Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen logeetje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Loslopen logeetje

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Wij hebben niet zo vaak logeetjes, maar het hangt heel erg van de hond af. De DH teef die hier pas geleden was ken ik goed, 'train' er wel eens mee en we komen geregeld daar over de vloer. Die laat ik wel loslopen op plekken waar mijn honden het ook kunnen/mogen. Maar die is zo gruwelijk netjes opgevoed en haar eigenaar heeft me eerst geholpen om de knopjes te vinden. Haar eigenaar is ook één van de weinig die op mijn honden zou mogen passen en ze los zou mogen laten. Honden die ik minder goed ken of minder goed luisteren komen niet los.
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Heb nu toevallig een logeetje, Kaaij. Hij loopt gewoon los, maar hij heeft dan ook bij ons in opvang gezeten dus ken hem goed. En hij loopt gewoon heel betrouwbaar los.

Opvangers (van de stichting) laat ik als ze eenmaal gewend zijn en ik heb er vertrouwen in ook los lopen.

Onze eigen honden gaan nooit logeren, maar Jaimy zou ik bij een ander wel los laten lopen. Puck niet.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Het hangt heel erg van het logeetje af. Stoffel komt hier elk jaar en die gooi ik ergens halverwege de eerste lange wandeling al los. Dan is het alweer net of ze nooit weggeweest is. Ze blijft meestal ook een aantal weken en dan is het wel fijn als ze gewoon lekker los kan. Ik let wel veel meer op, moet er niet aan denken dat er iets misgaat en ik dat uit moet gaan leggen aan de baasjes :schrik:
Bij andere honden kijk ik eerst even wat voor vlees ik in de kuip heb. Sommige laat ik alleen aan de flex lopen zodat ze in elk geval wat bewegingsvrijheid hebben en andere mogen wel los. Heel erg hondafhankelijk dus.

Morris mag bij de oppas wel loslopen. Die raak je niet kwijt. Hij vind het meestal niet zo leuk om bij me weg te zijn, dus dan heb je gewoon een saaie meesjokkende hond bij je :mrgreen:
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Ik laat geregeld het vriendje van Droef uit. Die mag wel los, maar die woont dus ook in de buurt en ik ken die hond al vanaf dat hij 8 weken was. Wel lijn ik hem aan als het drukker is of bij onbekende honden(hij is niet heel betrouwbaar en herder moeten dood volgens hem). Gelukkig weet ik wat zijn valkuilen zijn doordat ik hem dus al lang ken en daardoor kan ik vroeg anticiperen(en hij luistert bij vrouwen beter dan zijn baas :engel: )

Izzy mag wel los bij de oppas(dat zijn dus de zelfde mensen al waar ik de hond van uit laat) want ze is helemaal weg van ze, en ook van haar weten ze wat haar valkuilen zijn.

Droef is nog nooit bij een oppas geweest, maar die zou wel een opdracht mee krijgen om hem niet los te laten lopen. Niet dat hij vreselijk vervelend is en weg loopt, maar gewoon omdat het een grote(nou ja middelgrote) intacte reu is. Een loopse teef duikt hij zo op, maar een patsende reu tegen komen en een loslopende Droef dat is een risico die ik zelf wel durf te lopen(ik acht mijzelf prima in staat in te grijpen), maar bij andere vind ik het een ander verhaal.

Vriend laat de honden ook alleen maar aangelijnd uit, en zsm weer naar huis. Hij steekt over als hij andere honden ziet, hij vertrouwt het allemaal niet zo. Terwijl hij opzich honden best leuk vind maar hij weet zelf niet goed wat hij moet doen als het wel een keer misgaat. Vind ik een prima instelling van hem, hij mist gewoon de ervaring en de motivatie(het zijn dan ook echt mijn honden) om er wat mee te doen.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Soooof »

Mijn hond logeert bij 2 stellen hier in de stad en bij hen loopt ie los. Nou is wandelen met hem sowieso niet moeilijk, je hoeft hem niet in de gaten je houden, hij houdt jou in de gaten. In bossen die hij kent gaat ie wel verder van je weg dan in onbekende gebieden, maar zijn missie in het bos is toch wel weten waar degene met wie hij vertrokken is uithangt. Dat gezegd hebbende zijn die twee stellen wel de enigen bij wie ik dat toevertrouw. Ook omdat ik weet dat hij naar hen luistert. Maar das meer voor mijn gemoedstoestand dan dat het noodzaak is.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Lou loopt nagenoeg nooit los en dus al helemaal niet bij de oppas :wink:

Shib mocht, ondanks zijn soms rotzakkerige gedrag, van mij altijd loslopen bij anderen. Maar die luisterde toch wel, naar iedereen :mrgreen:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Flipje, de hond van oudste zoon is hier 1 dag in de week. Een heel lief maar eigenwijs hondje en hij gaat achter fietsers aan. Dus ik durf hem niet los te laten. Ik ga het binnenkort wel proberen in een omheind gebied. Nola is van middelste zoon en die laat ik gewoon los. Ze is zo gehoorzaam, ze is er sneller als ik roep dan Shira :mrgreen: En ze is hier zeker 4 dagen in de week dus helemaal aan mij gewend.

Verder heb ik nooit loge's. Jaren geleden had ik wel opvangers die na de eerste periode van wennen wel los liepen.
Perle
Zeer actief
Mijn ras(sen): MH - Chihuahua
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Perle »

Nee, ik neem het risico niet :oeps: .
Niettemin dat sommige logeer hondjes heel 'eigen' zijn bij mij, maar ik wil toch echt niet dat er net dan iets mis loopt en dat ik dan het baasje moet bellen om dat uit te leggen.
Everywhere I go, your shadow is my companion, your vigilance my protection.
Just like the moon, you're always there, watching.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Mijn weekendhonden zijn techisch gezien logees. Maar zij zien mij nog meer als 'de baas' dan mijn moeder, dus die gaan lekker los.

Als ik een vreemde logee had, dan ging die zeker niet los! En worden de afgesloten losloopveldjes intensief gecontroleerd op uitbraakkansen voor ze daar wel los mogen.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Terry
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wetter

Ongelezen bericht door Terry »

De eerste dagen mogen logeerhonden niet los bij en van mij. Ook al ken ik ze goed toch wil ik dat ze eerst weer wennen aan mij en mijn gewoontes.
Loesje mag van mij los als ze eens door iemand anders uitgelaten wordt. Ze loopt wel mee en als ze al eens op struin gaat, staat ze te wachten bij de afslag naar huis.
Groetjes, Terry
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ja, ik moet er niet aan denken om constant aangelijnde rondjes te moeten lopen...

Elders mogen ze ook best los. En ongevallen gebeuren. Mijn hond is ernstig gekwetst geweest elders. Vervelend, maar het zou mij ook kunnen overkomen.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Nee, een hond van een ander laat ik niet los. Die verantwoording durf ik niet te nemen.
Dus ook de opvangers niet, ook niet als ik het idee heb dat ze gemakkelijk los zouden kunnen en in geval van nood zelf de weg naar huis weten te vinden.
Op eigen terrein kunnen ze los en er is genoeg ruimte om daar goed de poten te strekken. Maar dat vind ik met sommige opvangers ook griezelig. Ondanks de ruimte zijn er honden bij die de hele omheining langs gaan omdat ze graag aan de andere kant van het hek willen kijken. Hoewel onze eigen honden nooit onder, over of langs de omheining zijn gegaan, hebben we vanwege een paar handige opvangers toch al de nodige aanpassingen gedaan.
Opvangers en weglopen, dat is echt mijn grote schrikbeeld. Dat ik op de social media virtueel gestenigd wordt omdat ik niet de nodige voorzichtigheid met de buitenlandse hond heb betracht. Deze angst strekt zich zelfs tot de adoptanten, als de dood ben ik dat de nieuwe baasjes vooral in het begin niet goed opletten en de hond de benen neemt.
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik vind het doodeng als een oppas mijn hondjes loslaat. Maar de keren dat het gebeurde (Lou is regelmatig met een uitlaat meegeweest en ze zijn samen een paar keer bij een oppas geweest) waren ze ineens perfect brave hondjes.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Als Bas en Guus een keer bij je komen logeren mag je Bas na 1 dag loslaten. Steek mijn hand voor haar in het vuur en die luistert alsof ze jouw mechelse herder is. Op mijn verantwoordelijkheid. Guus mag je niet loslaten. Ik vermoed dat hij alleen naar ons luistert en dan nog smeert jij hem meteen. Laatst is hij achter de edelherten aan gegaan.....pfffff. Bij mij ook een keer achter de ganzen
Hazen en reeën zijn ook leuk. Hij rent zelfs weg als hij een blaadje ziet vliegen of een merel. Niet ver maar hij is niet onder controle en kan alleen los ver van wegen. In het bos gaat gek genoeg prima. Op de edelherten na die keer.
Afbeelding
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Maeve schreef:Nope! Ook als het vast best zou kunnen, het is dan mijn verantwoordelijkheid en dat wil ik niet met andermans hond. Er kan domweg altijd iets gebeuren. En het is m'n grootste nachtmerrie dat één van de honden ooit wordt aangereden, maar als dat m'n eigen hond betreft heb ik alleen met mezelf te maken. Ik moet er echt niet aan denken dat ik dat aan een eigenaar van een hond moet verantwoorden.
Nou, dit dus eigenlijk. De enige hond die ik weleens te logeren had is het teefje van m'n zus. Ik ken haar al vanaf dat ze een klein pupke was en zie haar echt regelmatig. Ze is behoorlijk dol op me, maar luisteren kon beter (inmiddels is ze ook stokdoof) en ik neem het risico gewoon niet met andermans hond.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Die lopen los. Mijn HUS honden ook. Op eentje na die gruwelijk jaagt. Maar niet al de eerste wandeling ;)
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Bij honden die ik kén en waarvan ik weet dat ze altijd loslopen vind ik het geen probleem. Maar ik laat het ook van de eigenaar afhangen. In principe kunnen ze bij mij in het bos geen gevaarlijke weg over rennen en er loopt haast geen wild, dus wat dat betreft zit ik goed. Als de eigenaar aangeeft dat de hond sowieso van het dwalen is, gaat hij/zij aangelijnd. Bij opvangers beslis ik het binnen de eerste wandeling. De meesten laat ik los, maar bij sommigen zíe ik al aan de blik dat ze in gedachte al mijlenver weg zijn :LOL: Dan kun je het schuiven.
D'r is tot nu toe nog geen hond bij me weggelopen, dus het zal wel goed zijn dan.
ruudstofferboa
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador, teckel

Ongelezen bericht door ruudstofferboa »

Nee dat vind ik een te groot risico...logeerhonden blijven altijd aangelijnd!!
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Tot nu toe lopen logees altijd los, vaak zijn het honden die mij al kennen.
De laatste keer dat ik een echt vreemde hond had waarschuwde de eigenaar dat hij vrijwel geen auto's ziet en hij niet wist hoe hij daar dan op zou reageren. Dan hou ik er wel rekening mee waar ik ga lopen, er is hier ook een bos waar bijv een asfalt weg doorheen loopt.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik heb regelmatig Juno de Labrador te logeren en die mag altijd los. Het is zo'n braverik en ik ken hem net zolang als zijn baas hem kent. Zelfs nu hij doof is 'luistert' hij nog goed naar handgebaren. Karel mocht van zijn baas wel los maar hij luisterde niet altijd even goed naar me dus liep hij soms aan de lijn. Ik wilde hem graag heel mee naar huis geven :mrgreen:
Mijn eigen honden mogen niet allemaal los bij een ander. Rani sowieso niet en Mika afhankelijk van waar ze is. Bij de baas van Juno mag het wel en bij mijn schoonouders niet, daar mag alleen Gol los.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero

Ongelezen bericht door lucie »

mijn eigen honden gaan nooit uit logeren maar met Amber zou ik, toen ze nog kon horen, mijn handen in het vuur hebben gestoken. Die luistert perfect.
Logés hier hebben ook gewoon losgelopen, verantwoording eigenaar natuurlijk. Maar hier is weinig verkeer en nauwelijks andere honden dus niet erg vergelijkbaar met Nl.
Ook mijn opvangers heb ik altijd dag 2 of 3 meteen los laten lopen. Ik vind dat je snel genoeg merkt of ze aansluiting zoeken bij jou of de roedel en dan durf ik het wel aan. De enige bij wie dat niet het geval was, is mijn eigen Kailen. Die boeide het niet waar je uithing of wat je ervan vond dat ie afdwaalde en dan heb je dus een probleem. Maar voor al mijn opvangers was ik een soort boei of zo, een bekend iets om aansluiting bij te zoeken :ok:
Afbeelding
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik heb niet zo vaak logeerhonden, maar als er honden logeren, mogen ze van mij zeker los als de baasjes die toelating geven en de hond het gewoon is om los te lopen.
Ik oefen wel altijd op naam en beloning voor ik een hond los laat. Ik wil dat de hond reageert op zijn naam als ik die roep en dat hij ook weet dat er een beloning is als hij komt.

Mijn honden mogen ook los lopen als ze ergens logeren. Ik laat die keuze eigenlijk aan de mensen waar ze logeren (en dat is niet zomaar bij iedereen).
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Jules01
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jules01 »

Volledig afhankelijk van de hond, hoe goed ik ze ken en hoe zeer ze aan mij hangen.
De honden van een vriendin gaan los, behalve voorheen haar Basset. Die liep bij haar ook weg dus dat risico zou ik nooit nemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”