Boutje schreef:Klep open laten, hond in laten springen, laten zitten/liggen (wat de beste blijf is), clicken en IN de auto belonen, dit herhalen, weg gaan, terug,... zoals je ene gewone blijf oefent, en dan oke of go of wat je wil als commando zeggen en enkel en alleen dan mogen ze er uit en dit heel erg goed belonen. Te vroeg er uit is zonder veel boe of bah er terug in en terug blijf belonen.
Je kan dit als dit te moeilijk is gewoon ook zo oefenen, laten zitten en blijven, uitdagen, alsof weg lopen en op een GO mogen ze dan gaan en spelen, vb trekspelletje met je als ze hier vna houden. In begin heel rustig wachten en stil go, opbouwen tot je echt hard kan wegrennen, springen,... en je ziet dat ze echt willen gaan maar toch blijven tot die GO komt.
En dan het zelfde trug in de auto met klep de hele tijd open.
En pas als dit goed gaat eerst af en blijf zeggen, dan pas klep open en dan IN de auto enkele keren belonen en dan pas GO. Springen ze er toch uit gewoon terug zetten en opnieuw.
Vraagt wat tijd, in afwachting tot ze het kunnen NIET meer per ongeluk uit de auto laten springen, misschien kan je via de acherbank of zo vlak voor je uitstapt aanlijnen en d elijn ergens vast maken/laten houden ??? (uiteraard niet aangelijnd tijdens rijden, is gevaarlijk)
Goed plan, ik zou het alleen zonder commando proberen aan te leren, het opengaan van de deur moet eigenlijk het commando worden om te wachten. Ik heb namelijk een keer op de snelweg een auto met aanhanger voor me gehad, waarvan de aanhanger omkiepte onder het rijden. Mensen stopten zonder verdere ongelukken, maar zonder na te denken (denk ik) openden ze de deur van de auto en de hond sprong eruit. Gelukkig is dat ook zonder verdere ongelukken goed gegaan, hond was snel weer gevangen. In dat soort panieksituaties denk je misschien niet aan een commando en als de hond dan geleerd heeft te gaan zitten of liggen zodra de deur opengaat, doet hij dat hopelijk ook in dit soort situaties.