HillieS schreef:Maeve schreef:Alleen in België is een beginletter verplicht vanuit de kennelclub. Ik geloof dat dit jaar de R aan de beurt is daar?
In andere landen is het aan de fokker zelf. Sommigen hanteren letters, sommigen thema's. In Nederland is het wel zo dat de fokker vaak zelf de stamboomnamen kiest. Die moeten namelijk met uiterlijk 10 dagen na geboorte van het nest zijn ingediend, en dan weet nog niemand wie er een pup krijgt. Dus de kopers laten kiezen is daarin niet handig, daarom doen fokkers dat meestal.
Mijn vorige nest had het Adele-thema. Het A nest was logisch geweest, maar echt alle A namen zijn al tienduuzend keer voorbij gekomen omdat iedereen begint bij A natuurlijk. Dus met het Adele-nest gaf ik mezelf wat meer creatieve ruimte

Wat het volgende thema wordt weet ik nog niet.
Ik wist toen Yara in de maak was al wel zeker dat (als er minimaal 1 teefje was) wij een teefje uit dat nest zouden krijgen. Wij mochten dus al wel aangeven welke naam we wilden. Wel met de letter die bij de fokker aan de beurt was.
Dat moest een E zijn dus hebben wij de naam Elena Yara (en dan de kennelnaam) gekozen. Ook een van de broertjes en het zusje van Yara was al duidelijk voor de geboorte dat er daar een heen zou gaan. die namen waren dus ook al bekend.
Dus dat ligt net aan wat de fokker wil. De naam wordt pas gekoppeld aan de pup met het chippen. En de ene fokker wil dan nog geen pup 'vastleggen' aan een eigenaar en een andere wel.
Er wordt (en dat is niet perse naar jou toe hoor) door meerdere fokkers hier en ook op andere fora gedaan alsof hun manier (bv. de pup toewijzen aan de nieuwe eigenaar bij 7 of 8 weken) de manier van elke fokker is. Dat is niet zo. Daar heeft de fokker zelf zeggenschap over. Zijn/haar eigen puppen, dus zijn/haar eigen werkwijze.
Ja, dat is zeker waar. Het kan wel, alleen wordt het vaak niet gedaan. Ik had maar één reu in het nest en de toekomstige eigenaar daarvan stond al zeker een jaar op de lijst en had zelfs een andere combinatie geweigerd waar ze eerder een pup uit kon krijgen, dus die heeft wel inspraak gehad in de naam

Maar ik heb haar het thema voorgelegd, mijn autistische aard kan er niks mee als ik een thema hanteer en één pup wijkt af haha. Daarom kies ik ook geen roepnamen voor de stamboom. De kans dat de eigenaar een andere roepnaam kiest is zo groot. Dus de nieuwe eigenaren hebben zelf gebladerd door het werk van Adele en kwamen toen met het toepasselijke "One and Only" voor de enige reu uit het nest
Verder doe ik ook niet aan het zelf laten kiezen van namen, tenzij mensen inderdaad al zo lang wachten op juist deze combi. Maar dat zijn er niet zo veel. Er vallen toch nog wel eens mensen af tijdens de periode dat het nest opgroeit, om wat voor reden dan ook. Ik vind het ook zonde als een nieuw gezin dan zit met de naam die door een ander is gekozen.