Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hysterisch gedrag naar een aantal honden.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

hysterisch gedrag naar een aantal honden.

Ongelezen bericht door DesireeB »

Izzy dus. Bij een aantal honden gaat er bij haar een knop om. Krijsen, rondjes om de des betreffende hond geen cirkelen en vooral ook niet stoppen. :ugh:

Net weer Bink, de Cane Corso komt net om de hoek. Bink doet niks, maar dan ook echt niks. Ik stond net de riemen uit mijn jaszak te trekken en ineens was hij daar. Izzy een brul gegeven en direct Droef ook(Droef heeft hem laatst een beuk verkocht en is nu van mening dat hij dit wel weer mag doen, en Bink vind Droef nu dus eng.) Droef blijft staan en Izzy krijst en vliegt er vandoor.

Ze is op dat moment gewoon niet te stoppen, ik kon ook niet even bij haar want ik had Droef aan de riem en Izzy bleef maar rondjes cirkelen al krijsend. Spanningen liepen nogal op, Bink gaf een snauw naar Izzy. Uiteindelijk stopte ze dan even. Baasje kon met Bink snel weg en inmiddels had Izzy wel door dat ze echt veeeeeel te ver gegaan was. Ik was des duivels.

Ik heb haar in haar nekvel gegrepen en heb me toch een partij staan brullen. Aangelijnd en de laatste 20 meter naar huis gelopen. Eenmaal thuis kon ik haar nog even niet luchten of in mijn buurt verdragen, ze moest dus in haar mand, zonder eten. Pas toen wij klaar waren heeft zij haar eten gehad en nu ligt ze weer naast me op de bank, tegen me aan wel te verstaan.

De straf die ze heeft gehad was vast niet goed, maar echt ik was (en ben woest) dat stomme kut gedrag brengt haar vandaag of morgen echt in de problemen. Izzy komt hier in de buurt ook niet meer los nu, het is echt gewoon klaar.
Ze heeft 3 honden waar ze een bloedhekel aan heeft, waarvan ze de grootste hekel aan Bink heeft en die wonen hier in de straat dus kom je elkaar vrijwel elke dag wel tegen en soms meerdere malen. De rest loopt hier wat minder vaak. Het lullige is ook het zijn grote honden die ze uitkiest, ze hebben haar geen aanleiding gegeven en niks helpt. Zelfs de Boxer waarbij ze dit nu wil doen(wel minder extreem) die kon ze al sinds ze hier woont en ineens had ze bedacht dat zijn kop haar niet aan stond.

Zo dit moest ik even kwijt. Mocht iemand nog tips hebben zijn die welkom, voorlopig gaat ze maar aan de riem naar buiten als we hier in de buurt blijven, want vreemde honden zijn nooit een probleem.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Re: hysterisch gedrag naar een aantal honden.

Nanna schreef:Luisterbandje :lol1:
Eerlijk, ik heb er aan gedacht. Denk alleen dat dit bij Izzy niet gaat werken, die heeft op dat moment gewoon 1 doel en schijt aan alles.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Lijkt op het gedrag van Elco, maar die blijft niet cirkelen en blaffen. Als hij gaat, kan ik roepen wat ik wil, maar dan luistert hij dus echt niet. Hij gaat nu dus alleen los als het absoluut overzichtelijk is en ik hem nog op tijd kan terugroepen.
Helaas begon hij steeds vaker m'n 'hier' te negeren en gisteren was ik het dus echt goed zat toen hij het ook weer deed zonder hond in de buurt. Heb hem aangelijnd (aan de flex), ruimte gegeven en hem geroepen. Geen directe reactie, dus een enorme ruk aan de lijn (hij loopt aan een tuigje, dus het is misschien onprettig, maar niet schadelijk). De laatste twee meter zelf naar mij komen werd uiteraard wél beloond. Weer vrij gegeven en opnieuw geroepen. Weer geen directe reactie, dus herhaling van de vorige keer. Opnieuw ruimte gegeven en toen reageerde hij wel direct op m'n roepen. Daarna ook weer met meer afleiding gedaan. En vandaag liet ik hem weer normaal loslopen. 1 keer z'n naam zeggen is nu weer directe aandacht. Hij had even die puntjes op de i weer nodig. Ook met de honden die we tegenkwamen ging het nu weer beter. Goed, het waren honden die goed onder controle gehouden werden en we konden goed afstand nemen, maar de laatste tijd blafte hij ook op die afstand al en nu was hij dus stil en bereikbaar. Alleen toen er een loslopende, niet luisterende hond kwam buurten bij Gait (kwam niet bij Elco in de buurt), was het weer raak met het geblaf. Dat blijft Elco toch wel moeilijk vinden, Gait die met andere honden, die Elco spannend vindt, kennis maakt. Het was dat het op een echt niet veilige plek was, anders had ik Gait best even met die hond laten spelen. Was op zich een leukerd, al luisterde hij dan slecht naar z'n baasjes.
Vrees dat het vooral iets van de lange adem is. Voorkomen (dus aangelijnd houden als je geen absoluut overzicht hebt op wat er mogelijk aan kan komen), werken aan betrouwbaar aandacht voor jou en een betrouwbaar 'hier' en ander gedrag aanleren rond die honden (ik ben Elco aan het leren bij mij te komen om dan samen op een veilige afstand toe te kijken, of anders dat ik hem optil)
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:Aan de riem inderdaad . Het kan zijn dat het gedrag van Droef haar gedrag veroorzaakt . Soms halen honden niet het beste bij elkaar in boven en denken ze samen sterker te zijn . Ik heb er ook zo eentje :wink: Jip luistert prima als ik alleen met hem loop maar als Heavy erbij is gaat hij ook zo idioot doen
Ze deed het al voor Droef er was, dus dat zal wel niet. Daarbij luistert Droef 99% beter dan Izzy zowel buiten als binnen. Normaal kan ik Izzy ook wel te grazen nemen, maar net bij deze hond gaat dat niet zo makkelijk omdat Droef een beetje de pik op hem heeft, waarschijnlijk omdat die stomme CC gewoon snel onder de indruk is, Droef heeft dat dus gewoon al die tijd gezien en dacht ineens ohh dat kan ik ook wel meedoen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:Lijkt op het gedrag van Elco, maar die blijft niet cirkelen en blaffen. Als hij gaat, kan ik roepen wat ik wil, maar dan luistert hij dus echt niet. Hij gaat nu dus alleen los als het absoluut overzichtelijk is en ik hem nog op tijd kan terugroepen.
Helaas begon hij steeds vaker m'n 'hier' te negeren en gisteren was ik het dus echt goed zat toen hij het ook weer deed zonder hond in de buurt. Heb hem aangelijnd (aan de flex), ruimte gegeven en hem geroepen. Geen directe reactie, dus een enorme ruk aan de lijn (hij loopt aan een tuigje, dus het is misschien onprettig, maar niet schadelijk). De laatste twee meter zelf naar mij komen werd uiteraard wél beloond. Weer vrij gegeven en opnieuw geroepen. Weer geen directe reactie, dus herhaling van de vorige keer. Opnieuw ruimte gegeven en toen reageerde hij wel direct op m'n roepen. Daarna ook weer met meer afleiding gedaan. En vandaag liet ik hem weer normaal loslopen. 1 keer z'n naam zeggen is nu weer directe aandacht. Hij had even die puntjes op de i weer nodig. Ook met de honden die we tegenkwamen ging het nu weer beter. Goed, het waren honden die goed onder controle gehouden werden en we konden goed afstand nemen, maar de laatste tijd blafte hij ook op die afstand al en nu was hij dus stil en bereikbaar. Alleen toen er een loslopende, niet luisterende hond kwam buurten bij Gait (kwam niet bij Elco in de buurt), was het weer raak met het geblaf. Dat blijft Elco toch wel moeilijk vinden, Gait die met andere honden, die Elco spannend vindt, kennis maakt. Het was dat het op een echt niet veilige plek was, anders had ik Gait best even met die hond laten spelen. Was op zich een leukerd, al luisterde hij dan slecht naar z'n baasjes.
Vrees dat het vooral iets van de lange adem is. Voorkomen (dus aangelijnd houden als je geen absoluut overzicht hebt op wat er mogelijk aan kan komen), werken aan betrouwbaar aandacht voor jou en een betrouwbaar 'hier' en ander gedrag aanleren rond die honden (ik ben Elco aan het leren bij mij te komen om dan samen op een veilige afstand toe te kijken, of anders dat ik hem optil)
Izzy op tijd bij me roepen is geen optie, zodra ze die honden spot als is het 500 meter kan ik de boom in. Het hier komen is sowieso al niet aan Izzy besteed, net als wachten. Izzy weet alle commando's wel maar zodra ze 3 meter bij me vandaan is kan ik een dikke middel vinger krijgen. Ze doet niet eens alsof ze me wel hoort(zoals Droef dat soms wel doet, dan staat hij ergens te snuffelen en loop ik door. Dan roep ik, hij kijkt wel even naar me en schat even in of hij nog even door kan gaan zeg maar) maar ze negeert me gewoon volledig. Het enige dat werk bij Izzy is roepen dat ik koekies heb, maar dat werkt dus niet met die paar honden waar ze blijkbaar een bloedhekel aan heeft.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Heavy schreef:
Dees en Maylo schreef:
Heavy schreef:Aan de riem inderdaad . Het kan zijn dat het gedrag van Droef haar gedrag veroorzaakt . Soms halen honden niet het beste bij elkaar in boven en denken ze samen sterker te zijn . Ik heb er ook zo eentje :wink: Jip luistert prima als ik alleen met hem loop maar als Heavy erbij is gaat hij ook zo idioot doen
Ze deed het al voor Droef er was, dus dat zal wel niet. Daarbij luistert Droef 99% beter dan Izzy zowel buiten als binnen. Normaal kan ik Izzy ook wel te grazen nemen, maar net bij deze hond gaat dat niet zo makkelijk omdat Droef een beetje de pik op hem heeft, waarschijnlijk omdat die stomme CC gewoon snel onder de indruk is, Droef heeft dat dus gewoon al die tijd gezien en dacht ineens ohh dat kan ik ook wel meedoen.
Doet ze het ook als ze alleen is ? Het kan ook zijn dat ze misbruik maakt van het feit dat jij je aandacht over 2 honden moet verdelen?
Ja alleen doet ze het ook, alleen dan ben ik wel wat sneller natuurlijk. Misbruik maken van de situatie is haar ook al niet vreemd. Wat dat betreft is ze vreselijk gehaaid. Als ik ziek ben kan ik haar ook maar beter aanlijnen want ze gaat er gegarandeerd een keer vandoor, of dat nou is om een potje lelijk te doen tegen een hond of tegen vreemde mannen maakt haar niet uit. Ze zoekt de ellende echt gewoon op.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ze het alleen bij die drie honden doet, kun je dat - lijkt mij - toch vrij makkelijk voorkomen door haar aan te lijnen op plekken waar je die honden vaker tegenkomt? En ik zou gaan werken aan de gehoorzaamheid als ze je commando's negeert, dan kun je haar wellicht in de toekomst ook gewoon bij je roepen als één van haar vijanden opduikt. En daarnaast haar belonen met lekkers als ze zich wel normaal gedraagt als deze honden in de buurt zijn.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Misschien moet ze gewoon eens goed genomen worden door een kwaaie Rottweiler :LOL:
:LOL: :LOL:

Nee dat kan ik niet toestaan als groot rottweiler fan, dat is niet goed voor hun goede naam.

Een leuke Mastif is wel een goede.
Afbeelding
Afbeelding
Biothane
WashBar
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Dat soort gedrag wordt door 2 dames hier zwaar gecorrigeerd. Zonder gaten, datdanweerwelgelukkig, maar ze zal de verkeerde maar tegenkomen :blauwoog: Aanlijnen lijkt me dus een prima plan ;)
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

DeDiana schreef:Als ze het alleen bij die drie honden doet, kun je dat - lijkt mij - toch vrij makkelijk voorkomen door haar aan te lijnen op plekken waar je die honden vaker tegenkomt? En ik zou gaan werken aan de gehoorzaamheid als ze je commando's negeert, dan kun je haar wellicht in de toekomst ook gewoon bij je roepen als één van haar vijanden opduikt. En daarnaast haar belonen met lekkers als ze zich wel normaal gedraagt als deze honden in de buurt zijn.
Normaal wel inderdaad. Maar zoals nu wilde ik ze net aanlijnen, ruim voor de hoek dus en doen kwam hij toch net aanlopen. En dit is dus echt het rondje hier om de hoek en 80% is heel overzichtelijk, behalve een aantal bochten zeg maar.

Maar jullie hebben gelijk, niet alleen die honden zijn het probleem(sowieso die honden niet, maar Izzy vind van wel), ze luister momenteel inderdaad voor geen meter. Tijd om de touwtjes weer flink aan te trekken en langzaam uit maar weer uitbouwen. Ze moet haar privilege's maar weer eerst zien te verdienen en dat begint dus eerst aan de riem en vanuit daar gaan we wel uitbouwen.
Afbeelding
Biothane
WashBar
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:Dat soort gedrag wordt door 2 dames hier zwaar gecorrigeerd. Zonder gaten, datdanweerwelgelukkig, maar ze zal de verkeerde maar tegenkomen :blauwoog: Aanlijnen lijkt me dus een prima plan ;)
Het zijn alle 3 reuen waarbij ze het flikt. En die hebben niet bepaald een kort lontje, maar inderdaad ze loopt het wel een keer op als ze zo door gaat.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

En wat betreft je straffen, dat is toch geen ramp? Sofi schoffelde vandaag een Golden Retriever pup van 3 maanden onderuit omdat ze vond dat die zich niet met Izzy en diens bal moest bemoeien. Die heb ik ook bij d'r kladden gegrepen en in d'r oren getoeterd dat ze dat moest laten. Izzy vond het allemaal helemaal geen probleem, maar Sofi denkt zich dan te moeten bemoeien. Je kunt maar beter gelijk duidelijk zijn.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Sandra&co schreef:En wat betreft je straffen, dat is toch geen ramp? Sofi schoffelde vandaag een Golden Retriever pup van 3 maanden onderuit omdat ze vond dat die zich niet met Izzy en diens bal moest bemoeien. Die heb ik ook bij d'r kladden gegrepen en in d'r oren getoeterd dat ze dat moest laten. Izzy vond het allemaal helemaal geen probleem, maar Sofi denkt zich dan te moeten bemoeien. Je kunt maar beter gelijk duidelijk zijn.
Nou ja, de dat ik haar ik aan nek vel greep en stond te brullen vind ik zelf ook niet zo gek. Maar ik kon haar dus echt even niet in mijn buurt verdragen dus ze moest zich maar even ergens gedeisd houden. Ik denk wel dat die boodschap over gekomen is overigens. Droef probeerde me nog op te vrolijken thuis maar ik kon gewoon echt even niks hebben. Ik was woest en tegelijkertijd heel bewust van het feit dat het ook zomaar mis kan gaan. Het is dat ik die hond ken en weet dat hij niks doet, maar wat als het wel een loeder was geweest, dan was het nu einde Izzy. Dat was het vooral, zeg maar.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Daar is maar 1 oplossing voor; aangelijnd houden en alleen loslaten op 1000% overzichtelijked stukken.
Want, sorry dat ik het zo zeg :roos: , die hond heeft volledig schijt aan je. En dat in combinatie met het zelfbelonend gedrag ga je dit gewoon niet oplossen. Daarvoor heeft het al veel te lang geduurd.
Of je moet jezelf kunnen veranderen en het gedrag belangrijk genoeg vinden om op alle vlakken duidelijk te maken dat jij de baas bent, en op de 1 of andere manier denk ik dat je daar te nonchalant voor bent, en verbeter me gerust als ik dat verkeerd zie. :ok:
Gr. Aniek

Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik zie het honden onderling ook doen na een forse correctie: laat maar zien dat je m'n aandacht weer verdient en dat je je kunt gedragen. En ze doen dan ook echt extra hun best. Dat begrijpen ze echt wel (geen uren lang uiteraard, maar je hoeft ook niet binnen een minuut weer te ontdooien als je echt kwaad bent).
Ik heb het vanochtend ook gedaan. Gait negeerde m'n bevel de eenden met rust te laten (aan de andere kant van een sloot waar nog ijs op lag), dus ik heb hem in z'n nekvel gegrepen en uitgefoeterd. Daarna mocht hij weer gewoon los doorlopen, maar hij bleef even een tijdje aan m'n been geplakt tot ik m'n boosheid los liet. Heb hem nog een zit gevraagd wat hij prompt deed (hij doet het vaak genoeg niet buiten...) en toen was hij weer het braafste hondje van de wereld. En eenden? Die negeert hij nu weer netjes
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:Daar is maar 1 oplossing voor; aangelijnd houden en alleen loslaten op 1000% overzichtelijked stukken.
Want, sorry dat ik het zo zeg :roos: , die hond heeft volledig schijt aan je. En dat in combinatie met het zelfbelonend gedrag ga je dit gewoon niet oplossen. Daarvoor heeft het al veel te lang geduurd.
Of je moet jezelf kunnen veranderen en het gedrag belangrijk genoeg vinden om op alle vlakken duidelijk te maken dat jij de baas bent, en op de 1 of andere manier denk ik dat je daar te nonchalant voor bent, en verbeter me gerust als ik dat verkeerd zie. :ok:
Ik snap wat je bedoeld hoor. Ik ben best makkelijk inderdaad. Ik hoef geen keurig luisterende hondjes op zich maar een aantal dingen moeten wel gewoon. Ik vind dit wel belangrijk genoeg, dat wel. Izzy geniet echt van los lopen, en het zijn dus maar een paar honden(alleen maar uit de buurt en bekend). Op vreemde gebieden met vreemde honden heb ik 0 last van haar. Ze negeert 80% van de honden, af en toe een hondje van haar formaat vind ze dan wel leuk om te spelen maar de rest boeit haar gewoon echt niet.

Dat ze schijt aan me heeft is wel duidelijk, ze is de laatste tijd al vaker wat verder aan het gaan. Waarschijnlijk omdat ik te nonchalant ben, maar dit kan gewoon niet voorlopig gaat ze dus hier vast tijdens wandelen en alleen los op het veld(zolang niet net die honden daar zijn natuurlijk) en we gaan gewoon vol op aan de bak met haar schijt aan de baas hebben. We gaan gewoon in alle vormen even de touwtjes aan trekken, mogelijk dat ze dan niet meer denkt zelf wel alles te kunnen bepalen.

Droef is wat dit betreft een stuk makkelijker, die kan ook vervelend zijn hoor, maar luistert wel, gaat er niet vandoor en blijft altijd wel redelijk in de buurt(tenzij ik hem vooruit stuur), en hij is wel af te leiden.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

Dees en Maylo schreef:
Budkes schreef:Daar is maar 1 oplossing voor; aangelijnd houden en alleen loslaten op 1000% overzichtelijked stukken.
Ik snap wat je bedoeld hoor. Ik ben best makkelijk inderdaad. Ik hoef geen keurig luisterende hondjes op zich maar een aantal dingen moeten wel gewoon. Ik vind dit wel belangrijk genoeg, dat wel. Izzy geniet echt van los lopen, en het zijn dus maar een paar honden(alleen maar uit de buurt en bekend). Op vreemde gebieden met vreemde honden heb ik 0 last van haar. Ze negeert 80% van de honden, af en toe een hondje van haar formaat vind ze dan wel leuk om te spelen maar de rest boeit haar gewoon echt niet.

Dat ze schijt aan me heeft is wel duidelijk, ze is de laatste tijd al vaker wat verder aan het gaan. Waarschijnlijk omdat ik te nonchalant ben, maar dit kan gewoon niet voorlopig gaat ze dus hier vast tijdens wandelen en alleen los op het veld(zolang niet net die honden daar zijn natuurlijk) en we gaan gewoon vol op aan de bak met haar schijt aan de baas hebben. We gaan gewoon in alle vormen even de touwtjes aan trekken, mogelijk dat ze dan niet meer denkt zelf wel alles te kunnen bepalen.

Droef is wat dit betreft een stuk makkelijker, die kan ook vervelend zijn hoor, maar luistert wel, gaat er niet vandoor en blijft altijd wel redelijk in de buurt(tenzij ik hem vooruit stuur), en hij is wel af te leiden.
Goed zo :ok:
En ik hield haar voorlopig wel aangelijnd, kan ze zich in ieder geval niet meer zelf belonen.
Gr. Aniek

Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Budkes schreef:
Dees en Maylo schreef:

Goed zo :ok:
En ik hield haar voorlopig wel aangelijnd, kan ze zich in ieder geval niet meer zelf belonen.
Dat sowieso, anders bezorgd ze me nog een hartverzakking vandaag of morgen. Ze mocht in het donker al niet meer los omdat ik het dan gewoon niet op tijd zie, maar goed daar hadden we nu geen last meer van want het is langer licht. Maar goed, ze verziekt het voor zich zelf en zal zich gewoon moeten bewijzen nu dat ze het heus wel kan.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Je zou ook nog een lange lijn kunnen proberen die je achter haar aan laat slepen.
Met de uitlaatdienst deed ik dat vaak bij honden die nog niet goed hier konden/wilde komen. Werkte als een trein want zodra ze denken er tussen uit te kunnen piepen heb jij die lijn al te pakken.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Millie zou er korte metten mee maken. Er zijn drie van dit soort hondjes die we sporadisch tegenkomen, die ze echt niet kan uitstaan. En het rare is (ze corrigeerde deze hondjes heel overdreven, zonder te bijten, maar met heel veel kabaal en een duik erbovenop) dat deze hondjes juist naar haar toe blijven komen. De eigenaren letten allemaal niet op, dus ik ben zelf continu aan het kijken of niet een van die honden in de buurt is. Grrrr. Nou ja, wat ik wilde zeggen. Het afleren lijkt me heel moeilijk, dus ik zou haar ook aanlijnen, tenzij je zeker weet dat er geen hond in de buurt is waarbij ze het zou kunnen doen.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Je bent enorm van je af aan het redeneren over wat er allemaal niet werkt en waar de grenzen liggen en dat is op zich prima maar wat heb je eigenlijk met haar gedaan om haar aan te leren wat ze wel moet doen?

Overigens geloof ik best dat ze iets met grote honden heeft. In Elst stond ze ook midden op het pad van zich af te pissen.
Geldingsdrang vanuit een angstbasis. En nee, daarmee bedoel ik niet dat ze bang is. Ik bedoel dat ze de feitelijke dreiging ziet en daar met regeldrang op reageert.
Daar hoef je niets mee maar het zegt iets over hoe ze in elkaar zit.

Ik zou anders gaan straffen. Niet met contact (brullen is sowieso altijd een beetje zinloos want boosheid kun je niet reproduceren dus dat is trainingstechnisch geen bruikbare prikkel.) maar juist met afkappen.
Inderdaad aangelijnd wandelen en als ze dan nog een grote muil heeft aan een lantaarnpaal binden en nog een kwartiertje met de moeder van Bink gaan praten.

Een luisterbandje is ook prima maar dan om het op commando voorkomen te verplichten. Dus niet zozeer het gedrag maar het afleren van niet komen na geroepen.
Maar eerst natuurlijk wel even aanleren wat je wel wil. Altijd beginnen met hoe het hoort.

Ik vind trouwens dat je met Droef en haar je handen nogal vol hebt. Niets aan te doen maar wel even realiseren dat het zo is.
Afleiden met koek of commando's werkt niet. Omlopen werkt niet. Laten zitten en niks doen(op afstand) werkt niet. Samen oplopen of even blijven praten met Izzy uiteraard aangelijnd heeft niet gewerkt(ze kalmeert gewoon echt niet, al sta je er een half uur). Tot nog toe heb ik dus helemaal niks gevonden wat helpt. Als ze hem ziet dan is er gewoon maar 1 ding en dat is Bink en die moet lastig gevallen worden. Ze bijt overigens niet, het is echt alleen rondjes eromheen en maar krijsen met haar staart zo hoog mogelijk in de lucht.

Zelf vermoed ik ook dat het gewoon uit onzekerheid is. Maar waarom bij die paar honden? Juist deze honden doen niks. Als ik wel een agressief joekel tegen kom(gebeurt hier vrijwel nooit) dan denkt ze er wel goed om en blijft ze koest, en loopt snel door.

Brullen als straf was overigens geen bewuste keus op dat moment maar de emotie, ik geloof wel dat het op dat moment over kwam. Maar dat is achteraf en ik wil helemaal niet boos worden(ik ben ook niet snel boos), dus we moeten gewoon wat gaan vinden om het voor te zijn.

Maar goed we gaan gewoon weer even bij het begin beginnen, aanlijnen en vanuit daar mag ze gaan bewijzen dat ze wel betrouwbaar los kan lopen. Alleen nog los op vreemd gebied, of op het veld zolang er geen honden zijn waar ze op reageert uiteraard.

Met Droef begint het vertrouwen wel weer terug te komen. Hij is best wel af te leiden met zijn bal bijvoorbeeld even laten volgen en dan vooruit sturen. En anders even aanlijnen en wat ruimte nemen. Gelukkig kan hij wel een potje luisteren, dus terug roepen is niet zo moeilijk bij hem, uiteraard moet ik dan wel opletten, maar hij gaat niet zo ver als Izzy gaat.
Afbeelding
Biothane
WashBar
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ah zo herkenbaar, Mika is ook zo'n krijstokkie. En ik ben niet zo'n heel goede opvoeder. Ik lijn Mika dus eigenlijk altijd aan als we honden moeten passeren, aan de lijn is ze een stuk kalmer. En heel vaak als we bij die honden zijn en Gollum of Rani hebben al kennisgemaakt is er niks meer aan de hand en kan Mika weer los.
Mika doet het denk ik ook uit onzekerheid, ze ziet slecht en hoort niet meer zo goed. Ze staat soms ook gewoon in het niets te blaffen met een gedrukte houding. Ik probeer altijd een rustig plekje te vinden waar ze even lekker kan rennen zonder dat we vreemde honden tegenkomen, dan is ze blij.
DesireeB
Zeer actief
Contacteer:

Nou maar even een update dan. Inmiddels bijna 2 weken verder en Izzy loopt 80% van de tijd aangelijnd. Als ik het veld met goede bekende honden gevuld is mag ze los, maar bij het minste geringste wangedrag moet ze terug komen en gaat ze aan de riem, tot ze weer gekalmeerd is maar ik roep haar dus al terug voor ze weer te ver wil gaan, dus bij de eerst signalen al. Opjagen mag dus niet, ook niet bij bekende honden die het geen probleem vinden.
Het luisteren gaat (langzaam) wel wat beter nu de teugels wat aangetrokken zijn. Zelfs Bink passeren met gepaste afstand en Izzy aangelijnd gaat een stuk rustiger. Ze is wel nog opgefokt, maar ze loopt niet hysterisch te krijsen aan de riem.

Tot we dus vanmiddag nog even naar het veld gingen. Even met Droef een balletje gooien en voor Izzy wat koekjes gooien. Er was een onbekende lab teef dus was eerst al even wezen kijken van voor typ het was. Niks bijzonders, gewoon een vriendelijke teef. Dus dan maar even op het veld. Droef vond het wel gezellig en heeft even staan dansen met de teef, en toen was het wel weer klaar en ging hij zijn eigen gang. Teef kreeg interesse in de nog aangelijnde Izzy(vanwege dat opjagen of hysterisch krijsen wacht ik nu dus even tot ik zo goed als zeker ben dat ze normaal doet). Twee keer heb ik de teef vriendelijk weg gestuurd/geblokt. De derde keer zag Izzy ook een kans en vond het nodig om haar even in haar mooie gezichtje te bijten. Dat heeft Izzy dus geweten. Die werd even flink in de kraag gevat door teef, krijsen en ondertussen was ze uit haar halsband gewurmd, nog meer krijsen met lab in haar kielzog, tot lab haar weer op de grond vast gepind had. Droef sprong tussenbeide dmv een beuk tegen lab. Lab boos op Droef uiteraard maar Droef en teefjes levert niks op, dus ze deed maar, Droef deed niks dan stom kijken en luisteren naar haar gescheld. Toen was het klaar. Izzy deed nog even alsof ze dood ging toen ik haar weer aanlijnde maar ze merkte al snel dat ze geen steun kreeg van me omdat ik het echt deels haar eigen schuld vond, koekje op de grond en toen was het weer klaar. Droef en teef deden weer normaal en alles was weer koek en ei.

Izzy was duidelijk onder de indruk van het feit dat ze echt eens op haar flikker heeft gekregen en was de rest van de tijd super braaf, niet bang, maar ze was duidelijk gewoon onder de indruk en deed echt wel even haar best om weer braaf te zijn. Toen teef weg ging mocht Izzy dan ook wel even los op het veld en heeft ze nog heerlijk koekjes gezocht.

Nu maar hopen dat we niet weer van voor af aan moeten beginnen. Ze heeft er overigens nog geen schrammetje aan over gehouden, het leek allemaal veel heftiger(zo klonk het vooral) dan het was.
Afbeelding
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik zou dit gedrag niet meer straffen. Klinkt heel vreemd maar ik ben daarin van mening veranderd sinds wij Tom hebben gehad en een GT erbij gehaald hebben.
Deze man heeft me duidelijk gemaakt dat dit gedrag onze schuld is. Het is dus niet de schuld van je hond maar van jou. Wat er mis gaat is dat zij los is en zij deze hond op HAAR manier kan en moet benaderen. Met andere woorden, jij als baas hebt gefaald en haar vrijheid gegeven die ze niet aan kan. Zij kan niks anders dan op haar eigen manier reageren.

Ik zou haar dus ook aanlijnen en dan zorgen dat jij het onder controle hebt. Jij bepaalt hoe ze doet door haar ver genoeg uit die situaties te houden. Gaat het mis dan neem je dat verlies en lijn je haar aan en is het klaar. Elke vorm van opwinding en reactie van jou op haar zal niks verbeteren. Ook straffen maakt het niks beter. Mensen straffen in deze gevallen omdat ze zelf schrikken en zelf iets kwijt moeten en dat gaat de hond dan over zich heen krijgen. Izzy is Izzy. Die kan nu nog niks anders dan zichzelf zijn. Jij hebt er nog niks tegenover gezet.

Wat ik denk dat je het beste kan doen is haar bij jou krijgen en houden en ook zorgen dat ze gericht is op jou. Dan staat dat tegenover haar primaire ongecontroleerde reactie. Dat is dan ook het gedrag dat ze gaat laten zien in de toekomst. Komt die vervelende hond dan moet ze jou opzoeken.

Voor mij was bij Tom de eyeopener dat Tom niks anders kon dan op zijn manier reageren. Je kan een hond niet lief maken met correcties op vervelend gedrag. Je kan een hond ook niks leren als hij voorop en zelf moet reageren omdat jij haar in die situaties laat komen. Het enige dat je kan doen is ander gedrag intrainen en voorkomen dat Izzy haar eigen gedrag wil laten zien.

Als jij Izzy ook aanvalt bij de aanblik van deze honden worden deze honden nog een veel heftigere prikkel voor haar. Deze honden komen, ze naait op en gaat in de "aanval" en vervolgens val jij haar weer aan. En zij doet niks verkeerd. Zij reageert zoals ze is en weet niet beter.

Dus beheers je, voorkom dat dit gebeuren kan en haal Izzy kalm en beheerst uit die situaties. Leer haar een alternatief gedrag en hoop dat jouw kalme manier van reageren in elk geval zorgt dat haar emoties alleen haar emoties zijn en niet versterkt worden door die van jou. Ik heb nog nooit een uitvallende hond gehad die dit afgeleerd heeft door corrigeren en een boze baas. Het enige dat helpt is voorkomen en ombuigen door haar prettige alternatieven te geven.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Helemaal mee eens. Het kan een tijdje duren voor het kwartje valt dat ze bij jou moet zijn in plaats van zelf dingen 'op te lossen', maar het is wel de enige manier die duurzaam werkt. Ik zag bij Elco steeds ministapjes vooruitgang. En opeens is het kwartje gevallen voor zo'n 90% van de gevallen dat hij niets met andere honden hoeft en dat als hij bij ons blijft, wij de boel wel voor hem oplossen. Nu moeten we dit blijven bevestigen en moet dat kwartje nog even voor die laatste 10% gaan vallen
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

heel herkenbaar! Doordat wij in het bos bijna nooit andere honden tegenkomen, is het een gegil en geblaf als ze eentje spotten. Je loopt dat echt voor lul met 2 hysterische mutsen aan de lijn.

Dus ze lopen in het bos gewoon altijd vast, klaar :ok:

Op de dijk lopen ze altijd los. Daar kom je misschien in een jaar 5 mensen tegen en die zie je ruim van te voren aankomen, dus ga ik weer snel terug het weiland op :wink:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
liljebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door liljebo »

Ik heb ook een hysterisch teefje, waar geen kruid tegen gewassen is. Ze was al een rare als puppy (je weet wel... hele nest -in een ijskoude koeienstal weliswaar- speelde erop los, maar zij was het pupje dat in een hoekje onder een bankje zat te bibberen en met niets en niemand te maken wilde hebben) , maar dat is er niet beter op geworden nu ze oud is, minder hoort en ziet en gebreken heeft. Haar hysterische gedoe komt voort uit onzekerheid en angst en het principe dat aanval de beste verdediging is.
Nu woonden we tot een jaar geleden in the middle of nowwhere, waar je vrijwel nooit iemand tegen kwam en we hadden een grote wei waar ze los konden rennen, aan alle kanten afgesloten door rivier en draad (en voorkant door tuin) dus dat was verder geen probleem. Maar nu moesten we door omstandigheden verhuizen naar een klein dorpje en dat is andere koek-
Hoewel ik ook hier zelden honden tegen kwam, werd het wandelen er niet leuker op. Want als daisy hysterisch werd, werd Sem agressief en daar sta je dan, met twee honden a 45 en 25 kilo, moeite te doen om staande te blijven en geen hand vrij om te corrigeren.
Ik heb daar een lang gesprek over gehad met een gedragsdeskundige die onze honden goed kent en hij maakte duidelijk dat het probleem eerder groter dan kleiner zou worden gezien haar leeftijd en haar slechter zien en horen en dan Sem steeds gemakkelijker zich zal laten ophitsen en dat het beter was om Daisy niet teveel mee te nemen de straat op vanwege haar stressgevoeligheid en met Sem apart te gaan wandelen omdat hij van nature rustiger is en omdat ik dan meteen kon corrigeren indien nodig.
Nu kreeg ik vorige week hetzelfde advies van d.a. vanwege daisy's artrose en haar dunne voetzooltjes en het feit dat ze buiten teveel op adrenaline ging, dus nu loop ik met hun samen de tuin in of doe een klein rondje met daisy en wandel apart met Sem.
Het is omslachtiger, ik vind het sneu voor daisy, maar eerlijk is eerlijk... het wandelen zelf is er een stuk prettiger op geworden.
Sem is geen keer meer uitgevallen naar andere honden en stukken rustiger. Daisy kan soms nog beetje hysterisch reageren met blokje om, maar ongesteund door zoon Sem is dat ook veel minder geworden.
Kortom... ik denk dat dit soort gedrag erg versterkt als ze met zijn tweeën zijn

Overigens mogen mijn honden alleen maar los op een bapaald stukje dichtbij het meer, dat aan drie kanten is afgesloten en waar ik mijlenver iemand aan kan zien komen. Want beiden honden staan onvoldoende onder apél om los te lopen en dan mag het hier in zweden eigenlijk niet eens. Is ook niet handig. Is mij een keer overkomen, toen ik er drie had, dat ze in het bos op een hondje afvlogen. Niets gebeurd verder, maar ik voelde mij knap kl** Is ook aan niemand te wijten dan mijzelf.
Overigens mogen vanaf (naar ik dacht) half maart of zo de honden nergens loslopen tot ergens in oktober hier in zweden ivm wild. Staan zware boetes op. Maar wel terecht, vind ik, als je bedenkt dat maar weinig honden die ik zie 100% onder apél staan als een hert, vos of eland wegschiet. Die van mij iig niet dus ik neem geen risico. Stuk rustiger voor mij zo. Ook al hebben de honden daardoor wel ingeleverd. Probeer overigens wel zeker met sem 1 keer per dag naar dat stukje te gaan waar hij dus wel eventjes los kan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”