Natuurlijk kun je daar meer waarde aan hechten, maar de FCI heeft niet het alleenrecht op een normering van HD. Dus ja, dierenartsen kunnen/mogen prima HD classificeren. In hoeverre je waarde hecht aan de beoordeling van de ene dierenarts of de andere (of aan die van een panel) is aan een ieder persoonlijk, maar beweren dat er geen classificatie aan HD gegeven kán worden als het geen rashond is klopt gewoon niet.Maeve schreef:Die normering is door de FCI vastgesteld, en die zal vast worden nagebootst door DA's maar daar hecht ik toch minder waarde aan dan de officiële beoordeling waarbij een panel de foto's beoordeeld op verschillende factoren. Daarom vind ik de term C/D heupen in dit geval wat misleidend, want er is niet op dezelfde manier naar gekeken neem ik aan. Hou het dan gewoon bij "de hond heeft (zware) HD"Zamunda schreef:Nee, natuurlijk ga je niet fokken met een HD-C/D-hond!
Hoezo? De RvB heeft niet het alleenrecht op het classificeren van HD. Binnen de diergeneeskunde is gewoon een classificering van HD en een DA is prima gerechtigd om HD te classificeren.Maeve schreef:Wat voor hond is het? Een onherleidbare kruising of een rashond? Want bij een kruising kan die beoordeling niet officieel, er kan hooguit vastgesteld worden dat de hond HD heeft/de heupen er niet goed uit zien.
Dat er dan beter enkel 'HD' gebruikt kan worden ben ik het ook niet mee eens. Waarom? Enkel omdat er geen RvB-panel naar gekeken heeft? Deze hond heeft C/D-heupen (en in de onderlinge communicatie zegt dat ook meer dan 'zware HD'), dat worden nooit meer A's of B's dus voor de beslissing om al dan niet deze hond voor de fok in te zetten is deze informatie heel nuttig. Jammer is alleen dat de eigenaren niets met de info lijken te gaan doen.
Ik snap wel dat je het betrouwbaarder vindt als het door meerdere ervaren dierenartsen beoordeeld is dan door een enkele wellicht minder ervaren dierenarts/beoordelaar. In die zin begrijp ik wel dat jij het wat misleidend vindt, maar dat komt naar mijn idee meer omdat je zo gewend bent dat aan zo'n beoordeling een panel vasthangt (beetje tunnelvisie denk ik), in plaats van dat je wat ruimer denkt en beseft dat het altijd handig is om je af te vragen hoe betrouwbaar de beoordeling is (en door wie de beoordeling is gedaan).
Voor zover ik weet is er namelijk geen eigendomsrecht/alleenrecht van de FCI/RvB op de classificering van A t/m E, als dat wel zo is dan heb ik het mis en heb je zeker wel een punt.
Oh en Kruimel, ik denk maar zo dat ze zich niet geheel in kunnen dekken op deze manier hoor (dus enkel met vertellen dat de hond C/D-heupen heeft). De verantwoording voor een verkoper/fokker is oha toch een stuk groter dan die van de koper, dus als er problemen komen bij de pups kunnen zij daar best nog voor moeten opdraaien.