Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
brokkenhonden riskeren een vroegere dood..
Moderator: moderatorteam
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Aantal honden: 1
brokkenhonden riskeren een vroegere dood..
Honden die alleen een commercieel hondenvoer krijgen kun verwachten dat zij soms wel 5 jaar vroeger dood gaan als honden die gewoon voedsel krijgen volgens een nieuw onderzoek.
Ian Billinghurst, een veterinair chirurg gedurende 20 jaar heeft 10 jaar gestudeerd op de link tussen voedsel en ziektes.
Zijn nieuwe boek “Geef de hond een botâ€
Ian Billinghurst, een veterinair chirurg gedurende 20 jaar heeft 10 jaar gestudeerd op de link tussen voedsel en ziektes.
Zijn nieuwe boek “Geef de hond een botâ€
Life is not about the amount of breaths you take...its about the moments that take your breath away.
- Cyntha
- Actief
Hebben ze niks beters te doen,daaro 8O ! En ja, 1995, we zijn ondertussen bijna 10 jaar verder,hiha! Dus zo serieus zou ik het niet nemen!
Er zal best een kern van waarheid inzitten ( dat vers vaker beter is als brok ) maar helaas: bij Bas is het andersom, hij kreeg van vanalles last en hij lust het niet graag!
Terwijl hij op zijn ( natuurlijke ) brok afvliegt! ( rare hond hiha! )
Er zal best een kern van waarheid inzitten ( dat vers vaker beter is als brok ) maar helaas: bij Bas is het andersom, hij kreeg van vanalles last en hij lust het niet graag!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!

hoe zeer ik ook in het goede van vers geloof en brokken er bij mij nooit meer inkomen.
niet alleen voeding speelt mee bij ziektes ed!!!!
laten we vooral het overmatig ontwormen, overenten en al dat soort dingen meer niet vergeten.
voor alles wordt door DA's wel een pilletje gegeven of een spuit.
verder zal dit document er niet aan bijdragen dat mensen anders tegen vers aan kijken, het is al vaker gebeurd dat mensen door it document zich juist gingen verzetten tegen vers
een vervent brokkenvoerder die tevreden is met zijn brokken, net als wij tevreden zijn met vers, laat zich hier niet door afschrikken.
denk eerder de reactie van: daar heb je ze weer.
qyan bijv heeft eerder allerlei kwalen en ziektes gekregen door inentingen, ontwormingskuren, spuiten en AB kuurtjes van de DA, dan van de brokken die hij kreeg.
door vers wist hij zich weer te herstellen en ene weerstand op te bouwen, iets wat op brokken niet lukte.
laten we vooral het overmatig ontwormen, overenten en al dat soort dingen meer niet vergeten.
verder zal dit document er niet aan bijdragen dat mensen anders tegen vers aan kijken, het is al vaker gebeurd dat mensen door it document zich juist gingen verzetten tegen vers

een vervent brokkenvoerder die tevreden is met zijn brokken, net als wij tevreden zijn met vers, laat zich hier niet door afschrikken.
qyan bijv heeft eerder allerlei kwalen en ziektes gekregen door inentingen, ontwormingskuren, spuiten en AB kuurtjes van de DA, dan van de brokken die hij kreeg.
door vers wist hij zich weer te herstellen en ene weerstand op te bouwen, iets wat op brokken niet lukte.
- britty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): KruisingEngelse Bulldog
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Nee joh, is toch goed.
Ian Billinghurst is een grote bekende in de wereld van de Barf, een van de grondleggers zeg maar.
En die brengen dat soort dingen nogal stellig.
Dit soort informatie is gewoon goed, als tegenhanger van al die informatie/propaganda van de brokkenfabrikanten. Kunnen we tenminste zelf een keuze maken op basis van wat ons aanspreekt.

Ian Billinghurst is een grote bekende in de wereld van de Barf, een van de grondleggers zeg maar.
En die brengen dat soort dingen nogal stellig.

Dit soort informatie is gewoon goed, als tegenhanger van al die informatie/propaganda van de brokkenfabrikanten. Kunnen we tenminste zelf een keuze maken op basis van wat ons aanspreekt.

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- Cyntha
- Actief
Hoi, Hier kan ik me wel in vinden, ik blijf toch voeren wat ik voer, maar is natuurlijk altijd leuk om te lezen en om je informatie/ontwikkeling wat breder te maken, dus thanks!qyan schreef:hoe zeer ik ook in het goede van vers geloof en brokken er bij mij nooit meer inkomen.
verder zal dit document er niet aan bijdragen dat mensen anders tegen vers aan kijken, het is al vaker gebeurd dat mensen door it document zich juist gingen verzetten tegen vers![]()
Bedoelde het ook niet kwaad hoor, maar zoals hierboven al staat: ik laat me er niet door afschrikken,hiha!

Zolang Bas het goed doet, zie ik geen reden tot verandering! Toch..
Ik denk ook wel dat meerdere factoren meespelen, div. medicijnen, maar ook hoe je met je hond omgaat en ook wel een stukje bijvoeding ( verwennerij ).. Dit is ook niet altijd zo gezond,hiha!
Groetjes Cyntha..Trotse eigenaresse van mijn newfoundlander Bas, paard Storm, prairiehondjes en slang!

weet je wat het is:
of er zijn honden, die lusten het niet, en er zijn gewoon zelfs honden die het echt niet goed doen op vlees en dus op de brokken moeten blijven.
qyan is in eerste instantie ziek geworden na zijn puppyentingen.
deed het verder op geen enkele brok goed.
ik kan dan de brok wel de schuld gaan geven, maar 9 antibioticakuren helpen natuurlijk ook niet mee met het produceren van goede ontlasting
een paar maanden zat ik opeens zonder vriezer en moest nood gedwongen brokken voeren.
hier kreeg qyan wel problemen door, demodex kwam terug, qyan gaat mank lopen op brokken
heb het wel eens uitgeprobeerd. (schijnen meer dobers te hebben bij wisselen van voer dat ze gana manken)
slechte vacht, tandplak.
maar als qyan nooit ene reactie op zijn entingen had gehad en niet zoveel antibioticakuren, had hij mischien ook nooit problemen gehad met zijn ontlasting en de brokken.
en had ik nu ook misschien nog steeds 3 dagen vers en 4 dagen brok gevoerd.
dit document is in ieder geval niet het document wat mij ertoe zou zetten om op vlees over te stappen als ik brokken zou voeren.
puur en alleen naar je hond kijken en naar de mogelijkheden die je hebt, zowel financiel, al etc, etc, etc.
er spelen vaak gewoon veel meer factoren mee.
zo zijn er honden die hun hele leven nog nooit vlees gegeten hebben en alleen maar brokken en toch een sterke darmflora hebben en het er goed op doen en nooit wat mankeren.
zo zijn er honden die het er niet goed op doen en dus idd het wel goed doen op vlees.
en zo zijn er honden die nooit last hebben van entingen en honden die dat wel hebben.
ieder dier is anders.
of er zijn honden, die lusten het niet, en er zijn gewoon zelfs honden die het echt niet goed doen op vlees en dus op de brokken moeten blijven.
qyan is in eerste instantie ziek geworden na zijn puppyentingen.
deed het verder op geen enkele brok goed.
ik kan dan de brok wel de schuld gaan geven, maar 9 antibioticakuren helpen natuurlijk ook niet mee met het produceren van goede ontlasting

een paar maanden zat ik opeens zonder vriezer en moest nood gedwongen brokken voeren.
hier kreeg qyan wel problemen door, demodex kwam terug, qyan gaat mank lopen op brokken

slechte vacht, tandplak.
maar als qyan nooit ene reactie op zijn entingen had gehad en niet zoveel antibioticakuren, had hij mischien ook nooit problemen gehad met zijn ontlasting en de brokken.
en had ik nu ook misschien nog steeds 3 dagen vers en 4 dagen brok gevoerd.
dit document is in ieder geval niet het document wat mij ertoe zou zetten om op vlees over te stappen als ik brokken zou voeren.
puur en alleen naar je hond kijken en naar de mogelijkheden die je hebt, zowel financiel, al etc, etc, etc.
er spelen vaak gewoon veel meer factoren mee.
zo zijn er honden die hun hele leven nog nooit vlees gegeten hebben en alleen maar brokken en toch een sterke darmflora hebben en het er goed op doen en nooit wat mankeren.
zo zijn er honden die het er niet goed op doen en dus idd het wel goed doen op vlees.
en zo zijn er honden die nooit last hebben van entingen en honden die dat wel hebben.
ieder dier is anders.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
ook voor mij is dit document niet de reden geweest ze volledig op vers te zetten,
wat wel,
nou dat Ace op brokken altijd redelijk mager bleef,
hier is pas verandering in gekomen sinds ik hoofdzakelijk vers ben gaan voeren (5 dagen tov 2 dagen brok)
dit was dus voor mij de reden volledig over te stappen op vers
het resultaat,
Ace is het afgelopen half jaar ruim 4 kilo bij gekomen en dat was precies wat hij nodig had
het is nu zelfs zo dat hij waarschijnlijk nadat de kou weg is (ze zitten buiten) 250 gram per dag geminderd kan worden en dat is iets wat ik eigenlijk niet verwacht had
wat wel,
nou dat Ace op brokken altijd redelijk mager bleef,
hier is pas verandering in gekomen sinds ik hoofdzakelijk vers ben gaan voeren (5 dagen tov 2 dagen brok)
dit was dus voor mij de reden volledig over te stappen op vers
het resultaat,
Ace is het afgelopen half jaar ruim 4 kilo bij gekomen en dat was precies wat hij nodig had
het is nu zelfs zo dat hij waarschijnlijk nadat de kou weg is (ze zitten buiten) 250 gram per dag geminderd kan worden en dat is iets wat ik eigenlijk niet verwacht had
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
-
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- jip007
- Erelid
nee doggen worden geen 15 jaar, ook niet op versSander schreef:En als ze rauwvoer hadden gehad waren ze misschien nog wel 5 jaar ouder gewordenjip007 schreef:ik ken ook heeeeel veeel honden die gewoon gezond zijn, er goed uitzien en oud worden op alleen brokken

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dit is gewoon bullshit!Sander schreef:En als ze rauwvoer hadden gehad waren ze misschien nog wel 5 jaar ouder gewordenjip007 schreef:ik ken ook heeeeel veeel honden die gewoon gezond zijn, er goed uitzien en oud worden op alleen brokken
qyan krijgt vers en is absoluut niet de gezondste hond die ik hier rond heb lopen!
ook medicijnen, vaccinaties ed werken mee aan ene gezonde hond.
qyan heeft ene enorme klap gehad door inentingen en AB kuren.
hoe oud ene hond wordt hangt niet alleen af van voer, maar heel simpel meerdere factoren, zoals entingen, medicijnen, genetische aanleg.
- jip007
- Erelid
vroeger toen er nog geen brokken bestonden , en er wel vers gevoerd werd, was de gemiddelde leeftijd het zelfde als nu dus.......Sander schreef:Daar zou ik geen vergif op durven innemen.jip007 schreef:nee doggen worden geen 15 jaar, ook niet op vers

- Dingo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
onze laatste hond is 16.5 half geworden op brokken, dat zie ik nog niet naar 21.5 gaan op versSander schreef:En als ze rauwvoer hadden gehad waren ze misschien nog wel 5 jaar ouder gewordenjip007 schreef:ik ken ook heeeeel veeel honden die gewoon gezond zijn, er goed uitzien en oud worden op alleen brokken

Who finds a faithful friend, finds a treasure.
- jip007
- Erelid
daar ben ik het helemaal mee eensqyan schreef:dit is gewoon bullshit!Sander schreef:En als ze rauwvoer hadden gehad waren ze misschien nog wel 5 jaar ouder gewordenjip007 schreef:ik ken ook heeeeel veeel honden die gewoon gezond zijn, er goed uitzien en oud worden op alleen brokken
qyan krijgt vers en is absoluut niet de gezondste hond die ik hier rond heb lopen!
ook medicijnen, vaccinaties ed werken mee aan ene gezonde hond.
qyan heeft ene enorme klap gehad door inentingen en AB kuren.
hoe oud ene hond wordt hangt niet alleen af van voer, maar heel simpel meerdere factoren, zoals entingen, medicijnen, genetische aanleg.

-
- Vaste gebruiker
Jeetje, wat wordt ik weer letterlijk genomen. Deze opmerking was alleen maar bedoeld om te illustreren dat gezondheid een relatief begrip is: dat de hond het goed doet op brokken, wil nog niet zeggen dat hij het niet nog beter zou kunnen doen op rauw. Ik wil echt niet beweren dat honden op rauwvoer standaard 5 jaar ouder worden dan brokkenhonden. En ook niet dat alle honden het beter zullen doen op rauw. Maar ik denk dat de meerderheid van de honden zeker gebaad zou zijn bij rauwvoer.
-
- Vaste gebruiker
- jip007
- Erelid
tuurlijk speelt dat een rol, een dog die je de eerst mnd blikvoer geeft , kan je met 4 mnd in laten slapen.Sander schreef:Natuurlijk, helemaal mee eens. Maar voeding speelt zeker een belangrijke rol.qyan schreef:hoe oud ene hond wordt hangt niet alleen af van voer, maar heel simpel meerdere factoren, zoals entingen, medicijnen, genetische aanleg.

-
- Vaste gebruiker
- jip007
- Erelid
het bestaat geloof ik voor 80% uit vocht, dus dan kan je wel nagaan wat een troep het is.Sander schreef:Is het werkelijk zo erg met blikvoer? Heb je hiervan voorbeelden meegemaakt? Was het aantoonbaar dat het door het blikvoer kwam? Dat blikvoer bagger is wist ik wel, maar zo erg....jip007 schreef:..., een dog die je de eerst mnd blikvoer geeft , kan je met 4 mnd in laten slapen.

-
- Vaste gebruiker
- jip007
- Erelid
nee , ik denk ook niet dat er doggen eigenaren zijn die blik voeren, is trouwens niet te betalen. Dan mag je wel 20 blikken voeren op 1 dag. Maar de meeste problemen bij de dog komen toch wel voor in de opgroei fase, en idd gaat het wel eens helemaal fout. Als iemand heel slecht voer geeft en ook nog eens teveel beweging, of te weinig, dan kan je wachten op problemen.Sander schreef:Dat het troep is weet ik ook wel, maar ik vroeg me af of je daadwerkelijk hebt meegemaakt dat een DD op 4 maanden is ingeslapen, omdat hij blikvoer kreeg.jip007 schreef:het bestaat geloof ik voor 80% uit vocht, dus dan kan je wel nagaan wat een troep het is.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
hier ook, gewoon brokken...!Prima gezonde honden, mooie vacht, geen tandplak...en ze vinden het heerlijk wat nogal een probleem is met het verse...Cyntha schreef:Hebben ze niks beters te doen,daaro 8O ! En ja, 1995, we zijn ondertussen bijna 10 jaar verder,hiha! Dus zo serieus zou ik het niet nemen!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ja en zo ken ik er nog wel een paar....massam schreef:ja, en als en als en als.......

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- memo
- Actief
Mijn hond liet zijn brokken (verschillende soorten en merken) het liefst dagen staan totdat hij zo'n honger had en ze maar opat
Nu met vers is dat helemaal over en hij ziet er nog beter uit (ik was eerst ook erg sceptisch erover). Hij eet nu zelfs zijn FF op op de dagen dat hij geen vers eet.
Persoonlijk denk ik dat al die granen niet echt goed zijn voor je carnivoor. Een hond kun en mag je niet vergelijken met de mens. Een mens is een omnivoor en kan het prima doen op graan (alhoewel de Atkin-dieters daar anders over denken), een wolf/hond is een carnivoor en eet in de natuur erg weinig granen (maaginhoud van hert bevat vooral grassen, kruiden, boomschors, etc.). Een voer dat voor 90% uit granen bestaat, lijkt mij dan ook niet de ideale voeding voor een hond (ookal ben ik er van overtuigd dat hij het best zal overleven, het is immers een ras-overlever). Dat voederfabrikanten graag willen dat hun voeders lang houdbaar zijn begrijp ik ook en dat de anti-oxidanten door de EG zijn goedgekeurd...tja...dat is op menselijke consumptie gericht en er zijn max. waarden vastgesteld hiervan. Ik vraag me dan af of dat bij diervoeders niet wordt overschreden en of de effecten op de lange duur nu wel zo goed zullen zijn...feit is dat dezelfde stoffen bij mensen vaak allergische reacties oproepen en dat er aanwijzingen zijn dat het toch wel schadelijke effecten zou kunnen hebben op de lange duur...daarom kies ik ervoor om mijn dieren zo natuurlijk mogelijk eten te geven (en zo min mogelijk in te enten, ontwormen en ontvlooien zonder dat dit ten koste gaat van hun gezondheid).
Onderstaand document van Barfplaats vind ik wel interessant:
E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
En BHA is dan nog minder schadelijk als BHT.
E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.
Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas
E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer. E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.

Persoonlijk denk ik dat al die granen niet echt goed zijn voor je carnivoor. Een hond kun en mag je niet vergelijken met de mens. Een mens is een omnivoor en kan het prima doen op graan (alhoewel de Atkin-dieters daar anders over denken), een wolf/hond is een carnivoor en eet in de natuur erg weinig granen (maaginhoud van hert bevat vooral grassen, kruiden, boomschors, etc.). Een voer dat voor 90% uit granen bestaat, lijkt mij dan ook niet de ideale voeding voor een hond (ookal ben ik er van overtuigd dat hij het best zal overleven, het is immers een ras-overlever). Dat voederfabrikanten graag willen dat hun voeders lang houdbaar zijn begrijp ik ook en dat de anti-oxidanten door de EG zijn goedgekeurd...tja...dat is op menselijke consumptie gericht en er zijn max. waarden vastgesteld hiervan. Ik vraag me dan af of dat bij diervoeders niet wordt overschreden en of de effecten op de lange duur nu wel zo goed zullen zijn...feit is dat dezelfde stoffen bij mensen vaak allergische reacties oproepen en dat er aanwijzingen zijn dat het toch wel schadelijke effecten zou kunnen hebben op de lange duur...daarom kies ik ervoor om mijn dieren zo natuurlijk mogelijk eten te geven (en zo min mogelijk in te enten, ontwormen en ontvlooien zonder dat dit ten koste gaat van hun gezondheid).
Onderstaand document van Barfplaats vind ik wel interessant:
E 310 of Propylgallaat is niet geschikt voor zuigelingenvoeding en voor voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? Propylgallaat wordt in het maagdarmkanaal gesplitst in galluszuur en propanol. Propylgallaat zelf blokkeert de dehydrogenase-activiteit van het biotransformatiesysteem van de lever en kan zo schade aan de lever veroorzaken. Galluszuur kan, evenals benzoëzuurderivaten, overgevoeligheid veroorzaken. Overgevoeligheid voor propylgallaat veroorzaakt klachten als contacteczeem, maagklachten, onvruchtbaarheid en hyperactiviteit. Propylgallaat remt ook het cyclo-oxygenase-enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
E 320 of BHA oftewel butylhydroxyanisol is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHA kan het lipide en het cholesterolgehalte van het bloed positief beinvloeden. BHA wordt als zodanig grotendeels onveranderd via de urine uitgescheiden. In de lever vindt geen dealkylatie of hydroxylatie plaats, maar BHA induceert de vorming van afbraakenzymen (biotransformatie) waardoor een verhoogd risico bestaat dat belangrijke voedingsbestanddelene zoals vitamine D in het lichaam worden afgebroken. Overgevoeligheid voor BHA veroorzaakt klachten als oedeemvorming, eczeem, slaapdronkenheid en hyperactiviteit. Het verlaagt het serotoninegehalte, het noradrenalinegehalte en de choline-esterase activiteit in het bloed, waardoor gedragsafwijkingen kunnen ontstan. BHA remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostaglandine-aanmaak.
En BHA is dan nog minder schadelijk als BHT.
E 321 of BHT oftewel butylhydroxytolueen. BHT is niet toegestaan in zuigelingenvoeding en voeding voor kinderen jonger dan 1 jaar. Waarom dan wel in voeding voor honden en pups? BHT is een antioxydant voor oliën en vetten. BHT wordt deels onveranderd uitgescheiden en deels geoxydeerd. Het heeft invloed op het vetmetabolisme van de lever; het kan leververgroting veroorzaken. BHT is meer toxisch dan BHA. Overgevoeligheid voor BHT veroorzaakt klachten als netelroos, oedeemvorming, eczeem, onvruchtbaarheid, gedragsstoornissen, hyperactiviteit en veranderingen in bepaalde bloedcellen. BHT remt ook het cyclo-oxygenase enzym dat een onderdeel vormt van de prostgladine-aanmaak.
Bron: Dr. J. Kamsteeg en Ir. M.I.A. Baas
E 324 of Ethoxyquine dit E nummer bestaat niet meer. E 324 is namelijk verboden voor menselijke consumptie. E 324 werd gebruikt als landbouwbestrijdings middel tegen onkruid en ongedierte. Het is dus een bestrijdingsmiddel en geen antioxidant. Na onderzoekingen is vastgesteld, dat Ethoxyquine giftige bijwerkingen heeft, die de lever- en nierfuncties verstoren en is als zodanig verboden in mensenvoeding. Etoxyquine is wel toegestaan in veevoeder, honden en kattenvoer.
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

- memo
- Actief