Ik vind het ook wel heel lastig een hond geschikt te vinden voor mij/ons.
Over zowel Manu als Uma heb ik nooit bewust nagedacht waarom ik ze wel of niet zou willen. Het 'ja' zeggen was toen ze al in mijn leven waren en ik kon er geen afstand van doen. Ik zou hen nooit genomen hebben als ik het van tevoren goed had uitgedacht. Manu heeft heel veel energie, Uma geen tot nauwelijks. Manu is mijn baasgerichte hond

wij hebben best een sociaal leven en Uma is doodsbang voor mensen die ze niet dagelijks ziet.
Maar goed, het zijn mijn eerste honden en ik heb me helemaal aangepast aan hun voor- en nadelen. Ik vind ze eigenlijk best gemakkelijk zelfs. De nadelen die ze hebben zijn voor mij niet groot meer, ze blaffen niet en vallen niet uit, ze zijn niet agressief, niet bezitterig, ze zijn altijd kalm.
En dan ga je heel bewust een ras kiezen. Wat wil ik eigenlijk van een hond? Wat ik een hond kan bieden heb ik best duidelijk; veel wandelen, cursussen en trainingen volgen, sociale wandelingen met vrienden maar ook in drukkere gebieden (ik ben gebonden aan lange wandelingen in het weekend), een ruim huis en tuin met regelmatig bezoek, uitjes met zijn allen.
Maar wat willen wij nou van de hond? Mijn vriend wil een vrolijke flierefluiter die redelijk gemakkelijk te trainen is en mee gaat hardlopen en naar de dogsurvivals. Ik wil een hond die met mij samen wil werken maar ook wat voor zichzelf kan doen, minder jachtinstinct heeft dan onze huidige honden en niet alle honden op zijn pad aanvliegt. Bezoek moet langs kunnen komen en de hond moet niet te klein of te groot zijn.
Nou, dan zijn er dus nog weet ik hoeveel rassen over

We vonden het heel moeilijk een geschikt ras te kiezen maar volgens mij zijn we er nu eindelijk uit en het heeft wel dik een jaar gekost om daaruit te komen. Wat lastig!