Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Clicker

Moderator: moderatorteam

Debora
Zeer actief
Contacteer:

Clicker

Ongelezen bericht door Debora »

Ik probeer mijn lab van 9 mnd down aan te leren.

Ik heb o.a. de onder de been door geprobeert, de koekje en ben nu bezig met de clicker...dit gaat steeds beter, maar op cursus mag je absoluut geen clicker gebruiken. Hoe moet ik verder gaan met de clicker het afbouwen gedeelte? (iig als we zo ver zijn ;) )

Ik doe op het moment het volgende: click>> aandacht, commando down, click>> brokje
Live as though heaven is on earth.
Kijk eens op mijn site: www.duskintheforest.nl

Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Clicker

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Debora schreef:Ik probeer mijn lab van 9 mnd down aan te leren.

Ik heb o.a. de onder de been door geprobeert, de koekje en ben nu bezig met de clicker...dit gaat steeds beter, maar op cursus mag je absoluut geen clicker gebruiken. Hoe moet ik verder gaan met de clicker het afbouwen gedeelte? (iig als we zo ver zijn ;) )

Ik doe op het moment het volgende: click>> aandacht, commando down, click>> brokje
probeer click te vervangen door het woordje yes, kun je ook gebruiken in de cursus. Afbouwen pas als na het geven van commando 8 van 10 goed gaat

Jan
Jan
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Debora schreef:Ik doe op het moment het volgende: click>> aandacht, commando down, click>> brokje
Als ik dit goed begrijp, gebruik je de clicker ook om aandacht van je hond te krijgen, dit is niet de bedoeling van de clickermethode. Een click betekent dat de hond het goed doet, de oefening is afgelopen en hij/zij de beloning mag komen halen.
Verder ben ik het met Janinca eens dat je de click kunt vervangen door een woord. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar een woord is dat je voor dit doel reserveert en altijd door een beloning laat volgen, dus misschien eerst even het woord aan de beloning koppelen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Debora schreef:Ik probeer mijn lab van 9 mnd down aan te leren.

Waarom mag je op de cursus geen clicker gebruiken? :?

Als ik dat zo lees gebruik je de clicker op de verkeerde manier. Als je hond het gedrag vertoont dat jij wilt hebben (dus het liggen) dan click je, maar je zegt het commando nog niet! Dus je gaat met je hond trainen, eerst dus aandachtsoefeningen (doe ik altijd wel tenminste) en dan wacht je totdat hij gaat liggen. Ikzelf help mijn honden weleens, maar ik zeg geen commando.
Op een gegeven moment krijgt je hond (als het goed is ;)) door dat hij een click krijgt zodra hij gaat liggen. Als hij dat dus door krijgt, dan kun je er het commando aan binden. Dus als hij gaat liggen het commando down en clicken.

Succes!
Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:
Debora schreef:Ik doe op het moment het volgende: click>> aandacht, commando down, click>> brokje
Als ik dit goed begrijp, gebruik je de clicker ook om aandacht van je hond te krijgen, dit is niet de bedoeling van de clickermethode. Een click betekent dat de hond het goed doet, de oefening is afgelopen en hij/zij de beloning mag komen halen.
Verder ben ik het met Janinca eens dat je de click kunt vervangen door een woord. Maakt niet zoveel uit wat, als het maar een woord is dat je voor dit doel reserveert en altijd door een beloning laat volgen, dus misschien eerst even het woord aan de beloning koppelen.
Ik had het verkeerd opgeschreven aandacht en dan click en brokje

Afbeelding
Debora
Zeer actief
Contacteer:

cindy1986 schreef: Waarom mag je op de cursus geen clicker gebruiken? :?

Als ik dat zo lees gebruik je de clicker op de verkeerde manier. Als je hond het gedrag vertoont dat jij wilt hebben (dus het liggen) dan click je, maar je zegt het commando nog niet! Dus je gaat met je hond trainen, eerst dus aandachtsoefeningen (doe ik altijd wel tenminste) en dan wacht je totdat hij gaat liggen. Ikzelf help mijn honden weleens, maar ik zeg geen commando.
Op een gegeven moment krijgt je hond (als het goed is ;)) door dat hij een click krijgt zodra hij gaat liggen. Als hij dat dus door krijgt, dan kun je er het commando aan binden. Dus als hij gaat liggen het commando down en clicken.

Succes!
Ze willen bij ons op cursus dat je alles met je stem doet en ze doen daar niet aan clickertraining.

Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

In plaats van de clicker klak ik gewoon met m'n tong, alleen m'n hond hoort het en het is ook veel makkelijker omdat ik met de clicker altijd handen te kort kwam. Is er trouwens geen clicker school bij jou in de buurt, lijkt me toch veel handiger... ook voor de hond.

Gaat ie al af liggen als je het brokje onder je been doorhaalt? Ik heb het geleerd door een brokje in m'n hand te houden en te wijzen naar de grond. Als hij dit eenmaal goed doet kan je om en om clicken en dat steeds uitbreiden. dus down -> hond gaat liggen -> click -> brokje, down-> hond gaat liggen -> hond weer laten staan -> down -> hond gaat liggen -> click -> brokje. Dit een paar keer doen, dan na 3 downs pas klikken of alleen klikken voor de hele goede downs. Je moet ook niet constant met een brokje de lig positie uit blijven lokken, op een gegeven moment moet ie het eerst op je handgebaar doen (zonder brokje in je hand dus) en als hij dit begrijpt kan je het commando toevoegen en dan je handgebaar langzaam afbouwen.
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

de klik gewoon langzaam afbouwen. Je moet anders even uit de bieb het boek "Een dolfijn en een hond" (of andersom) van Karen Pryor. Hier bij staat het uitgelegt.
doggies for ever
Debora
Zeer actief
Contacteer:

Het gaat al helemaal goed zonder clicker gaat ze op commando down gewoon liggen. :ok:

Afbeelding
DogoDonna
Actief

Ongelezen bericht door DogoDonna »

Ik ben niet zo voor de clicker-methode, de hond moet jouw leuk vinden niet die clicker. Ik heb dan ook gezocht naar een cursus zonder clicker... en dat viel niet mee.

Maar als jij liever met clicker traint zou ik een andere hondenschool zoeken, eentje waar ze dat wel doen, anders werk je met twee methodes door elkaar heen en daar wordt het voor de hond niet echt duidelijk van. Daar kun je straks problemen mee krijgen. Een hond moet duidelijkheid hebben anders kan hij heel vervelend gedrag gaan vertonen.

Oeps, zag nu pas je laatste berichtje :ok: goed dat het gelukt is zonder clicker
Joyce
Zeer actief

Maar als je traint met wat lekkers dan vindt de hond je ook niet leuk, maar alleen het snoepje. Je zult er toch altijd een beloning tegenover moeten stellen en het voordeel van de clicker is dat je én op precies het goede moment kan laten merken dat je hond het goed doet én dat je daarna pas met de beloning hoeft te komen. De clicker betekent immers altijd dat er iets leuks komt, ook als dat wat later komt. Dat kan wat lekkers zijn, maar ook leuk spelen met de bal (en de baas dus.)
DogoDonna
Actief

Chatterbox schreef:en het voordeel van de clicker is dat je én op precies het goede moment kan laten merken dat je hond het goed doet én dat je daarna pas met de beloning hoeft te komen. De clicker betekent immers altijd dat er iets leuks komt, ook als dat wat later komt. Dat kan wat lekkers zijn, maar ook leuk spelen met de bal (en de baas dus.)
Waarom een clicker??? Je kunt toch ook 'braaf' zeggen en wat lekkers geven
of gaan spelen als beloning. Op die manier communiseer jezelf met de hond en niet de clicker met de hond. Ik doe alles op mijn stem, straffen (stem verheffen) én belonen (hoge stem) met wat lekkers erbij. Heel duidelijk voor de hond.
Wat gebruik je als je hem straft??
Joyce
Zeer actief

Een clicker is veel secuurder dan een woord. Honden zijn heel erg gevoelig en wij begrijpen braaf natuurlijk meteen, maar een hond luistert naar de intonatie, de kracht en het gevoel dat in het woord zit. Ik gebruik braaf ook wel, maar pas na de clicker. En ik gebruik braaf voor veel meer dingen, terwijl de clicker alleen gebruikt wordt tijdens trainen en Molli weet dat de clicker betekent goed gedaan.

Je kan ook 'straffen' met een clicker hoor. Je kan een woordje aanleren dat betekent dat de hond het niet goed doet. Bij mij is dat het woordje jammer, ook dit begrijpt ze want ze gaat meteen wat anders proberen.

En als ik haar echt duidelijk wil maken dat ze iets doet dat niet mag dan is dat luid en duidelijk 'nee'!
DogoDonna
Actief

Het blijft voor mij nog steeds een 'mode' verschijnsel.

Honden konden voor het bestaan van de clicker ook perfect getrained worden.
Jij vraagt dus de aandacht van je hond door je clicker te gebruiken (positief of negatief, dat moet de hond nog maar afwachten, hangt af van hetgeen erna gebreurt.

Als ik aandacht van de hond vraag roep ik zijn naam en ze hoort meteen aan mijn stem of het positief of negatief is, veel duidelijker voor de hond lijkt mij.

Maar goed ieder zoekt een methode die bij hem of haar past :ok:
Joyce
Zeer actief

Jij begrijpt het nog niet helemaal, een clicker is absoluut niet om aandacht te krijgen. Een click is alleen maar een teken dat de hond iets goed gedaan heeft en dat er een beloning komt. Die beloning kan meteen komen, maar ook wat later. Aandacht vragen van mijn hond doe ik ook door vrolijk, gek te doen. Veel mensen denken dat je als je een clicker gebruikt je helemaal geen lol meer kan hebben met je hond, maar het tegendeel is juist waar. Clickers worden ook al zo lang gebruikt en steeds meer scholen gaan ze gebruiken, dus een 'mode' verschijnsel zou ik het niet noemen. Maar ik ben al lang blij als mensen positief trainen, met de clicker hoeft dan niet eens. Zolang je maar niet loopt te rukken aan de lijn en denkt dat een slipketting zaligmakend is. Alleen voordat je echt kan oordelen over de clicker vind ik dat je je er toch wat meer in moet verdiepen. Ik ben nieuwsgierig naar elke nieuwe methode om m'n honden te trainen, er van uitgaande dat er altijd iets beters ontwikkelt kan worden.
DogoDonna
Actief

Ik blijf het erg verwarrend vinden :?
Een click is alleen maar een teken dat de hond iets goed gedaan heeft en dat er een beloning komt
Maar jij 'straft' ook met de clicker?? Dan kan de hond nooit direct begrijpen waar de click voor is.

Ik train dus wel met een slipketting, maar ook die moet je weten te gebruiken.
De techniek van de 'tik' die de ketting moet geven is dus niet 'rukken' zoals veel mensen dat uitdrukken, daar gaat het al fout. Het heeft ook niks te maken met de hardheid waarmee het gaat maar net de snelheid van de tik. De hond mag ook niet meegesleurd worden door de tik, dan is het namelijk wel rukken.

Ik begrijp wel dat deze methode niet voor iedereen is weggelegd en dat er daarom nieuwe methodes worden ontwikkeld, om toch een zo breed mogelijk publiek te bereiken die cursus wil volgen met de hond.
Niet omdat iemand het niet zou kunnen, maar omdat men tegenwoordig alles positief wil oplossen. Alles en iedereen op gelijk niveau behandelen en dus ook hun hond(en).
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

DogoDonna schreef:Ik blijf het erg verwarrend vinden :?
Een click is alleen maar een teken dat de hond iets goed gedaan heeft en dat er een beloning komt
Maar jij 'straft' ook met de clicker?? Dan kan de hond nooit direct begrijpen waar de click voor is.

De straf bij clikc is het onthouden van de click en dus de beloning en als de oefening al beheerst wordt straf door een time out.

Jan
Jan
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

janinca2002 schreef:
DogoDonna schreef:Ik blijf het erg verwarrend vinden :?

De straf bij clikc is het onthouden van de click en dus de beloning en als de oefening al beheerst wordt straf door een time out.

Jan
Inderdaad als je hond de opdracht niet goed uitvoert dan krijgt-ie zeker geen klik. Gewoon nog 'n keer proberen of uberhaupt stoppen en de volgende keer opnieuw proberen.

En mode? Er zullen altijd en immer andere methodes komen om dieren te trainen. Maar het blijkt toch uit veel onderzoek dat de clicker methode bij heel veel dieren kan worden gebruikten niet alleen honden. Ook bij veel wilde dieren wordt deze methode gebruikt, en het werkt.
DogoDonna
Actief

Neeltje schreef:Inderdaad als je hond de opdracht niet goed uitvoert dan krijgt-ie zeker geen klik. Gewoon nog 'n keer proberen of uberhaupt stoppen en de volgende keer opnieuw proberen.

En mode? Er zullen altijd en immer andere methodes komen om dieren te trainen. Maar het blijkt toch uit veel onderzoek dat de clicker methode bij heel veel dieren kan worden gebruikten niet alleen honden. Ook bij veel wilde dieren wordt deze methode gebruikt, en het werkt.
Dit wordt iets duidelijker, niet goed-geen click :mrgreen:
Maar zo zie je maar dat niet iedere clicker-gebruiker het hetzelfde toepast, dat maakt het wéér onduidelijk. Dat is ook zo lastig met die click-methode, als je het verkeerd toepast snapt de hond niet wat je bedoeld. Met stemgebruik ben je altijd duidelijk. Ik ben nog niet overtuigd 8)
janinca2002
Zeer actief
Contacteer:

DogoDonna schreef:
Neeltje schreef:Inderdaad als je hond de opdracht niet goed uitvoert dan krijgt-ie zeker geen klik. Gewoon nog 'n keer proberen of uberhaupt stoppen en de volgende keer opnieuw proberen.

Dit wordt iets duidelijker, niet goed-geen click :mrgreen:
Maar zo zie je maar dat niet iedere clicker-gebruiker het hetzelfde toepast, dat maakt het wéér onduidelijk. Dat is ook zo lastig met die click-methode, als je het verkeerd toepast snapt de hond niet wat je bedoeld. Met stemgebruik ben je altijd duidelijk. Ik ben nog niet overtuigd 8)
Er bestaat op zich zelf geen click methode. Er zijn verschillende methodes waarbij de clicker gebruikt word. De oorsprongelijke manier waarbij gewacht werd tot de hond een een bepaald gedrag vertoonde en dan click en beloning is achterhaald. Deze methode wordt vaak aan gereffereerd als clickermethode. Vb in de africhting wordt de voet als volgt aangeleerd. Hond zit recht, geleider gaat er naast staan en clickt. Hond denkt dat is snel verdient. Dit wordt een aantal keren herhaald. vervolgens gaat de geleider een stukje vor de hond staam. Hond denkt ik wil een beloning en gaat naast geleider zitten. Hierna kan het commando voet eraan gekoppeld worden. Hond wordt nu ook niet meer beloond voor het zonder com. uitoveren van een gedrag. Vervolgens wordt in stapje het voet verder opgebouwd. Als de hond de oefening kent komt een stukje plicht erbij en kunnen aan het niet uitvoeren conseqenties worden verbonden. De clicker wordt in dat stadium niet gebruikt, behalve als er een stapje terug moet worden gedaan.

het geluid van clicker is uniek, jou stem niet. het geluid dat je maakt is afhankelijk van je emotie.( kun je testen :mrgreen: ) en is niet altijd duidwlijk voor de hond

Jan
Jan
Afbeelding
DogoDonna
Actief

janinca2002 schreef:het geluid van clicker is uniek, jou stem niet. het geluid dat je maakt is afhankelijk van je emotie.( kun je testen :mrgreen: ) en is niet altijd duidwlijk voor de hond
Mijn stem is juist heel duidelijk voor mijn hond, en ze komt perfect aan de voet als ik dat commando geef.

Iedereen kiest zijn eigen methode.
Ik heb die clicker niet nodig :mrgreen: Donna bruist tijdens de oefeningen van enthousiastme en wil voor me werken, en wil het goed doen. Hoort aan mijn stem wat de bedoeling is, onze band is heel strek en mijn leiderschap is heel duidelijk, dat is denk ik onze kracht :pffff:

Ik blijf die klicker overbodig vinden.
nici
Actief

Ongelezen bericht door nici »

klopt iedereen kiest zijn eigen methode. Ik ben begonnen met de slipketting (vanaf het begin omdat dit volgens de puppytraining goed was) nu train ik met de clicker en het gaat veel beter. De clicker is veel preciezer op dat moment gericht dat de hond iets goed doet.
doggies for ever
bullet
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bullet »

Ik ben ook super te spreken over de klikker.
Vooral nu ik een jaartje verder ben en mijn hond heel goed begrijpt hoe het werkt! Ik heb al met meerdere honden cursussen gevolgd, zonder klikker, maar voor mij is dit echt perfect en duidelijk.
Ik denk dat sommige mensen ook perfect met hun stem kunnen werken maar bij mij werkt dit beter. Ik kan nog wel eens teleurgesteld zijn en dan begint mijn stem toch anders te klinken....
Wat ik zo super vind is dat je een hond precies kunt laten horen wat je wilt. Bijvoorbeeld het zigzaggen door mijn benen aanleren, ik lok hem met een brok door mijn been en als hij die brok dan achterna loopt klik ik op het moment dat hij net voorbij mijn been is. dit herhaal ik een paar keer , geef er dan een komando bij en na een paar keer loopt hij dus zig zaggend door mijn benen, zo leuk en zo snel!! Mijn e.bulldog vindt het zelf ook leuk, dat merk ik aan hem. Ik klik en loop hollend en enthousiast naar de plek waar de koekies liggen. mijn trainster zegt ook vaak dat ze het zo leuk vindt dat bullet zo veel plezier heeft tijdens de lessen.

groetjes ingrid
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

DogoDonna schreef:
janinca2002 schreef:het geluid van clicker is uniek, jou stem niet. het geluid dat je maakt is afhankelijk van je emotie.( kun je testen :mrgreen: ) en is niet altijd duidwlijk voor de hond
Mijn stem is juist heel duidelijk voor mijn hond, en ze komt perfect aan de voet als ik dat commando geef.

Iedereen kiest zijn eigen methode.
Ik heb die clicker niet nodig :mrgreen: Donna bruist tijdens de oefeningen van enthousiastme en wil voor me werken, en wil het goed doen. Hoort aan mijn stem wat de bedoeling is, onze band is heel strek en mijn leiderschap is heel duidelijk, dat is denk ik onze kracht :pffff:

Ik blijf die klicker overbodig vinden.
Een clicker is ideaal om te timen. Als je een woord gebruikt kun je dit lang niet zo goed timen Een clicker is ook niet per se nodig, maar wel heeeel handig. Mijn honden leren veel sneller met een clicker en gaan ook zelf denken wat ze moeten doen om die click te verdienen. Dat is gewoon super :ok:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”