Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tuigje is een gruwel volgens mijn honden

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Tuigje is een gruwel volgens mijn honden

Ongelezen bericht door senna03 »

Altijd gedacht dat een tuigje zoveel prettiger voor een hond zou zijn dan een halsband.
Milo en Senna liepen dan ook met veel plezier in een hurtta tuig. Toen kwam Mattie, een grote poedel, nou vooruit, omdat het baasje zo graag een tuig omdoet ging hij er mee akkoord, weliswaar stond hij erbij alsof z'n laatste uur geslagen had, maar eenmaal om dan was het prima.
Toen kwam Mila, een Maltezer met een kop erop. Zij haat tuigjes, ze kijkt met een schuin oog naar de kapstok om te kijken wat voor martelwerktuig het vrouwtje nou weer gaat pakken...is het een halsband of een half-check, dan geen enkel probleem, maar is het een hurtta of een tre ponti tuig, dan is het rennen geblazen. Heeft ze het eenmaal om, dan kijkt ze nog even chagrijnig maar wandelt vervolgens vrolijk mee.
Zijn er meer honden met deze tic? Ik vind het zo bizar dat ik nou twee honden heb die het vreselijk vinden terwijl mijn vorige honden er totaal geen probleem mee hadden. Ik zou ze natuurlijk gewoon altijd een halsband om kunnen doen maar mijn eigenwijze brein zegt dat een tuigje toch veel prettiger moet zijn voor de gevoelige nekjes. :19:
maitestar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer: Jip
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Tuigje is een gruwel volgens mijn honden

Ongelezen bericht door maitestar »

Jip vindt het vreselijk als wij een halsband of tuigje omdoen, eenmaal om is het geen probleem meer en vliegt hij weer als vanouds :19: Bij een tuigje gaat hij er echt vandoor en met een halsband kruipt hij achteruit.
Waarom? Ik heb echt geen idee, je zou zeggen dat ze op een gegeven moment het wel linken aan het leuke gedeelte namelijk het wandelen.
Groetjes,
Wendy
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Hier ook. Finn vindt het na 3 jaar nog steeds niks en als ik eens bedenk van tuigje te wisselen dan kan hij ook niet meer lopen zonder om de 3 passen stil te staan of te krabben.
Tess vindt het ook stom en ik dacht dat ze dat van Finn afgekeken had, maar haar broer vindt het ook niks.

Finn vindt halsbanden nog erger, dus het blijft maar lekker bij een tuigje. Tess loopt nu wel vaker aan een halsband of jachtlijn, maar aangezien ze op langere stukken toch nog te veel (plotseling) trekt moet ze dan wel een tuig aan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait begon een hekel te krijgen aan tuigjes. Het tuigje dat we nu hebben voor hem is geen enkel probleem. Om doen is hij niet echt dol op. Maar hij loopt en rent ermee alsof hij helemaal niets om heeft. Het heeft moeite gekost een tuigje te vinden dat zo comfortabel zat, maar het is dus gelukt. En hij begint steeds vaker zelf z'n kop in het tuigje te steken.
Ook bij Elco hebben we moeten zoeken naar een tuigje dat hij echt prettig vond zitten. Die komt nu gewoon actief z'n kop door het tuigje steken. Hij heeft een tijdje een ander tuigje gedragen en toen wilde hij na een tijdje niet meer zo goed meewerken: niet comfortabel genoeg blijkbaar.
Het kan dus ook gewoon zo zijn dat je nog niet het juiste tuig gevonden hebt ;)
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

Jasper vind het vreselijk, liep er vroeger voor weg. Tegenwoordig staat hij bij de deur en ondergaat hij het. Maar hij houd sowieso niet van aanrakingen. Half check vind hij wel prima om te doen.
Nikon maakt het allemaal niks uit, als hij maar mee mag :)
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Haha, slimme hond eigenlijk. Volgens mijn honden fysiotherapeut krijgt ze eigenlijk nooit honden die specifiek komen met nek klachten van een halsband, wel heel veel honden die lichamelijke klachten hebben van het dragen van een tuigje. Volgens haar loopt de gemiddelde tuigjes hond met een niet goed tuigje, wat dan schouder problemen op kan leveren.
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

Lana maakt het niet uit,
halsband heeft ze standaard om overdag, gaat alleen s nachts af en als ze alleen moet blijven in huis,
tuig als we gaan wandelen, dan moet je je schrap zetten, ze duikt er van een afstand in, hals band blijft dan ook gewoon om, handig voor als ik haar even kort moet vast pakken.
Lana is heel makkelijk wat dat betreft, je zou haar bij wijze van, met allerlei toeters en bellen kunnen behangen,
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Millie heeft een anti trektuigje. Normaal gesproken heeft ze een halsband om, maar als ze veel energie heeft en we een eind aangelijnd moeten lopen krijgt ze het tuig om. Ze gaat ook graag verstoppen in huis als ik dat ding pak.
Soms doe ik haar halsband om om die vervolgens te vervangen door het tuig :mrgreen:

Als pup vond ze overigens haar Hurtta tuig prima, maar verzette ze geen stap zodra ze een halsband omkreeg. Ingewikkeld kind.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Halsband is een gruwel volgens mijn honden.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Wat voor tuig heb je? Een clubgenoot had voor speuren zo’n K9 tuig maar was altijd een gevecht om aan te krijgen. Dus ik zeg logisch, want beperkt beweging en drukt op spieren. Nu op mijn advies een Y-tuig en inmiddels is het tuig aandoen totaal geen probleem meer omdat de hond hier wel bewegingsruimte heeft en het dus niet meer onprettig zit.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Zit het tuigje wel goed? Ik had hiervoor een tuigje waar Oor ook helemaal niet blij mee was. Ze liet het wel toe maar ze stond er sneu bij te kijken en als ik dat ding van de kapstok pakte was ze al niet blij. Het tuigje paste wel, maar was naar mijn idee wel wat aan de kleine kant dus misschien zat het vervelend. Ander tuigje gekocht dat blijkbaar beter zit et voila, geen probleem! Ik heb het nieuwe tuigje trouwens wel met heel veel snoep geintroduceerd. Ik was een aardige tijd kwijt sowieso met instellen, uitdoen en weer aan en telkens alles beloond met voer en een feestje. Met dit nieuwe tuig heeft ze dan ook geen enkel probleem.Verder kan het soort tuig ook nog uitmaken. Mijn moeder heeft voor haar hond zo'n Julius tuig, Dat is nogal een gevaarte en het moet over het hoofd, dat vind haar hond helemaal niet leuk. Maar ik heb hem ook wel eens ons tuigje omgedaan, die moet wel ook over het hoofd maar het is meer gewoon een H-tuig met dunne banden, en dat vond ie dan weer helemaal geen probleem.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

crutz schreef:Wat voor tuig heb je? Een clubgenoot had voor speuren zo’n K9 tuig maar was altijd een gevecht om aan te krijgen. Dus ik zeg logisch, want beperkt beweging en drukt op spieren. Nu op mijn advies een Y-tuig en inmiddels is het tuig aandoen totaal geen probleem meer omdat de hond hier wel bewegingsruimte heeft en het dus niet meer onprettig zit.
Hier is het dus precies andersom. De julius-tuigen gaan het beste, de Y-tuigen vinden ze het minst leuk om aan te krijgen en de instaptuigen (met plastic op de rug) zijn stom met lopen. Ruffwear webmaster gaat dan wel weer beter. Ik wil nog weer een keer een perfect fit-tuig proberen, omdat ik het gevoel heb dat het probleem deels bij de oren zit (en dan zit hij bij Ninthe's nek eigenlijk al te ruim, want anders kan hij helemaal niet over haar kop heen), maar ben je per hond direct bijna 40€ verder en dat vind ik best een hoop geld voor een eventueel volgend tuig dat op de stapel "bevalt toch niet" te belanden.

Wel zie ik vaak dat de Julius-tuigen te klein zijn en in ieder geval de borstband te strak zit waardoor de buikband in de oksel getrokken wordt wanneer ze hun kop naar beneden doen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zuri vind het omdoen van het K9 tuig een beetje wat minder,.... maar dat komt omdat t best een flink ding is, het Hurtta tuig vind ze geen probleem.. maar ik heb een lampje bevestigd aan het K9 tuig dus als t donker is moet ze die aan. klaar en wat ze ervan vind - jammer dan
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Volgens mij is het bij veel honden inderdaad het aandoen van het tuig dat ze niet prettig vinden of het zit gewoon niet lekker. Dan kan een ander type tuig best een verschil maken.
Amy is door het dolle heen als ik het tuig pak, want wandelen, en gaat dan ook netjes klaarzitten om het aan te doen, maar het aandoen zelf vindt ze eigenlijk niet zo prettig. Als het eenmaal aan is, is het helemaal prima. Zij wil ook nog wel eens trekken in het begin van de wandeling en kan erg explosief reageren als ze wild of een andere hond ziet, vandaar dat ik voor haar toch liever een tuig gebruik dan een halsband. Als een hond niet trekt, lopen ze hier aan halsband of jachtlijn en ik heb ook de indruk dat ze dat allemaal zelf het prettigst vinden. Amoz vindt bijvoorbeeld die bevestiging op zijn rug echt niet fijn bij een tuig, als daar ook maar iets van druk naar voren of naar de zijkant op komt te staan, blokkeert hij volledig. Bij Mila zit een tuig door al dat haar sowieso voor geen meter natuurlijk.
Als jouw honden een halsband fijner vinden, zou ik ze daarin gewoon tegemoetkomen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier hadden ze de tuigen alleen om met fietsen ivm de springer
En dat was ineens drama bij Kyto

Tot we er dus achter kwamen dat hij een nekblessure had en fietsen dus pijn betekende
Ok , niet meer fietsen dus . Maar hij moest wel dat tuig om omdat hij geen druk op zn nek mag
Ging wel beter maar nog steeds niet van harte

Op een dag kon ik zn tuig en lijn niet vinden, die bleken bij vriend in de auto te liggen
Dus een ander tuig opgesnord en toen viel het me ineens op dat het ineens geen drama meer was en ook dat hij veel beter liep
Nog eens getest toen ik zn tuig terug had , en toen was ik om

Nu heeft hij de Hurtta active en nu komt hij blij zelf zn kop erdoor steken en t lopen heeft hij ook geen last meer van

Inmiddels zijn alle K9 tuigen vervangen voor een Hurtta active
Er hangen er nog 3 in de auto voor als ik de Hurtta vergeet met speuren
Maar ze lopen en zoveel beter op , en nog belangrijker ; deze krijg ik wel naar mn zin afgesteld
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hier ook twee honden die een hekel hebben aan het tuig. Ik doe het dus niet meer, ze spreken wat mij betreft duidelijke taal.
Ze hebben totaal geen last van hun halsband, riem of jachtlijn. Het is echt gericht tuigen die ze niet moeten.
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Uma vindt haar tuig prima, ze heeft een Ruffwear Webmaster en een Tre Ponti Sporza en ze geeft er niks om.

Manu heeft een speciaal tuig voor het trekken. Als je het tuig pakt vindt ie het feest maar bij het omdoen moet hij zijn poten optillen en dat vindt ie niks. Dan staat ie wel even te tongelen en met zijn oren plat. Zodra het aan is gaat ie weer in standje blij.
Voor de normale wandelingen draagt hij meestal een halsband en soms een H-tuig. We hebben een die heel goed past, zijn nek is breder dan zijn borst dus we moesten wel even zoeken :schrik: Voor dit tuig hoeft hij geen poten op te tillen en hij vindt er dan ook niks van. Zijn vorige tuigen vond hij wel vervelend en liep hij er zelfs voor weg. Dat vond ik heel duidelijke taal dus hebben we doorgezocht tot we er één vonden waar hij wel enthousiast van wordt.
Bulley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Bonairse kruising

Ongelezen bericht door Bulley »

Tuig of halsband omdoen is geen probleem. Tuig aanlaten ook geen probleem, halsband omlaten is een verschrikkelijk iets volgens Bayla. Op werk moet ze de halsband om omdat ze dan de tuigen kapot bijt en in de wachtkamer gaat lopen.dus is ze steeds aan t krabben.
Bulley 11.02.2005-24.02.2015
MirjamV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boerenfox, Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door MirjamV »

Diesel had eerst een instaptuig met nylon bandjes, die wilde hij niet meer om op een gegeven moment. Als het tuig tevoorschijn kwam dook hij achter de tafel. Nu heeft hij een hurtta tuig met zachte bandjes en die over de kop heen gaat, dit vindt hij veel prettiger om te dragen. Hij heeft maar een dun vachtje, had ook het idee dat de nylon bandjes schuurde aan zijn lijf.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Dat is ook wel erg veel tuig, bij Lotje zie je het hele tuigje niet meer zitten. Op onderstaande foto is ze pas 1,5 dus nog niet de lange vacht die ze nu heeft, maar niets meer te zien van het tuigje

Afbeelding
senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested

Ongelezen bericht door senna03 »

Alsof de duvel er mee speelt, Mila accepteert ineens zonder morren haar tre ponti tuigje :19: . Het is me er eentje :lol1:
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

willem staat alsof hij afgeslagen wordt als je met zijn tuig aankomt. als het eenmaal aan is dan is alles weer goed. bij halsband etc heeft hij dit niet
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Spetter houdt niet van tuigjes, krijgt ze nu alleen om als ze meegaat op de boot, mocht ze overboord gaan is het wel zo makkelijk weer op te pakken en naast de fiets. Cas houdt alleen van het huntertuig, bij de rest gaat hij zich verstoppen. Joep vindt volgens mij alles goed. Rana vond tuigjes prima, tilde zelfs haar pootjes op om in te stappen en Puck vond ook alles goed.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nanna schreef:
Neeltje schreef:Dat is ook wel erg veel tuig, bij Lotje zie je het hele tuigje niet meer zitten. Op onderstaande foto is ze pas 1,5 dus nog niet de lange vacht die ze nu heeft, maar niets meer te zien van het tuigje
Maar waarom zou je er zo'n hele stellage omheen hangen als je het met een simpel halsbandje af kunt :19:
Omdat ze ook, sinds ze verkouden is geweest jaren geleden, maar met een beetje druk op de hals begint te hoesten en proesten.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”