Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Barbet?
Moderator: moderatorteam
- Anke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniel
- Aantal honden: 2
Barbet?
Onlangs kwam ik tijdens de wandeling een hele leuke stabiele hond tegen. Het bleek een Barbet te zijn.
Ik kende het ras verder niet, maar wat ik zo hoorde klonk heel positief. Zijn er mensen die ervaring met het ras hebben? Ze klinken vrijwel ideaal: stabiel, vrolijk, sociaal, niet verharend, energiek buiten, rustig binnen, niet waaks.
Hoe zit het met de gezondheid?
Ik kende het ras verder niet, maar wat ik zo hoorde klonk heel positief. Zijn er mensen die ervaring met het ras hebben? Ze klinken vrijwel ideaal: stabiel, vrolijk, sociaal, niet verharend, energiek buiten, rustig binnen, niet waaks.
Hoe zit het met de gezondheid?
Re: Barbet?
Ik ken d'r ook 1, echt een dótje. Staat nog op m'n wishlist 

- Anke
- Zeer actief
Ja dit was ook echt een scheetje (ook een teefje). Ik ben dus op zoek naar realistische ervaringen. Veel fokker zijn er volgens mij niet?Sandra&co schreef:Ik ken d'r ook 1, echt een dótje. Staat nog op m'n wishlist
Ja. Ik moet er dringend wat rassen op zetten die niet zo oud worden, want het gaat allemaal niet passen in dit levenNanna schreef: Volgens mij kun je met die wishlist van jou een Toepoel vullen

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckels , spaanse waterhond en chinese koningin
IK hoorde van iemand die er een heeft dat de vachtverzorging haar heel erg tegenviel Ik heb zelf een spaanse waterhond die ik niet hoef te borstelen .Maar zij had zich er erg op verkeken en dat kost haar wel paar uur per week zei ze.
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
- Aantal honden: 1
Cobber dog is toch gewoon een andere naam voor labradoodle?Nanna schreef:Volgens mij valt dat nog wel mee, het is best een ras in opmars.Anke schreef:Ja dit was ook echt een scheetje (ook een teefje). Ik ben dus op zoek naar realistische ervaringen. Veel fokker zijn er volgens mij niet?Sandra&co schreef:Ik ken d'r ook 1, echt een dótje. Staat nog op m'n wishlist
On a different note, ik kwam gisteren een Cobber Dog tegen en die was ook enorm leuk! Lijkt wel op de barbet (middelgroot en harig)

- Anke
- Zeer actief
Haha, de Cobberdog is de labradoodle 2.0 als ik het zo lees. Met een castreerverplichting om dit oh zo bijzondere en zeldzame ras niet te verpesten. Dat wordt hem dus niet;)
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Een cobberdog is inderdaad gewoon een afsplitsing van de labradoodles. Voornamelijk een kwestie van ruzie tussen 2 verenigingen.
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
- Anke
- Zeer actief
Dankjewel!Rosita Compagner schreef:je mag me alles vragen hoor.
Allereerst ben ik benieuwd naar de gezondheid: op één site lees ik over epilepsie maar alleen in buitenlandse lijnen, de andere sites zwijgen daarover. Hoe zit dat? Wordt het in de doofpot gestopt of komt het echt nog maar heel weinig voor?
Misschien is het handig als ik beschrijf wat we een beetje zoeken in een hond (globaal, we passen er altijd wel een mouw aan maar als uitgangpunt).
in de eerste plaats stabiel, dus niet schrikachtig, heel gevoelig voor geluiden etc. We vinden het fijn als een hond er van geniet om met ons mee op pad te gaan (ik loop zo'n 2 uur per dag door de velden) en daarbij niet al teveel jachtinstinct heeft en het liefst sociaal is naar andere honden (of ze in ieder geval met rust laat als ik dat aanleer). Niet al te waaks/vocaal, energiek buiten maar ook genieten van rondrennen en spelen in de tuin en van samen op de bank liggen, onze konijnen heel laten (ze zitten in een ren hoor), vriendelijk naar mensen en het zou fijn zijn als ze - na gewenning natuurlijk- een paar uur alleen thuis kan zijn. Dat hoeft niet vaak, paar dat het kan zou ik wel fijn vinden.
De vacht lijkt me ideaal; hoeveel werk is dat werkelijk?
Wat ik zo lees lijkt aardig aan ons ideaalplaatje te voldoen, of kijk ik te rooskleurig?
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Tja... 't is een jachthond. Laten we dat voorop stellen. Een hond die zelfstandig eenden uit het riet drijft en apporteert. Da's dus jachtinstinct.
Ik benoem(de?) de Barbet graag als de gekrulde Golden Retriever en een prima beginnershond, inmiddels zijn ze populairder en zie ik dat ze bij 'gewone mensen'wel wat opvoeding behoeven (maar da's met Goldens natuurlijk ook zo) De waterhonden in het algemeen hebben wel wat geluidsingetjes en hechten wat teveel aan hun baas. Tref je er zo een dan moet je daar mee dealen. Het is een vrij jong ras foktechnisch gezien, voorheen deed men maar wat, vooral in Frankrijk, nu raakt het allemaal gedocumenteerd. Dus je gaat epilepsie zien, PRA ook, von Willebrand en er zal nog wel meer oppoppen. Ook de fokbasis is behoorlijk smal en men gaat daar niet al te handig mee om. Wel hebben we vrijwel alle honden in een database dus je kunt een beetje meekijken naar de frequenties van inzetten en de inteeltcoeeficienten https://www.pawpeds.com/db/?p=bar
Dus nee, de perfecte hond bestaat niet.
Als huishond moet je de vacht gewoon kort laten houden, dat vindt de hond geen probleem.
Ik benoem(de?) de Barbet graag als de gekrulde Golden Retriever en een prima beginnershond, inmiddels zijn ze populairder en zie ik dat ze bij 'gewone mensen'wel wat opvoeding behoeven (maar da's met Goldens natuurlijk ook zo) De waterhonden in het algemeen hebben wel wat geluidsingetjes en hechten wat teveel aan hun baas. Tref je er zo een dan moet je daar mee dealen. Het is een vrij jong ras foktechnisch gezien, voorheen deed men maar wat, vooral in Frankrijk, nu raakt het allemaal gedocumenteerd. Dus je gaat epilepsie zien, PRA ook, von Willebrand en er zal nog wel meer oppoppen. Ook de fokbasis is behoorlijk smal en men gaat daar niet al te handig mee om. Wel hebben we vrijwel alle honden in een database dus je kunt een beetje meekijken naar de frequenties van inzetten en de inteeltcoeeficienten https://www.pawpeds.com/db/?p=bar
Dus nee, de perfecte hond bestaat niet.
Als huishond moet je de vacht gewoon kort laten houden, dat vindt de hond geen probleem.
- Anke
- Zeer actief
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Klopt het dat je website het niet meer doet?