Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Steeds minder rashonden
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Raad maar eens.
- Aantal honden: 1
Re: Steeds minder rashonden
Dat ze zeker een stamboom moeten hebben en als ik op bezoek ga allebei de honden kan zien. En ook alleen kopen via officiële vereniging voor dat type hond met bijbehorende fokkers erbij.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Cleva schreef:Mijlenver uit elkaar. Ik snap dat je denkt dat het iets met elkaar te maken heeft maar een schotse collie is een gevoelige maar uiteindelijk stabiele hond. Op zich best een redelijke beginnershond als je een niet-dove pup zonder epilepsie en inteeltdepressie kunt krijgen. Op zich is dat met gepaste zorgvuldigheid best te doen.incubi666 schreef:Ik wil ook een raszuivere hond maar zeker geen broodfokker. Ik denk dat ik mijn keuze al gemaakt heb en dat een Schotse herdershond (collie) worden maar met lichte twijfel tussen de border collie.
Een border collie varieert tussen geniaal en diep gestoord. Dat is een totaal ander huisdier.

Ik zou het eerder andersom beschrijven

Schotse herders met epilepsie, dove honden? Voor zover mij bekend zijn dat eerder typische aandoeningen bij de border collie. Ik vind border collies over het algemeen stabieler dan Schotse herders.
De gemiddelde Schotse herder is een stuk minder atletisch dan de border collie, zeker de langharen. Qua karakter zijn het inderdaad geschikte beginnershonden als je een vrij stabiel exemplaar weet te vinden, maar dat is bij de Schotse herder nog helemaal niet zo makkelijk. Een overgevoelige, tot angst en nervositeit aangelegde hond die ook nog over typische herdertrekjes beschikt, een kort lontje heeft en snel geneigd is tot snappen, zou ik niet meteen aanbevelen als beginnershond. En dat zijn toch dingen die je bij de Schotse herder vaak (vaker dan gemiddeld) tegenkomt.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
De reu zit 9 van de 10x nooit bij de fokker.incubi666 schreef:Dat ze zeker een stamboom moeten hebben en als ik op bezoek ga allebei de honden kan zien. En ook alleen kopen via officiële vereniging voor dat type hond met bijbehorende fokkers erbij.
Streep dat dus maar weg

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Lijkt me een strak plan!Cleva schreef:De reu woont bij goede fokkers altijd ergens anders. Om een lang verhaal kort te maken is het juist geen goed idee om een pup te kopen van een fokker die de eigenaar van de reu is. Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.incubi666 schreef:Dat ze zeker een stamboom moeten hebben en als ik op bezoek ga allebei de honden kan zien. En ook alleen kopen via officiële vereniging voor dat type hond met bijbehorende fokkers erbij.
De moederhond moet er inderdaad wel altijd zijn.
We gaan dit even anders, doen, Incubi.
Volgens mij ben je helemaal op de goede weg maar ontbreekt het je alleen maar aan kennis en dat is een probleem dat we samen kunnen oplossen.
Waarom wil je een hond? Wat verwacht je er van?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Wat zijn dan wel goede stabiele beginners honden. En ik wil een hond om ze mij rust aandacht liefde geven en dat krijgen ze dubbel en dwars terug. Een Collie is of was een goede beginners hond. Ik hou van veel wandelen fietsen weer of geen weer. Veel spelen met de hond bal gooien zwemmen mag hoeft niet perse. Moet wel een goede conditie hebben.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Er zijn behoorlijk veel honden die wel in dat plaatje passen. Misschien kun je je wensen wat verder op een rijtje zetten, zoals: vind je het belangrijk dat de hond makkelijk/sociaal is met andere honden, zoek je een allemansvriend of meer een eenmanshond, wil je verder nog cursussen of hondensporten gaan doen met de hond, moet de hond makkelijk overal los kunnen lopen, vind je het een probleem als de hond een vacht heeft die veel onderhoud vraagt, etc. En dan zou ik eens naar een hondenshow of evenement gaan waar veel verschillende rassen zijn, zodat je ze in het echt mee kunt maken en kunt praten met de baasjes. Sommige honden zouden namelijk op papier best een goede match kunnen zijn, maar als je ze in het echt ontmoet, merk je misschien toch dat het niet goed bij je past.incubi666 schreef:Wat zijn dan wel goede stabiele beginners honden. En ik wil een hond om ze mij rust aandacht liefde geven en dat krijgen ze dubbel en dwars terug. Een Collie is of was een goede beginners hond. Ik hou van veel wandelen fietsen weer of geen weer. Veel spelen met de hond bal gooien zwemmen mag hoeft niet perse. Moet wel een goede conditie hebben.
Een collie zou best in dit plaatje kunnen passen hoor, maar zoals gezegd zijn het vaak erg gevoelige honden die een bepaalde aanpak nodig hebben. Als dat je helemaal niet ligt, past misschien een labrador of een spaniel veel beter bij je. Maar ben je zelf ook zacht qua aanpak, rustig en geduldig, dan past een collie misschien juist wel perfect.
Je kunt ook nog een (jong)volwassen herplaatser/kruising overwegen waarover al meer bekend is qua karakter en die goed bij jouw wensen past.
- Sabi85
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder korthaar
Ik doe niet mee aan de trend. Ik had eerst een kruising en nu een hond met een heuse stamboom 

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik zou het omdraaien. Jij kan een hond rust, aandacht en liefde geven en dat krijg je terug.incubi666 schreef: En ik wil een hond om ze mij rust aandacht liefde geven en dat krijgen ze dubbel en dwars terug.
Verwachten dat een hond in een bepaald kant- en klaar pakket komt is niet realistisch, zelfs niet met rashonden waarbij je redelijk weet wat je krijgt.
Het geduld en tijd die jij er in steekt krijg je zeker terug, maar je zal zelf de kar moeten trekken, en niet de hond.

Ik heb het net als Diana's voorstel gedaan: gekeken wat ik belangrijk vond en dan verschillende soorten in het echt ontmoeten.
Spaniëls en retrievers kunnen op papier erg op elkaar lijken, maar qua gedrag verschillen ze soms wel. Hondenshows en forumwandelingen zijn hier ideaal voor.