Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blijft een golden retriever bij loslopen onder appèl?

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Sterrenmix
nieuw lid

Blijft een golden retriever bij loslopen onder appèl?

Ongelezen bericht door Sterrenmix »

Een beetje een vreemde vraag wellicht of een domme... maar ik ben na het overlijden van mijn hondenmaatje op zoek naar een nieuwe en vraag me af of het een golden te leren is om veel los te lopen en dan niet kwijt te raken en onder appèl te blijven, gezien het jachtinstinct... Ik bedoel dan niet bij (drukke) wegen maar daar waar het niet gevaarlijk is. Ik weet dat niets vanzelf gaat... maar zit het er in?
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Blijft een golden retriever bij loslopen onder appèl?

Ongelezen bericht door Pino01 »

Als je een golden dit aanleert wel. Elmo (golden)loopt los beter mee dan aan de lijn. En het jachtinstinct kun je ook op een positieve manier gebruiken.
Sterrenmix
nieuw lid

Pino01 schreef:Als je een golden dit aanleert wel. Elmo (golden)loopt los beter mee dan aan de lijn. En het jachtinstinct kun je ook op een positieve manier gebruiken.
Dat is fijn! Vind het zelf oook veeeel fijner... (lopen met een loslopende hond bedoel ik dan... zelf loop ik altijd los ;))

Hoe bedoel je positief gebruiken? Hoe doe je dat?
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

jachtinstinct valt bij de meeste retrievers erg mee hoor. Ze zijn gefokt om te apporteren en hebben wel een goeie neus maar niet de hysterische drang om zelfstandig een heel bos door te jakkeren. Weglopen doen de meesten niet, hoogstens iets te vrolijk andere bosgebruikers begroeten maar dat is wel te trainen lijkt me.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Wat voor ras hondenmaatje had je dan en hoe ging je met haar of hem om?
klaproos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse boxermix

Ongelezen bericht door klaproos »

Ik ken de golden retriever ook niet als wegloper. Zelfstandig jagen en de benen nemen zit simpelweg niet in hun aard. Alle goldens die ik ken lopen dan ook zonder problemen los. Wel nemen ze graag een duik in de smerigste modderpoelen. :mrgreen:
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

We hadden een golden die als ze een vers spoor rook echt wel even zelfstandig op pad ging. Uiteindelijk echter geen held en zocht ook altijd de baas zelf weer op, maar dat kon best wel even duren.
Het zal ook uitmaken uit welke lijnen de hond komt en in wat voor omgeving je woont.
Sterrenmix
nieuw lid

blondie schreef:Wat voor ras hondenmaatje had je dan en hoe ging je met haar of hem om?
Kruising border collie / newfoundlander ...
Ik had haar getraind dat ze nooit zomaar de stoep af mocht, en verder bleef ze altijd bij mij in de buurt en altijd in het zicht, dat ze goed luisterde gaf haar veel vrijheid.

Maar.... als ze een konijn zag, gingen haar oren op halve kracht als ik het niet vóór was.
Cleva schreef:
Een golden is een prima keuze als je een makkelijke makker zoekt.
Ik probeer me af en toe open te stellen voor een ander ras (je leeft er tenslotte de komende 10-15 jaar mee), en kom toch steeds op de golden uit. Niet uit de werklijn, maar wel een actieve huishond die altijd in is voor wat actie.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er zijn wel wat rassen die lastig los kunnen. Dus daar zou ik dan niet zo snel voor kiezen. Verder is het allemaal nogal van jou afhankelijk en niet van je hond.
Als persoon A een golden koopt kan dat een ongeleid projectiel worden die sleurt aan de lijn en die overal op af wil en meteen weg sprint als hij los mag. Diezelfde hond kan bij een ander een blindegeleidehond zijn geworden als persoon B hem gekocht had.

Dus er bestaan geen honden die geboren worden als gehoorzaam en waarvan je kan voorspellen dat ze later lekker los kunnen lopen. Dat hangt nogal af van jouw kwaliteiten als opvoeder en natuurlijk ook een beetje van de hond zelf.

Als je wil dat je hond los op de stoep loopt moet je de hond goed opvoeden en op de juiste manier conditioneren. Dat laatste is belangrijker dan trainen. Loslopen op de stoep moet nl geen kunstje zijn maar een gedrag dat diep ingesleten in de hond zit. Wachten bij elke stoeprand ook. Alleen dan kan je hond loslopen. Een hond die op commando naast je loopt en op commando los kan lopen is niks. Het moet voor de hond net zo vanzelf gaan als poepen en eten. Dus conditioneren en zorgen dat je een goed inzicht in je hond hebt.

En weet ook dat alles mis kan gaan. Hoe goed jij ook bezig bent, zodra er een kat voor je jonge hond springt als jij hem los hebt en de hond schiet weg....ben je soms al de sigaar. Kan je van voor af aan beginnen en is alles weg gevaagd soms en kan je hond in sommige gevallen nooit meer los in woonwijken omdat hij bv de smaak van kattenjagen te pakken krijgt.
Afbeelding
Sterrenmix
nieuw lid

laeken schreef:Er zijn wel wat rassen die lastig los kunnen. Dus daar zou ik dan niet zo snel voor kiezen. Verder is het allemaal nogal van jou afhankelijk en niet van je hond.
Als persoon A een golden koopt kan dat een ongeleid projectiel worden die sleurt aan de lijn en die overal op af wil en meteen weg sprint als hij los mag. Diezelfde hond kan bij een ander een blindegeleidehond zijn geworden als persoon B hem gekocht had.

Dus er bestaan geen honden die geboren worden als gehoorzaam en waarvan je kan voorspellen dat ze later lekker los kunnen lopen. Dat hangt nogal af van jouw kwaliteiten als opvoeder en natuurlijk ook een beetje van de hond zelf.

Als je wil dat je hond los op de stoep loopt moet je de hond goed opvoeden en op de juiste manier conditioneren. Dat laatste is belangrijker dan trainen. Loslopen op de stoep moet nl geen kunstje zijn maar een gedrag dat diep ingesleten in de hond zit. Wachten bij elke stoeprand ook. Alleen dan kan je hond loslopen. Een hond die op commando naast je loopt en op commando los kan lopen is niks. Het moet voor de hond net zo vanzelf gaan als poepen en eten. Dus conditioneren en zorgen dat je een goed inzicht in je hond hebt.

En weet ook dat alles mis kan gaan. Hoe goed jij ook bezig bent, zodra er een kat voor je jonge hond springt als jij hem los hebt en de hond schiet weg....ben je soms al de sigaar. Kan je van voor af aan beginnen en is alles weg gevaagd soms en kan je hond in sommige gevallen nooit meer los in woonwijken omdat hij bv de smaak van kattenjagen te pakken krijgt.

Zelfs als bij mijn hond volledig de focus had op de bal, ging ze in de remmen bij een stoeprand. Volledig geconditioneerd dus. Nadeel was dat ikzelf altijd de bal moest halen ook al was het volledig uitgestorven op straat of fietspad... Maar ik bleef altijd alert want je weet het nooit.

Wat ik vooral belangrijk vind is of het in de hond zit, dan ligt het in ieder geval aan mij als het niet lukt :19:
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Sterrenmix schreef: Wat ik vooral belangrijk vind is of het in de hond zit, dan ligt het in ieder geval aan mij als het niet lukt :19:
Wat dat betreft zijn honden net kinderen, natuurlijk ligt het altijd aan jou :mrgreen:
Sterrenmix
nieuw lid

Izzie_Anneke schreef:
Sterrenmix schreef: Wat ik vooral belangrijk vind is of het in de hond zit, dan ligt het in ieder geval aan mij als het niet lukt :19:
Wat dat betreft zijn honden net kinderen, natuurlijk ligt het altijd aan jou :mrgreen:
Da’s een hele geruststelling... :denken: :mrgreen:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

nee, iedere hond is een individu wat er in zit en wat er uitkomt is net het rad van fortuin :wink: hoewel sommige dingen wel redelijk te voorspellen zijn ,zo zal een golden vaak wel redelijk sociaal zijn, met hier een daar een uitzondering, waarschijnlijk van zwemmen houden en vriendelijk zijn naar mensen ..... ik ken goldens die super luisteren, maar ik ken er ook een paar als die water zien doof zijn en zo het IJsselmeer overzwemmen, wat nou appel :19: tja, :wink:
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Sterrenmix schreef:
Pino01 schreef:Als je een golden dit aanleert wel. Elmo (golden)loopt los beter mee dan aan de lijn. En het jachtinstinct kun je ook op een positieve manier gebruiken.
Dat is fijn! Vind het zelf oook veeeel fijner... (lopen met een loslopende hond bedoel ik dan... zelf loop ik altijd los ;))

Hoe bedoel je positief gebruiken? Hoe doe je dat?
De meeste goldens zijn dol op spelletjes. Koekjes verstoppen dummy's verstoppen. Hierbij moeten ze gebruik maken van hun neus. Ook zijn de meeste goldens baas gericht en voer gericht dit maakt dat ze makkelijk te trainen zijn. En wat hier ook al verteld is het zijn geen zelfstandige jagers.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik denk dat het jachtinstinct bij de meeste retrievers echt wel meevalt. Mijn flatcoat zal in het bos wel eens even achter een ree of konijn lopen, maar dat is gewoon even om een spurtje te kunnen trekken. Ze komt altijd uit zichzelf terug na een aantal seconden en ik kan haar verbaal perfect tegen houden moest ze vertrekken op een plaats waar ik het niet vertrouw. Ze loopt op heel veel plaatsen los, ook op rustige banen. Ze zou in principe ook los kunnen op rustige banen en onder appel naast me blijven, maar ik heb het idee dat ze dat minder leuk vindt dan gewoon aan de lijn lopen en haar kopje er niet de hele tijd bij te moeten houden.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb twee goldens en ze kunnen allebei goed loslopen, ze gaan er niet vandoor om te gaan jagen. Waar ik wel op moet letten is dat ze niet achterblijven omdat ze een muizenhol hebben gevonden en dat willen uitgraven en als er afval in het park ligt (restanten van pizza's of MacDonalds), daar zijn ze meer op gericht dan op wild.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Belle schreef:Ik heb twee goldens en ze kunnen allebei goed loslopen, ze gaan er niet vandoor om te gaan jagen. Waar ik wel op moet letten is dat ze niet achterblijven omdat ze een muizenhol hebben gevonden en dat willen uitgraven en als er afval in het park ligt (restanten van pizza's of MacDonalds), daar zijn ze meer op gericht dan op wild.
Mijn collega had een Golden die steeds wegliep naar de snackbar omdat ze daar eens een frikandel had gegeten :LOL:
Ik kan er wel om lachen, een ander niet zo :F:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Gollum schreef:
Belle schreef:Ik heb twee goldens en ze kunnen allebei goed loslopen, ze gaan er niet vandoor om te gaan jagen. Waar ik wel op moet letten is dat ze niet achterblijven omdat ze een muizenhol hebben gevonden en dat willen uitgraven en als er afval in het park ligt (restanten van pizza's of MacDonalds), daar zijn ze meer op gericht dan op wild.
Mijn collega had een Golden die steeds wegliep naar de snackbar omdat ze daar eens een frikandel had gegeten :LOL:
Ik kan er wel om lachen, een ander niet zo :F:
hahaha!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”