Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wormen bij pups / pasbevallen teven

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

~Suzanne~
Zeer actief

wormen bij pups / pasbevallen teven

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik ben wel 's nieuwsgierig... er wordt heel vaak op diverse kanalen gezegd dat pups en net bevallen teefjes altijd wormen hebben. Gewoon. Altijd. En dat daarom standaard wordt onwormd. Maar IS dat wel zo??? Zijn er onderzoeken naar gedaan? Zijn er fokkers onder ons die bij pasbevallen teefjes een ontlastingsonderzoek hebben laten doen? En met 2-4-6 weken voordat er een middel inging. Zo ja, wat was het resultaat van het onderzoek?

Kortom; is het een bakerpraatje, iets wat we klakkeloos aannemen of is het bewezen?

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Re: wormen bij pups / pasbevallen teven

Nanna schreef:De meeste pups lopen in de eerste weken van hun bestaan al een spoelworminfectie op. Zowel via wormlarven die in het lichaam van de moeder tijdens de dracht weer actief worden en via de bloedbaan naar de vruchten in de baarmoeder trekken, als via wormlarven die na het werpen in de melkklieren terechtkomen en zo met de moedermelk de pups besmetten.

Ja, dus. De dracht van de teef zorgt ervoor dat ingekapselde wormlarven weer actief worden. Ik heb mijn pups altijd standaard ontwormd en standaard kwamen er wormen uit ;-) Ik zou hier niet aan ontlastingonderzoek gaan doen maar gewoon echt aan het ontwormen slaan.
Ik heb geen fok-ambities maar als moeder geen wormen heeft vraag ik me zo af hoe ene pup eraan komt. Ingekapselde wormen.. ik vind het vaag, maar het kan ;-)
Als je ontwormd en ze komen eruit, dan zaten ze erin, dat is wel duidelijk ;-)

Suzanne
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Nanna schreef:De meeste pups lopen in de eerste weken van hun bestaan al een spoelworminfectie op. Zowel via wormlarven die in het lichaam van de moeder tijdens de dracht weer actief worden en via de bloedbaan naar de vruchten in de baarmoeder trekken, als via wormlarven die na het werpen in de melkklieren terechtkomen en zo met de moedermelk de pups besmetten.

Ja, dus. De dracht van de teef zorgt ervoor dat ingekapselde wormlarven weer actief worden. Ik heb mijn pups altijd standaard ontwormd en standaard kwamen er wormen uit ;-) Ik zou hier niet aan ontlastingonderzoek gaan doen maar gewoon echt aan het ontwormen slaan.

Deze zitten opgeslagen in het lichaam ALS de teef een flinke worm infectie heeft gehad. Maar als dit niet is dan hoeven dus pups helemaal geen wormen te hebben. Hier altijd opvallend, mijn gastgezin teven hebben wormen en hun pups ook. Mijn teven die hier wonen niet en hun pups hebben tot nu toe dus nooit wormen
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

De husky pups zijn destijds met twee weken ontwormd. Omdat ze later wisselende ontlasting hadden (door gevreet aan de struiken) hebben we ontlasting laten testen. Ondanks dat ze buiten in het park en op het strand liepen, waren ze met 5 en 8 weken gewoon schoon.
Ik zou dus persoonlijk voor het dekken de teef laten testen, en vanaf twee weken de pups. Het is maar een paar tientjes en dan weet je tenminste wat. Sowieso wel lekker om zwart op wit te hebben dat ze vrij van parasieten zijn. Een liep buiten het nest al snel wat op en dan heb je tenminste geen ruimte voor gevingerwijs. Je weet hoe mensen zijn tegenwoordig.
~Suzanne~
Zeer actief

Aha!! Er zijn dus beslist ook mensen die NIET de ervaring hebben dat de pups per definitie wormen moeten hebben. OP een FB groep is er (maar weer 's) een gesprek over en hier op dit forum zit nogal wat kennis, vandaar mijn vraag dan ook hier maar 's.

Suzanne
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik heb pas 3 nesten gehad, maar er is geen worm uit een van de pups gekomen na ontworming.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ontworm de pups wel en bij het ene nest vind ik wel wormen en bij het andere nest niet.

ellen
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Bij 2 nesten op de leeftijd van 3 wkn wel wormen gezien dus ontwormt samen met de moeder
Daarna alleen nog een paar dagen voor ze gingen verhuizen , al zag ik toen geen wormen

Laatste nest nooit een worm gezien na t ontwormen op 3 wkn en voor ze vertrokken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Van de website van Het Woud: Voor pups is het advies om standaard op 2, 4 en 6 weken te behandelen, met vervolgens een maandelijkse behandeling of een maandelijks ontlastingsonderzoek totdat de pups 6 maanden oud zijn. Het zijn vooral de pups die de wormcyclus in stand houden en de omgeving besmetten met eitjes en larfjes.

En verder zegt het testen van een pasbevallen teef niks over de besmetting van pups. De larven die bij de moeder aanwezig zijn en worden doorgegeven aan de pups produceren namelijk geen eieren. Alleen een volwassen spoelworm produceert eitjes. Alle voorstadia blijven buiten beeld als je ontlastingonderzoek doet. Pups worden hier met 3, 5 en 7 weken ontwormd. En soms komen er geen wormen af maar vaak wel.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou bij pups ook preventief volgens protocol ontwormen. Al is het maar omdat het héle kleine lijfjes zijn zonder al teveel weerstand en een niet behandelde wormeninfectie grote gevolgen kan hebben. Het zekere voor het onzekere.
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik ontworm mijn teven tijdens de loopsheid als ze gedekt moete worden, en ik zie bij mijn pups vrijwel nooit wormen. Misschien 1 of 2x in 10 jaar
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Stippelteam
Zeer actief
Mijn ras(sen): dalmatiers
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Stippelteam »

Hier pups met 3 en 7 weken ontwormd maar geen worm gevonden

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Afbeelding
Plaats reactie