Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Millie is een draak
Moderator: moderatorteam
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
- Aantal honden: 2
Millie is een draak
Nou ja, misschien geen draak. Maar leuk gedrag is het ook niet.
Het afgelopen half jaar is Millie een paar keer bovenop een klein hondje gedoken (bij twee verschillende hondjes, die hetzelfde gedrag vertoonden). Deze hondjes renden steeds op Millie af en gingen voor haar op de grond liggen spartelen, uit een soort van onderdanigheid/onzekerheid denk ik. Millie corrigeerde dan heel fel, vooral met kabaal en door over het hondje heen te hangen, of er zo ongeveer op te gaan liggen. Dit vond ik niet leuk, maar omdat het gedrag van deze twee hondjes zo uitzonderlijk was, vond ik het minder zorgwekkend en vrij makkelijk te voorkomen.
Vandaag gebeurde iets soortgelijks echter bij een Markiesje dat we in het park tegenkwamen. Dit hondje was vrij rustig, en ging om Millie heendraaien en daarna voor haar op de grond liggen. Millie wilde daar ook grommend bovenop duiken, dat kon ik duidelijk zien, al kon ik haar gelukkig op tijd pakken en aanlijnen. Maar goed, het is natuurlijk niet acceptabel dat ze zich zo tegen elke onzekere hond gaat gedragen. Ook voor de baasjes is het best schrikken, omdat Millie nogal luid is en het vooral vanaf een afstandje heel wat lijkt.
Millie is verder een heel voorzichtig en sociaal hondje, daarom verbaast mij het gedrag ook zo.
Mijn vraag is in elk geval: wat kan ik het beste doen?
Nog een toevoeging: het zou kunnen dat ze een dezer dagen loops wordt (de vorige keer was ze toen vooraf vrij chagrijnig), maar ik wil er niet vanuit gaan dat het daar iets mee te maken heeft. Ik hoop echt dat ik dit gedrag kan voorkomen/rechttrekken.
Bedankt voor het meedenken alvast.
Het afgelopen half jaar is Millie een paar keer bovenop een klein hondje gedoken (bij twee verschillende hondjes, die hetzelfde gedrag vertoonden). Deze hondjes renden steeds op Millie af en gingen voor haar op de grond liggen spartelen, uit een soort van onderdanigheid/onzekerheid denk ik. Millie corrigeerde dan heel fel, vooral met kabaal en door over het hondje heen te hangen, of er zo ongeveer op te gaan liggen. Dit vond ik niet leuk, maar omdat het gedrag van deze twee hondjes zo uitzonderlijk was, vond ik het minder zorgwekkend en vrij makkelijk te voorkomen.
Vandaag gebeurde iets soortgelijks echter bij een Markiesje dat we in het park tegenkwamen. Dit hondje was vrij rustig, en ging om Millie heendraaien en daarna voor haar op de grond liggen. Millie wilde daar ook grommend bovenop duiken, dat kon ik duidelijk zien, al kon ik haar gelukkig op tijd pakken en aanlijnen. Maar goed, het is natuurlijk niet acceptabel dat ze zich zo tegen elke onzekere hond gaat gedragen. Ook voor de baasjes is het best schrikken, omdat Millie nogal luid is en het vooral vanaf een afstandje heel wat lijkt.
Millie is verder een heel voorzichtig en sociaal hondje, daarom verbaast mij het gedrag ook zo.
Mijn vraag is in elk geval: wat kan ik het beste doen?
Nog een toevoeging: het zou kunnen dat ze een dezer dagen loops wordt (de vorige keer was ze toen vooraf vrij chagrijnig), maar ik wil er niet vanuit gaan dat het daar iets mee te maken heeft. Ik hoop echt dat ik dit gedrag kan voorkomen/rechttrekken.
Bedankt voor het meedenken alvast.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Millie is een draak
Onze vorig groenendaeler had dat gedrag ook naar onzekere honden. Meestal waren dat labradorteven die op een afstand al op de grond op hun rug gingen liggen. Daar was weinig tegen te doen, behalve aanlijnen en zorgen dat ze niet haar punt kon maken. Het was dan gewoon een bitch 

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Malou doet dat ook naar honden die nóg onzekerder zijn dan zij.
Ik zie het tegenwoordig al aan haar houding wanneer een onzekere hond nadert. Ik pak haar dan kort en zeg "dat dacht ik toch niet he trut".
Je ziet haar dan gewoon mokken om dat ik haar door heb
Ik zie het tegenwoordig al aan haar houding wanneer een onzekere hond nadert. Ik pak haar dan kort en zeg "dat dacht ik toch niet he trut".

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
- Zeer actief
Leren negeren. Hier ook een die het doet. Is net zo ontstaan als bij Millie, dus met hele onbeschofte kleintjes.
Inmiddels zien wij heel snel aan Indah hoe ze gaat reageren en roepen we haar bij ons. Onder appèl zetten dus en dan is het gewoon weer ontspannen wandelen
BAT is misschien ook wel wat voor dit probleem, maar daar weet ik er onvoldoende vanaf.
Inmiddels zien wij heel snel aan Indah hoe ze gaat reageren en roepen we haar bij ons. Onder appèl zetten dus en dan is het gewoon weer ontspannen wandelen

BAT is misschien ook wel wat voor dit probleem, maar daar weet ik er onvoldoende vanaf.
- Leonie.
- Zeer actief
Haar als gewoon een bitch bestempelen staat niet erg hoog op mijn verlanglijstje, maar misschien moet ik eraan gelovenveertje schreef:Onze vorig groenendaeler had dat gedrag ook naar onzekere honden. Meestal waren dat labradorteven die op een afstand al op de grond op hun rug gingen liggen. Daar was weinig tegen te doen, behalve aanlijnen en zorgen dat ze niet haar punt kon maken. Het was dan gewoon een bitch

En dan laat ze het dus ook?Shibby schreef:Malou doet dat ook naar honden die nóg onzekerder zijn dan zij.
Ja, dat zou het beste zijn, als ik haar kan leren het te negeren. Maar het lijkt me erg moeilijk, ook al zie ik het zelf aankomen. Ik kan haar aanlijnen en meenemen hoor, maar als zo'n onderkruipsel dan voor haar neus gaat liggen krioelen... BAT zal ik eens over gaan lezen.Pienda schreef:Leren negeren. Hier ook een die het doet. Is net zo ontstaan als bij Millie, dus met hele onbeschofte kleintjes.
Inmiddels zien wij heel snel aan Indah hoe ze gaat reageren en roepen we haar bij ons. Onder appèl zetten dus en dan is het gewoon weer ontspannen wandelen![]()
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Ik vind het wel typisch takketevengedrag eigenlijk
Volgens mij komt het vaak voor dat een teef in principe prima sociaal is en met vrijwel alles door één deur kan, maar dat ze dan wel ineens menen een punt te moeten maken bij onzekere hondjes. Oor kan het iig ook. 9 van de 10 x niet en dan ineens wel. Ik doe verder niks om het haar af te leren, ik zie het als een onfortuinlijke karaktertrek van een verder hele leuke hond. Wel moet je het voorkomen natuurlijk.
Op gegeven moment ga je vanzelf situaties en types honden herkennen waarin het gedrag vaker voorkomt. Dan zul je het steeds meer aan zien komen en dus ook makkelijker kunnen voorkomen. Ik doe dat door simpelweg door te lopen, aanlijnen is eigenlijk niet eens nodig. En ik kan haar afleiden met de bal, Millie is ook dol op de bal toch? Dus gewoon dat ding tevoorschijn toveren als je het gevoel hebt dat ze wel eens op een hondje zou kunnen gaan reageren, en dan doorlopen. Ik heb zelf de bal meestal niet bij me, in plaats daarvan zeg ik dan heel enthousiast tegen Oor "zoek maar een takje!". Dan gaat ze dus een tak zoeken en is ze daar zo mee bezig dat ze heel die andere hond niet meer ziet. Het maakt dan niet eens meer uit of ze daadwerkelijk een tak vindt, hehe.
Toen ik net ontdekt had dat Oor zo bitchy kon zijn naar kleine danwel onzekere hondjes, was ik er wel veel voorzichtiger mee dan nu, ik heb een poosje bij voorbaat alle kleine en onzekere hondjes vermeden met de bal of tak techniek. Ik heb wel het gevoel dat daardoor het gedrag wat verminder is, waardoor ik nu dus weer vaker gewoon blijf staan om te kijken hoe het gaat als er een hondje aan komt. Omdat ik inmiddels weet dat ik kan vertrouwen op de zoektak-techniek als ze vervelend gaat doen.

Op gegeven moment ga je vanzelf situaties en types honden herkennen waarin het gedrag vaker voorkomt. Dan zul je het steeds meer aan zien komen en dus ook makkelijker kunnen voorkomen. Ik doe dat door simpelweg door te lopen, aanlijnen is eigenlijk niet eens nodig. En ik kan haar afleiden met de bal, Millie is ook dol op de bal toch? Dus gewoon dat ding tevoorschijn toveren als je het gevoel hebt dat ze wel eens op een hondje zou kunnen gaan reageren, en dan doorlopen. Ik heb zelf de bal meestal niet bij me, in plaats daarvan zeg ik dan heel enthousiast tegen Oor "zoek maar een takje!". Dan gaat ze dus een tak zoeken en is ze daar zo mee bezig dat ze heel die andere hond niet meer ziet. Het maakt dan niet eens meer uit of ze daadwerkelijk een tak vindt, hehe.
Toen ik net ontdekt had dat Oor zo bitchy kon zijn naar kleine danwel onzekere hondjes, was ik er wel veel voorzichtiger mee dan nu, ik heb een poosje bij voorbaat alle kleine en onzekere hondjes vermeden met de bal of tak techniek. Ik heb wel het gevoel dat daardoor het gedrag wat verminder is, waardoor ik nu dus weer vaker gewoon blijf staan om te kijken hoe het gaat als er een hondje aan komt. Omdat ik inmiddels weet dat ik kan vertrouwen op de zoektak-techniek als ze vervelend gaat doen.
-
- Zeer actief
Dat idee heb ik hier ook. Hoe meer ik haar 'bescherm' voor de écht vervelende kleintjes hoe toleranter ze is naar de gewoon onzekere kleintjes.mijke schreef: Toen ik net ontdekt had dat Oor zo bitchy kon zijn naar kleine danwel onzekere hondjes, was ik er wel veel voorzichtiger mee dan nu, ik heb een poosje bij voorbaat alle kleine en onzekere hondjes vermeden met de bal of tak techniek. Ik heb wel het gevoel dat daardoor het gedrag wat verminder is, waardoor ik nu dus weer vaker gewoon blijf staan om te kijken hoe het gaat als er een hondje aan komt.
Hier begonnen met aanlijnen en met snoepje voor de neus er langs lopen. Later aanlijnen en nadat we er voorbij zijn een snoepje. En nu vaak gewoon los er langs, soms voor de zekerheid aan de lijn. Hier zát vervelende honden, dus genoeg oefenmateriaalLeonie. schreef: Ja, dat zou het beste zijn, als ik haar kan leren het te negeren. Maar het lijkt me erg moeilijk, ook al zie ik het zelf aankomen. Ik kan haar aanlijnen en meenemen hoor, maar als zo'n onderkruipsel dan voor haar neus gaat liggen krioelen... BAT zal ik eens over gaan lezen.

- Leonie.
- Zeer actief
Tnx voor je ervaringmijke schreef:Ik vind het wel typisch takketevengedrag eigenlijkVolgens mij komt het vaak voor dat een teef in principe prima sociaal is en met vrijwel alles door één deur kan, maar dat ze dan wel ineens menen een punt te moeten maken bij onzekere hondjes. Oor kan het iig ook. 9 van de 10 x niet en dan ineens wel. Ik doe verder niks om het haar af te leren, ik zie het als een onfortuinlijke karaktertrek van een verder hele leuke hond. Wel moet je het voorkomen natuurlijk.

Het lastige vind ik dat deze hondjes tot nu toe steeds op Millie zijn afgerend. Wat ik echt niet snap, want ze kregen de keer ervoor dus genadeloos op hun donder.
Ik denk dat ik dit inderdaad gaat doen. Het is wel jammer, hoe onbezorgder je kunt lopen hoe fijner natuurlijkPienda schreef: Hier begonnen met aanlijnen en met snoepje voor de neus er langs lopen. Later aanlijnen en nadat we er voorbij zijn een snoepje. En nu vaak gewoon los er langs, soms voor de zekerheid aan de lijn. Hier zát vervelende honden, dus genoeg oefenmateriaal.

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Jep, Bizzy doet het en Coda deed dat ook. Zodra een hond kruipt worden ze boos, dat vinden ze niks. En er gebeurt inderdaad niks, maar het lijkt nogal angstaanjagend met al die herrie
Hier is het wel erger rondom de loopsheid trouwens, dus ik zou niet uitsluiten dat dat er mee te maken heeft. En het feit dat ze nu gewoon de leeftijd heeft dat ze volwassen wordt en niet alles meer leuk en gezellig is. Ik lijn Biz aan als we een hond zien waarvan ik vermoed dat die zich zo kan opstellen. Je leert ze wel herkennen van een afstand 

- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ja, anders had ik mijn aanpak al wel veranderd.Leonie. schreef:En dan laat ze het dus ook?Shibby schreef:Malou doet dat ook naar honden die nóg onzekerder zijn dan zij.
De overburen hebben ook zo'n onderdanig kruipend jack russel achtig ding. Ze laten haar ook continu loslopen en dat beestje rent ook iedere keer weer enthousiast op Lou af om het laatste stukje te gaan kruipen. Malou kan er echt helemaal niks mee en wordt er flink chagrijnig van. Ze heeft 1 keer de kans gehad om die hond op d'r flikker te geven, maar die hond blijft hetzelfde gedrag vertonen. Tegenwoordig is een "Lou, niet mee bemoeien" genoeg om haar die hond te laten negeren en uiteraard koekjes te innen bij mij als ze dat ook doet.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Leonie.
- Zeer actief
Ah, heel herkenbaar ja. Ik vroeg me ook af of het een intacte teven ding is, of niet perse.Maeve schreef:Jep, Bizzy doet het en Coda deed dat ook. Zodra een hond kruipt worden ze boos, dat vinden ze niks. En er gebeurt inderdaad niks, maar het lijkt nogal angstaanjagend met al die herrieHier is het wel erger rondom de loopsheid trouwens, dus ik zou niet uitsluiten dat dat er mee te maken heeft. En het feit dat ze nu gewoon de leeftijd heeft dat ze volwassen wordt en niet alles meer leuk en gezellig is. Ik lijn Biz aan als we een hond zien waarvan ik vermoed dat die zich zo kan opstellen. Je leert ze wel herkennen van een afstand
- Leonie.
- Zeer actief
Wel fijn dat er verbetering is. Dan moet het ons ook lukkenShibby schreef:Ja, anders had ik mijn aanpak al wel veranderd.Leonie. schreef:En dan laat ze het dus ook?Shibby schreef:Malou doet dat ook naar honden die nóg onzekerder zijn dan zij.
De overburen hebben ook zo'n onderdanig kruipend jack russel achtig ding. Ze laten haar ook continu loslopen en dat beestje rent ook iedere keer weer enthousiast op Lou af om het laatste stukje te gaan kruipen. Malou kan er echt helemaal niks mee en wordt er flink chagrijnig van. Ze heeft 1 keer de kans gehad om die hond op d'r flikker te geven, maar die hond blijft hetzelfde gedrag vertonen. Tegenwoordig is een "Lou, niet mee bemoeien" genoeg om haar die hond te laten negeren en uiteraard koekjes te innen bij mij als ze dat ook doet.

- mijke
- Zeer actief
Haha, het is mijn ervaring dat onzekere hondjes vaak een betonnen plaat voor hun harses hebben. De hond van mn moeder ook zo, wordt telkens weer door Oor omver gesjofeld als hij haar uitdaagt, maar ervan leren? Ho maar! Ik zie het iig erg vaak, dat dat niet tot dat soort hondjes door dringt. Ik krijg er wel vaak een beetje een eigen schuld dikke bult gevoel bijLeonie. schreef:Het lastige vind ik dat deze hondjes tot nu toe steeds op Millie zijn afgerend. Wat ik echt niet snap, want ze kregen de keer ervoor dus genadeloos op hun donder.

- Leonie.
- Zeer actief
Haha! Ik betwijfel wel of de kleine etters haar begrijpen (waarom komen ze steeds terug gerend, aargh), maar goed.
De angst is ook een beetje dat ze ineens wél bijt ofzo. Het zal heus niet, maar ze zit er zo dicht op en het zijn van die kwetsbare hondjes...
Nou ja, afleiden en meenemen it is.
De angst is ook een beetje dat ze ineens wél bijt ofzo. Het zal heus niet, maar ze zit er zo dicht op en het zijn van die kwetsbare hondjes...
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Omdat het dat soort hondjes zijnLeonie. schreef:Haha! Ik betwijfel wel of de kleine etters haar begrijpen (waarom komen ze steeds terug gerend, aargh), maar goed.

- mijke
- Zeer actief
Ik ben het wel eens met Cleva, dat het niet heel raar gedrag is en dat je het niet te belangrijk moet maken. Ik weet ook zeker dat Oor niet opzettelijk schade zou toebrengen. De redenen dat ik het wel voorkom zijn simpelweg a) voor de andere hond en (soms vooral) het baasje is het gewoon niet leuk en b) Oor is erg lomp en sterk en die hondjes soms erg klein, ze zou wel per ongeluk iets kapot kunnen maken.
-
- Zeer actief
Ik betwijfel of het iets te maken heeft met 'betonnen plaat voor hun harses hebben' of dat het niet tot ze door dringt. Het lijkt hier te gaan om honden die makkelijk opgewonden raken van prikkels en spannende situaties en zich daar geen raad mee weten. Ik heb dit met Jip ook gehad, en soms nog steeds. Alles wat spannend was, moest onderzocht worden. In heel veel situaties is dat een fijne eigenschap: alle objecten die hij het eerste levensjaar "niet vertrouwde" zijn uitgebreid geïnspecteerd en die zijn allemaal niet meer interessant. Maar bij "het inspecteren" van andere honden heeft hij wel eens op z'n flikker gekregen en daarom blijven andere honden spannend voor hem. Hij wil ze daarom ook niet uit het oog verliezen. Het is aan mij om te voorkomen dat Jip de kans krijgt om zich zo te gedragen richting andere honden. Maar dat is niet heel eenvoudig. Want wanneer hij toch weer een snauw krijgt, zetten we weer een stap terug in de training. Dan gedraagt hij zich een tijd lang weer heel onderdanig, en wordt hij weer een interessant doelwit voor andere honden (meestal volwassen reuen). Voor beide partijen geen leuke situatie, maar ik probeer er geen issue van te maken. Is het gebeurd? Jammer, dan de volgende keer maar weer een positieve ervaring op doen.mijke schreef:Haha, het is mijn ervaring dat onzekere hondjes vaak een betonnen plaat voor hun harses hebben. De hond van mn moeder ook zo, wordt telkens weer door Oor omver gesjofeld als hij haar uitdaagt, maar ervan leren? Ho maar! Ik zie het iig erg vaak, dat dat niet tot dat soort hondjes door dringt. Ik krijg er wel vaak een beetje een eigen schuld dikke bult gevoel bijLeonie. schreef:Het lastige vind ik dat deze hondjes tot nu toe steeds op Millie zijn afgerend. Wat ik echt niet snap, want ze kregen de keer ervoor dus genadeloos op hun donder.Maarja, toch maar de verstandigste zijn en het blijven voorkomen
-
- Zeer actief
Hier gaat het met name dus om de kleine hondjes die erg snel van zich af snauwen of die al blaffend en grommend op ons af komen gerend. Voor zo'n hond is dat gedrag altijd gerechtvaardigd. Gebeurt er niets, dan heeft hij zich mooi goed verdedigd heeft het geholpen. Krijgt ie wel op zijn flikker, dan was het dus blijkbaar nodig en doet hij er de volgende keer nog een schepje bovenop.
Het is inderdaad niet heel gek dat Millie daar op reageert en hier was het in eerste instantie ook zonder gaten. Tot er een keer wel een gaatje viel. Dus ik heb er wel iets mee gedaan. Doordat ik er nu iets mee doe, hoeft Indah zich er geen zorgen meer over te maken, wat haar weer helpt te ontspannen.
Het is inderdaad niet heel gek dat Millie daar op reageert en hier was het in eerste instantie ook zonder gaten. Tot er een keer wel een gaatje viel. Dus ik heb er wel iets mee gedaan. Doordat ik er nu iets mee doe, hoeft Indah zich er geen zorgen meer over te maken, wat haar weer helpt te ontspannen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Hier dus zo'n irritante stormende keffer. En juist vanwege dat altijd succes hebben, wat de uitkomst ook is, werk ik dus hard aan verandering van gedrag en emotie bij Elco als het gaat om het ontmoeten van andere honden. Gisteren eindelik weer een grote stap voorwaarts gezien bij hem, waardoor hij dus eindelijk weer eens op normale manier met enkele honden heeft kennisgemaakt. En dat waren ontmoetingen die bevestigden dat er geen noodzaak tot blaffen is, want die honden waren heel beleefd, kalm, niet-intimiderend. Vraagt wel veel inzet van de baas van zo'n keffer en ik vrees dat de meeste mensen door de trage vooruitgang het heel snel opgeven - 'werkt niet'. Twee weken geleden hadden we nog weer een forse terugval (herder die Elco's signalen negeerde en een baas die maar 'hij doet niets, hoor' bleef zeggen. En ik met een hysterische Elco aan de lijnPienda schreef:Hier gaat het met name dus om de kleine hondjes die erg snel van zich af snauwen of die al blaffend en grommend op ons af komen gerend. Voor zo'n hond is dat gedrag altijd gerechtvaardigd. Gebeurt er niets, dan heeft hij zich mooi goed verdedigd heeft het geholpen. Krijgt ie wel op zijn flikker, dan was het dus blijkbaar nodig en doet hij er de volgende keer nog een schepje bovenop.

- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Pienda schreef:Hier gaat het met name dus om de kleine hondjes die erg snel van zich af snauwen of die al blaffend en grommend op ons af komen gerend. Voor zo'n hond is dat gedrag altijd gerechtvaardigd. Gebeurt er niets, dan heeft hij zich mooi goed verdedigd heeft het geholpen. Krijgt ie wel op zijn flikker, dan was het dus blijkbaar nodig en doet hij er de volgende keer nog een schepje bovenop.
Maar het gaat hier niet om hondjes die blaffend en grommend op Millie afrennen, het zijn hondjes die kruipen, op de grond liggen en zich geen raad weten.
@Cleva: Bij Biry vielen er ook geen gaten, het was veel lawaai en verder niks. Maar daar was het echt geen vraag 'of ik er iets mee wilde doen of niet', het was gewoon geen acceptabel gedrag. Nu weet ik niet hoe dit gedrag door andere mensen wordt geaccepteerd bij een toller, maar met een herder die dat laat zien zijn mensen van het andere hondje echt not amused als je het maar gewoon laat gaan. En logisch ook.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Lily is zo'n onderdanige hond. Vooral bij grotere en spannende honden, gaat ze vrij snel op haar zij liggen met een achterpootje omhoog. Gelukkig krijgt ze er nooit gedoe mee. Meestal profiteert desbetreffende hond er juist van om uitgebreid te gaan snuffelen. Misschien omdat ze niet echt onzeker is: ze wil dolgraag andere honden ontmoeten.
Bij een paar honden heeft ze echter dat beklikkerige en een enkeling vindt dat echt vervelend. Ik haal haar dan wel weg maar doe er ook niet te moeilijk over. Van een snauw krijgt ze niks.
Bij een paar honden heeft ze echter dat beklikkerige en een enkeling vindt dat echt vervelend. Ik haal haar dan wel weg maar doe er ook niet te moeilijk over. Van een snauw krijgt ze niks.
- mijke
- Zeer actief
Bij Oor is het ook niet zo dat ze op elke onderdanige hond reageert. En ook niet dat het uitmaakt hoe ze die onderdanigheid tonen (of juist niet en een grote smoel opzetten). Het zijn echt bepaalde types qua houding ofzoiets, waar ze op reageert. Ik kan dat niet echt uitleggen. Maar alleen onderdanig zijn of gedragen is neit genoeg voor Oor om de bitch uit te gaan hangen.Alfilillo schreef:Lily is zo'n onderdanige hond. Vooral bij grotere en spannende honden, gaat ze vrij snel op haar zij liggen met een achterpootje omhoog. Gelukkig krijgt ze er nooit gedoe mee. Meestal profiteert desbetreffende hond er juist van om uitgebreid te gaan snuffelen. Misschien omdat ze niet echt onzeker is: ze wil dolgraag andere honden ontmoeten.
- Leonie.
- Zeer actief
Ja, het ziet er naar uit voor de andere baasjes. Millie is niet groot natuurlijk, maar per ongeluk en semi per ongeluk kan ze zeker wel een hondje pijn doen.mijke schreef:Ik ben het wel eens met Cleva, dat het niet heel raar gedrag is en dat je het niet te belangrijk moet maken. Ik weet ook zeker dat Oor niet opzettelijk schade zou toebrengen. De redenen dat ik het wel voorkom zijn simpelweg a) voor de andere hond en (soms vooral) het baasje is het gewoon niet leuk en b) Oor is erg lomp en sterk en die hondjes soms erg klein, ze zou wel per ongeluk iets kapot kunnen maken.
Wat precies heb je gedaan?Pienda schreef:Dus ik heb er wel iets mee gedaan. Doordat ik er nu iets mee doe, hoeft Indah zich er geen zorgen meer over te maken, wat haar weer helpt te ontspannen.
In elk geval verwachten ze het niet... Millie is echt erg schattig met haar 12 kilo en heeft een lieve uitstraling. Maar goed, dat maakt het gedrag niks acceptabeler natuurlijkveertje schreef: @Cleva: Bij Biry vielen er ook geen gaten, het was veel lawaai en verder niks. Maar daar was het echt geen vraag 'of ik er iets mee wilde doen of niet', het was gewoon geen acceptabel gedrag. Nu weet ik niet hoe dit gedrag door andere mensen wordt geaccepteerd bij een toller, maar met een herder die dat laat zien zijn mensen van het andere hondje echt not amused als je het maar gewoon laat gaan. En logisch ook.

Ja hier ook, heel specifieke types. Piepkleine hondjes die heel snel bewegen en continu op de grond gaan liggen. Het Markiesje van gisteren was niet zo krioelerig, dus ik hoop niet dat Millie nu haar slachtofferprofiel uitbreidtmijke schreef:Bij Oor is het ook niet zo dat ze op elke onderdanige hond reageert. En ook niet dat het uitmaakt hoe ze die onderdanigheid tonen (of juist niet en een grote smoel opzetten). Het zijn echt bepaalde types qua houding ofzoiets, waar ze op reageert. Ik kan dat niet echt uitleggen. Maar alleen onderdanig zijn of gedragen is neit genoeg voor Oor om de bitch uit te gaan hangen.

-
- Zeer actief
SlachtofferprofielLeonie. schreef:
Ja hier ook, heel specifieke types. Piepkleine hondjes die heel snel bewegen en continu op de grond gaan liggen. Het Markiesje van gisteren was niet zo krioelerig, dus ik hoop niet dat Millie nu haar slachtofferprofiel uitbreidt

Ik zorg dat ze de focus op mij legt. Eerst dus aan de riem bij álle kleine hondjes waar ik dacht dat ze op zou kunnen reageren en dan focussen op mij mbv een snoepje. Dat langzaam uitgebouwd naar dat ze bij de meeste hondjes gewoon los meeloopt inmiddels. Er zijn er twee waar ze echt nog aan de lijn moet omdat die echt té vervelend zijn.
Ik had trouwens te snel je bericht gelezen en Millie reageert wel op een ander type hondje inderdaad. Principe blijft natuurlijk wel hetzelfde.
Ik kan me heel goed voorstellen dat het een hele lange weg is. Ik ben hier in de buurt nog niemand tegengekomen die weet waarom zijn hond het doet, laat staan dat ze er wat mee doen. Fijn dat het al beter gaat!Fotogravinnetje schreef:Hier dus zo'n irritante stormende keffer. En juist vanwege dat altijd succes hebben, wat de uitkomst ook is, werk ik dus hard aan verandering van gedrag en emotie bij Elco als het gaat om het ontmoeten van andere honden. Gisteren eindelik weer een grote stap voorwaarts gezien bij hem, waardoor hij dus eindelijk weer eens op normale manier met enkele honden heeft kennisgemaakt. En dat waren ontmoetingen die bevestigden dat er geen noodzaak tot blaffen is, want die honden waren heel beleefd, kalm, niet-intimiderend. Vraagt wel veel inzet van de baas van zo'n keffer en ik vrees dat de meeste mensen door de trage vooruitgang het heel snel opgeven - 'werkt niet'. Twee weken geleden hadden we nog weer een forse terugval (herder die Elco's signalen negeerde en een baas die maar 'hij doet niets, hoor' bleef zeggen. En ik met een hysterische Elco aan de lijn) Toch doorgegaan met oefenen dat je andere honden ook kunt ontwijken en negeren. Belonen als hij niet blafte en niet te erg trok en als hij z'n aandacht naar mij verlegde. Ruimte geven om zelf de juiste keuze te maken, maar er wel bij helpen etc. En het betaalt zich toch uit! Want het gaat nu weer beter dan voor hij op oudejaarsdag weer eens op de grond gegooid werd door een patsende reu die niet met andere reuen kan (en zeker niet met onzekere)
- Leonie.
- Zeer actief
Ik merk dat ik stiekem toch steeds op rustige plekken ga wandelen. Maar vandaag gingen we tijdens spitsuur naar het Vondelpark.
Het ging allemaal prima, maar op een gegeven moment zag ik een van de mini keffers lopen (ik weet niet zeker of Millie haar ook zag). Toen ben ik op een drafje rechtsaf gegaan, met de bal in mijn hand voor het geval dat. Millie en Lou renden vrolijk mee. Ik voelde me net of ik op de vlucht sloeg voor een hondje van 2 kilo
Het ging allemaal prima, maar op een gegeven moment zag ik een van de mini keffers lopen (ik weet niet zeker of Millie haar ook zag). Toen ben ik op een drafje rechtsaf gegaan, met de bal in mijn hand voor het geval dat. Millie en Lou renden vrolijk mee. Ik voelde me net of ik op de vlucht sloeg voor een hondje van 2 kilo

- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Rani kan ook zo'n draak zijn, ze is ook nog eens groot dus mensen schrikken zich de tyfus als Rani haar punt wil maken. Gelukkig ken ik de meest onzekere honden uit de buurt en wanneer ik die spot lijn ik Rani even aan. Wanneer ze aangelijnd is en er komt een kronkelhondje op haar af geef ik Rani meer lijn en duw ik Gol naar voren, bij haar kunnen ze rustig kronkelen