Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

een dove hond iets leren

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

een dove hond iets leren

Ongelezen bericht door lucie »

Amber is en blijft helaas doof nadat ze van de zomer zo ziek is geworden. We kunnen er prima mee dealen, maar het heeft natuurlijk wel een paar consequenties. Ten eerste is ze altijd al erg op mij gefocussed geweest tijdens het wandelen, maar kon ze dan tenminste nog afgaan op haar gehoor. Nu is ze sowieso wat onzekerder geworden en is ze helemaal niet meer bij me weg te slaan. ze loopt echt pal voor of achter me (irritant voor mij maar ook wel handig omdat ze daardoor niet aan de lijn hoeft).
Maar hierdoor zijn haar wandelingen toch wel een stuk saaier geworden, al probeer ik er nog zo variatie in aan te brengen. Ze begint echt een beetje een oud doosje te worden zo met een conditie van niks (ze is al wel haast 10 moet ik erbij zeggen).
Nu had ik bedacht om van deze nood maar een deugd te maken en haar wat oefeningetjes te laten doen tijdens wandelingen. Ik ben altijd wel van mening geweest dat wandelen is om te wandelen en spelletjes voor bij het spelen, maar ik wil wat meer actie met/voor haar.

Nu komt echter probleem 2 om de hoek kijken: ik ben gewend met clickeren iets nieuws aan te leren maar dat gaat dus niet meer nu ze doof is. en ik heb geen idee hoe ik haar nu iets nieuws aan moet leren zonder dat ze in de war raakt, want iets nieuws leren voor haar is altijd een beetje spannend. Ze is niet direct de allerslimste en ik niet de beste trainer :oeps:
Ik denk dat oefeningen in de doggydance-sfeer het beste zouden kunnen werken omdat ze van nature al zo die focus heeft en ze het echt leuk vind om iets samen te doen. Maar ik vind het erg lastig om haar exact te belonen wanneer ze iets goed doet, als ik geen geluidje kan laten horen.

Heeft er iemand tips om eenvoudige oefeningetjes aan te leren zonder geluiden te gebruiken? Het moet echt zo simpel mogelijk zijn, want ik wil dat ze weer lekker trots en blij kan zijn omdat ze iets doet wat ik graag wil.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: een dove hond iets leren

Ongelezen bericht door Domor »

Je kunt een licht"clicker" maken: http://roguehearsnoevil.blogspot.nl/201 ... puppy.html

Dat zou mogelijk al kunnen helpen met trainen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Heb je al geprobeerd of ze de clicker wel of niet hoort. Want er gaat natuurlijk ook een trilling uit van de clicker en misschien dat ze die wel merkt. Ben vroeger wel eens naar een disco geweest van doven en slechthorende en die 'voelen' de trilling van de muziek. Ok, die stond ook wel heeeeeeeeeeel hard, maar misschien te proberen?
lucie
Zeer actief

Domor schreef:Je kunt een licht"clicker" maken: http://roguehearsnoevil.blogspot.nl/201 ... puppy.html

Dat zou mogelijk al kunnen helpen met trainen.
daar ga ik eens naar kijken, dankjewel!
Neeltje schreef:Heb je al geprobeerd of ze de clicker wel of niet hoort. Want er gaat natuurlijk ook een trilling uit van de clicker en misschien dat ze die wel merkt. Ben vroeger wel eens naar een disco geweest van doven en slechthorende en die 'voelen' de trilling van de muziek. Ok, die stond ook wel heeeeeeeeeeel hard, maar misschien te proberen?
hoort ze helaas niet nee, ook niet een hondenfluitje of gewoon fluitje. soms hoort ze het als ik fluit op een bepaalde manier, maar niet betrouwbaar. Ik denk als ze geconcentreerd is, dat ze het dan helemaal niet hoort of soms hoort ze wel iets maar dan kan ze het niet lokaliseren.
Echter breng je me op een idee als je het hebt over trilling. Zou een trilhalsband iets zijn, met een zeer zacht standje uiteraard zodat het niet onaangenaam is? Als je dat positief bekrachtigt, zou zoiets kunnen werken?

edit: ik heb er al eens eerder aan gedacht, bedenk ik me nu. Voorheen kon ze bv mee als we gingen paardrijden maar dat durf ik niet meer. Er kan op sommige plekken toch een auto aankomen en dan moet ik haar bij me kunnen roepen wat nu niet gaat. Met zo'n halsband kan ik haar aandacht trekken en dan gebaren, dat is voldoende voor haar.
Alleen mag het ècht ècht niet een naar gevoel zijn, ik wil haar niet bang maken
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik heb er zelf geen verstand van, maar op mijn hondenclub in Z.Afrika was er een JR die doof was en Agility deed, alles op handgebaren super slimme hond ... en baasje natuurlijk :cheer:
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Je kunt de click vervangen door een gebaar. En omdat ze toch heel erg gefocust is op jou, zal ze waarschijnlijk ook veel naar je kijken. Kies bv een gebaar als wijsvinger ophet puntje van je neus als clicksignaal. Dat is iets dat je niet snel per ongeluk doet en dus heel gericht kun inzetten.
Aanleren gata hetzelfde als bij het clicken en aangezien ze de methode al kent zal dat niet zo’n probleem zijn denk ik.

Vervolgens kun je vam alles aanleren met dat clickgebaar zolas je dat altijd al deed.

En haar neus en ogen doen het nog wel goed denk ik? Dus dingen verstoppen en laten zoeken kan ook een heel goed alternatief zijn. Eerst laten kijken terwijl je iets verstopt en dan laten zoeken. Het commando ‘zoek’ uiteraard met handgebaar. Bv hand boven haar kop en uitsturen richting het verstopte speeltje/balletje. Als dat goed gaat kun je het blind verstoppen en op dezelfde manier uitsturen om te gaan zoeken.

Als ze wel graag wat samen met je doet, dan snapt ze dat vast snel genoeg.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Kun je werken met een heel klein lampje? Zo'n lampje wat mensen wel aan hun sleutelbos hebben? Zodat ze in het donker met hun dronken kop de sleutel in het slot kunnen krijgen? ;-))
Je hebt er zelfs die je in kunt drukken als een klicker... Doe me even een pb, ik heb een plan...
Je kunt die dingen soms als relatiegeschenk kopen..

Suzanne
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Maak je haar niet blijer door haar wel aan te lijnen tijdens het wandelen? Toen mijn hond doof werd vond hij dat prettig, durfde hij verder bij me vandaan. Hij zat immers toch vast.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ramiek schreef:Maak je haar niet blijer door haar wel aan te lijnen tijdens het wandelen? Toen mijn hond doof werd vond hij dat prettig, durfde hij verder bij me vandaan. Hij zat immers toch vast.
Dit vroeg ik me ook af. Ze zijn dan altijd, letterlijk, met je verbonden.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Voor een onzekere hond kan het steun bieden, zeker als zijn onzekerheid zit in het kwijt raken van jou. Het is dan geen morele navelstreng, maar kruimelpad waarmee je de weg naar de baas terug kan vinden, niet meer bang zijn deze kwijt te raken.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

TS geeft aan dat de hond onzeker is hierin en sinds de doofheid enkel nog vlakbij loopt. Ze wil meer uitdaging toevoegen om die reden. Zou toch mooi zijn als Amber wél gaat snuffelen als ze via een lijn toch voelt dat TS nog in de buurt is.
Afbeelding
Domor
Zeer actief

De hond is waarschijnlijk ook onzeker omdat hij ook andere dingen niet meer hoort, niet alleen de baas niet. Daarnaast richten de meeste honden zich helemaal niet op het werkelijke luisteren naar de baas, maar noteren ze wel onbewust waar de baas is naar het geluid van zijn voetstappen/jas/armbeweging langs zijn lichaam/etc. Oftewel, de loopgeluiden van zijn baas. Zeker als het dat type hond is.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die van mij kijken ook regelmatig, maar zéker als ik opeens stil ga staan of een andere kant op loop. Dat horen ze namelijk. En hond die dat altijd gewend was en nu plotseling niet meer kan, zal dus inderdaad eerder bang zijn de baas kwijt te raken en dus niet goed meer durven te snuffelen. Want als je met je neus aan de grond zit, is het lastig de baas ook in het oog te houden...
lucie
Zeer actief

dit
Fotogravinnetje schreef:Die van mij kijken ook regelmatig, maar zéker als ik opeens stil ga staan of een andere kant op loop. Dat horen ze namelijk. En hond die dat altijd gewend was en nu plotseling niet meer kan, zal dus inderdaad eerder bang zijn de baas kwijt te raken en dus niet goed meer durven te snuffelen. Want als je met je neus aan de grond zit, is het lastig de baas ook in het oog te houden...
en dit
Domor schreef:De hond is waarschijnlijk ook onzeker omdat hij ook andere dingen niet meer hoort, niet alleen de baas niet. Daarnaast richten de meeste honden zich helemaal niet op het werkelijke luisteren naar de baas, maar noteren ze wel onbewust waar de baas is naar het geluid van zijn voetstappen/jas/armbeweging langs zijn lichaam/etc. Oftewel, de loopgeluiden van zijn baas. Zeker als het dat type hond is.
Amber liep altijd al vlakbij. Wilde best wel eens snuffen of vooruit rennen, maar hield me altijd scherp in de gaten door heel vaak achterom te kijken en altijd de oren strak op mij gericht. Ik loop met stokken en als ik die dan eens optil dan draaide ze zich al om. Ik hoéfde haar nooit te roepen want ze ging nooit ver weg, doet nooit iets verkeerds en heeft het altijd onmiddellijk door als ik een ander pad oid neem. Sterker nog, ik riep haar alleen wel eens om hààr een plezier te doen. Ze vindt het leuk om geroepen te worden want dan kan ze hard naar me toe scheuren.
Nu ze dat allemaal niet meer hoort, blijft ze maar gewoon aan me vast geplakt.

Ik begrijp de suggestie van aan de lijn doen en in echt spannende situaties doe ik dat ook wel. Maar alleen maar aan de lijn wandelen maakt het nog saaier voor haar. tis niet dat ze bibberend van angst door het bos loopt; als ze wil snuffen, Kailen een pak slaag geven als ie te ver is afgedwaald of stuiteren aan het begin van de wandeling doet ze dat gewoon. Maar verder tippelt ze gewoon een beetje inspiratieloos met me mee. Misschien ook omdat ze de auditieve prikkels mist; geurtjes hebben haar altijd al minder geboeid dan de andere 2.

Ik wil dus graag de wandelingen (zeker de standaard wandelingen) wat opleuken zeg maar. En dan het liefst een beetje actief.
Iets met de bal liever niet, want daar loopt ze al de godganse dag mee te sjouwen en ik te verstoppen :F:
Voertjes verstoppen zal ook niet werken met nog twee andere kapers op de kust.
Het liefst iets waarbij ze niet teveel zelf initiatief hoeft te vertonen want ze is meer een opvolgend tiep. Zeg haar wat ze moet doen en ze doet het met plezier. Alles wat ze al kon, kan ik haar met een handgebaar laten doen, zelfs plassen of drinken. Handgebaren snapt ze erg goed en ze lijkt echt blij dat ze iets (voor mij) kan doen wat ze snapt. Daarom moet het ook niet te ingewikkeld zijn.
Zeeuwse labjes schreef:Je kunt de click vervangen door een gebaar. En omdat ze toch heel erg gefocust is op jou, zal ze waarschijnlijk ook veel naar je kijken. Kies bv een gebaar als wijsvinger ophet puntje van je neus als clicksignaal. Dat is iets dat je niet snel per ongeluk doet en dus heel gericht kun inzetten.
Aanleren gata hetzelfde als bij het clicken en aangezien ze de methode al kent zal dat niet zo’n probleem zijn denk ik.

Vervolgens kun je vam alles aanleren met dat clickgebaar zolas je dat altijd al deed.
een gebaar introduceren als 'bridge' heb ik geprobeerd maar snapt ze niet. Kan prima aan mij liggen hoor, maar ze raakt er van in de war. Bovendien gaat niet iedere oefening samen met naar mij kijken. Het moet echt iets onderscheidends zijn.
Een lichtje of trilling zou beter werken.
Kells schreef:
Cleva schreef:Ik zou er een trilband om hangen en die als clicker gebruiken.

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

Gebaren zijn altijd van belang, ook bij prima horende honden.
Dat zou ik ook doen als de hond aan zo'n band gewend is.
Gebaren zijn altijd van belang. Mijn eerste hond werd op latere leeftijd knap doof, maar de gebaren begreep ze heel goed.
trilband had ik ook bedacht, zeker omdat het bijkomende voordelen kan bieden zoals haar aandacht trekken als het nodig is.
Maar dit is ze niet gewend en ik heb er geen ervaring mee. Kan dit als positieve bekrachtiger worden ingezet bij een hond die het fenomeen niet kent?
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

lucie schreef:dit
Fotogravinnetje schreef:Die van mij kijken ook regelmatig, maar zéker als ik opeens stil ga staan of een andere kant op loop. Dat horen ze namelijk. En hond die dat altijd gewend was en nu plotseling niet meer kan, zal dus inderdaad eerder bang zijn de baas kwijt te raken en dus niet goed meer durven te snuffelen. Want als je met je neus aan de grond zit, is het lastig de baas ook in het oog te houden...
en dit
Domor schreef:De hond is waarschijnlijk ook onzeker omdat hij ook andere dingen niet meer hoort, niet alleen de baas niet. Daarnaast richten de meeste honden zich helemaal niet op het werkelijke luisteren naar de baas, maar noteren ze wel onbewust waar de baas is naar het geluid van zijn voetstappen/jas/armbeweging langs zijn lichaam/etc. Oftewel, de loopgeluiden van zijn baas. Zeker als het dat type hond is.
Amber liep altijd al vlakbij. Wilde best wel eens snuffen of vooruit rennen, maar hield me altijd scherp in de gaten door heel vaak achterom te kijken en altijd de oren strak op mij gericht. Ik loop met stokken en als ik die dan eens optil dan draaide ze zich al om. Ik hoéfde haar nooit te roepen want ze ging nooit ver weg, doet nooit iets verkeerds en heeft het altijd onmiddellijk door als ik een ander pad oid neem. Sterker nog, ik riep haar alleen wel eens om hààr een plezier te doen. Ze vindt het leuk om geroepen te worden want dan kan ze hard naar me toe scheuren.
Nu ze dat allemaal niet meer hoort, blijft ze maar gewoon aan me vast geplakt.

Ik begrijp de suggestie van aan de lijn doen en in echt spannende situaties doe ik dat ook wel. Maar alleen maar aan de lijn wandelen maakt het nog saaier voor haar. tis niet dat ze bibberend van angst door het bos loopt; als ze wil snuffen, Kailen een pak slaag geven als ie te ver is afgedwaald of stuiteren aan het begin van de wandeling doet ze dat gewoon. Maar verder tippelt ze gewoon een beetje inspiratieloos met me mee. Misschien ook omdat ze de auditieve prikkels mist; geurtjes hebben haar altijd al minder geboeid dan de andere 2.

Ik wil dus graag de wandelingen (zeker de standaard wandelingen) wat opleuken zeg maar. En dan het liefst een beetje actief.
Iets met de bal liever niet, want daar loopt ze al de godganse dag mee te sjouwen en ik te verstoppen :F:
Voertjes verstoppen zal ook niet werken met nog twee andere kapers op de kust.
Het liefst iets waarbij ze niet teveel zelf initiatief hoeft te vertonen want ze is meer een opvolgend tiep. Zeg haar wat ze moet doen en ze doet het met plezier. Alles wat ze al kon, kan ik haar met een handgebaar laten doen, zelfs plassen of drinken. Handgebaren snapt ze erg goed en ze lijkt echt blij dat ze iets (voor mij) kan doen wat ze snapt. Daarom moet het ook niet te ingewikkeld zijn.
Zeeuwse labjes schreef:Je kunt de click vervangen door een gebaar. En omdat ze toch heel erg gefocust is op jou, zal ze waarschijnlijk ook veel naar je kijken. Kies bv een gebaar als wijsvinger ophet puntje van je neus als clicksignaal. Dat is iets dat je niet snel per ongeluk doet en dus heel gericht kun inzetten.

een gebaar introduceren als 'bridge' heb ik geprobeerd maar snapt ze niet. Kan prima aan mij liggen hoor, maar ze raakt er van in de war. Bovendien gaat niet iedere oefening samen met naar mij kijken. Het moet echt iets onderscheidends zijn.
Een lichtje of trilling zou beter werken.
Kells schreef:
Cleva schreef:Ik zou er een trilband om hangen en die als clicker gebruiken.

Niet moeilijk doen als het makkelijk kan.

Gebaren zijn altijd van belang, ook bij prima horende honden.
Dat zou ik ook doen als de hond aan zo'n band gewend is.
Gebaren zijn altijd van belang. Mijn eerste hond werd op latere leeftijd knap doof, maar de gebaren begreep ze heel goed.
trilband had ik ook bedacht, zeker omdat het bijkomende voordelen kan bieden zoals haar aandacht trekken als het nodig is.
Maar dit is ze niet gewend en ik heb er geen ervaring mee. Kan dit als positieve bekrachtiger worden ingezet bij een hond die het fenomeen niet kent?
Ik denk dat dat best kan, net zoals je een clicker aanleert. Tril=koekje in plaats van click=koekje, eerst gewoon in huis oefenen en steeds een beetje meer afstand nemen zodat het een soort hier-commando word.
Mijn oppashond is ook een tijdje doof geweest door een fikse oorontsteking en hem heb ik in een dag een gebaar voor hierkomen geleerd. Maar ja, dat is een erg voergerichte Labrador :mrgreen:
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Balou kon heel haar leven overal los naast me lopen. Toen ze ouder werd en slecht ging horen en zien wilde ze vooral in het donker niet meer lopen. Als ik haar dan aanlijnde liep ze wel mee. Het gaf haar zekerheid want wat ze haar hele leven vooral had gedaan was mij in de gaten houden. En dat lukte los niet meer goed. En of ze nou los aan je been geplakt zit of dat er een lijn aanzit maakt ook voor jezelf geen verschil. Ik denk dat ze dan meer plezier heeft van een wandeling en eerder gaat snuffelen. Je kunt er ook een wat langere lijn aandoen.

Waarom niet gewoon afgaan op wat de hond zelf aangeeft. Eerst maar weer wat vertrouwen kweken.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb het voor Taar ook wel eens overwogen, een trilhalsband, zodat ik haar daarmee kan 'roepen'/haar aandacht kan vragen. Maar Taartje luistert verder zo slecht naar de paar commando's die ze wel kent, dat ik niet denk dat het veel oplevert :mrgreen: Ik denk dat een trilhalsband niet voor elke hond geschikt is, ik kan me voorstellen dat sommige honden het eng vinden (bij Mila en Amy zou ik zoiets bijvoorbeeld nooit gebruiken). Maar Taartje vindt alles grappig en niets eng, dus vandaar dat ik het wel even overwogen heb, ook omdat ik wel een paar dove honden ken waarbij het inderdaad is aangeleerd als een hier-commando (tril = snoepje halen bij de baas).
's Avonds als Taartje nog even in de tuin mag voordat ik ga slapen, gebruik ik een zaklamp om haar aandacht te krijgen en daar reageert ze wel supergoed op. Dan komt ze als een dolle naar binnen stuiven :lol1: Maar dat werkt natuurlijk alleen als het donker is, en omdat het maar één keer per dag gebeurt. Als ik dat drie keer per dag zou doen, zou Taar het al veel minder leuk en interessant vinden en het waarschijnlijk niet meer doen ;-)
Verder kent ze wat gebaren (zitten, wachten en komen) en dat snapt ze op zich prima. Ze hoort nog wel een heel klein beetje, dus als ik haar naam hard roep en ze is dichtbij, reageert ze nog wel, en ze hoort het vaak ook wel als ik hard in mijn handen klap of een heel hoog geluidje maak.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kells schreef:
Cleva schreef:
lucie schreef: trilband had ik ook bedacht, zeker omdat het bijkomende voordelen kan bieden zoals haar aandacht trekken als het nodig is.
Ja, dat kan zeker. Dat kan zelfs met een goede stroomband op de lagere standen want dan is het alleen maar een lichte, lokale prikkel waarbij je zelf in kunt kleuren wat het betekent. Maar goed, zulke stroombanden hebben ook allemaal een trilstand dus dan gebruik je die.

Een hond die het gevoel nog niet kent kun je er het best mee kennis laten maken in een ontspannen maar prikkelrijke/drukke situatie. Bijvoorbeeld lopend naast de fiets of aangelijnd in een winkelstraat.
Dan zal hij niet zomaar enorm schrikken van een nieuw gevoeletje. Als je dan meteen beloont als de hond contact met je zoekt heb je de draad te pakken.

Overigens zou ik het niet als positieve bekrachtiger gebruiken maar echt alleen als middel om je hond bij je te roepen. Gewoon als naam, zeg maar.
Trillen = koekje komen halen.
Daarna kun je het uitbouwen maar de nadruk ligt op daarna.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar je hebt een punt. Op die manier zou het prima kunnen werken.
Dat werkt inderdaad uitstekend en is prima aan te leren :ok:

Let er wel op dat je een kwalitatief goede band neemt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
lucie
Zeer actief

Cleva schreef:Hoe gaat het nu eigenlijk?
wel goed eigenlijk. dat wil zeggen, ik ben nog niet aan de slag gegaan met een trilhalsband oid want zelf flink ziek geweest en nu veel te druk met verhuizing. Komt wel als straks de rust is weergekeerd, want Amber is al zo'n stresskipje, die moet er nu niets nieuws nog bij hebben.
Maar met het mooie weer is ze veel meer buiten (want ik ben meer buiten :mrgreen: ) waardoor ze vanzelf al veel actiever is geworden en dit werkt door in de wandelingen. Ze kan weer lekker stuiteren en is vooral op de wat onbekendere wandelingen veel meer geinteresseerd in de omgeving. Daar hoef ik dan niet zo nodig iets aan toe te voegen.
effe kijken dus hoe het over een paar maanden gaat als ze in haar nieuwe omgeving is gewend.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”