Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Luxatie

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Luxatie

Ongelezen bericht door miekmiek »

We worden genadeloos afgestraft voor onze domheid bij het uitzoeken van Tommie. Tuurlijk was de fokker een aardige vent, en zag alles er keurig netjes uit. En hij had veel vrolijke hondjes rondlopen, allemaal van hetzelfde ras. Bovendien konden we de moeder en de vader zien.
Maarrrrr.....waarom dan toch die alarmbellen in je hoofd negeren als de beste man zegt dat de pups geen stamboom hebben omdat hij dat zo'n flauwekul vindt. En de aarzeling wanneer de beste man voorstelt dat we Tommie veel te vroeg al meenemen. We hadden echt beter moeten weten, kan me wel voor mijn kop slaan. Al die goede raad en advies die we in de wind hebben geslagen omdat we niets anders meer zagen dan die lieve pup die we zo graag wilden hebben.
En nu krijgen we de rekening gepresenteerd; Tommie heeft luxatie aan zijn linker achterpoot. Zijn kniegewricht schiet dus af en toe 'uit de kom' en schiet dan weer terug. Prima te behandelen hoor, maar met een peperdure operatie...
Voorlopig hebben we uitstel gekregen van de dierenarts en het advies om veel met Tom te trainen, vooral wandelingen in mul zand. Maar waarschijnlijk is er geen ontkomen aan, Tom zal uiteindelijk wel onder het mes moeten.
Ben dol op Tommie, het is een wereldhondje hoor, maar kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat we zo vreselijk DOM zijn geweest....
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Voor de duidelijkheid; luxatie is dus erfelijk...
Patrol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Patrol »

Hoi MiekMiek,

Volgens mij heb ik je een tijdje gemist op het forum??

Vervelend en zielig hoor voor Tommie dat hij Pattela Luxatie heeft, maar ik weet niet of dat te maken heeft met een slechte fokker, want patrol heeft het ook en die heeft dus wel een stamboom e..d met allemaal hele mooi HD en ED uitslagen, dus........

Ik kom eigenlijk bij jouw topic terecht, omdat ik ook info wil zoeken over Patella Luxatie en dan met name bij grotere honden. Ik weet dat Patrol er in principe niet aan geopereerd kan worden ivm hartklachten, maar ik zoek dus nu info hoe wel te handelen en welke tekenen er kunnen zijn waaruit blijkt dat ze er meer last van krijgt of zelfs pijn.

Voorlopig wens ik je strekt met Tommie en een dikke knuf voor hem!
Afbeelding
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

je kan jezelf wel op je kop slaan, maar daar schiet je toch helemaal niets mee op!
ook ene stamboomhond en ene hond van een erkende fokker kan dit krijgen.
net als met hd kunnen ouders hd vrij zijn en toch enkele pups uit ene nest hd krijgen.
dit soort zaken is niet alleen afhankelijk van d fok, maar ook de beweging als pup, voeding, etc, etc, etc.
dus verwijt jezelf alsjeblieft geen dingen, ook een stamboomhondje had het kunnen krijgen ;)
qyan heeft een stamboom, ed/ hd vrije ouders, maar toch ed.
hd weten we nog niet, dat onderzoek moeten we nog steeds laten doen.
maar het geeft toch allemaal geen zekerheid, een stamboom :ok:

in ieder geval sterkte met tommie, en als hij geopereerd moet worden, sterkte met de operatie en dat het gewoon weer goed komt.

gr wendy
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Re: Luxatie

Ongelezen bericht door Maria »

miekmiek schreef:We worden genadeloos afgestraft voor onze domheid bij het uitzoeken van Tommie. Tuurlijk was de fokker een aardige vent, en zag alles er keurig netjes uit. En hij had veel vrolijke hondjes rondlopen, allemaal van hetzelfde ras. Bovendien konden we de moeder en de vader zien.
Maarrrrr.....waarom dan toch die alarmbellen in je hoofd negeren als de beste man zegt dat de pups geen stamboom hebben omdat hij dat zo'n flauwekul vindt. En de aarzeling wanneer de beste man voorstelt dat we Tommie veel te vroeg al meenemen. We hadden echt beter moeten weten, kan me wel voor mijn kop slaan. Al die goede raad en advies die we in de wind hebben geslagen omdat we niets anders meer zagen dan die lieve pup die we zo graag wilden hebben.
En nu krijgen we de rekening gepresenteerd; Tommie heeft luxatie aan zijn linker achterpoot. Zijn kniegewricht schiet dus af en toe 'uit de kom' en schiet dan weer terug. Prima te behandelen hoor, maar met een peperdure operatie...
Voorlopig hebben we uitstel gekregen van de dierenarts en het advies om veel met Tom te trainen, vooral wandelingen in mul zand. Maar waarschijnlijk is er geen ontkomen aan, Tom zal uiteindelijk wel onder het mes moeten.
Ben dol op Tommie, het is een wereldhondje hoor, maar kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat we zo vreselijk DOM zijn geweest....
Zelf bij goede fokker krijg je dit soort problemen. Ik heb er ook een minkukel tussen zitten. Patella Luxatie op beide knieen. Geloof mij ga met de hond zwemmen dat is het enigste wat help. Niet laten operen niet eerder dan de knieschijf er totaal afligt.

Het heeft ons in totaal meer dan 1800 euro gekost en drie operaties voor 1 knietje ik doe het nooit weer.

ben gaan zwemmen in een therapetisch zwembad en wat denk je zijn andere knie die ook geopereerd moest worden, stukken beter. Echt zit nu alleen nog maar spelling in gaat er niet meer vanaf. En de andere knie tja die is na 3 operaties eindelijk goed. De hond? Geen vertrouwen meer in zijn pootjes.

Bedenk heel goed als je wel of niet laat opereren. Wij dachten we doen het om erger te voorkomen. Nou dat erger voorkomen hebben wij niet in ieder geval. En ik zeg met alle lof naar die operende dierenarts dat ze vreselijk knap werk heeft verricht. Ik zou het niet nadoen. Het werkt nu in ieder geval goed maar een tweede keer nooit weer.

Maria
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Wordt er nu niet erg snel naar de fokker gekeken?!

Natuurlijk is patella luxatie erfelijk, maar vaak is het ook een combinatie. Hoe rustig heb jij hem als pup gehouden?!

Verder komt patella bij veel rassen nou eenmaal veel vaker voor. Miekmiek, ik weet niet wat voor ras jij hebt.

Ook bij het kooikerhondje komt patella voor. Sinds kort worden ze er wel vaker op onderzocht. Ook bij ouders die vrij van deze afwijking zijn, komen nakomelingen voor met patella. Er is absoluut wel een erfelijke belasting, maar soms kunnen fokkers er echt niets aan doen.

Je zou je fokker nog eens kunnen vragen of de ouderdieren onderzocht zijn. Als dit niet het geval is, zou je hem in ieder geval aan kunnen raden om dit te laten doen.

Echt, geen enkele fokker wil dit soort afwijkingen. Stel je zou hem voor de rechter dagen, misschien dat hij dan wel de operatie zou moeten betalen. Op zo'n manier is een fokker echt heel veel duurder uit en ook een fokker die meer met kwantiteit dan met kwaliteit bezig is wil dit niet!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”