Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Weer paniek in rashondenland

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Weer paniek in rashondenland

Ongelezen bericht door malinois »

Om dit artikel? Ik gok maar zo van ja...

https://nos.nl/artikel/2226006-het-vuil ... onden.html

Ps. Ik heb niks tegen gezonde rashonden. Heb ze jarenlang gehad. Wel was t ene ras stukken gezonder dan t andere. Maar ook niks tegen een gezonde kruising. Dwz ook met gezondheidsonderzoeken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dagmar88
Zeer actief

Re: Weer paniek in rashondenland

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:LOL: Jolanda heeft wat te melden hoor.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

dagmar88 schreef::LOL: Jolanda heeft wat te melden hoor.
Lekker blank :LOL:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Volgens mij is het steeds meer in opkomst. Het enige jammere is dat sommige mensen er vanuit gaan dat kruisingen per definitie gezonder zijn, dus dan hoef je niks te testen. Zoals bij dat Cupidog, een gezondheidsverklaring van de DA is genoeg. Niks geen testen, want ze zouden toch combinaties maken van honden die genetisch ver uit elkaar liggen (en dat baseren ze dan op het uiterlijk).
Ik zou zo een weloverwogen kruising in huis halen, een bastaard van de straat ook, maar niet zo snel een kruising van iemand die het een goed idee vond om te kruisen zonder ook maar iets te testen.

Overigens is voor Finn ook interesse getoond vanuit de markiesjesvereniging. Helaas heeft hij geen ballen meer, anders had ik zeker overwogen hem te laten testen op een aantal zaken en een vriendin voor hem te zoeken. Maar hij heeft vast al genoeg vriendinnen gehad in zijn jonge straatjaren :mrgreen:

Voor Jolanda
Afbeelding

:LOL:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

Nanna schreef:"Maar als je een lekker onbezorgde, sociale hond wilt, kun je ook kiezen voor een kruising."

Afbeelding

En kruising is láng niet altijd een garantie voor een sociale hond, wie verzint dat?

Volgens mij die dierenarts uit Woerden die een a twee nestjes per jaar fokt :8): uit het artikel
Fenneke en Baloe
Afbeelding
veertje
Zeer actief

Nanna schreef:
fenneke schreef: die dierenarts uit Woerden die een a twee nestjes per jaar fokt :8): uit het artikel
Vijf jaar geleden begon Somers met het initiatief. Elk jaar fokt hij één of twee nestjes met honden die hem opvallen in zijn dierenartsenpraktijk.

Zijn dat dan die specifieke honden die hem opvallen? Apart dat die eigenaars dat allemaal prima vinden.

Het gros zal zich vereerd voelen dat een dierenarts vraagt of ze een nestje willen fokken met hun hond. Wat een dierenarts zegt is toch vaak heilig.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als je over gemiddelden praat klopt het natuurlijk ook wel. Als je een gemiddelde Jack Russel op een gemiddelde boerenfox zet hoef je echt niks te testen. Weggegooid geld. En natuurlijk is de bastaard meer gemiddeld en minder specifiek dan de rashond is. Dus ja, als je een sociale hond wil kan een bastaard gemiddeld genomen meer gemiddeld presteren op sociaal gebied. Een kruising stafford is socialer. Een kruising rottweiler is minder dominant etc etc. Gemiddeld.
En natuurlijk is een kruising golden x labrador niet vrij van HD. En natuurlijk is een mechelaar x stafford scherp en soms link. Maar als je een klokmodel maakt heb je bij bastaarden toch echt minder excessen. :wink:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

God ja dat adopt don't shop volk. Ik vind Cupidog best voor verbetering vatbaar hoor, maar télkens weer dat commentaar dat je naar een asiel moet rennen.
Het wil er maar niet in dat niet iedereen daar zin in heeft.
Pienda
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pienda »

Ik vind het verantwoord fokken van kruisingen echt een topidee! Hartstikke leuk dat een dierenarts zich nu daarvoor uitspreekt.
Elke pup minder die uit Oost-Europa wordt gehaald lijkt mij een feestje waard.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Nanna schreef:
Pienda schreef:Ik vind het verantwoord fokken van kruisingen echt een topidee! Hartstikke leuk dat een dierenarts zich nu daarvoor uitspreekt.
Elke pup minder die uit Oost-Europa wordt gehaald lijkt mij een feestje waard.
Wat uit Oost-Europa komt zijn niet echte kruisingen maar meestal meer geld opbrengende lookalikes.
En vaak zijn die honden vreselijk ingeteeld op daar gefokte pups. Ze starten met labradors en houden steeds teven uit die honden aan. Dat is een inteeltzooitje look a likes.
Afbeelding
Pienda
Zeer actief

De kleine gezelschapshondjes op marktplaats zijn vrijwel allemaal kruisingen!
Of bedoel je wat anders?
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

“Voor hun gezondheid en opgeruimd karakter”

Tja dat moet je nog maar afwachten he, je heb geen idee wat je in huis krijgt :schrik:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Pienda
Zeer actief

Lunatic schreef:“Voor hun gezondheid en opgeruimd karakter”

Tja dat moet je nog maar afwachten he, je heb geen idee wat je in huis krijgt :schrik:
Heb je ook niet bij een hond uit het asiel of het buitenland. Voor een gemiddelde huishond zal het ook niet zo gek veel uitmaken, zeker als het karakter van vader en moeder gewoon goed is.
dagmar88
Zeer actief

Lunatic schreef:“Voor hun gezondheid en opgeruimd karakter”

Een pup uit twee ouders met die eigenschappen :19:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
-Saskia- schreef:God ja dat adopt don't shop volk. Ik vind Cupidog best voor verbetering vatbaar hoor, maar télkens weer dat commentaar dat je naar een asiel moet rennen.
Het wil er maar niet in dat niet iedereen daar zin in heeft.
Nou ja, ik snap het wel hoor. Er zijn zoveel honden die daar op een nieuwe baas wachten. Helaas is dat niet het type hond dat ik wil hebben. En de honden die ik wèl leuk vind zijn zo weg. Dus ja. Maar als het lukt doe ik het. Zo ben ik ook aan Glenn gekomen :I:
Een hond die een beetje mee kan zet je op marktplaats.
Dat Jolanda zelf lekker een stafmix puber met een buurhond vretende kangal en krijsende oude snuffel neemt.
Het gros is het wachten niet waard.
Ze zijn hier de weg kwijt. Alles willen plaatsen valt in de lijn van 's nachts uitrukken voor een meerkoet met een zere voet en hertjes flessen om ze uit te zetten zodat ze onder een auto kunnen komen of verhongeren.
Pure verspilling.
Manuma
Zeer actief

veertje schreef:
Nanna schreef:
fenneke schreef: die dierenarts uit Woerden die een a twee nestjes per jaar fokt :8): uit het artikel
Vijf jaar geleden begon Somers met het initiatief. Elk jaar fokt hij één of twee nestjes met honden die hem opvallen in zijn dierenartsenpraktijk.

Zijn dat dan die specifieke honden die hem opvallen? Apart dat die eigenaars dat allemaal prima vinden.

Het gros zal zich vereerd voelen dat een dierenarts vraagt of ze een nestje willen fokken met hun hond. Wat een dierenarts zegt is toch vaak heilig.
Ik voelde me ook wel vereerd :mann:
Mijn vorige dierenarts wilde dan wel dat ik testen zou gaan doen. Ze kent Manu al langer en ze was betrokken bij een fokprogramma voor gezonde en sociale kruisingen. Ik vind Manu niet geschikt omdat ik zijn jachtdrift te groot vind voor de gemiddelde hondeneigenaar en ik wil niet dat hij dat doorgeeft. Ik zou me daar verantwoordelijk voor voelen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:Van mij mag de beste man fokken tot hij er bij neervalt hoor.
Maar kruisingen aanprijzen als per definitie sociaal en onbezorgd, dat is je nogal op glad ijs begeven.
En zag ik daar Aussiekruisingen? Ik wens hem veel succes :D
Heb een nest aussie kruising gehad en zal je verbazen wat voor een leuke pups .
Ook nog een xsing poedel x aussie x Bouvier .
Niet alle poedels zijn lief net als niet alle aussies rotzakken zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef: Ik vind Manu niet geschikt omdat ik zijn jachtdrift te groot vind voor de gemiddelde hondeneigenaar en ik wil niet dat hij dat doorgeeft. Ik zou me daar verantwoordelijk voor voelen.
Dan zet je daar dus wat passends tegenover. Bij die pomskies valt het al reuze mee :wink:
Een lieve golden teef.

Afbeelding

http://www.holidogtimes.com/18-breathta ... gs.7uf_gUY

Of een poedel of goldendoodle :engel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die gaan als zoete broodjes en ik zou me er geen seconde zorgen om maken.
veertje
Zeer actief

Manuma schreef:
veertje schreef:
Nanna schreef:

Mijn vorige dierenarts wilde dan wel dat ik testen zou gaan doen. Ze kent Manu al langer en ze was betrokken bij een fokprogramma voor gezonde en sociale kruisingen. Ik vind Manu niet geschikt omdat ik zijn jachtdrift te groot vind voor de gemiddelde hondeneigenaar en ik wil niet dat hij dat doorgeeft. Ik zou me daar verantwoordelijk voor voelen.
Oh ik ook hoor toen er geïnformeerd werd naar Finn :wink: Ik denk dat heel veel mensen dat zijn en als je dan ook nog erg af gaat op de mening van je DA, dan snap ik dat veel mensen vrij snel instemmen met ene nestje. Als hij dan ook nog voorstelt de kosten van entingen op zich te nemen, dan wordt het natuurlijk nog interessanter.
Manuma
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Manuma schreef: Ik vind Manu niet geschikt omdat ik zijn jachtdrift te groot vind voor de gemiddelde hondeneigenaar en ik wil niet dat hij dat doorgeeft. Ik zou me daar verantwoordelijk voor voelen.
Dan zet je daar dus wat passends tegenover. Bij die pomskies valt het al reuze mee :wink:
Een lieve golden teef.

Haha, ja qua uiterlijk is het een mooie hond vind ik :engel: En het is een sociale oen, voor mensen en honden. Maar ik ben veel te bang dat ik meewerk aan iets dat niet verantwoord is.
Het lijkt mij geweldig om een pup van je eigen reu te hebben, zo'n leuke bonte poedel x husky :lol1: maar voor mezelf wil ik dat niet doen en ik ben ook een beetje bang dat dekken misschien wel een enorme geilbak activeert. Nu reageert hij nauwelijks op loopse teven, dat is slechts één keer voorgekomen. Ik vind het eigenlijk wel best zo, er zijn zoveel leuke honden :D
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Ik vind het wel een goede zaak, dat er steeds meer aandacht komt voor de rashondenproblematiek.
Oké, dat geld niet voor alle rashonden, maar ik vind het goed dat er meer aandacht komt voor de zogenaamde raszuiverheid, wat voor te veel fokkers nog steeds zo heilig is.
En als dierenartsen nu ook steeds meer de ongezonde rashonden misprijzen, komt er hopelijk toch veel meer bewustzijn bij de mensen.

Straks gaan de kosten voor de (zogenaamde Premium) bastaardjes zo omhoog, dat je daar straks 2000 euro voor kan gaan neertellen.
Die worden duurder dan de rashond straks. . . :engel:

En dan weten de (zuivere honden) fokkers niet hoe snel ze erachteraan moeten rennen :mrgreen:

En whalla, de broodfokkers tieren er welig bij straks :pffff:

:denken:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Er zijn bij de Markiesjes nog altijd mensen die minder risico zien in het gebruiken van lookalikes (waarvan vaak niets van de achtergrond bekend is) dan in het inkruisen van een zorgvuldig uitgezocht exemplaar van een ander ras. Ik ben blij dat het bestuur en de fokadviescommissie verstandiger zijn dan dat en gewoon op beide sporen werken :) Dus zijn in het afgelopen jaar twee echt onverwante lookalikes gebruikt (waarvan er eentje binnenkort haar tweede nestje verwacht), 1 gedeeltelijk onverwante lookalike (eerste dekking was de teef leeg, nu nog even afwachten of de tweede dekking wel resultaat heeft) en 1 hond van een ander ras (ben zo benieuwd hoe ze zijn als ze volwassen zijn en vooral hoe de tweede generatie eruit gaat zien).
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Tara schreef:
Emma schreef:Ik vind het wel een goede zaak, dat er steeds meer aandacht komt voor de rashondenproblematiek.
Oké, dat geld niet voor alle rashonden, maar ik vind het goed dat er meer aandacht komt voor de zogenaamde raszuiverheid, wat voor te veel fokkers nog steeds zo heilig is.
Nou, fokkers kúnnen in veel gevallen ook niet anders, aangezien pups die buiten het stamboek om gefokt worden vooralsnog geen enkele bijdrage kunnen en mogen leveren aan de populatie. Sjoemelen lukt met de verplichte DNA-afname ook niet meer en als de rasverenigingen niet mee willen in het outcrossprogramma, dan houdt het langs de officiële weg ook op.
De problematiek ligt ook echt niet alleen maar bij fokkers trouwens.
Je kan als Fokker toch je eigen keuze maken, je bent niet verplicht stamboom honden te fokken.
In mijn ogen kiest een Fokker die stamboom honden wil fokken, ook voor de regels van de FCI/ rasvereniging of wie de regels ook maakt, om een stamboom te kunnen krijgen.

Als je daar als Fokker niet mee eens bent, ga je toch je eigen weg.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Nanna schreef:"Maar als je een lekker onbezorgde, sociale hond wilt, kun je ook kiezen voor een kruising."

Afbeelding
L
En kruising is láng niet altijd een garantie voor een sociale hond, wie verzint dat?
Heel veel mensen verzinnen dat, hoe vaak ik dat al niet gehoord heb. Ze denken dat alle problemen terstond verdwijnen als je twee kneuzen met elkaar kruist, en vaak is er geen praten tegen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:
veertje schreef:
Nanna schreef:

Maar t hoort wel bij t ras/type hond volgens mij toch? Dat lijkt me dan dat je daar rekening mee kunt houden als pupkoper? Dat is nl voor mij een reden om geen hus te nemen. Een mix mh x hus zou ik misschien nog wel durven
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Manuma
Zeer actief

malinois schreef:Maar t hoort wel bij t ras/type hond volgens mij toch? Dat lijkt me dan dat je daar rekening mee kunt houden als pupkoper? Dat is nl voor mij een reden om geen hus te nemen. Een mix mh x hus zou ik misschien nog wel durven
Ja klopt, maar ik vind het hier in NL niet passen, althans, niet bij de gemiddelde eigenaar. Ik heb er zelf een hekel aan en dan zou ik het ook lekker overdragen voor 10 anderen.. Nee dat voelt verkeerd. Er zijn al zoveel Husky & mixen-herplaatsers. Er zijn ook Husky's die een milder jachtinstinct hebben, fok daar dan maar mee :)
Misschien kunnen we Manu wel inzetten voor een roedel wilde honden die de natuurlijke vijand op de OVP gaat spelen. Dan heb je heel rap weer een kleinere populatie grazers :engel:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:
dagmar88 schreef:
Een lieve golden teef.

Haha, ja qua uiterlijk is het een mooie hond vind ik :engel: En het is een sociale oen, voor mensen en honden. Maar ik ben veel te bang dat ik meewerk aan iets dat niet verantwoord is.
Het lijkt mij geweldig om een pup van je eigen reu te hebben, zo'n leuke bonte poedel x husky Afbeelding1: maar voor mezelf wil ik dat niet doen en ik ben ook een beetje bang dat dekken misschien wel een enorme geilbak activeert. Nu reageert hij nauwelijks op loopse teven, dat is slechts één keer voorgekomen. Ik vind het eigenlijk wel best zo, er zijn zoveel leuke honden :D
Mijn ervaring is juist t tegenovergestelde ... ze weten juist wanneer een teef alleen gedekt kan worden. Dus geen 3 weken bij een loopsheid ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Manuma schreef:
malinois schreef:Maar t hoort wel bij t ras/type hond volgens mij toch? Dat lijkt me dan dat je daar rekening mee kunt houden als pupkoper? Dat is nl voor mij een reden om geen hus te nemen. Een mix mh x hus zou ik misschien nog wel durven
Ja klopt, maar ik vind het hier in NL niet passen, althans, niet bij de gemiddelde eigenaar. Ik heb er zelf een hekel aan en dan zou ik het ook lekker overdragen voor 10 anderen.. Nee dat voelt verkeerd. Er zijn al zoveel Husky & mixen-herplaatsers. Er zijn ook Husky's die een milder jachtinstinct hebben, fok daar dan maar mee :)
Misschien kunnen we Manu wel inzetten voor een roedel wilde honden die de natuurlijke vijand op de OVP gaat spelen. Dan heb je heel rap weer een kleinere populatie grazers :engel:
Daar zit wat in maar toch... kijk agressie in pure zin van t woord daar wil ik ook niet aan meewerken. Vandaar dat onze rashond toen ook nooit gedekt heeft ondanks perfecte gezondheidsuitslagen en veel vragen (veel vanuit de kynologen kant zelfs)
Maar jachtdrift wat hoort bij een ras... zeker als je daar iets totaal anders tegenover zet.
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Emma schreef:
Je kan als Fokker toch je eigen keuze maken, je bent niet verplicht stamboom honden te fokken.
In mijn ogen kiest een Fokker die stamboom honden wil fokken, ook voor de regels van de FCI/ rasvereniging of wie de regels ook maakt, om een stamboom te kunnen krijgen.

Als je daar als Fokker niet mee eens bent, ga je toch je eigen weg.
Dit :tongue: .
Maar ik denk dat veel serieuze fokkers er niet voor kiezen een kruising te fokken omdat ze dan volgens de andere fokkers 'het hele ras naar de filistijnen werken'. Dat ze dat zelf al hebben gedaan maakt niet uit.

Ik kom op marktplaats vooral kleine kruisingen tegen van typische gezelschapshondjes, maar niet perse gezonder, vrees ik. Veel boomers, kruising chihuahua en kruising jack met iets waar ook veel patella luxatie in voorkomt. Ik wil al heel lang een kleine kruising whippet maar die zijn niet schattig genoeg, vrees ik. Ik heb het idee dat er op het moment bij de kleine kruisingen vooral gefokt wordt op schattigheid en niet op gezondheid of een leuk makkelijk karakter. Mopshonden en Franse Bulls zijn ook nog steeds razend populair.

Ik stond op de lijst voor een Markies x Mini Aussie trouwens, maar dat is uitgesteld. Een tijdje geleden kwam ik een kruising Pyrenese herder x naakthond (fluffy variant) tegen, die vond ik ook leuk. Vooral nestjes met ouders die dan wel getest zijn kan ik bijna niet vinden. En ik denk dat dat dus vooral komt door bovenstaande reden: in de rashondenwereld wordt het nog steeds gezien als het vernielen van een ras.

Grotere kruisingen zie ik wel vaker, maar vaak met een combi waar ik zelf niet perse de meerwaarde van inzie.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

veertje schreef:Ik denk dat heel veel mensen dat zijn en als je dan ook nog erg af gaat op de mening van je DA, dan snap ik dat veel mensen vrij snel instemmen met ene nestje. Als hij dan ook nog voorstelt de kosten van entingen op zich te nemen, dan wordt het natuurlijk nog interessanter.
Ik zou het hartstikke leuk gevonden hebben om met Oor een nestje te krijgen als het via de dierenarts ging! Had ik sowieso wel gewild, maar het mocht niet van Marinus :P En ik weet er zelf gewoon te weinig van af. Maar met hulp van een DA zou ik er zeker voor gegaan zijn!

De krakers die ik ken fokken ook gewoon op karakter, op het idee van 'hey volgens mij zou mijn hond met jouw hond vet leuke pups geven'. Ok, ze doen verder geen tests ofzo, maar al die honden zijn altijd hartstikke gezond dus ik zou ook niet weten waarom. En die pups worden allemaal hartstikke leuke, sociale honden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”