Nanna schreef:Op het ogenblik heb ik een week een hond te logeren die niet lekker gaat met andere reuen. Gelukkig wel prima met Peer, die trouwens met alles kan

Als ik wandel kan ik dat dus niet suffend en kwijlend doen, zoals dat normaal gebeurt. Maar moet ik echt uitkijken. Komen er mensen aan met andere honden dan is het kijken geblazen of dat reuen of teven zijn. (met teven is het prima) Met reuen draai ik af en als het echt niet anders gaat moet ik de mensen vragen hun hond even aan te lijnen of iig vast te houden anders is het matten.
En opeens heb je dus in de gaten hoeveel honden er eigenlijk loslopen en nul luisteren

Ik denk vaak aan het HF en hoe bazen daarover mopperen, dan.
Hij gaat zondag weer naar zijn eigen baas. En ik denk dat ik dan opgelucht ademhaal dat we het er zonder kleerscheuren hebben afgebracht. Tel dan de zegeningen met mijn eigen honden. En neem me nog vaster voor zoiets NOOIT zelf aan te schaffen. Te moeilak.
Ik vind dit bericht over de andere kant wel fijn om te lezen eigenlijk. Fijn is niet het juiste woord, want het is inderdaad niet leuk als je toch altijd even extra op moet letten wat er aan de andere kant van de hei, bos of op strand aan komt rennen, onbewust omdat het er na vorige hondenervaringen ingebakken zit of bewust omdat je weet dat eigen honden negatief kunnen reageren op bepaalde honden.
Het is soms moeilijk uit te leggen dat het niet altijd galbakken zijn of honden die met geen enkele hond overweg kunnen. Het zegt redelijk genoeg dat de oppas hond in de roedel wel ok gaat, maar daarbuiten is het dus anders.
En dat je zonder al te veel problemen (incidenten) rond kan lopen zegt mij dat je hem of continue aangelijnd hebt of dat hij wel luistert als je hem even bij je wilt hebben, maar dat doe je om incidenten en gezeur te voorkomen.
De grote bek die je dan krijgt als je vraagt een losloper uit de buurt van die specifieke hond te houden
En dat je het dan moet vergoeielijken met "niet mijn hond hoor, tijdelijke logee!"
Ik zie het gewoon gebeuren, daar gaat je goede naam! (beetje sarcastisch bedoeld) maar nu ervaar je het ook eens en je schrijft het dus ook op dus
Het zal nooit je hobby worden, een hond met een beetje een gebruiksaanwijzing, en dat geeft ook niet. Maar tussen de regels door lees ik nu dat je een beetje snapt waarom sommige mensen geïrriteerd raken als je ergens loopt, al dan niet losloop gebied met een klein verzoek om die ene hond die niet zo leuk is en die je al apart houd even niet te laten benaderen door andere honden.
Zelfs al loop je met een roedel met honden die het ok vinden en waarvan je misschien denkt dat ze voor afleiding zorgen, toch komen sommige honden toch op die ene aangelijnde hond af of die hond die van de baas bij de baas moet blijven lopen.