Groenendaeler, Hollander, Collie.
Groenendaeler; zwarte herder, langharig. De Groenendaelers die ik ken zijn nerveus en hyper, geen idee of ze allemaal zo zijn, maar ik vind het geen stabiele honden. Wees alert voor angstbijters!! Ik zou BEIDE ouders willen zien in de omgang met mensen en honden als ik dit ras zou overwegen, om eventuele erfelijke gedragsproblemen met eigen ogen te kunnen zien. Zoals alle herders hebben ze veel beweging en training nodig, absoluut geen beginnershond.
Hollandse herder; komen in kort, ruw en langharige variant. Afhankelijk van het type kan het karakter erg verschillen. Zeker de korthaar is een WERKHOND puur sang, trainen en enorm veel beweging is een 100% must, en absoluut geen beginnershond. Ik heb begrepen dat de langhaar mogelijk dezelfde nerveuze problemen kan hebben als de belgische herders, maar eerlijkgezegd ken ik zelf geen langharen en is dat van horen zeggen.
Collie: Welke? Er zijn er nogal wat. Schotse? Border? Bearded? Ik kan moeilijk veel zeggen over de collie als ik niet weet welke variant je bedoeld. Ik ga even uit van de bordercollie; WERKHOND tot in de botten, absoluut geen beginnershond. Niet nemen als je niet bereid bent om echt de hond en zijn training als je volledige vrijetijdsvermaak te zien, want dit zijn kilometervreters.
Zoals je in mijn onderschrift kan zien, heb ik zelf een Belgische herder (Tervuerense X Mechel) gehad. Gouden hond voor eigen, kon absoluut NIET met vreemden (angstagressie, was er niet uit te trainen), enorme kilometervreter, niet moe te krijgen, wilde altijd wat doen. Heeft me dol gemaakt met zijn eindeloze energie en geblaf... zoals wel meer herders was hij bijzonder vocaal.
Ik hield zielsveel van mijn lieve lastpak, maar ik neem ook zeker nooit weer een werkhond.

Ik vind relaxt en rustig wandelen zonder zenuwgedoe en een hond die niet 24uur per dag wel zou willen werken toch rustiger...
Dus TO... wat zoek je in je hond?