Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Akita inu

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

mirella* schreef:Ik geloof best dat het woordje inu, bij de Akita en Shiba van de naam afgehaald is, maar wat was daar dan in godsnaam de reden voor???? Ik zag dat de AlaskaN Malamute op de site van de RvB opeens de Alaska Malamute heet, ook zo'n vreemde aanpassing.

Van mijn naam gaan we toch ook niet zomaar een gedeelte afhalen. Er moet toch wel een hele goede reden zijn om een naam te wijzigen en daar ben ik benieuwd naar. Wie o wie weet de reden?
Weet het niet Mirella, maar als er genoeg inschrijvingen zijn ga ik volgende maand in Heemstede bij de kc Kennemerland beginnen met mijn KK1. Als we met de rassenkennis bezig zijn (en ik er aan denk) zal ik het eens vragen. Mogelijk dat zij er daar een antwoord op hebben ....... vrees van niet. Anders is een mailtje naar de RvB een idee.
Afbeelding
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Ongelezen bericht door Leanne »

mirella* schreef:Ik geloof best dat het woordje inu, bij de Akita en Shiba van de naam afgehaald is, maar wat was daar dan in godsnaam de reden voor???? Ik zag dat de AlaskaN Malamute op de site van de RvB opeens de Alaska Malamute heet, ook zo'n vreemde aanpassing.

Van mijn naam gaan we toch ook niet zomaar een gedeelte afhalen. Er moet toch wel een hele goede reden zijn om een naam te wijzigen en daar ben ik benieuwd naar. Wie o wie weet de reden?
Ik weet het ook niet Mirella :?
Ben het wel na aan het vragen...
Zodra ik meer weet erover...zal ik het plaatsen hier
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi allemaal

Ongelezen bericht door tosa-inu »

de akita inu is van oorsprong een jager en werd vooral gebruikt voor de jacht op beren later werden de AKITA INU'S gebruikt voor honden gevechten en om een nog sterker en agresiever gedrag gingen ze de tosa inu door de akita inu heen kruisen maar dat is niks geworden.
door dat er een amerikaan een kruising heeft mee genomen van een akita inu en in amerika verder ging met het kruisen van deze hond en later terug wilde fokken naar de akita inu is dit fout gegaan en zijn ze dus verschillend aan elkaar.
later de tijd hebben ze deze 2 als apart ras herkent en hebben de jappaners het ook maar geaccepteerd.
de akita inu bestaat nog steeds en ja er bestaan ook nog steeds akita inu's met een zwart masker.
de reden hier van is dat de rassen sinds een paar jaar geleden zijn gesplitst en de papieren hiervan nooit veranderd zijn.
daarom zijn er nog akita inu's en ook nog akita inu's met een zwart masker.

als ik het verkeerd uit heb gelegd hoor ik dit graag van iemand.
want dan leer ik weer iets wat ik niet wist of misschien verkeerd verteld is.
en waarschijnlijk weet leanne het anders wel beter maar ja dat hoor ik dan ook wel denk ik.

ik groet jullie allemaal.

doei doei :zwaai: Ricardo
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

nog ff een korte opmerking

ik vind dat nederland gewoon een raarland is.
ik bedoel het is toch nog steeds dat zelfde ras waar we over praten??.
dat is toch een japans ras???.
dus wie heeft dan de macht van dat ras???
sorrie maar ik vind dat de naam nog steeds akita inu is.
als de japaners het als akita inu beschouwen vind ik dat dat zo moet blijven want er is niks aan hun uiterlijk verandert?.
het woord inu is eigenlijk maar een simpel woord.
akita is de plaats waar de hond ondstaan is en inu betekent gewoon hond.
vind het toch wel al raar hoor want bij de tosa inu is het soms ook tosa token of tosa ken maar eigenlijk komt het gewoon allemaal op een honden ras uit.
weet je het zit gewoon raar in elkaar :P
DOEI DOEI
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Re: hoi allemaal

Ongelezen bericht door Scooby »

tosa-inu schreef:de akita inu is van oorsprong een jager en werd vooral gebruikt voor de jacht op beren later werden de AKITA INU'S gebruikt voor honden gevechten en om een nog sterker en agresiever gedrag gingen ze de tosa inu door de akita inu heen kruisen maar dat is niks geworden.
door dat er een amerikaan een kruising heeft mee genomen van een akita inu en in amerika verder ging met het kruisen van deze hond en later terug wilde fokken naar de akita inu is dit fout gegaan en zijn ze dus verschillend aan elkaar.
later de tijd hebben ze deze 2 als apart ras herkent en hebben de jappaners het ook maar geaccepteerd.
de akita inu bestaat nog steeds en ja er bestaan ook nog steeds akita inu's met een zwart masker.
de reden hier van is dat de rassen sinds een paar jaar geleden zijn gesplitst en de papieren hiervan nooit veranderd zijn.
daarom zijn er nog akita inu's en ook nog akita inu's met een zwart masker.

als ik het verkeerd uit heb gelegd hoor ik dit graag van iemand.
want dan leer ik weer iets wat ik niet wist of misschien verkeerd verteld is.
en waarschijnlijk weet leanne het anders wel beter maar ja dat hoor ik dan ook wel denk ik.

ik groet jullie allemaal.

doei doei :zwaai: Ricardo
Hoi Ricardo,

Je legt dit inderdaad verkeerd uit, want als je dit topic even helemaal doorleest, lees je ook dat het ras Akita Inu officieël niet meer bestaat en opgesplitst is in de Akita en de Great Japanese Dog. De honden met het zwarte masker zijn Great Japanese Dogs. Of je het hier nu mee eens bent of niet, feit blijft gewoon dat dit de realiteit is.
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

ja idd

maar het is nog niet zo bij ieder akita-inu (akita) want sommige hebben nog de oude papieren.
en papieren liegen niet dacht ik??.
en dat is ook zo met het zwarte masker.
sommige akita-inu's van 2 jaar geleden ongeveer hebben nog een zwart masker en heten nog akita inu.
dat was wat ik daar mee bedoelde.
de nieuwe papieren zal er waarschijnlijk we akita opstaan in plaats akita inu en dan zullen ze ook geen zwart masker meer hebben.
zo is het toch volgens mij???.

GROET: Ricardo
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hoi Ricardo,

Ja, dat is ook logisch, toch? Nadat het ras officieel uiteen is gevallen in de twee verschillende types hebben alle honden die daarna geboren zijn pas verschillende papieren gekregen. Maar het ras: Akita Inu bestaat NU dus niet meer.
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

ja

hoi dat zou best kunnen dat dat ras nu niet meer bestaat.
ik wist dat alleen nog niet.
bij de tosa is het volgens mij niet verandert.
maar ja maakt ook niet uit voor mij.
goetjes: Ricardo
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Re: nog ff een korte opmerking

Ongelezen bericht door Nieve »

tosa-inu schreef:akita is de plaats waar de hond ondstaan is en inu betekent gewoon hond.
vind het toch wel al raar hoor want bij de tosa inu is het soms ook tosa token of tosa ken maar eigenlijk komt het gewoon allemaal op een honden ras uit.
weet je het zit gewoon raar in elkaar :P
DOEI DOEI
Ja, inu betekent inderdaad gewoon hond, maar ken betekent ook gewoon hond. Bij de akita, de shiba en de tosa wordt voornamelijk inu gebruikt. Maar bij de hokkaido en de kai wordt weer voornamelijk ken gebruikt.

De rest van het verhaal klopt redelijk: Amerikanen hebben er dogachtigen endergelijke door heen gefokt. Een tijdlang ging dat allemaal onder de naam Akita inu. Echter omdat Japan dit niet accepteerde als hun akita inu, zijn de rassen gesplitst. De honden die daarvoor eigenlijk niet naar de show hoefden te gaan vanwege niet juiste kleuren en het ontbreken van het Urajiro (Witte vacht op de zijkanten van de kaak, onderkant van de kaak, onderkant van de borst, onderkant van het lichaam, onderkant van de staart, binnenzijde van de benen). Konden aangekeurd worden als Great Japanese Dog. Dus dat zijn niet alleen de rode met zwart masker, maar ook bijvoorbeeld pinto (wit met bruine of zwarte vlekken). De GJD is echter ook groter als een akita en heeft meer bone.

Groetjes Gooitske
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

oke nog even wat toe voegen dan

De gjd heeft ook nog eens anderen oren en de staart is ook iets anders.
:p: .
toch??
dit zie ik eigenlijk niet echt in de boeken staan hoor maar heb ik van de akita/gjd fokkers gehoort.

en in nederland staat de tosa ook niet echt bekend als de tosa inu hoor.
de meeste mensen korten het toch af naar tosa.
maar ja wat maakt het eigenlijk uit we weten toch over welke hond het gaat? :ok: .

Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Ja er zijn nog wel meer verschillen tussen akita en GJD, maar ik heb in mijn vorige mailtje alleen de meest duidelijke genoemd. Want er is dan ook nog een verschil in ogen enzo... Je ziet het het beste als je een GJD en een akita naast elkaar zet.

Ach, ja mensen korten het toch altijd al af. Dus dat maakt het ook niet uit of het nu tosa of tosa inu is en akita of akita inu. Ik heb het ook altijd over de GJD (omdat het voor mij zo voor de hand liggend is), maar dat moet je wel vaak uitleggen...

Groetjes Gooitske
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Weet dat het een beetje reclame is, maar voor de liefhebber en/of geïnteresseerde: in het nieuwe maartnummer van Onze Hond staat een artikel over de Akita en GJD. De rassen worden samen in 1 artikel behandeld omdat hun oorsprong overeen komt. In het artikel wordt, buiten een rasomschrijving, ook de oorsprong van de rassen behandeld en de daaraan vastzittende verschillen.
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

nieve

je hoeft mij helemaal niks uit te leggen ik heb hier genoeg boeken over de akita maar ja ik dacht ik gooi er gewoon ff wat op wat ik uitmijn hoofd kon doen en ja ik kan er ook wel meer op zetten.
en ik heb ook niet jou naam er bij genoemd dus hoefde jij het al zo en zo niet te doen.
maar soms is het wel handig als je het over de verschillen gaat hebben dat er steeds wat meer bij komt te staan.
en dat je dan zo reageerd als of jij het voor mij moest neer zetten vond ik al ..........
ja laat ook maar.
ik dacht alleen dat info nooit kwaat kon en vooral voor fokkers en zo niet dus.

GROET: Ricardo en P.S
nieve je hoefd niet te reageren hoor
dan heb je hand misschie wat meer rust vandaag :zwaai:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Branka schreef:Weet dat het een beetje reclame is, maar voor de liefhebber en/of geïnteresseerde: in het nieuwe maartnummer van Onze Hond staat een artikel over de Akita en GJD. De rassen worden samen in 1 artikel behandeld omdat hun oorsprong overeen komt. In het artikel wordt, buiten een rasomschrijving, ook de oorsprong van de rassen behandeld en de daaraan vastzittende verschillen.
Ik heb het inderdaad gehoord en ga het maart nummer ook zeker kopen zodra het hier in de winkel ligt. Vind het altijd wel leuk om dat soort dingen te lezen. En daarnaast heeft de vereniging er ook aan mee gewerkt, dus dat vind ik ook wel leuk.

Oh, en Ricardo...ik let wel een beetje op dat mijn hand niet te vermoeid wordt hoor! Maar toch bedankt voor je bezorgdheid. Ik reageer alleen omdat ik een liefhebber ben van de GJD (ook wel van de akita) en vind het dus leuk om over dat ras te praten, that's all.

Groetjes Gooitske
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

sorry nieve

hoi nieve
sorry dat ik daarnet zo reageerde.
het was mijn fout.
ik zat weer scheel te kijken of zo :p: .
ik dacht dat je bedoelde dat je het mij zo vaak moest uit leggen maar je bedoelde over dat je die verschillen zo vaak aan anderen moet uitleggen.
dus mijn excuses :ok: .

Afbeelding
Nieve
Zeer actief

No problem Ricardo!!
Ik snapte je reactie al niet meer zo, maar nu is het duidelijk.
Op straat wordt ik altijd 'lastig gevallen' door mensen die willen weten wat Nieve voor hond is. Als je dan zegt GJD dan weten ze het nog niet en vaak met Akita nog niet. Dus vandaar dat ik zo een heel standaard verhaaltje op kan lepelen over de GJD en de Akita. Maar ik denk dat iedereen dat heeft met rassen die niet zo vaak voorkomen.

Op zich heeft het ook wel weer wat leuks om mensen over het ras (wat je zelf hebt) te kunnen vertellen. En over de Akita en GJD worden vaak onterecht foute verhalen verteld (bijvoorbeeld dat je ze niet kunt trainen en dat ze toch niet luisteren). Dus meestal vertel ik daar ook maar mijn idee over. Maar ik denk dat dat een probleem is wat ook bij heel veel andere rassen speelt.

Groetjes Gooitske
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi ja dat is ook zo

maar uh wat moet ik dan over mijn hond vertellen??.
want ik heb een kruissing tussen 2 aparte rassen en als je zegd akita dan zeggen sommige nog van ja die ken ik wel.
en zeg je tosa dan is het hhhhhhhhhhhhhhhhm wat is dat???.
dus tja wat kan ik vertellen??.
shin akita verhaal??.
hahaha
ik weet het niet.

GROET: Ricardo :zwaai:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Hmmm, dat is inderdaad nog lastiger want dan zou je bijna van allebei rassen de hele verhalen op moeten lepelen, wil je het kunnen uitleggen.

Maar heb jij er niet veel last van dan, dat mensen je aanschieten om te vragen wat voor hond je hebt? En dan ook echt blijven staan zo van kom maar op met je verhaal?
Wow, wat zul jij dan lang onderweg zijn tijdens een wandeling, alleen al om dat uit te leggen.

Waarschijnlijk zou ik dat wel gevraagd hebben als ik je tegen zou komen, want ik vind jouw hond wel heel mooi (als het de hond uit je onderschrift betreft).

Groetjes Gooitske
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi nieve

ja dat is mijn hond maar wel een wat ouderen foto.
ik heb idd heel vaak van mensen gehoort: Wat is dat voor hond??.
en ja dan zeg je de namen maar de meesten kunnen alle 2 de rassen niet eens hahaha.
en sommige kunnen het wel en zien vaak ook wel wat van de honden in haar.
alleen vind ik het jammer dat ik haast nooit broerujes of zusjes van haar kan vinden.
heb ooit eens een zus ontmoet van haar maar was van een wat ouder nest (de fokker heeft 3 nestjes gehad wat eigenlijk wel dom is maar ja).
en ik heb laatst een berichtje van iemand gehad die een broertje van sasha had maar die hond is jammergenoeg niet oud geworden (had een zeldzame lever ziekte).
ik krijg nog foto's van die hond toen hij pup was dus wacht vol spanning.
sasha is wel behoorlijk dominant hoor maar na haar sterilisatie heeft ze niet meer gevochten (sasha moest gestaraliseerd worden door dat haar eierstokken van slag waren en haar hormonen in de knoop raakte, deze periode heeft sasha vier keer een hond gepakte).
door dat ze zo vaak een hond heeft gepakt ben ik naar de dieren arts gegaan om haar goed te laten na kijken want hoorde dat het ook een herzen tumor kon zijn (gelukkig was dat het niet) en toen kwam de dieren arts er achter dat haar hormonen in de knoop waren geraakt en wist hij niet of ze na de sterilisatie wat rustiger zou worden en dus minder agresief.
gelukkig is dat wel gebeurd alleen is ze nog wel heel dominant en aan de riem kan er geen hond in de buurt komen maar los wil ze alleen maar spelen en gek doen.
dus dat vind ik dan ook geen probleem.
sasha is heel erg waaks en ja ook heel sterk maar dat wist men al als ze de rassen een beetje kunnen.
dus heb een moeilijke tijd met haar gehad en is gelukkig weer goed gekomen.
luisteren is ze niet goed is (heb wel op een honden school gezeten met haar en daar ging het redelijk maar thuis toch weer wat minder).
pfff ja dit was wel een beetje een verhaal over sasha.

als je nog iets wil weten ik heb mijn oren open. :zwaai:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Leuk zeg! En dank je voor de uitleg. Kan me best voorstellen dat je het jammer vindt dat je geen broertjes en zusjes van haar kent. Ik heb op de jongehondendag bijna alle broertjes en zusjes van Nieve kunnen zien en dat was inderdaad erg leuk. Alleen helaas heb ik inmiddels ook gehoord dat het niet met alle broertjes en zusjes even goed gaat...en dat is weer minder.

Maar je heb dan nog een geluk dat sacha wel los kan en dan lekker gaat spelen. Dat hoef ik bij Nieve niet te proberen, die gaat echt iedere andere teef laten zien hoe sterk ze wel niet is. Heb daar al zoveel problemen met haar mee gehad (doordat eigenaren haar begonnen te slaan enzo) dat ik haar nu alleen nog maar aangelijnd kan uitlaten. Dus wat dat betreft denk ik dat je blij mag zijn met het karakter van Sacha, want ze had veel dominanter kunnen zijn.

Oke, het is misschien niet slim dat je 3 nestjes kruisingen fokt...maar ze zijn wel heel mooi, dat is gewoon een feit. Maar merk je ook in haar karakter dat ze echt bepaalde trekken van een van de rassen heeft?

Groetjes Gooitske
Afbeelding
jessicamelgers
geregistreerd lid

Akita (Inu)

Ongelezen bericht door jessicamelgers »

Hoi,

Blijf het interessant vinden over de rasnaam Akita Inu, Akita en Great Japanese Dog. Heb namelijk net mijn stamboom binnen van mijn Akita en daar staat toch echt ook INU op. Vreemd, als de Raad van Beheer het ras Akita noemt op haar site maar op de stamboom nog steeds met Inu uitgeeft. Heb de rasvereniging om een reactie gevraagd, maar helaas nog niks gehoord.
Nieve
Zeer actief

Re: Akita (Inu)

jessicamelgers schreef:Hoi,

Blijf het interessant vinden over de rasnaam Akita Inu, Akita en Great Japanese Dog. Heb namelijk net mijn stamboom binnen van mijn Akita en daar staat toch echt ook INU op. Vreemd, als de Raad van Beheer het ras Akita noemt op haar site maar op de stamboom nog steeds met Inu uitgeeft. Heb de rasvereniging om een reactie gevraagd, maar helaas nog niks gehoord.
Ja, dat is ook wat ik heb gehoord van de stambomen van Akita's. Wat dat betreft is de GJD makkelijker, want daar staat nu gewoon GJD op. Aan de andere kant, wordt de akita inu sowieso heel vaak gewoon akita genoemd. Maar ik kan het hele verhaal nog wel eens navragen aan een bevriende fokker, zij weten er echt heel veel van en hebben hier misschien wel een verklaring voor.
Afbeelding
mirella*
Actief

Ongelezen bericht door mirella* »

Ook op onze stamboom staat nog gewoon inu achter de shiba (in dec ontvangen) ik ben benieuwd wat er op de stamboom van onze pup komt te staan. De nippo en JKC stamboom ontvang ik eind deze maand en dan kan ik de nederlandse gaan aanvragen.
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi nieve

ik ben inderdaad blij dat sasha niet zo heel erg dominant is hoor.
ze is wel dominant maar niet dat ze er in een keer op zal duiken maar gewoon rondjes om elkaar heen draaien en met haar poot de anderen hond ze kop naar beneden te drukken.
en dat soort dingen.
gelukkig weet sasha ook niet hoe sterk ze is heb haar gelukkig altijd heel snel weg kunnen halen als ze vocht.

GROET:
Ricardo :zwaai:
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

ja wel sasha heb veel van bijde honde

een het uiterlijk zie je als je haar goed ziet bijde rassen in.
haar karakter heeft ze wel wat van bijde maar toch meer akita.
heel rustig en erg aanhankelijk aan d'r baas, heel waaks, sasha slaap ook bij mij op de kamer en als ze wat bij de deur hoort gaat ze grommen.
ik heb het zelfs een keer zo erg gehad dat ze heel hard begon te grommen midden in de nacht en we hoorden ook niks.
en wat dat nou was een hele grote spin die bij ons bed liep zelfs daar gromde ze tegen.
en ja ze gaat dan wel goed met anderen honden.
ik heb haar zien vechten en ja dat doet ze ook als bijde ze gromt niet als ze aanvalt en vecht met weinig geluid scheurd als ze vecht maar dat doet de akita ook denk.
en is heel snel zo wel met vechten als met rennen.
als je haar achter een konijn aan ziet rennen denk je echt van huh zo snel en flex door die bosjes.
dus ja van bijde wel wat.

GROET:
Ricardo :zwaai:
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

kan iemand mij vertellen hoe ik

nu weer een fototje hier onder mijn tekst plaats???.
heb het met bepaalde html text geprobeerd maar dat lukte niet.
hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen wilde namelijk een anderen foto plaatsen en heb de oude link zonder te kijken verwijdert en nu is die foto weg.

ik hoor het

GROET:
Ricado :zwaai:
Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Re: kan iemand mij vertellen hoe ik

tosa-inu schreef:nu weer een fototje hier onder mijn tekst plaats???.
heb het met bepaalde html text geprobeerd maar dat lukte niet.
hoop dat jullie mij een handje kunnen helpen wilde namelijk een anderen foto plaatsen en heb de oude link zonder te kijken verwijdert en nu is die foto weg.

ik hoor het

GROET:
Ricado :zwaai:
Je foto moet ergens op internet staan, je gaat op de foto staan, drukt rechtermuisknop en bij eigenschappen zie je het adres van de foto, dat kopieer je en plak je in je onderschrift en vervolgens zet je er de img commando's voor en achter (zoals dit: , dus die met de slash achter het adres en die andere er voor. ) Dan zet je je onderschrift aan en heb je een foto.

Groetjes Gooitske

P.s. Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat het lukte, hoor!
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

hoi nieve

dankje het is me gelukt.
nu kan ik af en toe wat anderen foto's plaatsen.

Afbeelding
Nieve
Zeer actief

Re: hoi nieve

tosa-inu schreef:dankje het is me gelukt.
nu kan ik af en toe wat anderen foto's plaatsen.

:ok: Leuke foto trouwens! :V
Afbeelding
tosa-inu
Vaste gebruiker
Contacteer:

dank je

dankje nieve.
vond het wel grappig zo.