Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden in het water

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mirthevaes
Actief
Mijn ras(sen): tibetaanse terrier
Aantal honden: 1

Honden in het water

Ongelezen bericht door mirthevaes »

Heyyy :wink:
Voor de leden die honden hebben die verzot zijn op water haha :wink:
Ik Heb een vraagje , ze zeggen wel dat een hond kan zwemmen maar moet je dat ze ‘leren’ ?
Is het slim om een pup te laten zwemmen ? Of liever als ze volwassen zijn . Mij lijkt het alvast mega leuk om je hond een speeltje uit het water te vissen :D
En na dat je hond heeft gezwommen moet je dan iets controleren ? Misschien een bacterie of zo geen idee haha :wink:
En nog iets als jullie waterfoto’s hebben drop ze maar want ik smelt al helemaal bij het idee hahaha :D
When i needed a hand , i found your paw <3
mirthevaes
Actief

Re: Honden in het water

Tamara81 schreef:Mijn hond heeft iig een half jaar op zwemles gezeten en nu eindelijk diploma A.
Laat een pup dus nooit zonder zwemdiploma in het water!
Oh das leuk !
Ga er naar kijken :wink:
mirthevaes
Actief

Tamara81 schreef:Nee, grapje hoor.

Het is heel leuk om een hond te zien genieten van waterpret. Je hoeft het ze niet te leren. Het ziet er in het begin onhandig uit, het zwemmen, en sommige honden zijn betere zwemmers dan andere honden.

Probeer vooral niks te forceren en maak het leuk voor de hond om het water in te gaan. Ik heb het met speelgoed gedaan, op korte afstand in het water gooien een aanmoedigen als ze het water in gaat.
Ze was meteen gek op zwemmen.

Waar je op moet letten in de zomer is blauwalg. En ik laat mijn hond liever niet in stilstaande kleine plassen zwemmen in de zomer.
Ook letten op eventuele sterke stroming in het water, mijn hond zwemt graag in de Waal, en daar moet ik goed op de stroming letten.
Ah hahah :lol1:
Ik had daar al is van gehoort maar vind dat toch maar grappig :LOL:
Ah dankje voor de tip ! Zo ga ik het proberen :wink:
Danljewel ! Ik let er op !
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Tamara81 schreef:Mijn hond heeft iig een half jaar op zwemles gezeten en nu eindelijk diploma A.
Wattt? :LOL:

Oor viel met een hittegolf per ongeluk in het water. En nog een keer en nog een keer. Toen geloofde ik het per ongeluk niet meer zo :P
Ze kon dus gewoon vanzelf zwemmen.

De meeste honden kunnen volgens mij gewoon vanzelf wel zwemmen. Tenminste met een normaal gebouwde hond zou ik daar over het algemeen niet te veel problemen van verwachten. Als je een engelse bulldog hebt oid zou ik er nog ff over nadenken, volgens mij zinken die beesten als een baksteen :P

Los van of ze kúnnen zwemmen heb je vooral de vraag of ze wíllen zwemmen. Sommige honden vinden water uit zichzelf al leuk, andere moeten het leren waarderen en weer andere honden vinden er gewoon sowieso geen bal aan. Het helpt als je een plek zoekt waar de bodem langzaam afloopt zodat ze gewoon het water in kunnen lopen. Ga gewoon eens kijken of je hond het leuk vindt!
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Verstandig dat je wil controleren op bacteriën als je hond het water uitkomt. Doe ik ook altijd, vooral tussen de tenen. Die blaas ik er vervolgens even af.

Beter oefen je van tevoren met bepaalde manieren van zwemmen voor je ze het échte water in gooit. Zwemmen op de rug kun je bijvoorbeeld mooi samen in bad oefenen:
Afbeelding

En nou serieus. In principe kan elke normaal gebouwde hond van nature zwemmen. Ligt een beetje aan je hond hóe je het aanleert, ik heb ze allebei gewoon het water in gegooid en succes gewenst. Ging direct goed.

https://www.youtube.com/watch?v=um2DEm2ROKo
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Laatst gewijzigd door malinois op 06 apr 2018 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Sommige honden moet je het correct zwemmen inderdaad leren. Ook prima functioneel gebouwde honden, meer dan je denkt.
Ken je van die opblaasbare tube-mannetjes die je vaak voor winkels ziet staan, met van die epileptisch door de lucht zwaaiende armen? Ja zo zwemt mijn hond dus.
Je kan in dat geval mee het water in om het lichaam te ondersteunen waar nodig of er bestaan lessen watergewenning waarbij ze je hond een juiste zwemtechniek aanleren.
Mijn twee andere honden zijn godzijdank iets behendiger in het water.
Opletten voor blauwalg in de zomer.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Dit is Xygan met 6 weken bij de fokker
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Kleine Boris is ooit met de vervolgcursus (dus een maand 6) wezen zwemmen, dat deden ze met goed weer 1 les. Hij ging zijdelings door het water, zichzelf nauwelijks drijvend houdend (er liep iemand mee met wetsuit) en dat is dan ook de laatste keer dat hij gezwommen heeft, hij is nu 10. Hij haat het.

Noa heeft ook niet bepaald een geweldige techniek, maar houdt zichzelf iets beter boven water. Ze vindt het ook niet leuk, maar dat houd ik ook zorgvuldig zo want voor nu is het best handig dat een sloot een grens is. Ze heeft wel een prachtige duik gemaakt ( uit het topic: Noa's raadsel).
Laatst gewijzigd door Domor op 06 apr 2018 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Mijn teckel dacht, toen hij 3 maanden was, dat hij over kroos kon lopen. Net toen ik het water in wilde stappen om hem te 'redden', zwom hij volleerd naar mij toe :mrgreen:
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Tanja sprong met 9 weken in een sloot, maar dat was in paniek. Ze rende weg voor een blaffende hond waar ze zelf mee speelde.
Vandaag heeft ze een stukje gezwommen, ben al een poosje stokken in het water aan het gooien en dan ging ze er in tot haar buik.
Vanmiddag gooide ik de stok iets verder en toen ging ze zwemmen, ze schrok er alleen zelf van en kwam met maaiende poten terug, was geen gezicht. Hahaha.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Loki had als pup angst voor water, water was stom en eng. Hij bleef het liefst uit de buurt van water als hij kon. Maar sinds een jaar of 2 (hij is nu 6) is hij ineens heel gek op water en heeft zijn zwemangst overwonnen. Het is nog steeds een beetje eng als hij er geen controle over heeft of niet geleidelijk in het water kan gaan maar aan de Rijn of strand vind hij geweldig om dan ook even te gaan zwemmen.

Kuda (die nu 11 is) is van pup af aan door mijn zusje in het water "gegooid" omdat ze daarvoor elke keer in haar waterbak ging zwemmen, en dat is daardoor echt een waterrat geworden. Die duikt ook van hoge kanten af en vind het geweldig.
Afbeelding
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Een van m’n jonge honden bij de fokker in de USA (45-50 graden daar die tijd) op 4 weken oud

https://www.facebook.com/vickey.dickey/ ... 963042959/
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Overigens kan niet elke hond meteen of van nature zwemmen. Flikker ze dus vooral NIET zomaar de plomp in is mijn beste raad; je hebt kans dat je erachteraan mag om ze te redden. Die van mij gaan het niet doen... de vacht zuigt zich vol en ze worden naar beneden getrokken. Einde hond.
Al zie ik Rowan nog wel binnenkort een keer aan zee te water tot verder dan zijn buikrand ;-)

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vind het wel een grappige vraag eigenlijk.
Heb zelf ooit met een pup in water gestaan om haar te laten wennen aan de zee en sowieso aan water. Ondersteunen op de borst en geen paniekbewegingen maar rustig leren die poten te gebruiken.
Mijn huidige jonge hond was als pup zijnde al gewend gemaakt aan water door de fokker, hij kan goed zwemmen en vind het heerlijk.

Onze andere hond zwemt alsof ze verzuipt, heel veel gemaai met de poten en erg vermoeiend lijkt me, voor haar had correct leren zwemmen geen overbodige luxe geweest :engel:

Mijn vorige honden waren ook waterratten, die vonden zwemmen heerlijk en samen zwemmen was eigenlijk fantastisch, al kon Finn het moeilijk hebben als ik borstcrawl deed.. :schrik:

Ik zie zelf wel verschil in zwemmen bij de honden. De herders konden echt goed "zwemmen" in het water en snel, de kruising lijkt echt een hond in nood als ze te water gaat :LOL:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

blondie schreef:Ik vind het wel een grappige vraag eigenlijk.
Heb zelf ooit met een pup in water gestaan om haar te laten wennen aan de zee en sowieso aan water. Ondersteunen op de borst en geen paniekbewegingen maar rustig leren die poten te gebruiken.
Mijn huidige jonge hond was als pup zijnde al gewend gemaakt aan water door de fokker, hij kan goed zwemmen en vind het heerlijk.

Onze andere hond zwemt alsof ze verzuipt, heel veel gemaai met de poten en erg vermoeiend lijkt me, voor haar had correct leren zwemmen geen overbodige luxe geweest :engel:

Mijn vorige honden waren ook waterratten, die vonden zwemmen heerlijk en samen zwemmen was eigenlijk fantastisch, al kon Finn het moeilijk hebben als ik borstcrawl deed.. :schrik:

Ik zie zelf wel verschil in zwemmen bij de honden. De herders konden echt goed "zwemmen" in het water en snel, de kruising lijkt echt een hond in nood als ze te water gaat :LOL:
Afbeelding
Perle hier van het forum doet iedere 14 dagen op zondag watergewenning waarbij de hond ook normaal leert zwemmen als hij dat nog niet kan
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

crutz schreef:
blondie schreef:Ik vind het wel een grappige vraag eigenlijk.

Afbeelding
Perle hier van het forum doet iedere 14 dagen op zondag watergewenning waarbij de hond ook normaal leert zwemmen als hij dat nog niet kan
Goed om te weten! Dank je. Jol is nu 12 en ze gaat te water en weet zich te redden, dus ik laat het maar zo :wink:

Maar mijn foto van haar was meer dat het soms wel handig is om honden toch wat beter te sturen of aan leren hoe te zwemmen op vroege leeftijd dan dat je er van uit moet gaan dat het een vanzelfsprekendheid is.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

~Suzanne~ schreef:Die van mij gaan het niet doen... de vacht zuigt zich vol en ze worden naar beneden getrokken. Einde hond.
Al zie ik Rowan nog wel binnenkort een keer aan zee te water tot verder dan zijn buikrand ;-)
Flauwekul. Mila zwemt ook gewoon hoor en die zinkt heus niet ;-) :LOL:

Afbeelding

Mila vond het als pup al leuk om het water in te gaan en zwom met 5 maanden al.
Mijn andere honden zijn herplaatsers: Amy kwam hier toen ze 12 maanden was en zwom een paar maanden erna: ging achter een watervogel aan en zwom toen de halve plas over, alsof ze het elke dag deed. Sindsdien is zij ook gek op water.
Amoz kwam hier met 6 jaar en vindt water ook leuk, maar zwemmen vindt hij eng. Hij wil wel bodem onder zijn voeten voelen. Afgelopen zomer heb ik het wel geoefend met hem en samen met mij in het water durfde hij dan wel kleine stukjes te zwemmen: Amoz krijgt zwemles van Mila.
Taartje haat water. Ze kan wel zwemmen, want ze is ooit per ongeluk in het water gevallen toen ze aan de kant stond te graven en toen zwom ze dus wel gewoon.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Mijn pup sprong op dag 1 al in de sloot en is een echte waterrat.
Dat ging van een eerste keer de sloot in:
Afbeelding
naar al wat meer kunde als dolfijnpup :pffff:
Afbeelding

En toen ie later groot werd :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn andere hond gaat écht niet zwemmen :LOL: 's Zomers gaan we nog weleens samen zwemmen en neem ik haar mee de zee in, goed voor de huid enzo. Maar het is niet haar hobby nee.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Je hebt een Tib. Terrier. Die krijgt een lange vacht. Een heel lange vacht.
Weet je zeker dat je die wilt leren in de plomp te springen?
Dit dus. Ik laat dat echt alleen toe als ze daarna in bad gaat, want je houdt geen vacht meer over en het duurt uren voordat de vacht weer goed droog is. Borstelen daarna heb ik het maar niet over.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Als je je wilt bezéiken om zwemmende honden moet je in de zomer hier naar het ven komen. Er zijn 2 Viszla zusjes (weet niet of het echt zusjes zijn maar ze zijn bijna identiek qua beweging/uiterlijk) wiens baas echt fanatiek dingen in het water gooit voor ze. Ze zijn er súpersúpersúperenthousiast over maar die poten slaan willekeurig door het water, af en toe komt er een achterpoot boven die niet boven hoort te komen, als ze samen te water storten durft geen hond in de buurt te komen want ze maken een hysterisch spetterende waterpartij van 10 meter diameter :LOL: Vreemd genoeg komen ze wel vooruit. Maar je wil niet weten hoe lang dat duurt :lol1: Oh die zijn zó lief maar zó watergemankeerd...
mirthevaes
Actief

mijke schreef:
Wattt? :LOL:

Oor viel met een hittegolf per ongeluk in het water. En nog een keer en nog een keer. Toen geloofde ik het per ongeluk niet meer zo :P
Ze kon dus gewoon vanzelf zwemmen.

De meeste honden kunnen volgens mij gewoon vanzelf wel zwemmen. Tenminste met een normaal gebouwde hond zou ik daar over het algemeen niet te veel problemen van verwachten. Als je een engelse bulldog hebt oid zou ik er nog ff over nadenken, volgens mij zinken die beesten als een baksteen :P

Los van of ze kúnnen zwemmen heb je vooral de vraag of ze wíllen zwemmen. Sommige honden vinden water uit zichzelf al leuk, andere moeten het leren waarderen en weer andere honden vinden er gewoon sowieso geen bal aan. Het helpt als je een plek zoekt waar de bodem langzaam afloopt zodat ze gewoon het water in kunnen lopen. Ga gewoon eens kijken of je hond het leuk vindt!
Hahaha :LOL:
Dat zal idd niet perongeluk meer zijn :D
We hebben alvast geen engelse bulldog haha ja da kan wel :LOL:
Dankje voor de tips ! :wink:
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Op puppy cursus met Alex (alweer 13 jaar geleden) ging hij als enige zwemmen, zonder te aarzelen plonsde hij het water in :schrik: tja, Labrador he :I:
Vusi ging achter Alex aan in "ons" meertje, ineens ging ze kopje onder...... :LOL: ze kon dus niet meer staan en moest zwemmen, dat ging helemaal vanzelf :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Xavi is bij zn fokker met 5 weken achter zijn moeder aangerend zo de rivier in... even koppie onder en zwemmen maar. Xygan heeft zoals te zien op t eerder geplaatste filmpje met 6 weken voor t eerst bij de fokker gezwommen. Beiden zijn waterratten.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
malinois schreef: is Xygan met 6 weken bij de fokker
Afbeelding
mirthevaes
Actief

Sandra&co schreef:Verstandig dat je wil controleren op bacteriën als je hond het water uitkomt. Doe ik ook altijd, vooral tussen de tenen. Die blaas ik er vervolgens even af.

Beter oefen je van tevoren met bepaalde manieren van zwemmen voor je ze het échte water in gooit. Zwemmen op de rug kun je bijvoorbeeld mooi samen in bad oefenen:
Afbeelding

En nou serieus. In principe kan elke normaal gebouwde hond van nature zwemmen. Ligt een beetje aan je hond hóe je het aanleert, ik heb ze allebei gewoon het water in gegooid en succes gewenst. Ging direct goed.

https://www.youtube.com/watch?v=um2DEm2ROKo

ja stel je voor je hond ziek omdat jij hem niet gecontroleerd hebt :wink:
haha leuke foto !!! :LOL:
wat een tof filmpje !
haha ja das waar dankjewel ! :wink:
mirthevaes
Actief

malinois schreef:
ahhhh zie hoe goed zeggg :I: :I: :I:
dankje voor het filmpje :wink:
mirthevaes
Actief

-Saskia- schreef:Sommige honden moet je het correct zwemmen inderdaad leren. Ook prima functioneel gebouwde honden, meer dan je denkt.
Ken je van die opblaasbare tube-mannetjes die je vaak voor winkels ziet staan, met van die epileptisch door de lucht zwaaiende armen? Ja zo zwemt mijn hond dus.
Je kan in dat geval mee het water in om het lichaam te ondersteunen waar nodig of er bestaan lessen watergewenning waarbij ze je hond een juiste zwemtechniek aanleren.
Mijn twee andere honden zijn godzijdank iets behendiger in het water.
Opletten voor blauwalg in de zomer.
hahahaha :LOL: gelukkig zijn de andere 2 wat beter he :D
dankje voor de tips !
ik zal er zeker op letten :wink:
mirthevaes
Actief

malinois schreef:
Dit is Xygan met 6 weken bij de fokker
ohhh zo schattig ! wat een toppertje ! :I:
mirthevaes
Actief

Domor schreef:Kleine Boris is ooit met de vervolgcursus (dus een maand 6) wezen zwemmen, dat deden ze met goed weer 1 les. Hij ging zijdelings door het water, zichzelf nauwelijks drijvend houdend (er liep iemand mee met wetsuit) en dat is dan ook de laatste keer dat hij gezwommen heeft, hij is nu 10. Hij haat het.

Noa heeft ook niet bepaald een geweldige techniek, maar houdt zichzelf iets beter boven water. Ze vindt het ook niet leuk, maar dat houd ik ook zorgvuldig zo want voor nu is het best handig dat een sloot een grens is. Ze heeft wel een prachtige duik gemaakt ( uit het topic: Noa's raadsel).
ja niet iedereen vind zwemmen even leuk :wink:
ja dat is idd wel handig ! :E:
hahaha hoe cute is dat !! :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”