Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe heb je de honden geleerd te wachten met uitstappen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Hoe heb je de honden geleerd te wachten met uitstappen

Ongelezen bericht door Jackira »

Shira zit achterin de auto achter een hondenrek. Als ik de klep open doe springt ze er direct uit. Ik kan de klep niet handmatig open doen, ik moet op een knopje drukken en dan gaat de achterklep open. Heel handig als je aan komt lopen en de honden er in moeten maar niet als ze er in zitten.

Hetzelfde met sluiten, dan druk ik op een knopje in de klep en dan sluit deze. Ik kan dus niet terwijl de klep open gaat deze snel weer handmatig dicht doen als ze er te vroeg uitspringen. Ook zijn de ramen heel donker dus ik heb niet echt contact vanaf de buitenkant zodat ik ze kan zeggen te gaan zitten en blijven voordat ik die klep open doe. Als ze weer in de auto gaat dan kan ze wel keurig zitten en blijven totdat de klep dicht is, omdat ik dan beter contact heb met haar.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen trainen? Met de clicker misschien? Maar hoe :mrgreen:
Belle
Zeer actief

Re: Hoe heb je de honden geleerd te wachten met uitstappen

Ongelezen bericht door Belle »

Kun je die klep wel tegenhouden zodat hij niet meteen helemaal wijd open is? Dan klein stukje open, voer achterin geven en klep weer dicht. Dat heel vaak herhalen en daarna pas voer geven als ze uit zichzelf naar achteren gaan (zitten). Als ze naar voren komen om eruit te springen, klep heel rustig dichtdoen. Is makkelijker oefenen met een hond tegelijk en misschien ook makkelijker om dit eerst met bijv. een bench te oefenen. Een helper die in de auto zit is ook handig, want die kan ze dan van binnenuit belonen. Wat ze moeten leren is: deur open betekent naar achteren gaan en daar word je beloond.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Boutje schreef:Klep open laten, hond in laten springen, laten zitten/liggen (wat de beste blijf is), clicken en IN de auto belonen, dit herhalen, weg gaan, terug,... zoals je ene gewone blijf oefent, en dan oke of go of wat je wil als commando zeggen en enkel en alleen dan mogen ze er uit en dit heel erg goed belonen. Te vroeg er uit is zonder veel boe of bah er terug in en terug blijf belonen.

Je kan dit als dit te moeilijk is gewoon ook zo oefenen, laten zitten en blijven, uitdagen, alsof weg lopen en op een GO mogen ze dan gaan en spelen, vb trekspelletje met je als ze hier vna houden. In begin heel rustig wachten en stil go, opbouwen tot je echt hard kan wegrennen, springen,... en je ziet dat ze echt willen gaan maar toch blijven tot die GO komt.
En dan het zelfde trug in de auto met klep de hele tijd open.
En pas als dit goed gaat eerst af en blijf zeggen, dan pas klep open en dan IN de auto enkele keren belonen en dan pas GO. Springen ze er toch uit gewoon terug zetten en opnieuw.

Vraagt wat tijd, in afwachting tot ze het kunnen NIET meer per ongeluk uit de auto laten springen, misschien kan je via de acherbank of zo vlak voor je uitstapt aanlijnen en d elijn ergens vast maken/laten houden ??? (uiteraard niet aangelijnd tijdens rijden, is gevaarlijk)
Goed plan, ik zou het alleen zonder commando proberen aan te leren, het opengaan van de deur moet eigenlijk het commando worden om te wachten. Ik heb namelijk een keer op de snelweg een auto met aanhanger voor me gehad, waarvan de aanhanger omkiepte onder het rijden. Mensen stopten zonder verdere ongelukken, maar zonder na te denken (denk ik) openden ze de deur van de auto en de hond sprong eruit. Gelukkig is dat ook zonder verdere ongelukken goed gegaan, hond was snel weer gevangen. In dat soort panieksituaties denk je misschien niet aan een commando en als de hond dan geleerd heeft te gaan zitten of liggen zodra de deur opengaat, doet hij dat hopelijk ook in dit soort situaties.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

voor het openen van de achterklep aanlijnen? en dus zo voorkomen dat ze er uit springt?
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Cleva schreef:Ik zou gewoon een bench achterin zetten.
Ik moet er niet aan denken dat ik vanachter het stuur de hond los moet laten.

Ik hoef trouwens ook geen auto waarbij ik de deuren niet gewoon met de hand kan openen.
Wat moet ik met zo'n starwars-ei?
Het is maar een gewone Vectra station. :mrgreen: Maar dit "handige" :hmmm: dingetje zit er dus op. Het openen kan met een knopje op de sleutel dus hoeft niet vanachter het stuur. Dat kan als ik uitgestapt ben maar dan sta ik voor donkere ramen waardoor ik niet kan zien wat ze doet. Dus ook niet kan corrigeren op het juiste moment.
Jackira
Zeer actief

Jeannettebo schreef:voor het openen van de achterklep aanlijnen? en dus zo voorkomen dat ze er uit springt?
Dat zou kunnen want er zit een haak in de bodem. Maar ik ben dan weer bang dat ze een te harde klap krijgt als ze te enthousiast er uit springt.
Jackira
Zeer actief

Belle schreef:Kun je die klep wel tegenhouden zodat hij niet meteen helemaal wijd open is? Dan klein stukje open, voer achterin geven en klep weer dicht. Dat heel vaak herhalen en daarna pas voer geven als ze uit zichzelf naar achteren gaan (zitten). Als ze naar voren komen om eruit te springen, klep heel rustig dichtdoen. Is makkelijker oefenen met een hond tegelijk en misschien ook makkelijker om dit eerst met bijv. een bench te oefenen. Een helper die in de auto zit is ook handig, want die kan ze dan van binnenuit belonen. Wat ze moeten leren is: deur open betekent naar achteren gaan en daar word je beloond.
Dat tegenhouden kan in noodgevallen natuurlijk altijd. Maar omdat het automatisch gaat is het heel zwaar als je het handmatig wilt doen en dan maak ik ook dingen stuk waardoor het hele gebeuren ontregelt raakt.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zal wel weer bruut zijn maar ze moeten gewoon zitten en als ze eruit vliegen gooi ik ze er sneller weer terug in en krijgen ze ook nog een verbaal standje.
Jackira
Zeer actief

Boutje schreef:Klep open laten, hond in laten springen, laten zitten/liggen (wat de beste blijf is), clicken en IN de auto belonen, dit herhalen, weg gaan, terug,... zoals je ene gewone blijf oefent, en dan oke of go of wat je wil als commando zeggen en enkel en alleen dan mogen ze er uit en dit heel erg goed belonen. Te vroeg er uit is zonder veel boe of bah er terug in en terug blijf belonen.

Je kan dit als dit te moeilijk is gewoon ook zo oefenen, laten zitten en blijven, uitdagen, alsof weg lopen en op een GO mogen ze dan gaan en spelen, vb trekspelletje met je als ze hier vna houden. In begin heel rustig wachten en stil go, opbouwen tot je echt hard kan wegrennen, springen,... en je ziet dat ze echt willen gaan maar toch blijven tot die GO komt.
En dan het zelfde trug in de auto met klep de hele tijd open.
En pas als dit goed gaat eerst af en blijf zeggen, dan pas klep open en dan IN de auto enkele keren belonen en dan pas GO. Springen ze er toch uit gewoon terug zetten en opnieuw.

Vraagt wat tijd, in afwachting tot ze het kunnen NIET meer per ongeluk uit de auto laten springen, misschien kan je via de acherbank of zo vlak voor je uitstapt aanlijnen en d elijn ergens vast maken/laten houden ??? (uiteraard niet aangelijnd tijdens rijden, is gevaarlijk)
:ok: Hier ga ik even goed voor zitten om te lezen'.
Jeannettebo
Zeer actief

Ri@ schreef:
Jeannettebo schreef:voor het openen van de achterklep aanlijnen? en dus zo voorkomen dat ze er uit springt?
Dat zou kunnen want er zit een haak in de bodem. Maar ik ben dan weer bang dat ze een te harde klap krijgt als ze te enthousiast er uit springt.
ik zou een langere lijn pakken en die dus zelf vasthouden op het moment dat je de klep opent met je knopje. Dan heb je meer controle. Net genoeg lijn dat er geen spanning op zit zeg maar, maar niet zoveel dat er een echte klap kan volgen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

sbientje schreef:ik zal wel weer bruut zijn maar ze moeten gewoon zitten en als ze eruit vliegen gooi ik ze er sneller weer terug in en krijgen ze ook nog een verbaal standje.
Ja dat kan ook natuurlijk :mrgreen: Maar om een standje te geven voordat ze het aangeleerd heeft vind ik ook weer zowat.
Jackira
Zeer actief

Jeannettebo schreef:
Ri@ schreef:
ik zou een langere lijn pakken en die dus zelf vasthouden op het moment dat je de klep opent met je knopje. Dan heb je meer controle. Net genoeg lijn dat er geen spanning op zit zeg maar, maar niet zoveel dat er een echte klap kan volgen.
:ok:
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

sbientje schreef:ik zal wel weer bruut zijn maar ze moeten gewoon zitten en als ze eruit vliegen gooi ik ze er sneller weer terug in en krijgen ze ook nog een verbaal standje.
Ik heb de klep weleens op de neus geduwd. Niet hard maar wel genoeg om te zorgen dat ik volgende keer net even langer de tijd had.
Ik heb wel altijd snoep. De klep gaat open, dan doen ze even enthousiast maar je blijft verdomme in die stomme auto, als de rust terug is krijg je snoep.
Ik gebruik mijn lichaam trouwens :lol1: Ik blok de uitgang. Als er een toch uitspringt mag diegene er weer in en ga ik wat anders doen. Kalmeren jongens, anders doen we niks.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ri@ schreef:
Ja dat kan ook natuurlijk :mrgreen: Maar om een standje te geven voordat ze het aangeleerd heeft vind ik ook weer zowat.
ze kunnen zitten, dus als ik zit zeg moeten de billen op de grond blijven. ze krijgen dus geen straf voor het uit de auto springen maar voor het niet zitten. Maar is wel hondafhankelijk denk ik hoor, ijn honden hebbeno ok wel een beetje een harde kop vrees ik :D
Jeannettebo
Zeer actief

sbientje schreef:
Ri@ schreef:
ze kunnen zitten, dus als ik zit zeg moeten de billen op de grond blijven. ze krijgen dus geen straf voor het uit de auto springen maar voor het niet zitten. Maar is wel hondafhankelijk denk ik hoor, ijn honden hebbeno ok wel een beetje een harde kop vrees ik :D
dat kan natuurlijk alleen als je al bij de klep staat bij het openen, maar Ria is eerst nog bij het knopje, dus als ze halverwege de auto is met naar de achterklep sprinten, is mevrouw al uit de auto en uiteraard de andere kant op.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Cleva schreef:
Ri@ schreef:
Cleva schreef:Ik zou gewoon een bench achterin zetten.
Ik moet er niet aan denken dat ik vanachter het stuur de hond los moet laten.

Ik hoef trouwens ook geen auto waarbij ik de deuren niet gewoon met de hand kan openen.
Wat moet ik met zo'n starwars-ei?
Het is maar een gewone Vectra station. :mrgreen: Maar dit "handige" :hmmm: dingetje zit er dus op. Het openen kan met een knopje op de sleutel dus hoeft niet vanachter het stuur. Dat kan als ik uitgestapt ben maar dan sta ik voor donkere ramen waardoor ik niet kan zien wat ze doet. Dus ook niet kan corrigeren op het juiste moment.

Als je altijd links een koekje houdt als het ruimteschip open gaat, zou ze daar dan betrouwbaar opduiken?
Bij mijn honden zou dat wel werken maar dat zijn vreetvarkens.

Overigens begrijp ik dat je niet goed getimed kan corrigeren maar slecht getimed werkt vaak ook nog wel, hoor.

En anders pak je er een dressuurzweep bij. Die zijn lang genoeg om op tijd te zijn.
Ruimteschip :LOL: maar dat is het dus echt inderdaad. Het is een enorme bak haha.

Ze is idioot blij als ze er uit gaat. Dat is steeds idioter geworden omdat ik daar geen rust in kon brengen. Het is ook een enorm vreetvarken maar er uit en rennen (want we gaan vooral voor de losloopwandelingen met de auto) daar kan niks tegen op.

De reden dat ik wil dat ze gewoon rustig uitstapt is dus ook dat ze dan ook in een rustigere staat aan de wandeling begint. En dat komt de ontmoetingen met andere honden op de eerste honderd meter ten goede denk ik. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 mar 2018 00:10, 2 keer totaal gewijzigd.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef:
sbientje schreef:
Ri@ schreef:
dat kan natuurlijk alleen als je al bij de klep staat bij het openen, maar Ria is eerst nog bij het knopje, dus als ze halverwege de auto is met naar de achterklep sprinten, is mevrouw al uit de auto en uiteraard de andere kant op.
knopje zit op de sleutel toch, niet in de auto?
Jackira
Zeer actief

sbientje schreef:
Jeannettebo schreef:
sbientje schreef:
Ria schreef: Ja dat kan ook natuurlijk :mrgreen: Maar om een standje te geven voordat ze het aangeleerd heeft vind ik ook weer zowat.
Ja knopje zit op de sleutel maar de ramen zijn donker dus ik zie haar niet goed.
Jeannettebo
Zeer actief

sbientje schreef:
Jeannettebo schreef:
sbientje schreef:
Ri@ schreef:
ah ja sorry, dat heb ik even verkeerd begrepen :roos: bedtijd volgens mij :Q:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

tot zover de pre's van een mooie nieuwe auto :D
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Of met iemand anders trainen als je er zelf niet op tijd bij kunt zijn? Dus jij zit in de auto en iemand anders staat op wacht bij de achterklep en buldert dat ze moeten blijven zitten als je de klep opent? Ik zou d'r niks mee kunnen ben ik bang, liever zelf de controle over waar ik ben als die klep opengaat.
Jackira
Zeer actief

Manuma schreef:
Ik heb de klep weleens op de neus geduwd. Niet hard maar wel genoeg om te zorgen dat ik volgende keer net even langer de tijd had.
Ik heb wel altijd snoep. De klep gaat open, dan doen ze even enthousiast maar je blijft verdomme in die stomme auto, als de rust terug is krijg je snoep.
Ik gebruik mijn lichaam trouwens :lol1: Ik blok de uitgang. Als er een toch uitspringt mag diegene er weer in en ga ik wat anders doen. Kalmeren jongens, anders doen we niks.
Op een gegeven moment word ik zo pissig want ik sta ook compleet voor gek met die hysterische bende dat ik die klep inderdaad wel snel naar beneden wil duwen :mrgreen: Maar dat lukt niet want het is loodzwaar door dat mechanisme denk ik.
Jackira
Zeer actief

sbientje schreef:tot zover de pre's van een mooie nieuwe auto :D
Nee de auto is van 2006. Maar 'n tijd blijkbaar ver vooruit geweest :mrgreen:
Jackira
Zeer actief

Cleva schreef:
Manuma schreef:
Dit allebei. Cleo en Eva hadden enorme strijd onderlinge dus die wilden altijd puntjes maken. Die hadden het heel druk met wie er het eerst naar buiten ging en die moest ik inderdaad weleens terug de auto inslaan.
Daar zat zoveel primitieve energie in dat ik dat echt niet ging regelen met een koekje meer of minder.
Het ging prima maar de grens werd wel aangegeven met een autodeur op je brutale smoel of inderdaad een graai aan de halsband en een knietje voor je kont terug die auto in.

Verre van optimaal maar soms is het gewoon zo.

En toch heb ik liever benches in de auto. Ik vind hoe ik het nu heb heel fijn. Gewoon ieder zijn eigen hok. Het gaat er heel harmonisch in en uit.

Ik zal het eerdaags even filmen ter inspiratie.
Graag :ok:
Laatst gewijzigd door Jackira op 06 mar 2018 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Maar je hoeft haar toch ook niet te zien? Je roept gewoon dat ze moet zitten, ze hoort je wel mag ik hopen :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

ik heb zelf trouwens een kennel in de auto staan, waar ze samen in kunnen.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ik ga morgen met frisse moed wat tips toepassen. Wordt vervolgd :mrgreen:
Jackira
Zeer actief

Maeve schreef:Maar je hoeft haar toch ook niet te zien? Je roept gewoon dat ze moet zitten, ze hoort je wel mag ik hopen :mrgreen:
Ja maar het helpt wel als ik haar aankijk en direct "eeeh zit" kan zeggen als ze het niet doet.
Jeannettebo
Zeer actief

deze heb ik..AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Is aanlijnen in de achterbak, aan zo’n haakding dus, gevaarlijk?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”