Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke borstel om onderwol te verwijderen
Moderator: moderatorteam
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Welke borstel om onderwol te verwijderen
Charlie is al een maand of 2 aan het ruien en het lijkt niet minder te worden. Nou weet ik dat ik haar naar een trimmer kan brengen en haar kan laten ontwollen maar dat vind ik niet nodig. Vanmorgen moest ik langs de dierenwinkel en bedacht dat ik gelijk wel even voor een borstel kon kijken. Een plastic activet borsteltje met ijzeren pinnetjes á €42,95 werd aangeraden. Zal best een goed ding zijn maar dat ga ik er niet aan uitgeven.
Dus welke borstel vinden jullie fijn om onderwol uit de vacht te borstelen?
Dus welke borstel vinden jullie fijn om onderwol uit de vacht te borstelen?

- Rebble
- Zeer actief
Re: Welke borstel om onderwol te verwijderen
Ja dat weet ik maar ik heb geen waterblazer dus dat houdt al opNanna schreef:Een gewone.
Ik zou het meer zoeken in eens heel goed wassen en dan met een waterblazer uitblazen.
Denk dat dat meer effect sorteert dan hem met een superdeluxe borstel te lijf te gaan.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik weet niet waar je woont maar ik heb een waterblazer (Hoofddorp)
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

-
- Zeer actief
Ik heb deze in een brede uitvoering. Gebruik ik alleen als hulp bij het ontwollen. Ben ik wel tevreden over. Echter dezelfde prijsklasse waar jij het over hebt.

Iets minder vind ik de Furminator. Dat geldt echter voor een Schnauzer die dik en krullend haar heeft. Voor jouw hond met glad haar zou dat best wel eens ideaal kunnen zijn. Een maatje M moet je voor ca 15 Euro wel klaar zijn.

Iets minder vind ik de Furminator. Dat geldt echter voor een Schnauzer die dik en krullend haar heeft. Voor jouw hond met glad haar zou dat best wel eens ideaal kunnen zijn. Een maatje M moet je voor ca 15 Euro wel klaar zijn.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Bij veel dierenwinkels kun je tegenwoordig ook de hond wassen; zelfs bij sommige DA-praktijken. Google 's op dogwash? Dan kun je vaak ook een waterblazer gebruiken.
Maar, je zou ook kunnen overwegen om aan een trimmer te vragen om "wassen en uitblazen, verder niets aub"... en dan denk ik dat je niet eens zoveel duurder uitbent dan zelf dingen te kopen of bij een dogwash aan de gang te gaan
Suzanne
Maar, je zou ook kunnen overwegen om aan een trimmer te vragen om "wassen en uitblazen, verder niets aub"... en dan denk ik dat je niet eens zoveel duurder uitbent dan zelf dingen te kopen of bij een dogwash aan de gang te gaan

Suzanne
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Ik heb zoiets een keer uit een grabbelbak gehaald bij een bouwmarkt, voor een paar euro.Wolfsblut schreef:Ik heb deze in een brede uitvoering. Gebruik ik alleen als hulp bij het ontwollen. Ben ik wel tevreden over. Echter dezelfde prijsklasse waar jij het over hebt.
![]()
Ik verwachtte er niet veel van, maar ongelofelijk hoeveel onderwol je hiermee eruit haalt

- Rebble
- Zeer actief
Ik woon in Barendrecht dus een beetje uit de buurt om de waterblazer te lenen/uit te proberen, maar toch bedankt
Dat gehaakte ding heb ik voor onze kat en daar werkt het inderdaad prima bij, heb het er even mee geprobeerd bij Charlie en dat gaat wel maar ik denk dat ik dan een grotere maat zou moeten hebben.
We hebben een dogwash in de buurt, bij een tankstation. Ik denk alleen niet dat ik Charlie daar naar binnen krijg
Daar hebben ze wel een fohn maar geen waterblazer.
Ik weet dat wassen, wassen, cremespoeling goed werkt maar ik trek dat niet met mijn rug, ik moet haar dan in bad zetten en voorovergebogen werken. Ik red het net om haar dan in te zepen en weer uit te spoelen maar met nog 2 handelingen erbij ga ik kapot.
Er werd me net ook een herderhark aangeraden. Die gebruiken zij voor hun witte herder en zijn zeer tevreden. Is dat echt wat?

Dat gehaakte ding heb ik voor onze kat en daar werkt het inderdaad prima bij, heb het er even mee geprobeerd bij Charlie en dat gaat wel maar ik denk dat ik dan een grotere maat zou moeten hebben.
We hebben een dogwash in de buurt, bij een tankstation. Ik denk alleen niet dat ik Charlie daar naar binnen krijg

Ik weet dat wassen, wassen, cremespoeling goed werkt maar ik trek dat niet met mijn rug, ik moet haar dan in bad zetten en voorovergebogen werken. Ik red het net om haar dan in te zepen en weer uit te spoelen maar met nog 2 handelingen erbij ga ik kapot.
Er werd me net ook een herderhark aangeraden. Die gebruiken zij voor hun witte herder en zijn zeer tevreden. Is dat echt wat?

-
- Zeer actief
Ik zou toch heel simpel een trimbeurt overwegen
Gewoon bij een trimmmer laten wassen en uitblazen, verder niets. Kan je de kop niet kosten. Geen gedoe met je rug (wat ik snap) en toch.. gewoon klaar is klara 
Suzanne

Suzanne
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Ik zweer bij een herderharkje. Je snijdt het dekhaar er niet af en je kamt er enorme hoeveelheden wol uit. Ik weet niet of je een Ranzijn in de buurt hebt maar daar hebben ze een wasstraat met waterblazer. De bak is op stahoogte dus ontziet je rug.Rebble schreef:Ik woon in Barendrecht dus een beetje uit de buurt om de waterblazer te lenen/uit te proberen, maar toch bedankt![]()
We hebben een dogwash in de buurt, bij een tankstation. Ik denk alleen niet dat ik Charlie daar naar binnen krijgDaar hebben ze wel een fohn maar geen waterblazer.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Hier ook een herderharkje. Daarnaast inderdaad wassen en föhnen. Ik doe gewoon inzepen en uitspoelen. Ben laatst wel naar een dogwash gegaan voor het echte uitblazen en dat werkte heerlijk! We veroorzaakten een zwarte sneeuwstorm daar, maar ze is nu al een paar weken een stuk minder aan het ruien.
- Rebble
- Zeer actief
Ik denk dat ik dan voor een herderharkje ga, die zijn prima te betalen om uit te proberen. We hebben geen ranzijn in de buurt maar ik bedacht dat ik mijn man haar natuurlijk ook gewoon kan wassen.

- dagmar88
- Zeer actief
Maakt niks uit hoor. Het haar zit dan al los en het meeste eindigt toch in het doucheputje, als je daarna even kamt is het zo weg.Rebble schreef:Ja dat weet ik maar ik heb geen waterblazer dus dat houdt al opNanna schreef:Een gewone.
Ik zou het meer zoeken in eens heel goed wassen en dan met een waterblazer uitblazen.
Denk dat dat meer effect sorteert dan hem met een superdeluxe borstel te lijf te gaan.ken ook niemand die er 1 heeft anders had ik m kunnen lenen om te proberen.
Een compressor werkt trouwens ook

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Bij mijn honden gaat het er makkelijk uit met een vlooienkammetje (bij Lou is dit geen onderwol natuurlijk, maar wel de 'ruivacht' zeg maar. Maar goed, zij hebben geen enorm dikke vacht.
Ik zou ook voor een trimmer gaan, lekker makkelijk!
Ik zou ook voor een trimmer gaan, lekker makkelijk!
-
- Zeer actief
Afhankelijk van de vacht van de hond. Ik heb een herderhark, die werkt voor de herder prima, bij Jol kruising stabij border collie doet het weinig. Toen ik de kattenborstel pakte en over haar vacht haalde kwam er behoorlijk wat onderwol mee.
Die kattenborstel is een klein borsteltje met veel ijzeren tandjes.
-
- Zeer actief
Als ik op herderhark zoek, krijg ik verschillende soorten.
Welke is de beste?
Welke is de beste?
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Border collie, markiesje, wocker
- Aantal honden: 5
Groetjes van Bo en de honden.
- Rebble
- Zeer actief
Ja, die bedoelde ik maar daar krijg ik Charlie niet naar binnen. Nou ja, het gevecht zal ik wel winnen maar ik vind het het gevecht niet waardTrixi schreef:https://www.ziedewij.nl/index.php?page= ... delifrance

Ja, dat vroeg ik me ook af. Ik zie gekarteld, enkel getand en dubbel getand?Jules01 schreef:Als ik op herderhark zoek, krijg ik verschillende soorten.
Welke is de beste?
Ik denk dat de hark bij Charlie wel werkt, zeker op de rug en d'r broek.blondie schreef:Afhankelijk van de vacht van de hond. Ik heb een herderhark, die werkt voor de herder prima, bij Jol kruising stabij border collie doet het weinig. Toen ik de kattenborstel pakte en over haar vacht haalde kwam er behoorlijk wat onderwol mee.
Ik heb haar vanmiddag toch zelf maar gewassen maar er komt nog steeds bergen haar vanaf

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Haha ja na het wassen zit alles los. Dat ondervangen je dan met uitblazen. Maar nu even goed borstelen doet ook al veel. Borstelen zal ook wel veel makkelijker gaan nu.Rebble schreef:Ja, die bedoelde ik maar daar krijg ik Charlie niet naar binnen. Nou ja, het gevecht zal ik wel winnen maar ik vind het het gevecht niet waardTrixi schreef:https://www.ziedewij.nl/index.php?page= ... delifranceJa, dat vroeg ik me ook af. Ik zie gekarteld, enkel getand en dubbel getand?Jules01 schreef:Als ik op herderhark zoek, krijg ik verschillende soorten.
Welke is de beste?Ik denk dat de hark bij Charlie wel werkt, zeker op de rug en d'r broek.blondie schreef:Afhankelijk van de vacht van de hond. Ik heb een herderhark, die werkt voor de herder prima, bij Jol kruising stabij border collie doet het weinig. Toen ik de kattenborstel pakte en over haar vacht haalde kwam er behoorlijk wat onderwol mee.
Ik heb haar vanmiddag toch zelf maar gewassen maar er komt nog steeds bergen haar vanaf
Volgens mij heb ik gewoon een enkel getande borstel.
- Rebble
- Zeer actief
Ja, ik heb haar net nog even geborsteld en daar kwam weer behoorlijk wat af. Ze is ook enorm zacht nuveertje schreef:Haha ja na het wassen zit alles los. Dat ondervangen je dan met uitblazen. Maar nu even goed borstelen doet ook al veel. Borstelen zal ook wel veel makkelijker gaan nu.Rebble schreef:Ja, die bedoelde ik maar daar krijg ik Charlie niet naar binnen. Nou ja, het gevecht zal ik wel winnen maar ik vind het het gevecht niet waardTrixi schreef:https://www.ziedewij.nl/index.php?page= ... delifranceJa, dat vroeg ik me ook af. Ik zie gekarteld, enkel getand en dubbel getand?Jules01 schreef:Als ik op herderhark zoek, krijg ik verschillende soorten.
Welke is de beste?Ik denk dat de hark bij Charlie wel werkt, zeker op de rug en d'r broek.blondie schreef:Afhankelijk van de vacht van de hond. Ik heb een herderhark, die werkt voor de herder prima, bij Jol kruising stabij border collie doet het weinig. Toen ik de kattenborstel pakte en over haar vacht haalde kwam er behoorlijk wat onderwol mee.

Ik had op mp een professionele waterblazer gezien en kon m voor €75,- overnemen wat volgens mij best redelijk is maar het is een behoorlijk gevaarte en als ik m dan maar zo'n 4x per jaar gebruik is het een sta in de weg. En het is nog maar de vraag hoe Charlie erop reageert haha.

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Klaar is klara? Ik vind het wat optimistisch. Mijn honden zijn echt niet spontaan klaar met verharen na een keer wassen en uitblazen.~Suzanne~ schreef:Ik zou toch heel simpel een trimbeurt overwegenGewoon bij een trimmmer laten wassen en uitblazen, verder niets. Kan je de kop niet kosten. Geen gedoe met je rug (wat ik snap) en toch.. gewoon klaar is klara
Suzanne
Natuurlijk werken ze bij een trimmer met een goede blazer, maar er gebeurt daar niets spannends waardoor je hond op magische wijze ineens klaar is met de rui

- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Als je in Barendrecht woont, dan in de Ranzijn in Rotterdam bij de vierhavenstraat vlakbij. Dat is een grote ruimte waar je via een brede trap je hond in de wasbak op stahoogte kan laten lopen. Dus niet zo'n Doggywashbak. Daar hebben ze ook een waterblazer. Mijn broer en schoonzus gaan daar af en toe heen met hun mechel en kruising mechel x husky om ze te wassen en drogen.
- Rebble
- Zeer actief
Nee, dat laatste kan ik me ook niet voorstellen. Ruien gaat toch in delen/fases, niet elke haar laat op hetzelfde moment los. Ik denk wel dat het een hele hoop kan schelen.Paisley schreef:Klaar is klara? Ik vind het wat optimistisch. Mijn honden zijn echt niet spontaan klaar met verharen na een keer wassen en uitblazen.~Suzanne~ schreef:Ik zou toch heel simpel een trimbeurt overwegenGewoon bij een trimmmer laten wassen en uitblazen, verder niets. Kan je de kop niet kosten. Geen gedoe met je rug (wat ik snap) en toch.. gewoon klaar is klara
Suzanne
Natuurlijk werken ze bij een trimmer met een goede blazer, maar er gebeurt daar niets spannends waardoor je hond op magische wijze ineens klaar is met de rui
Maar ik ga Charlie echt niet naar de trimmer sturen. Ben ik rond de €60,- kwijt om een gewassen en geblazen hond terug te krijgen, dat vind ik echt zonde als het niet nodig is. En ik vind het pas nodig als het voor de hond nodig is, om welke reden dan ook.
Maar na haar was- en kambeurt is het echt een heel stuk minder. De volgende keer dat ze in de rui is denk ik dat het een hoop scheelt als ik dat 2x doe.
Oh wist niet eens dat er een Ranzijn in de buurt zit! Maar dat is wel iets om de volgende keer uit te proberen.Hippo schreef:Als je in Barendrecht woont, dan in de Ranzijn in Rotterdam bij de vierhavenstraat vlakbij. Dat is een grote ruimte waar je via een brede trap je hond in de wasbak op stahoogte kan laten lopen. Dus niet zo'n Doggywashbak. Daar hebben ze ook een waterblazer. Mijn broer en schoonzus gaan daar af en toe heen met hun mechel en kruising mechel x husky om ze te wassen en drogen.

- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Das een flinke trimmer, die 60 euro vraagt voor blazen en wassen.
Ik betaalde voor Millie 45 euro voor alles erop en eraan (ook oren plukken, nagels knippen, etc).
Ik betaalde voor Millie 45 euro voor alles erop en eraan (ook oren plukken, nagels knippen, etc).
- grover
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
- Contacteer:
Ik zit in Ridderkerk, ben vrij regelmatig in Barendrecht en ik heb een waterblazer die je best een x mag uitproberen
Maar goed wassen doet zélf ook al een heleboel idd..
Ik merk echt wel verschil als ik ze gewassen en geblazen heb, komt echt een berg haar uit waar je eng van wordt
Dat gezegd hebbende, ik ga me daar van t weekend maar eens druk over maken, want mijn huis ligt ook vol haar momenteel 

Ik merk echt wel verschil als ik ze gewassen en geblazen heb, komt echt een berg haar uit waar je eng van wordt

- krullie
- Zeer actief
ik heb bij de Big Bazar die stofzuiger gekocht.Rebble schreef:Ja, ik heb haar net nog even geborsteld en daar kwam weer behoorlijk wat af. Ze is ook enorm zacht nuveertje schreef:Haha ja na het wassen zit alles los. Dat ondervangen je dan met uitblazen. Maar nu even goed borstelen doet ook al veel. Borstelen zal ook wel veel makkelijker gaan nu.Rebble schreef:Ja, die bedoelde ik maar daar krijg ik Charlie niet naar binnen. Nou ja, het gevecht zal ik wel winnen maar ik vind het het gevecht niet waardTrixi schreef:https://www.ziedewij.nl/index.php?page= ... delifranceJa, dat vroeg ik me ook af. Ik zie gekarteld, enkel getand en dubbel getand?Jules01 schreef:Als ik op herderhark zoek, krijg ik verschillende soorten.
Ik had op mp een professionele waterblazer gezien en kon m voor €75,- overnemen wat volgens mij best redelijk is maar het is een behoorlijk gevaarte en als ik m dan maar zo'n 4x per jaar gebruik is het een sta in de weg. En het is nog maar de vraag hoe Charlie erop reageert haha.
40 eurie.
is ook een blazer en werkt super goed.
en je kunt er ook gewoon mee zuigen, heerlijk ding.
-
- Zeer actief
Millie is een stuk kleiner dan Charlie, dat scheelt flink in de kosten want de trimmer is minder tijd kwijt aan een Millie dan aan een Charlie.Leonie. schreef:Das een flinke trimmer, die 60 euro vraagt voor blazen en wassen.
Voor Manu betaal ik zelfs 70 euro. Maar wat die trimmer eruit krijgt, krijg ik niet voor elkaar hoor. Die werken toch met andere shampoos, zijn uren bezig met alleen al wassen, in laten trekken (belangrijk voor het verzwaren van de onderwol) en blazen veel nauwkeuriger uit.
Voorbeeldje van mijn trimmer (die ook zus is

Ik vind zelf borstelen echt rampzalig in de rui, je stimuleert die haren alleen maar meer en meer om eraf te komen en er komt gewoon geen eind aan. De hond vindt het vaak vervelend en het duurt ook ellendig lang wil je het goed doen, met een vacht als die van Charlie. Ik weet dat een trimmer duur is, maar als je een goede hebt, krijg je echt een superschone hond terug die weer lekker in zijn vachtje zit. En als ik Manu terug krijg heb ik zelfs in de ruiperiode 3 weken lang geen haar meer in huis. En dat is echt HEUL bijzonder lang!
Ik breng hem twee keer per jaar naar de trimmer in de ruiperiode. De rest doe ik thuis zelf met de waterblazer.
Zo krijg ik hem zelf:

De trimmer krijgt ook alles uit die kraag en broek, ik krijg dat niet voor elkaar maar ik wil dan ook binnen een half uur klaar zijn met blazen

Ik borstel nooit meer, alleen even met een slicker na het wassen en blazen om de laatste losse haren van zijn vacht te kammen.
- Rebble
- Zeer actief
Bedankt voor de antwoorden! En het aanbod om een blazer te lenen
Wat een verschil Manuma de voor en na foto van Beertje! En wat je zelf met Manu voor elkaar krijgt lijkt me toch ook al heel wat.
Maar na de trimmer 3 weken geen haar meer in huis
Dat zal wel een feestje voor je zijn
De trimmer klinkt echt wel heel aanlokkelijk maar het gaat niet (alleen) om het geld. Ik denk namelijk ook dat ze panisch zal worden van die blazer. En zelf heeft ze echt nul last van die vacht. Het is echt mijn ergernis dat je maar naar haar hoeft te kijken en je zit onder het haar, na een knuffelsessie zit je nog een half uur haren uit je gezicht, neus en ogen te pulken
En ik zei wel dat ik niemand ken met een waterblazer maar da's niet waar, ik ken zelfs een trimster. M'n buurvrouw een paar huizen verder is dierenartsassistente en trimster
D'r salon zit niet hier dus ik had er helemaal geen erg in maar Charlie kent haar dus ik kan haar gewoon vragen de volgende keer dat Charlie in de rui is. Met haar kan ik ook afspreken dat wanneer Charlie de blazer niks vindt ze gewoon mag stoppen en ik heb in haar ook wel het vertrouwen dat ze dat doet.

Wat een verschil Manuma de voor en na foto van Beertje! En wat je zelf met Manu voor elkaar krijgt lijkt me toch ook al heel wat.
Maar na de trimmer 3 weken geen haar meer in huis

De trimmer klinkt echt wel heel aanlokkelijk maar het gaat niet (alleen) om het geld. Ik denk namelijk ook dat ze panisch zal worden van die blazer. En zelf heeft ze echt nul last van die vacht. Het is echt mijn ergernis dat je maar naar haar hoeft te kijken en je zit onder het haar, na een knuffelsessie zit je nog een half uur haren uit je gezicht, neus en ogen te pulken

En ik zei wel dat ik niemand ken met een waterblazer maar da's niet waar, ik ken zelfs een trimster. M'n buurvrouw een paar huizen verder is dierenartsassistente en trimster