Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoi allemaal

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

incubi666
Actief
Mijn ras(sen): Raad maar eens.
Aantal honden: 1

Hoi allemaal

Ongelezen bericht door incubi666 »

Ik ben gijs en ik zoek hier info naar de Tibetaanse mastiff of de pyreense berghond
Wat voor mij de beste keuze is. De prijs hoeveel ze eten enz.
Ben zelf licht autistische maar mijn dat doet even niet ter zake wil gewoon meer info. Slaafs honden hoef ik niet. Ik wil geen hond van een ander gewoon als pup beginnen.
Vince mijn moeders blindegeleidehond
Rana mijn eigen hond. Karma is een bitch
Neeltje

Re: Hoi allemaal

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:Kun je zo'n hond wel bieden wat ie nodig heeft, dat lijkt me relevanter dan te weten hoeveel hij kost.
Het zijn beide waakhonden en die gedijen niet driehoog achter. Die moeten een flink territorium hebben dat ze kunnen bewaken en dan bedoel ik niet het postzegeltuintje op het Zwenkgras 38 ;-)
Gezellig met een groepje andere hondenbezitters oplopen gaat het hem ook vaak niet worden, beide rassen zijn behoorlijk dominant.
Ik vind het zelf prima waakhonden maar als gezinshond eigenlijk totaal ongeschikt.
Dit dus. Beide zijn honden die gefokt zijn om een taak uit te voeren, dag en nacht. Geen gezinshonden, maar honden die buiten leven bij het werk dat ze horen te doen.
incubi666
Actief

Neeltje schreef:
Nanna schreef:Kun je zo'n hond wel bieden wat ie nodig heeft, dat lijkt me relevanter dan te weten hoeveel hij kost.
Het zijn beide waakhonden en die gedijen niet driehoog achter. Die moeten een flink territorium hebben dat ze kunnen bewaken en dan bedoel ik niet het postzegeltuintje op het Zwenkgras 38 ;-)
Gezellig met een groepje andere hondenbezitters oplopen gaat het hem ook vaak niet worden, beide rassen zijn behoorlijk dominant.
Ik vind het zelf prima waakhonden maar als gezinshond eigenlijk totaal ongeschikt.
Ik kan ze zeker de werkgelegenheid bieden wat deze 2 rassen nodig hebben en heb een normaal huis dus niet ergens 3 hoog. En oplopen met andere honden gaat gewoon via de doggydate app worden. Anders weet ik genoeg andere uitgaan plekken. Wil ze eventueel gaan opleiden tot autisme hond wat het autisme hondenschool zeker niet negatief tegen over staat.

Dit dus. Beide zijn honden die gefokt zijn om een taak uit te voeren, dag en nacht. Geen gezinshonden, maar honden die buiten leven bij het werk dat ze horen te doen.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Een Tibetaanse Mastiff of Pyrenese Berghond als autisme hond!? Je weet dat dit rete-zelfstandige honden zijn die zich weinig aan de baas gelegen laten? Ze doen hun taak (bewaken van kuddes) en jagen mogelijke gevaren weg. Beide rassen hebben een stabiele, duidelijke baas nodig, niet 1 die juist ondersteuning van de hónd nodig zal gaan hebben. Het is een recept voor problemen. Ik hoop dat je dus gewoon een grapje maakt. Echt, die 'autisme hondenschool' mag zich nog wel eens achter de oren krabben over hun rassenkennis als ze dit soort dingen aanmoedigen :roll:
Neeltje

incubi666 schreef:
Neeltje schreef:
Ik kan ze zeker de werkgelegenheid bieden wat deze 2 rassen nodig hebben en heb een normaal huis dus niet ergens 3 hoog. En oplopen met andere honden gaat gewoon via de doggydate app worden. Anders weet ik genoeg andere uitgaan plekken. Wil ze eventueel gaan opleiden tot autisme hond wat het autisme hondenschool zeker niet negatief tegen over staat.

1. een normaal huis: ze hebben land nodig, veel land
2. oplopen met andere honden: dat gaat hem niet worden met geen van deze twee honden.

3. opleiden tot autisme hond: dat gaat hem ook niet worden. Deze honden moeten werken de hele dag buiten, de kuddes van de boer beschermen en buiten zijn, dag en nacht.

Denk dat je op zoek moet gaan naar een ander ras, want dat gaat met deze twee niet lukken. Dat is vragen om grote, zeer grote problemen.

Eigenschappen die hond als begeleider van autisme moet hebben:

Specifieke karaktereigenschappen van de hond
•Zich makkelijk laten knuffelen; ook onhandige stevige knuffels moeten geen probleem zijn.
•De hond straalt rust uit en is stabiel.
•De hond is in staat speciale vaardigheden aan te leren.
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik zou als ik jou was eerst met de stichting Hulphond gaan praten, die hebben zeker ervaring met dit soort dingen.
Ze kunnen jou adviseren welke hond het beste bij jou en jouw situatie zal passen.

http://hulphondenvoorautisme.nl/de%20hu ... index.html
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Hoihoi!
Hartstikke goed dat je op zoek gaat naar een hond en je hier hebt aangemeld.

Ik heb geen ervaring met de rassen die je noemt, maar we hebben zelf een geweldige Spaanse Mastin. Ben je daar bekend mee? Die van ons is het tegenovergestelde van slaafs, maar wel enorm gehecht aan en beschermend voor de eigen roedel (dus ook de mensen in de roedel), en voor alles wat kwetsbaar is. En het is wel een imponerende hond.
Er komen regelmatig pups voorbij, even de goede fb pagina's in de gaten houden. Omdat ze uit het buitenland komen, kan dat pas op een leeftijd van 16 weken. Voordeel is dat je voor deze 'rescue' honden veel minder betaalt dan voor een raspup. Houdt het maar op max 300 euro. Die van ons is redelijk sober qua eten. Ik schat dat ze per dag ongeveer 300 gram brok van een goed merk eet, en 's-avonds iets te kluiven.
Of ze geschikt zijn als hulphond weet ik niet, ik weet niet precies waar die aan moeten voldoen. Wie weet komen er hier nog andere goede suggesties als je aangeeft van wat voor een type hond je houdt. Als je de aanmeldingsprocedure hebt doorlopen, zou je daar een topic voor kunnen openen.

Succes!

Dit is Noa
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

incubi666 schreef:Slaafs honden hoef ik niet. Wil ze eventueel gaan opleiden tot autisme hond
Veel succes alvast. Ik denk dat je dan toch echt voor de verkeerde rassen aan het kijken bent.
Afbeelding
incubi666
Actief

Zal zeker de Spaanse Mastin in de gaten houden. De zwitsere herder was mijn alternatieve keuze. Liefs zou ik toch voor 1 van die 3 gaan. En.nee maak geen grapje volgens 1 hulp website over autisme honden stond bij dat elk ras er voor geschikt is met de juiste begeleiding. Ben op allerlei websites wezen kijken en ook merk qua karakter de pyreen het beste past 0f de herder of de mastiff
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Voordeel van die twee rassen (voor hunzelf) is wel dat als ze er geen zin in hebben, dat ze het ook niet zullen doen. Als het echt een hulphond moet worden die overal mee naar toe moet en klaar moet staan voor je 24u per dag. Ook buitenshuis zou ik het idee mooi laten varen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik wens je heel veel succes dan :wink: we hebben eerder hier iemand gehad die van een berghond iets wou maken wat hij niet was,....... ehm laten we zeggen dat t niet gelukt is
Sandra&co

incubi666 schreef:Zal zeker de Spaanse Mastin in de gaten houden. De zwitsere herder was mijn alternatieve keuze. Liefs zou ik toch voor 1 van die 3 gaan. En.nee maak geen grapje volgens 1 hulp website over autisme honden stond bij dat elk ras er voor geschikt is met de juiste begeleiding. Ben op allerlei websites wezen kijken en ook merk qua karakter de pyreen het beste past 0f de herder of de mastiff
Ja, ik geloof dat je juist in het rijtje "Welke rassen kan ik beter níet gebruiken als hulphond." heb gekeken. Zwitserse Herders staan bekend om hun angst en zenuwachtigheid, tenzij ze uit heel specifieke lijnen komen waar ze fokken op karakter, en dan nog moet je mazzel hebben om een individu te vinden dat stevig genoeg in zijn schoenen staat om opgeleid te worden om in elke situatie stabiel te blijven - op momenten dat zijn eigenaar dat niet is.
En nee, niet elk ras is geschikt. Gewoon niet. Net als dat sommige mensen niet geschikt zijn voor het keiharde zakenleven. Of juist voor de zorg. Waarom sommige mensen gek zijn op kinderen en anderen niet. Honden zijn niet zo verschillend daarin, ze zijn eeuwenlang gefokt op specifieke eigenschappen en dat train je er in een jaartje of 2 dus niet uit. Ze zijn wat ze zijn. Sommige honden kun je kunstjes leren om mensen te ondersteunen, maar dan moet de hond wel enigszins de behoefte voelen om het de baas naar de zin te hebben. Iets wat je níet gaat vinden bij berghonden.

Heb je ervaring met het opvoeden van een hond?
Johnny Jones
Zeer actief

Sandra&co schreef:
incubi666 schreef:Zal zeker de Spaanse Mastin in de gaten houden. De zwitsere herder was mijn alternatieve keuze. Liefs zou ik toch voor 1 van die 3 gaan. En.nee maak geen grapje volgens 1 hulp website over autisme honden stond bij dat elk ras er voor geschikt is met de juiste begeleiding. Ben op allerlei websites wezen kijken en ook merk qua karakter de pyreen het beste past 0f de herder of de mastiff
Ja, ik geloof dat je juist in het rijtje "Welke rassen kan ik beter níet gebruiken als hulphond." heb gekeken. Zwitserse Herders staan bekend om hun angst en zenuwachtigheid, tenzij ze uit heel specifieke lijnen komen waar ze fokken op karakter, en dan nog moet je mazzel hebben om een individu te vinden dat stevig genoeg in zijn schoenen staat om opgeleid te worden om in elke situatie stabiel te blijven - op momenten dat zijn eigenaar dat niet is.
En nee, niet elk ras is geschikt. Gewoon niet. Net als dat sommige mensen niet geschikt zijn voor het keiharde zakenleven. Of juist voor de zorg. Waarom sommige mensen gek zijn op kinderen en anderen niet. Honden zijn niet zo verschillend daarin, ze zijn eeuwenlang gefokt op specifieke eigenschappen en dat train je er in een jaartje of 2 dus niet uit. Ze zijn wat ze zijn. Sommige honden kun je kunstjes leren om mensen te ondersteunen, maar dan moet de hond wel enigszins de behoefte voelen om het de baas naar de zin te hebben. Iets wat je níet gaat vinden bij berghonden.

Er worden regelmatig Zwitserse witte herders als therapie of hulphond opgeleid, lijkt me een prima keuze!
Sandra&co

Jaha, uit die góede lijnen dus ;)
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Johnny Jones schreef:
Sandra&co schreef:

Er worden regelmatig Zwitserse witte herders als therapie of hulphond opgeleid, lijkt me een prima keuze!
Helaas blijken de witte herders ook heel vaak niet geschikt, té gevoelig. Uiteindelijk blijkt de taak toch te belastend. Of de hond blijft het wel doen maar als je eerlijk naar de hond kijkt zie je geen blije hond.

Dat er een organisatie is die dat beweert dat elke hond geschikt kan zijn klopt. Je betaald dan even een aantal duizenden euro en dan mag je het proberen bij ze. Bespaar jezelf het geld en de moeite maar, dat vind ik dus puur geldklopperij want die hond die gaat de training nooit goed doorlopen. Er zijn genoeg andere rassen/kruisingen die wel voldoen. Wat wil je met de hond doen? Moet die mee overal naartoe kunnen om je daar bij te staan? Hoe kan de hond in jouw specifieke geval helpen bij de autisme. Wil je de hond echt opleiden met uiteindelijk de erkenning autismehond, of alleen trainen zodat de hond op een bepaalde manier ondersteuning kan bieden? Dat soort dingen moet je weten. Dan kan je op basis daarvan een passende hond zoeken. En vergeet ook niet dat de hond ook gewoon hond is en hond wil zijn. Wat kun je de hond bieden. Dat speelt ook mee bij de raskeuze.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Johnny Jones
Zeer actief

Een hond kan een enorme steun zijn voor iemand met ASS, al dan niet getraind. Ik ken iemand :engel: die al vanaf puberteit enorm veel steun heeft aan zijn ongetrainde Australian Cattle Dog.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Johnny Jones schreef:Een hond kan een enorme steun zijn voor iemand met ASS, al dan niet getraind. Ik ken iemand :engel: die al vanaf puberteit enorm veel steun heeft aan zijn ongetrainde Australian Cattle Dog.
Maar die hond werd er niet voor aangeschaft en wordt neem ik aan ook niet in een taak gedwongen die niet bij hem past. Een cattle is wel veeeeeel baasgerichter als een Tibetaan of een Pyreneeër. Die zijn beide enorm zelfstandig.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Wat is de taak nou helemaal? Op de baas ingespeeld raken en zich voegen naar een redelijk strak schema. Dat kan toch elke hond?

Hij hoeft hopelijk niet op het hele en het halve uur te blaffen, ofzo?
Ik weet niet wat de taak in dit geval is. We hebben het over oa een Tibetaanse mastiff hè. Ik geloof helemaal niet dat die zo van de taakjes zijn behalve de taak die ze zelf wensen te vervullen. TS heeft het over een autisme hondenschool. Als zo'n hond straks overal mee naar toe moet met hulphond tuig zie ik dat niet goedkomen met een zelfstandige kuddebewaker.
Ik vraag me zelfs af of voegen naar een redelijk strak schema voor een tibetaan mogelijk is. Een Pyreneeër misschien nog wel maar ook daar hoef je buiten weinig tot geen baasgerichtheid van te verwachten als het niet in zijn straatje past.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Neeltje

Cleva schreef:Wat is de taak nou helemaal? Op de baas ingespeeld raken en zich voegen naar een redelijk strak schema. Dat kan toch elke hond?

Hij hoeft hopelijk niet op het hele en het halve uur te blaffen, ofzo?
Veel honden ja, elke hond, nee. Niet de rassen die hij zou willen hebben. En mocht hij nog nooit een hond hebben gehad, lijken me deze rassen nu niet om mee te beginnen. Ik zou hem dan niet graag op straat tegen willen komen.

Even gepikt van Nanna, waarvoor de Tibetaanse Mastif is gefokt:

KLIK

Daarvoor is hij gefokt, niet om in de stad te wonen en met andere hondjes te gaan wandelen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco is voor mij ideaal als autismehond. Enorm gevoelig, spiegelt mij heel sterk, en dus moet ik zorgen goed in balans te vinden om hem niet te zwaar te belasten. Door zijn gevoeligheid zie ik eerder aan hem dat ik last van stress heb dan dat ik het voel. En dus kan ik in een vroeg stadium de stress bij mezelf aanpakken.
En toch kan elke stabiele, sociale hond, dus niet zo overgevoelige hond als Elco, mij ook al enorm helpen: hulp om structuur in m'n dag te houden, regelmatig naar buiten te gaan, in beweging te blijven, maar ook m'n focuspunt in de drukte, m'n afleiding in gezelschap, m'n sociale katalysator. Maar dat vraagt dus wel om een hond die overal mee naar toe kan: geen hond-agressie, geen mens-agressie, geen te grote persoonlijke ruimte, geen regelaar. En die zie ik toch eerder bij de gezelschapshonden en de retrievers dan bij de berghonden
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Doe maar geen berghond :LOL: die doen echt niets voor je, echt -100 will to please en als je een keer hulp nodig hebt vreten ze je hulpaanbieders ook nog op, er zijn zat andere rassen die dat heel er leuk gaan vinden. :ok:
Afbeelding
incubi666
Actief

Opvoeden van honden heb ik niet maar heb veel boeken die ik lezen en elke cursus volgen die er is. Dan is de zwitsere herder toch een betere keuze. Ik denk dat dan daar beter voor kan gaan. Een hondenliefhebber ben ik absoluut. Ik vertrouw honden meer dan mensen. Een hond moet mij meer zelfvertrouwen geven. Weer meer van mijzelf leren houden. Ik ben ook onder therapy bij de ggz. Ggz vond de keuze van beide honden een goede keuze en ze geloven dat ik een hond goed kan opvoeden.
incubi666
Actief

Opvoeden van honden heb ik niet maar heb veel boeken die ik lezen en elke cursus volgen die er is. Dan is de zwitsere herder toch een betere keuze. Ik denk dat dan daar beter voor kan gaan. Een hondenliefhebber ben ik absoluut. Ik vertrouw honden meer dan mensen. Een hond moet mij meer zelfvertrouwen geven. Weer meer van mijzelf leren houden. Ik ben ook onder therapy bij de ggz. Ggz vond de keuze van beide honden een goede keuze en ze geloven dat ik een hond goed kan opvoeden.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Misschien denken ze bij GGZ aan een tibetaanse spaniel, dat zou wel kunnen. Maar dat is wel een heel andere hond :mrgreen: https://www.ecosia.org/images?q=tibetaanse+spaniel
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
incubi666
Actief

Tara schreef:
incubi666 schreef:Ggz vond de keuze van beide honden een goede keuze en ze geloven dat ik een hond goed kan opvoeden.
Ik denk niet dat je de GGZ als belangrijke raadgever moet willen nemen bij de keus voor een hond. Dat gaat over Geestelijke Gezondheidszorg, niet over Kynologische Kennis. Dat is niet het eerste vakgebied waar ik bij een GGZ aan denk.
Als je een hond wilt die je meer zelfvertrouwen moet geven, dan denk ik dat je de Zwitserse herder van je lijstje moet halen. Dat zijn geen honden allemaal even stabiel zijn. Zulke honden hebben zelf juist veel behoefte aan een stabiele baas waar zij zich zelf aan kunnen optrekken. Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een hondenras dat van nature tamelijk onverstoorbaar is en dat niet snel zijn eigen plan gaat trekken als de baas onvoldoende sterk in zijn schoenen staat. Heb je al eens aan een labrador gedacht?
Of als je toch graag bij groot en harig blijft: een Berner sennenhond of Leonberger?
Mijn moeder heeft een labrador en ja is een vreselijk lief beest maar erg afhankelijk van eten een ware obsessie. Leonberger wel aan gedacht nog niet verder opgezocht zal daar eens op zoek naar gaan. Ik ken mensen die er 1 hebben en dat is een superlief beest

Edit een leonberger is idd een goede match zal eens kijken hoe het zit met prijzen opvoeding eten scholing etc
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

incubi666 schreef:
Tara schreef:
incubi666 schreef:Ggz vond de keuze van beide honden een goede keuze en ze geloven dat ik een hond goed kan opvoeden.
Ik denk niet dat je de GGZ als belangrijke raadgever moet willen nemen bij de keus voor een hond. Dat gaat over Geestelijke Gezondheidszorg, niet over Kynologische Kennis. Dat is niet het eerste vakgebied waar ik bij een GGZ aan denk.
Als je een hond wilt die je meer zelfvertrouwen moet geven, dan denk ik dat je de Zwitserse herder van je lijstje moet halen. Dat zijn geen honden allemaal even stabiel zijn. Zulke honden hebben zelf juist veel behoefte aan een stabiele baas waar zij zich zelf aan kunnen optrekken. Ik denk dat je beter op zoek kunt gaan naar een hondenras dat van nature tamelijk onverstoorbaar is en dat niet snel zijn eigen plan gaat trekken als de baas onvoldoende sterk in zijn schoenen staat. Heb je al eens aan een labrador gedacht?
Of als je toch graag bij groot en harig blijft: een Berner sennenhond of Leonberger?
Mijn moeder heeft een labrador en ja is een vreselijk lief beest maar erg afhankelijk van eten een ware obsessie. Leonberger wel aan gedacht nog niet verder opgezocht zal daar eens op zoek naar gaan. Ik ken mensen die er 1 hebben en dat is een superlief beest

Edit een leonberger is idd een goede match zal eens kijken hoe het zit met prijzen opvoeding eten scholing etc
Die afhankelijk van eten bij de Lab is heel goed te gebruiken in de training, je kunt ze echt van alles leren met wat lekkers. Mijn Labrador is de meest lieve en stabiele hond die je je maar kunt wensen, ik heb heel veel aan haar gehad toen het niet zo goed ging met mij. Het handige is ook dat ze vrijwel altijd sociaal zijn, vooral de teefjes. Als er mensen over de vloer komen worden die vriendelijk begroet. En het plezier wat ze hebben in het water daar word ik altijd heel vrolijk van. Ze is zowat een depressie hulphond zonder opleiding :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”