Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe vaak mag een hond gewassen worden?
Moderator: moderatorteam
-
- Vaste gebruiker
- Aantal honden: 1
Hoe vaak mag een hond gewassen worden?
Hoe vaak mag ik onze Stabij wassen? Ze gaat 2x per week naar de honden opvang, en daar komt ze zo vies vandaan
Ik heb wat gelezen over droogshampoo, maar heb geen idee of het wat is. Iemand tips? Ik dacht vanavond ik spoel haar alleen uit, maar dat heeft geen zin. Er moet echt shampoo aan te pas komen.
Ik heb wat gelezen over droogshampoo, maar heb geen idee of het wat is. Iemand tips? Ik dacht vanavond ik spoel haar alleen uit, maar dat heeft geen zin. Er moet echt shampoo aan te pas komen.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Hoe vaak mag een hond gewassen worden?
Ik heb wel eens gehoord dat vaak wassen niet goed is. Maar ik heb poedels een die gaan om de week in bad
Ik ken ook genoeg Tibetanen die iedere week gaan. Hier gaat ze ook om de week in bad.
- Miezemuis
- Zeer actief
Ik hoor inderdaad bij poedels ook iedere week. Maar ik vind het nogal gedoe, dus Lizzie gaat de ene week en Keetje de volgende.Neeltje schreef:Ik ken ook genoeg Tibetanen die iedere week gaan. Hier gaat ze ook om de week in bad.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Een stabij zou ik volgens mij vooral goed uitkammen en niet te vaak wassen. Volgens mij is dat een vacht die makkelijk genoeg van zichzelf weer schoon wordt, eventueel met behulp van kam/borstel.
Heb hier twee van die halflangharen (maar dan zonder ondervacht) en die worden vanzelf weer schoon, zelfs al zaten ze onder de modder. Al was ik vanochtend wel blij dat Elco en Gait nog even een flinke duik namen in wat schoner water, want Gait had de modder mooi met z'n staart over z'n rug verspreid. Nu heeft hij tenminste niet zoveel zand mee naar huis genomen. Maar ook als ze wel onder de modder zitten, is goed laten opdrogen en dan grondig uitkammen voldoende om ze weer schoon en fris te maken
Heb hier twee van die halflangharen (maar dan zonder ondervacht) en die worden vanzelf weer schoon, zelfs al zaten ze onder de modder. Al was ik vanochtend wel blij dat Elco en Gait nog even een flinke duik namen in wat schoner water, want Gait had de modder mooi met z'n staart over z'n rug verspreid. Nu heeft hij tenminste niet zoveel zand mee naar huis genomen. Maar ook als ze wel onder de modder zitten, is goed laten opdrogen en dan grondig uitkammen voldoende om ze weer schoon en fris te maken
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 4
Ik heb in de 13 jaar dat ik border collies heb ooit 1 mijn 2 teven gewassen, omdat ze in iets rots hadden gerold.
Ze zijn echt heel vaak vuil, maar ze hebben zo'n makkelijke vacht.
Opdrogen en het vuil valt er vanzelf uit.
Borstelen doe ik hooguit 3 tot 4 x per jaar.
Ze zijn echt heel vaak vuil, maar ze hebben zo'n makkelijke vacht.
Opdrogen en het vuil valt er vanzelf uit.
Borstelen doe ik hooguit 3 tot 4 x per jaar.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Hier een (water)vogel poep roller.
Ik meen dat wassen inclusief shampoo op zich geen kwaad kan maar het tast wel de natuurlijk balans aan en het herstellen duurt meen ik 24 tot 48 uur. Je ziet ook dat de vacht anders van structuur is de eerste paar dagen na het wassen. Ik probeer het op max 1x per maand te houden dat ik haar helemaal inzeep.
Kleine oppervlakkige plekjes boen ik met baby billendoekjes. Kunnen de doekjes het niet aan dat moet ze onder de douche maar meestal ik zeep alleen de vieze plek in als het erg diep zit en/of al ingedroogd. De rest spoel ik oppervlakkig af. Als het warm weer is stuur ik haar ook wel eens schoon water in en dan spetter ik de vieze plekken schoon.
Is het echt te smerig geworden dan gaat ze helemaal in het sop.
Met een fijne kam kammen of luchtig borstelen helpt ook goed om aarde/zand/stof/vlekken te verwijderen. Echt vieze luchtjes gaan dan helaas niet weg natuurlijk maar die slijten ook wel
Ik meen dat wassen inclusief shampoo op zich geen kwaad kan maar het tast wel de natuurlijk balans aan en het herstellen duurt meen ik 24 tot 48 uur. Je ziet ook dat de vacht anders van structuur is de eerste paar dagen na het wassen. Ik probeer het op max 1x per maand te houden dat ik haar helemaal inzeep.
Kleine oppervlakkige plekjes boen ik met baby billendoekjes. Kunnen de doekjes het niet aan dat moet ze onder de douche maar meestal ik zeep alleen de vieze plek in als het erg diep zit en/of al ingedroogd. De rest spoel ik oppervlakkig af. Als het warm weer is stuur ik haar ook wel eens schoon water in en dan spetter ik de vieze plekken schoon.
Is het echt te smerig geworden dan gaat ze helemaal in het sop.
Met een fijne kam kammen of luchtig borstelen helpt ook goed om aarde/zand/stof/vlekken te verwijderen. Echt vieze luchtjes gaan dan helaas niet weg natuurlijk maar die slijten ook wel

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier zijn ze vorig jaar voor t eerst gewassen (de oudste was al 7 jaar). Nooit eerder en als t aan mij ligt ook gewoon niet meer. Ze bleven een eeuwigheid ruien echt bossen haar terwijl dat normaal een weekje is en klaar. Ik vind t niks iig.Helaas kon t niet anders pikzwart en stinken dankzij een prutsloot

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Vaste gebruiker
Ik weet dat een Stabij een zelfreinigende vacht heeft.
Dat kon ik goed zien bij mijn vorige Stabij.
Maar dit stabijtje van nu 4.5 maand, blijft vies.
Vies in die zin dat de witte vacht bezuinig blijft van het zand.
Ik spoelde haar eerst af met warm water maar er kwam niks af. Pas toen ik hondenshampoo op de witte vacht deed kwam er bruin water af.
Ze blijft smoezelig als ik haar niet was, krijg het er niet uit met kammen.
Zou droog shampoo een optie zijn?
Ik spoelde haar eerst af met warm water maar er kwam niks af. Pas toen ik hondenshampoo op de witte vacht deed kwam er bruin water af.
- Miezemuis
- Zeer actief
Ik vind droogshampoo echt zooi. Het zorgt ervoor dat vacht niet met vet is, maar schoon wordt het niet.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Wat bedoel je precies met 'zo vies'? Is dat dat ze gewoon in zand en modder hebben gerold? Daar zou ik zelf niet met shampoo voor gaan wassen. Ik laat mijn hond dan altijd ff in een schoon watertje zwemmen en klaar is kees. Of als dat niet kan spoel ik het ff af onder de douche, maar alleen met water, zonder shampoo. Als je bedoelt dat de vacht echt vettig is omdat ze in vieze kennels hebben gezeten, of dat ze in poep hebben gerold, dan zou ik zelf wel kiezen voor wassen met shampoo, gewoon omdat ik dat zelf te goor vind om in mijn huis te hebben en te aaien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
mijn honden gaan nooit in bad, behalve als ze door iets smerigs hebben gerold, zelfs mijn poedel was ik nooit.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik was ze een paar keer per jaar. Tess voor een show en soms doe ik Finn dan ook meteen. Voor Finn is het vooral in de ruiperiode handig.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als het niet vies ruikt en niet vies voelt, zou ik het voorlopig gewoon lekker laten gaan. Met 4,5 maand zitten ze tussen puppievacht en volwassen vacht in. Daar zou ik lekker van afblijven als het niet echt nodig is om er wat aan te doen. Als de vacht op die plaatsen zwart was geweest had je het ook laten gaan. Alleen valt het op dat wit wat meer op
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Wekelijks wassen, mits met goede producten, is echt geen probleem hoor
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
O ja. Dat zelfreinigende. Echt niet. 

- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik was mijn honden nooit, alleen als ze in de viezigheid hebben liggen rollen maar dat komt niet zo vaak voor. Ze hebben mooie glanzende vachten en ruiken verder nergens naar. De poten maak ik met nat weer wel schoon met een handdoekje voor ze naar binnen gaan. Ik vind dat ze juist van die rare vachten krijgen na het wassen.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Het gaat erom wat jij vies vind en als een ander anders zegt gewoon schijt aan hebben . Jouw hond dus gewoon wassen. Hij gaat er niet dood aan of ziek.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
bouvierpoedel schreef:Het gaat erom wat jij vies vind en als een ander anders zegt gewoon schijt aan hebben . Jouw hond dus gewoon wassen. Hij gaat er niet dood aan of ziek.

Ik vind een fris gewassen hond heerlijk. Het aait fijner, ruikt lekkerder (gewoon hun eigen luchtje, ik was met parfum/zeepvrije shampoo ivm eigen allergie) en ik vind het er zelfs ook mooier/verzorgd uitzien.
Diem past helaas niet in de douche, anders zou ik hem ook regelmatig te grazen nemen. Al stinkt hij niet en ziet hij er prima uit. Maar toch voelt zijn vacht viezer en ruikt hij wat sterker naar 'hond'.
-
- Zeer actief
Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Suzanne
Suzanne
- dagmar88
- Zeer actief
Smoezelig van het zand staat er. Moeten ze een pup binnen gaan houden om niet vies te worden?~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
-
- Zeer actief
Mijn hond is ook niet zelfreinigend, helaas. De modder droogt op en valt er vanaf maar soms is het zó erg dat ik hem toch echt even onder de douche zet.
Juist nu met die rui en loskomende onderwol blijft die ranzige slootlucht in zijn vacht hangen. Hij vindt zwemmen en baggerschuiven het leukste van de wandelingen dus dat ontneem ik hem niet. Ik stop hem gewoon eens in de zoveel tijd in bad.
Na het fietsen (loslopend) is het helemaal een ramp, dan rent hij knoerthard door blubber, bosjes etc en zodra we langs de prutsloot komen springt hij daarin. Daarna is er helaas geen water meer dus heb ik altijd een zwarte pruthond bij me
Ach, hij heeft lol gehad.
Zoiets dus

Juist nu met die rui en loskomende onderwol blijft die ranzige slootlucht in zijn vacht hangen. Hij vindt zwemmen en baggerschuiven het leukste van de wandelingen dus dat ontneem ik hem niet. Ik stop hem gewoon eens in de zoveel tijd in bad.
Na het fietsen (loslopend) is het helemaal een ramp, dan rent hij knoerthard door blubber, bosjes etc en zodra we langs de prutsloot komen springt hij daarin. Daarna is er helaas geen water meer dus heb ik altijd een zwarte pruthond bij me

Zoiets dus

-
- Zeer actief
Nee hoor, er staat zo vies dat ze gewassen moet worden. "Smoezelig van het zand" lees ik niet in het bericht.dagmar88 schreef:Smoezelig van het zand staat er. Moeten ze een pup binnen gaan houden om niet vies te worden?~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Suzanne
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Ik was elke week. Wel goede producten aanschaffen daarvoor 

-
- Zeer actief
Maar van een beetje rollen op gras en zand wordt een hond toch al vies? Wanneer is een opvang te vies voor een jonge hond?~Suzanne~ schreef:Nee hoor, er staat zo vies dat ze gewassen moet worden. "Smoezelig van het zand" lees ik niet in het bericht.dagmar88 schreef:Smoezelig van het zand staat er. Moeten ze een pup binnen gaan houden om niet vies te worden?~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Suzanne
Tenminste, ik vind dat al vies. Ik kan Uma bijvoorbeeld al niet schoonhouden op een grasveld.
Ik ga ze niet elke keer wassen, maar ik vind het ook niet schoon. Ik ben blij dat Manu niet op de bank of op bed wil in elk geval.
- dagmar88
- Zeer actief
Kennelijk heb je wat overgeslagen.~Suzanne~ schreef:Nee hoor, er staat zo vies dat ze gewassen moet worden. "Smoezelig van het zand" lees ik niet in het bericht.dagmar88 schreef:Smoezelig van het zand staat er. Moeten ze een pup binnen gaan houden om niet vies te worden?~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Jelulu schreef:Ik weet dat een Stabij een zelfreinigende vacht heeft.
- dagmar88
- Zeer actief
Manuma schreef: Maar van een beetje rollen op gras en zand wordt een hond toch al vies? Wanneer is een opvang te vies voor een jonge hond?
Tenminste, ik vind dat al vies. Ik kan Uma bijvoorbeeld al niet schoonhouden op een grasveld.
Ik ga ze niet elke keer wassen, maar ik vind het ook niet schoon. Ik ben blij dat Manu niet op de bank of op bed wil in elk geval.

Blij dat niko bruin is, die rolt en springt overal in. En gelukkig kan ik hem na het prutwater even in zee gooien.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ik zou mij op de kop krabben als mijn hond schoon terug kwam van pension. En mij afvragen of hij niet 24 uur in een hok heeft gezeten.~Suzanne~ schreef:Ik zou me ook afvragen waarom het nodig is dat een hond echt zo vies van een opvang vandaan komt dat die gewassen moet worden. Dat lijkt me niet de bedoeling. Waarom is het daar zo vies? Ik zou de oplossing dus zoeken in een schonere opvang, niet in een 2 x per week te wassen hond...
Suzanne
Jouw honden worden thuis toch ook vies.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Dat doe ik ook niet_Tiny_ schreef:Als een hond aan het eind van de dag nog schoon is heeft ie zich verveeld. Tenminste die van mij wel.
Wie er van houdt om een schone fris gewassen hond op de bank te hebben liggen stopt zijn hond gewoon in bad. De hond krijgt er niks van. Eigenlijk snap ik niet waarom sommige hondenmensen daar nog steeds zo spannend over doen terwijl ze wel elke dag met kammen en borstels op hun hond los gaan wat veel belastender voor een vacht is dan een wekelijks bad.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Maar als de klit er in schiet binnen een dag, is de kans groot dat de vacht al zo beschadigd is door het borstelen dat het inderdaad gaat klitten. Beschadigde vacht klit eerder. Ik probeer Elmo’s vacht nu borstel-vrij te krijgen. Vacht kortgeschoren, nu niet meer borstelen en wekelijks wassen/blazen.