Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Titersessie, wel of niet meer doen bij 8-jarige hond??

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ody
Zeer actief
Aantal honden: 2

Titersessie, wel of niet meer doen bij 8-jarige hond??

Ongelezen bericht door Ody »

Ik heb me opgegeven voor de titersessie in Hendrik-Ido-Ambacht in april, maar ik ga nu twijfelen of ik nog wel met Sira moet gaan.
Sira is 8 jaar en is haar hele leven ieder jaar gevaccineerd. Ze heeft ernstige arthrose en spondylose en zal waarschijnlijk nog een jaar of 2-3 leven als ik geluk heb, ik verwacht dat haar gewrichten dan dermate versleten zijn dat het leven niet meer leuk is.

Sira vindt andere honden absoluut niet leuk, dus die hele titersessie zou ze vreselijk vinden. Wellicht kunnen ze in de auto even haar bloed afnemen??

Ik verwacht eigenlijk een torenhoge uitslag, waar uitkomt dat ze de eerste jaren niet meer gevaccineerd hoeft te worden. Ze gaat nooit naar pension en gaat vanwege haar medische problemen ook niet meer naar workshops, cursussen enz.

Zouden jullie haar nog laten checken of gewoon lekker laten zitten en alleen met Lana gaan??
Though paw prints fade away, they remain forever in your heart.
Until you meet again one day......
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Re: Titersessie, wel of niet meer doen bij 8-jarige hond??

Ongelezen bericht door Gollum »

Dat kun je alleen zelf bepalen. Ik ben zelf van plan deze lente/ zomer Gol van 11 nog te laten titeren, waarschijnlijk voor de laatste keer. Meer uit nieuwsgierigheid dan dat het echt nodig is, zij gaat ook niet naar pension of cursus. De laatste keer dat ik haar liet titeren was de titer voor verschillende dingen te laag ondanks dat ze altijd volgens schema is geënt. Ik ben dus wel benieuwd of dat nu is veranderd. Ik weet alleen niet of ik haar laat enten als de titer weer te laag is.

Ik ga meestal met alle honden tegelijk en dan wachten ze even in de auto tot we aan de beurt zijn, Rani en Mika vinden ook niet alle honden leuk en Mika gaat gillen als ze moet wachten :mrgreen:
Mijn vriend of ik zit dan in de wachtkamer en komt de ander halen als het onze beurt is zodat we in één keer door kunnen lopen naar de behandelkamer. Eventueel kunnen we er ook via de zijkant in als het erg druk is. Naar een titersessie ben ik nooit geweest, we gaan altijd gewoon individueel op afspraak.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maar waarom zou je tussen de andere honden moeten? Ik heb alleen mn honden uit de auto gehaald toen ik aan de beurt was en bij de da waren geen andere honden....
Ik zou t wel doen maar dat moet je voir jezelf weten
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ody schreef:Ik heb me opgegeven voor de titersessie in Hendrik-Ido-Ambacht in april, maar ik ga nu twijfelen of ik nog wel met Sira moet gaan.
Sira is 8 jaar en is haar hele leven ieder jaar gevaccineerd. Ze heeft ernstige arthrose en spondylose en zal waarschijnlijk nog een jaar of 2-3 leven als ik geluk heb, ik verwacht dat haar gewrichten dan dermate versleten zijn dat het leven niet meer leuk is.

Sira vindt andere honden absoluut niet leuk, dus die hele titersessie zou ze vreselijk vinden. Wellicht kunnen ze in de auto even haar bloed afnemen??

Ik verwacht eigenlijk een torenhoge uitslag, waar uitkomt dat ze de eerste jaren niet meer gevaccineerd hoeft te worden. Ze gaat nooit naar pension en gaat vanwege haar medische problemen ook niet meer naar workshops, cursussen enz.

Zouden jullie haar nog laten checken of gewoon lekker laten zitten en alleen met Lana gaan??
Een vriendje van haar is er ook ;) (Ik ben er met Elco en Paco). Er is vast wel iets te regelen dat je niet zo lang tussen de andere honden hoeft te zitten. Zou er nu al even contact over opnemen wat de mogelijkheden zijn
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Met titeren meet je alleen de antilichamen die op dat moment aanwezig zijn, je meet niet de geheugencellen. Een lage titer bij een volwassen hond wil dus niet zeggen dat de hond niet meer beschermd is. Voor een 8-jarige hond die tot nu toe jaarlijkse is gevaccineerd, vind ik een titersessie eerlijk gezegd overbodig. Als ze nu nog niet beschermd is, wordt ze dat ook niet meer.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

under the red sky schreef:Met titeren meet je alleen de antilichamen die op dat moment aanwezig zijn, je meet niet de geheugencellen. Een lage titer bij een volwassen hond wil dus niet zeggen dat de hond niet meer beschermd is. Voor een 8-jarige hond die tot nu toe jaarlijkse is gevaccineerd, vind ik een titersessie eerlijk gezegd overbodig. Als ze nu nog niet beschermd is, wordt ze dat ook niet meer.
Nee, maar dan wéét je in ieder geval of ze beschermd is of niet. :wink:

Zo wordt Lou komende maand ook opnieuw getiterd, voor de 3e keer in 1,5 jaar, omdat ik wil weten of ze nu met een ander merk vaccin wel heeft gereageerd op Hepatitis. Als ze weer niet reageert, ga ik er verder ook geen moeite meer insteken, maar mocht ze dan ooit Hepatitis-achtige klachten krijgen, dan kan daar tenminste rekening mee gehouden worden ipv dat dat gelijk uitgesloten wordt 'want ze is ertegen geënt'.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

In de auto houden moet altijd mogelijk zijn; vragen of ze "weg van andere honden" bloed afneemt ook vast wel.
Ik ga altijd voor "meten = weten" dus ja, titeren.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

under the red sky schreef:Met titeren meet je alleen de antilichamen die op dat moment aanwezig zijn, je meet niet de geheugencellen. Een lage titer bij een volwassen hond wil dus niet zeggen dat de hond niet meer beschermd is. Voor een 8-jarige hond die tot nu toe jaarlijkse is gevaccineerd, vind ik een titersessie eerlijk gezegd overbodig. Als ze nu nog niet beschermd is, wordt ze dat ook niet meer.
Tja vorig jaar getiterd toen was Xavi 7 maar ik ga wel weer over 4 jaar met hem. Wil t wel gewoon weten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Kruimel53 schreef:
Shibby schreef:

Zo wordt Lou komende maand ook opnieuw getiterd, voor de 3e keer in 1,5 jaar, omdat ik wil weten of ze nu met een ander merk vaccin wel heeft gereageerd op Hepatitis. Als ze weer niet reageert, ga ik er verder ook geen moeite meer insteken, maar mocht ze dan ooit Hepatitis-achtige klachten krijgen, dan kan daar tenminste rekening mee gehouden worden ipv dat dat gelijk uitgesloten wordt 'want ze is ertegen geënt'.
Nee, dat weet je niet. Dat is nou net het punt. Je weet wel dat ze beschermd zijn als ze antistoffen hebben, maar je weet niet of ze niet beschermd zijn als ze die niet of weinig hebben.

En idd, een hond die jarenlang jaarlijks gevaccineerd wordt is wel of niet beschermd en daar gaat nóg een keer vaccineren niks meer doen.
Is dat zo? De bescherming verschilt imo per hond.
Lune haar hele leven geent werd met 8 getiterd. Resultaat: 3 jaar beschermd.

D'Artagnan pas 1x geënt : zeker 5 jaar beschermd
Pompidou was toen 5 en dus ook 5x geënt: resultaat 5 jaar beschermd.

Maar doordat lune zo lang gevaccineerd was ging ik er vanuit dat de bescherming bij haar juist minstens net zo lang of langer zou zijn. Ik was dus wel verbaasd over het verschil.

@TS

Het ligt er aan waarom je wilt titeren.
Wil je titeren om de waardes te weten en dan eventueel nog te vaccineren indien nodig dan zou ik wel titeren.

Wil je sowieso al niet meer vaccineren ook al zouden haar waardes te laag zijn in de titer dan kan je net zo goed niet laten titeren.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Suuz! schreef:
Kruimel53 schreef:
Shibby schreef:

Nee, dat weet je niet. Dat is nou net het punt. Je weet wel dat ze beschermd zijn als ze antistoffen hebben, maar je weet niet of ze niet beschermd zijn als ze die niet of weinig hebben.

En idd, een hond die jarenlang jaarlijks gevaccineerd wordt is wel of niet beschermd en daar gaat nóg een keer vaccineren niks meer doen.
Is dat zo? De bescherming verschilt imo per hond.
Lune haar hele leven geent werd met 8 getiterd. Resultaat: 3 jaar beschermd.

D'Artagnan pas 1x geënt : zeker 5 jaar beschermd
Pompidou was toen 5 en dus ook 5x geënt: resultaat 5 jaar beschermd.

Maar doordat lune zo lang gevaccineerd was ging ik er vanuit dat de bescherming bij haar juist minstens net zo lang of langer zou zijn. Ik was dus wel verbaasd over het verschil.

@TS

Het ligt er aan waarom je wilt titeren.
Wil je titeren om de waardes te weten en dan eventueel nog te vaccineren indien nodig dan zou ik wel titeren.

Wil je sowieso al niet meer vaccineren ook al zouden haar waardes te laag zijn in de titer dan kan je net zo goed niet laten titeren.
Je koppelt ten onrechte de uitslag van de titerbepaling aan de mate van bescherming. Zo werkt het niet. Het gaat om het vermogen om de benodigde antistoffen aan te kunnen maken. Dat vermogen kun je niet meten. De waarde van de titerbepaling bij een volwassen hond is daarmee beperkt. Een titer zegt alleen iets over de aanwezige antistoffen. Maar het lichaam produceert niet aan de lopende band antistoffen. De titer kan dus best laag zijn terwijl de hond toch prima in staat is om nieuwe antistoffen aan te maken als dat nodig is. Dit (Engelse) artikel legt het wel goed uit.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je het echt zeker wilt weten, moet je titeren en bij weinig/geen antistoffen enten en daarna controle-titer doen. Als er altijd met hetzelfde merk gevaccineerd is en er voor 1 van de ziektes geen antistoffen zijn, kan dat betekenen dat je hond niet op die vaccinatie gereageerd heeft. Een ander merk vaccin geeft vaak dan wel een immuunrespons (echte non-responders zijn heel zeldzaam)
Ody
Zeer actief

Even opgezocht: Ze is 2 jaar (in 2014 en 2015) gevaccineerd met het merk Vanguard van Pfizer en alle andere jaren met vaccins van Nobivac (lepto en dhppi).
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Dus een lage titer kan ook een indicatie zijn dat er op dat moment geen antilichamen aan het werk zijn tegen een mogelijk virus? Terwijl de potentie er in die geheugencellen wel zou zijn?
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Nanna schreef:
Ody schreef: Ze heeft ernstige arthrose en spondylose en zal waarschijnlijk nog een jaar of 2-3 leven als ik geluk heb, ik verwacht dat haar gewrichten dan dermate versleten zijn dat het leven niet meer leuk is.
Ik zou dat hele titeren mooi laten voor wat het was en van het uitgespaarde geld een pot Flexilife Platinum van Euro Joe kopen. :ok:
Mijn idee :ok:
Ody
Zeer actief

Nanna schreef:Ik zou dat hele titeren mooi laten voor wat het was en van het uitgespaarde geld een pot Flexilife Platinum van Euro Joe kopen. :ok:
Het gaat me niet om het geld, maar of het nog zinvol is en de stress van mijn hond waard is. ;-)

Ze heeft trouwens een aardige tijd op flexilife gestaan, maar ze doet het veeeeel beter op de produkten van CBDoggy, dus ik ben geswitcht. Echt een enorme aanrader!!!
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Crescent schreef:
Dus een lage titer kan ook een indicatie zijn dat er op dat moment geen antilichamen aan het werk zijn tegen een mogelijk virus? Terwijl de potentie er in die geheugencellen wel zou zijn?
Klopt helemaal. Tenminste, bij honden die al wel zijn gevaccineerd. Bij jonge pups werkt het anders, die krijgen de antilichamen van de moeder. Als die 'op' zijn, is de bescherming ook verdwenen.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik heb mijn oudste toller 2 jaar geleden (zij was toen 10) wel laten titeren. zij was altijd volgens schema geënt. het bleek dus dat zij geen bescherming had van de parvo en hondenziekte. ik heb haar laten enten omdat ze ook weleens in het asiel/pension nodig was.
ik vind het heel nuttig om te weten of een hond genoeg antistoffen heeft.

ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Ody schreef:
Nanna schreef:Ik zou dat hele titeren mooi laten voor wat het was en van het uitgespaarde geld een pot Flexilife Platinum van Euro Joe kopen. :ok:
Het gaat me niet om het geld, maar of het nog zinvol is en de stress van mijn hond waard is. ;-)

Ze heeft trouwens een aardige tijd op flexilife gestaan, maar ze doet het veeeeel beter op de produkten van CBDoggy, dus ik ben geswitcht. Echt een enorme aanrader!!!
Dan dat ;-) En het ging me ook niet om het geld hoor, het was meer een bij wijze van. Een hond van acht die alzeleve ieder jaar ingeënt werd, daar kwam bij mij nooit meer een injectienaald bij in de buurt.
Als je hem meeneemt dan heb je wel een geldige titer nodig bij veel dingen. Daar kan t wel handig voor zijn.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

Kruimel53 schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn oudste toller 2 jaar geleden (zij was toen 10) wel laten titeren. zij was altijd volgens schema geënt. het bleek dus dat zij geen bescherming had van de parvo en hondenziekte. ik heb haar laten enten omdat ze ook weleens in het asiel/pension nodig was.

ellen
En heb je na de vaccinatie nog een keer laten titeren? Anders weet je nog niet of ze nu wél voldoende antistoffen heeft. Kennelijk is volgens schema vaccineren iig niet voldoende geweest voor antistoffen.
nope door omstandigheden (ziekte van mijn vader) er helemaal niet meer bij nagedacht omdat te doen.
maar ik was wel verbaasd want ik dacht dat de puppen die gelijktijdig werden getiterd niet goed beschermd zouden zijn en die ouwe tut wel. het was dus andersom.

ellen
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
malinois schreef:
Nanna schreef: Een hond van acht die alzeleve ieder jaar ingeënt werd, daar kwam bij mij nooit meer een injectienaald bij in de buurt.
Als je hem meeneemt dan heb je wel een geldige titer nodig bij veel dingen. Daar kan t wel handig voor zijn.
Meeneemt waarnaartoe? Ze gaat niet naar wedstrijden en ook niet naar pensions.
Ik ben bij de Winner geweest met Xygan als bezoeker en moest zn boekje laten zien. Geen idee of t bij een animal event ofzo ook is? Maar kan t me wel voorstellen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Shibby schreef: Nee, maar dan wéét je in ieder geval of ze beschermd is of niet. :wink:
Ik heb ook geen idee of mn eigen inentingen wel tot immunisatie hebben geleidt. Ik vind het allemaal niet zo belangrijk.
Ik zou in dit geval niet titeren. Ik heb mn eigen honden ook een paar keer geënt en daar moeten ze het verder mee doen. Als ze gezondheidsklachten krijgen, ga ik ermee naar de dierenarts en zeg ik er wel even bij dat ik het entschema niet volg.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zolang hier in de buurt nog met zeer grote regelmaat honden doodgaan aan parvo wil ik t toch wel degelijk zeker weten.
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

ellen en de birmanen schreef:
Kruimel53 schreef:
ellen en de birmanen schreef:ik heb mijn oudste toller 2 jaar geleden (zij was toen 10) wel laten titeren. zij was altijd volgens schema geënt. het bleek dus dat zij geen bescherming had van de parvo en hondenziekte. ik heb haar laten enten omdat ze ook weleens in het asiel/pension nodig was.

ellen
En heb je na de vaccinatie nog een keer laten titeren? Anders weet je nog niet of ze nu wél voldoende antistoffen heeft. Kennelijk is volgens schema vaccineren iig niet voldoende geweest voor antistoffen.
nope door omstandigheden (ziekte van mijn vader) er helemaal niet meer bij nagedacht omdat te doen.
maar ik was wel verbaasd want ik dacht dat de puppen die gelijktijdig werden getiterd niet goed beschermd zouden zijn en die ouwe tut wel. het was dus andersom.

ellen
Nogmaals, een lage titer bij een oudere hond betekent niet dat ze niet beschermd is.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”