn en het manken. Hopelijk geen verdere schade aan pezen etc. :hmmm: .
En ja, ik ben wel blij dat ik er pijnstilling in heb zitten nu! Voel me echt zo stom dat ik er zelf niet aan had gedacht :oeps: .
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Zamunda schreef:Ja, dat is ook waar ik zelf naar neig. Betadine is wel handig. Jemig, mijn brein lijkt wel van zaagsel want ook hier had ik niet aan gedacht :oohja: . Echt heel maf, want normaal ben ik meteen in de zorgmodus en weet ik precies hoe en wat, nu maar ik me denk ik teveel zorgen over langetermijnschade (ook een beetje omdat ze nog zoveel gelopen heeft na die bijtwonden) en blokkeer ik. Okee, snap out of it. Jullie reacties zijn fijn :ok: !
Haha, gut nou, als je man thuis komt met een kreupele hond die geen boe of bah meer kunt zeggen en vertelt dat ze is aangevallen door drie! honden dan vind ik dat ook niet zo gek hoor! Je was er ook niet bij dus een inschatting maken van hoe of wat is dan ook ineens veel lastiger.
mijke
Zeer actief

Zamunda schreef:
mijke schreef:Ik ben geen dokter, maar waarom zou je ontstekingsremmers al bij voorbaat geven als het nog niet ontstoken is? Oor heeft nog nooit echte aanvalswonden gehad, maar vaak genoeg kleine tandgaatjes van schermutselingen, wondjes van doornen en schelpen en opengereten voetkussentjes. Dat heelt altijd prima aan de lucht zonder ontstekingsremmers. Die paar keer dat het niet helemaal lekker gaat kun je er achteraf altijd nog ontstekingsremmers in gooien, honingzalf op smeren of het wassen met antibacteriele zeep.
Haar poot is al wat dik, dus er is sowieso een ontsteking gaande. Daarnaast doet het haar behoorlijk pijn en Lais is een keiharde dus dat ze dat toont maakt dat ik haar daarin erg serieus neem, dus pijnstilling is geen overbodige luxe vind ik.

Wondjes van doornen etc zijn niet zo erg, die brengen niet zoveel schadelijke bacteriën in en gaan niet zo diep. Voor zover ik nu kan zien is er in elk geval 1 gaatje in haar voorpoot die echt niet oppervlakkig is en echte gaatjes door tanden zijn niet fijn doordat ze van boven vaak snel sluiten terwijl er van binnen nog rottige bacteriën zittten.
Maar als ze niet zo vreselijk had gemankt (en door gillen pijn had aangegeven) dan had ik haar waarschijnlijk geen pijnstilling gegeven hoor, dus dat is voor mij wel de doorslag om het wel te doen.
Oh, ik ging ook uit van ontstekingsremmers los van de pijnstilling, maar dat is vaak gecombineerd, daar stond ik niet bij stil.
bram en thijs
Zeer actief

Zamunda schreef:bij twijfel scheer ik haar gewoon kaal :tongue: .
Neem die emmer wijn nou maar, voordat het uit de hand loopt.
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief

-Saskia- schreef:Mijn honden hebben nog nooit AB (nodig) gehad na een bijtwonde maar ik ga inderdaad wel na waar er gaten zitten zodat ik ze in het oog kan houden en schoon kan maken.
En dan nog heb ik met langharen vaak een wonde gemist die altijd prima is geheeld.
Groene leem hielp hier erg goed toen Frank z'n ene oor vol wondjes zat na een aanvaring.
Nee normaal zou ik me ook niet zo'n zorgen maken over een paar bijtwondjes, maar dat ze zo vreselijk mankte en er uiteindelijk helemaal niet meer op wilde staan baarde mij dus wel zorgen.

-Saskia- schreef:Overigens, even off topic: als ze sowieso na zo'n eind de eerste uren niet eens wil opstaan, is de afstand haar dan niet te veel?
Ik herken het niet van mijn honden na lange wandelingen.
Misschien. Maar normaal als ze thuiskomt na zo'n wandeling gaat ze als een wervelwind door het huis (en tuin als die openstaat), even de dolle 5 minuten in de tuin op zo'n moment komt ook geregeld voor. Maar als ze eenmaal gaat liggen dan valt ze wel echt als een blok in slaap, ze is dan hartstikke moe en blijft dan graag uren bijkomen. Maar als manlief ondertussen nog een rondje met Willem wil doen is ze er weer als de kippen bij en dan loopt ze ook dat rondje alsof ze de hele dag nog niets gedaan heeft die dag :piew: . Maar het is een idioot die alles op standje 100% doet dus soms is het moeilijk inschatten wat wel en niet kan/goed is. Normaal lijkt ze er fysiek in elk geval weinig last van te hebben, meer mentaal helemaal uitgeteld (totdat er dus iets is waar ze bij wil zijn) en wat spierpijn denk ik.
Zamunda
Zeer actief

bram en thijs schreef:
meriam schreef:Ik maak de wonden schoon en daarna vooral lekker veel rust.
Ja. Dus je schenkt je nu een emmer witte wijn in en zet een film aan. Doei.
:LOL:

Eerst een honingrum, tegen de bacteriën :mrgreen: .
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
-Saskia- schreef:Mijn honden hebben nog nooit AB (nodig) gehad na een bijtwonde maar ik ga inderdaad wel na waar er gaten zitten zodat ik ze in het oog kan houden en schoon kan maken.
En dan nog heb ik met langharen vaak een wonde gemist die altijd prima is geheeld.
Groene leem hielp hier erg goed toen Frank z'n ene oor vol wondjes zat na een aanvaring.
Nee normaal zou ik me ook niet zo'n zorgen maken over een paar bijtwondjes, maar dat ze zo vreselijk mankte en er uiteindelijk helemaal niet meer op wilde staan baarde mij dus wel zorgen.

Dat is wel vrij normaal zeker als ze in (of rondom) de poot gebeten is.
Waarbij t hier gebeurd is ooit was dat altijd de naarste plek en liepen ze allemaal (zwaar) mank. Zitten zoveel spieren...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Zamunda
Zeer actief

Hilde schreef:Ik denk ook dat de spieren haar meer pijn gaan doen dan de wondjes. Hou dat in je achterhoofd met haar in de gaten houden :)
Ja doe ik!

Het kind heeft zich net voor het eerst weer bewogen, ze is op haar rug gedraaid (zonder piepen/gillen, yeah!). Straks neem ik haar even onder handen met betadine, op dit moment zitten we zelf aan ons 'medicijn' :mann: .
bram en thijs
Zeer actief

malinois schreef:Dat is wel vrij normaal zeker als ze in (of rondom) de poot gebeten is.
Waarbij t hier gebeurd is ooit was dat altijd de naarste plek en liepen ze allemaal (zwaar) mank. Zitten zoveel spieren...
Een jaar of twee geleden was ik zelf slachtoffer en ging het hele forum nogal debiel doen vanwege een paar wondjes. Daar had ik nog de minste last van, de kaakklem was veel pijnlijker en dat is een dag of wat gevoelig geweest. Ik denk dat het nu ook bij haar zo is.
AfbeeldingAfbeelding
Zamunda
Zeer actief

Eilfy schreef:Wonden goed ontsmetten en verder niet zoveel aan doen. Zeker als het maar kleine wondjes zijn.

Qua spieren en het manken zou ik eerder neigen naar bezoekje aan de fysio of osteopaat. Dierenartsen kijken vaak alleen of er iets stuk is en ze kan door de evt rare bewegingen bij de aanval best ergens geblokkeerd zitten of iets verrekt / verstapt hebben (wat je niet ziet op foto).

Voor jezelf een goed groot glas wijn want dit is altijd schrikken! Hopelijk is ze snel weer de gekke oude Lais!
Ik hoop het ook! En ik zal het in mijn achterhoofd houden, de fysio, maar ik denk wel dat ik in eerste instantie naar de DA zou gaan.
Zamunda
Zeer actief

malinois schreef:
Zamunda schreef:
*kuch* ze heeft nog steeds een jasje aan in huis of ligt onder een dekentje *kuch*
Zamunda
Zeer actief

S@ndr@ schreef:zonder pijnstiller is het ook veel lastiger voor haar om tot rust te komen, ik vind dat een goede zet hoor, en dat t dik is kan ook een bloeduitstortting onder de wond zijn, bankschroef met tandjes doet meer dan alleen gaatjes, mocht je het morgen niet vertrouwen ga je even langs de DA
Ja, ben blij dat ik haar pijnstilling gegeven heb. Bloeduitstorting kan ook inderdaad en ik ga zeker langs de DA als ik het morgen niet vertrouw.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Zamunda schreef:
malinois schreef:
Zamunda schreef:
*kuch* ze heeft nog steeds een jasje aan in huis of ligt onder een dekentje *kuch*
Wat een watje zegt Dirk :LOL: :LOL:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zamunda schreef:
malinois schreef:
Zamunda schreef:
T is hartje zomer!!!
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

mijke schreef:
Zamunda schreef:Ja, dat is ook waar ik zelf naar neig. Betadine is wel handig. Jemig, mijn brein lijkt wel van zaagsel want ook hier had ik niet aan gedacht :oohja: . Echt heel maf, want normaal ben ik meteen in de zorgmodus en weet ik precies hoe en wat, nu maar ik me denk ik teveel zorgen over langetermijnschade (ook een beetje omdat ze nog zoveel gelopen heeft na die bijtwonden) en blokkeer ik. Okee, snap out of it. Jullie reacties zijn fijn :ok: !
Haha, gut nou, als je man thuis komt met een kreupele hond die geen boe of bah meer kunt zeggen en vertelt dat ze is aangevallen door drie! honden dan vind ik dat ook niet zo gek hoor! Je was er ook niet bij dus een inschatting maken van hoe of wat is dan ook ineens veel lastiger.
En man die overstuur was... Nouja, in elk geval fijn om begrip én nuttige adviezen te krijgen :flower: ! Pff, ik ben gelukkig weer een beetje tot mijn positieven gekomen.
Zamunda
Zeer actief

malinois schreef:
Zamunda schreef:

Dat is wel vrij normaal zeker als ze in (of rondom) de poot gebeten is.
Ja je hebt gelijk (behalve dan Lais onder de pols gebeten is en dat daar nog maar weinig spier en meer pees zit), komt vast wel weer goed! Ben in elk geval blij dat ze zich weer een beetje durft te bewegen (al liggend dan).
Zamunda
Zeer actief

bram en thijs schreef:
malinois schreef:Dat is wel vrij normaal zeker als ze in (of rondom) de poot gebeten is.
Een jaar of twee geleden was ik zelf slachtoffer en ging het hele forum nogal debiel doen vanwege een paar wondjes. Daar had ik nog de minste last van, de kaakklem was veel pijnlijker en dat is een dag of wat gevoelig geweest. Ik denk dat het nu ook bij haar zo is.
Ja, daar gaan we voor :ok: ! Ach, die peesjes rollen ook wel onder die tanden weg dus dat zit vast wel snor.
Zamunda
Zeer actief

billy schreef:
Zamunda schreef:*kuch* ze heeft nog steeds een jasje aan in huis of ligt onder een dekentje *kuch*
Wat een watje zegt Dirk :LOL: :LOL:
Dirk heeft VACHT zegt Lais :pffff: . Scheer Dirk maar een keertje kaal, eens zien of hij dan nog zo stoer is :pffff: .
mijke
Zeer actief

Ik dacht dat als er echt iets met een pees is, dat per direct heel veel pijn doet, bij mensen tenminste en bij honden is dat vast niet anders, dus in dat opzicht zou het feit dat ze eerst nog zonder pijn aan te geven zo ver gelopen heeft mij juist wel geruststellen. Die dingen zijn best taai ook (denkt aan kippenpootjes kluiven :P )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”