Sinds begin januari hebben wij Mara in huis, een kruising Galgo, die vanaf 3 weken oud in een Spaans asiel heeft gezeten. Ze is nu 4. Reden dat we nu een hond hebben geadopteerd is dat ik sinds oktober mijn baan kwijt was en zwanger ben. Onze gedachte was dat ik dus veel thuis zat en daarmee alle tijd had om een hond te begeleiden en te laten wennen. Het dier kon dan gewend zijn aan ons gezinsleven voordat de baby komt en samen met ons groeien in het leven met een kindje. Na mijn zwangerschapsverlof zouden we allebei 1 dag per week minder werken, schoonmoeder past 1 dag per week bij ons thuis op, dus dan zou de hond 2 dagen per week alleen (nou ja, met de katten) zijn. Dat kan in onze ogen, omdat we een grote tuin hebben (ruim 600 m2), waar ze via het kattenluik de hele dag toegang tot heeft.
Goed, tot zover ons ideaalplaatje. Dit ook geschetst naar de stichting waar Mara vandaan komt. Ze zat in een gastgezin en kon daar prima van 7 tot 15 ongeveer alleen blijven. Fijn, dat is natuurlijk voor ons wel belangrijk.
Goed, Mara kwam hier. Het is een hele lieve, zachtaardige hond. Ze moest natuurlijk erg wennen. Ik was iedere dag thuis en we hebben haar alle tijd gegeven. Veel was spannend, zo was wandelen vaak een probleem. Dan ging ze in de ankers en wilde ze echt niet verder. Dat was een flink zorgenpunt voor ons, maar naarmate ze wende en ons meer ging vertrouwen ging dat ook steeds beter. Inmiddels vindt ze wandelen heerlijk, loopt ze overal met ons mee naartoe. Alleen de avondronde slaat ze liever over, en als het hard regent of sneeuwt blijft ze ook liever binnen. Dus al flinke stappen vooruit gemaakt

Ze plakte meteen al eigenlijk erg aan mij vast. Of dat komt doordat ik het meest thuis ben of doordat ik zwanger ben, weten we niet. Me overal achterna lopen, jullie kennen het vast wel. Dit ben ik langzaam aan gaan proberen af te bouwen, hoewel ik het zelf niet heel storend vind.
En toen kreeg ik ineens, geheel buiten verwachting, een baan aangeboden. Dat kan ik natuurlijk niet afslaan....ik ben wel halve dagen gaan werken, we hebben de verantwoordelijkheid voor een hond genomen en dan kan ik niet ineens hele dagen weg zijn. Dus, halve dagen met het vooruitzicht op 4 dagen na mijn verlof. Ideaal.Voor ons althans, Mara is het daar niet helemaal mee eens. Ze ging het steeds moeilijker vinden, tot ze echt zat te janken, door het kattenluik is gebroken (het grote in de achterdeur, wat uiteindelijk ook voor haar bedoeld is, maar ook de kleine in huis zelf, waar ze eigenlijk niet eens doorheen hoort te passen). Zo ontzettend zielig, die paniek en onrust bij haar. De stichting begeleidt ons erg goed, luistert, geeft tips en heeft ons de kans gegeven onze situatie met een gedragsdeskundige te bespreken. Erg fijn allemaal. Om een lang verhaal wat korter te maken, met een aantal maatregelen is het nu te handelen:
- We hebben de aanbouw (waar Mara's mand staat en waar ze zit wanneer ze alleen is) afgeplakt. Ze kan niet meer naar buiten kijken.
- Wij gaan niet meer achterom (via de aanbouw, waar Mara ons dus kon zien weggaan via het raam) weg, maar via de voordeur weg.
- Mijn man werkt eerst een paar uurtjes thuis. Hij vertrekt rond 10u, ik ben rond 12.30u thuis.
- Ze krijg Telizen, icm op haar samengestelde Bach bloesems.
Ze is nog onrustig, maar jankt, sloopt en blaft niet meer en ligt zelfs veel gewoon in haar mand. (we hebben een camera hangen, dus kunnen de beelden terugkijken). Bij mijn thuiskomst is ze wel door het dolle heen en zit ze ook aan me vastgeplakt. Maar ook dat gaat in kleine stapjes beter. Na voldoende aandacht en een lekkere wandeling kan ze wel in haar mand gaan liggen terwijl ik in de keuken ben. Als ik naar boven ga moet ze vaak wel even mee, maar als ze een lekkere kluif heeft in haar mand, kan het ook zomaar voorkomen dat ze blijft liggen.
Het idee is dus om dit zo vol te houden tot mijn verlof, over een week of 7. Buiten het werk zorgen we dat ze niet alleen is, we gaan niet weg of regelen oppas. Ze is wel veel onrustiger wanneer ik weg ben dan wanneer mijn man weg is. Gisteren was ik weg en mijn man wilde eigenlijk in de garage gaan klussen, maar ze was zo onrustig dat hij dit maar niet gedaan heeft.
Vanaf mijn verlof kan ik haar gaan trainen zoals het zou moeten (we hebben begeleiding van een gedragsdeskundige). En dan ook hopelijk de Telizen afbouwen. En ervoor zorgen dat we ook op onregelmatige tijden weg kunnen, we willen straks tenslotte wel gewoon eens op visite kunnen, met d ekleine naar het consultatiebureau etc. Doel is dat ze dan niet in de aanbouw hoeft (hoewel dat echt haar plek is, ze ligt daar vaak in haar mand), maar de benedenverdieping heeft (en dan dus ook gezelschap van de katten) en de tuin in kan via het luik. Maar dat vergt nog wel wat werk vrees ik.
Idee was ook om haar zoveel mogelijk mee te nemen. Nu lopen we er echter tegen aan dat ze wagenziek is, ze we zijn nu gestart met hele kleine stukjes, en dat ze buiten niet goed op andere honden reageert. Vreemd, aangezien ze altijd andere honden om zich heen heeft gehad, ze is nu bij ons voor het eerst zonder andere honden. Ook dit is met de gedragsdeskundige besproken, maar we kunnen niet alles tegelijk aanpakken.
Haar voor langere stukken meenemen (vaak naar familie en vrienden toch wel 20 minuten rijden) willen we haar nog niet aandoen, plus we weten niet hoe ze in een vreemde omgeving reageert en als mensen andere honden hebben durven we het helemaal niet aan. Dit beperkt ons wel veel meer, maar goed, voor de komende maanden hebben we dat geaccepteerd en houden we er rekening mee.
Nu zal over een paar maanden de baby er toch uit moeten. En ik zit enorm in mijn maag met opvang voor Mara. Ideaal zou zijn wanneer ze naar mijn ouders kon. Die wonen vlakbij het ziekenhuis, zijn heel veel thuis en hebben 2 honden.1 van die honden krijgt nu echter ook gedragstherapie, wegens uitvallen naar andere honden. Het is een boxer teef, we laten die 2 nu echt geen kennis met elkaar maken, als dat mis gaat kunnen we ze nooit mee naar elkaar toe nemen.
Andere mensen moeten natuurlijk ook werken, en Mara in een vreemde omgeving alleen laten lijkt me niet verstandig. Een vriendin van me zit ziek thuis, zij heeft aangeboden dat Mara bij haar mag logeren. Maar ja, volgens mij kan Mara het beste in haar eigen omgeving blijven. Wij zijn al weg (ik hoop max een dag of 2, maar je weet het nooit), en dan ook nog in een vreemde omgeving?? Plus dat is een half uurtje rijden.
Maar zie maar eens iemand te vinden die in huis komt oppassen, op een datum die niet echt te plannen is....
Ik maak me er ontzettend druk om. Hebben jullie wellicht ideeën?
Meningen, tips etc. over het alleen thuis blijven zijn ook welkom, spui maar alles wat in jullie op komt na het lezen van mijn lange verhaal. Ik kan ook niet alles beschrijven, dus vragen staat ook vrij.