Voor 2018 even een nieuw topic.
Nu al 5 jaar is er een grote groep Hondenforummers die met hun donatie, het bosasiel in Istanbul - Turkije, op afstand steunen
En dat maakt me trots en blij

Jaren waarin er forummers weggingen, forummers bijkwamen...
Maar toch elk jaar waren er weer erg veel mensen die graag hun steun wilden blijven geven aan dit super fijne iniatief in Istanbul.
Nu is er vorig jaar een heleboel gebeurd in het bosasiel en ook in het vriendenproject waar wij onze steun aan gekoppeld hadden.
Ik wil hieronder dan ook beginnen met het bericht van de dierenarts van het bosasiel - Murat.
Een vreselijke fijne man die ik persoonlijk ontmoet heb toen ik er de 2 e keer was.
Dit geeft de beste samenvatting en is voor "nieuwe" mensen een gelegenheid om in 1 keer te lezen wat er staat te gebeuren en hoe het nu gaat met de honden die in het bosasiel zitten.
Beste vrienden,
Zoals jullie allemaal weten, hebben we sinds juli 1998 dankzij jullie eindeloze hulp en steun namens SHKD heel veel zwerf dieren in het Hasdal Kemerburgaz asiel kunnen helpen. We zullen met hart en ziel dit proberen te blijven doen. Samen hebben we in heel veel plekken in Turkije talloze sterilisatie operaties uitgevoerd en hebben we samen met de dierenartsen van die gemeenten geholpen om in deze plaatsen het zwerfdierenaantal onder controle te houden.
Omdat de grootste financier van het asiel per 1 januari stopt met zijn financiële steun hebben wij onlangs moeten beslissen sneller en actiever nieuwe families voor onze honden te zoeken. Voor de hele schuwe en niet sociale honden die niet herplaatsbaar zijn zullen we op kleinere schaal in het asiel blijven zorgen. Het is vrij moeilijk om nu al een aantal aan te geven, maar we willen echt zoveel mogelijk honden plaatsen bij families. We hebben al voor een aantal honden die onderdeel waren van het vriendenproject een thuis gevonden en we zullen doorgaan om de dieren die langzaam socialer worden ook een huis te vinden. Aan de andere kant zoals ik al eerder vertelde, zullen de schuwe, verlegen honden blijven wonen in het asiel. Wij hopen dat jullie deze honden blijven steunen en hun vrienden blijven en ons tijdens dit proces blijven steunen. Voer voor de honden is geregeld maar er moet ook geld voor verzorgers, onderhoud aan het asiel en medische kosten komen.
Zoals jullie weten, stuurde we jullie een voor een de foto's van de honden die jullie steunen als vriend. Maar de schuwe honden die achter gebleven zijn in het asiel, leven in kleine groepen. Dit betekent dus het volgende; als u een van deze honden wilt steunen als vriend, zal het voor ons heel moeilijk worden om een foto van die hond alleen te sturen. Wij zullen dus een groepsfoto aan u moeten sturen.
Dankzij onze jarenlange samenwerking, hebben we in die tijd heel veel zwerfdieren kunnen steunen. Ik wil u eindeloos bedanken voor uw steun om de zwerfdieren aantallen in mijn land onder controle te houden en om hun welzijn te verbeteren.
Ik zou het op prijs stellen als u mij een bericht wilt sturen als u ons wilt blijven steunen ondanks dat uw hond herplaatst is. Wij gaan op zoek naar de honden die voorlopig niet herplaatst zullen worden en waar u dan vrienden mee kunt worden. Ook kunt u er voor kiezen om het asiel te blijven steunen zonder de voorkeur voor een bepaalde hond.
Hier een dropbox link met foto's van de huidige honden; er zitten zoals jullie zien wat bekende namen tussen
https://www.dropbox.com/sh/hmkwsz9jwwj4 ... Mcb0a?dl=0
Wat betreft het sterilisatieproject hebben we de afgelopen tijd in Tavsanli 600 honden gesteriliseerd. Op dit moment overleggen we of we verder gaan in Tavsanli of ons verplaatsen naar Tepecik. Tepecik is een klein dorp dat 4 km. van Tavsanli verwijderd ligt.
Er zijn meer dan 10 kippen slachthuizen en de zwerfhonden voeden zich met de resten die gewoon het land in gegooid worden.
De zwerfhonden hebben ruim te eten en vermenigvuldigen zich op een verschrikkelijk snelle manier.
Er schijnen toch veel magere en zieke honden te zijn.
Tepecik is eigenlijk de “leverancier” van de honden in Tavsanli.
Murat heeft samen met de manager van Tavsanli een bezoek gebracht aan de burgemeester van Tepecik om het alles over vangen, steriliseren en terugplaatsen uit te leggen.
Tot nu to ving de gemeente de honden om ze elders te dumpen.
Murat kreeg het idee dat de burgemeester begreep waar het allemaal om draait en bereid is om mee te werken aan het steriliseren en terugplaatsen in het territorium van de honden.
De burgemeester van Tepecik zal contact op nemen met de burgemeester van Tasvanli en hem om hulp vragen. Tpecik is een zzo kleine plaats dat ze niet genoeg mensen hebben om de honden te vangen, verzorgen en terugplaatsen. Als de burgemeester van Tavsanli wil helpen door personeel ter beschikking te stellen zullen we de volgende campagne bij de bron, Tepecik, starten en naar Tasvanli toewerken.
Met vriendelijke groeten,
Dierenarts Murat BEKHAN
In diezelfde periode heeft hij ook apart nog een stukje geschreven voor de mensen die de gehandicapte honden steunden - wij dus ook

Beste,
Een tijd lang hebben we, met jouw hulp, onze vrienden in het asiel kunnen verzorgen.
Maar zoals beschreven in de brief van Linda Taal, en de redenen die ik jullie al eerder aangaf, moesten we het aantal honden in het asiel drastisch verminderen.
Daarbij hebben we voor veel honden een nieuw huis kunnen vinden. Hoe meer honden wij konden plaatsen, hoe meer het mogelijk werd voor de schuwe hondendie onderdeel waren van het Vrienden Project socialer, en dus herplaatsbaar te worden. Dit komt hoogwaarschijnlijk omdat de alfa honden nu niet meer in het asiel zijn. De wat schuwere honden kunnen eindelijk meer zichzelf zijn en komen nu naar ons toe. We hebben voor een aantal van deze nu sociale honden ook een plek gevonden en naar hun nieuwe families gestuurd. Jouw vriend Turoy is ook een deel geworden van deze gelukkig groep geadopteerde honden. Het spijt me zeer dat ik je niet eerder op de hoogte heb gebracht. Ik heb het zo druk dat ik soms dingen vergeet.
Dierenarts Murat BEKHAN
IN antwoord daarop van Linda Taal;
Goedenavond,
Ondanks dat enkele honden nu niet meer in het asiel woont wil u toch de update nog sturen.
Ik ben bezig om na te vragen waar de honden naar toe zij gegaan en om een laatste foto te krijgen, ik hoop dat het lukt.
Van een aantal van u heb ik al te horen geregen dat u ons blijft steunen. Ik heb inmiddels een aantal nieuwe honden voor het project gekregen en zo langaam aan zal ik degene die door blijven gaan een nieuw vriendje geven.
Zoals Murat al schreef zijn de honden socialer aan het worden dus voor alle honden geldt dat ze mogelijk herplaatst kunnen worden.
Ik hoop dat het dan op een meer correcte manier gaat dan nu.
Ik dank u voor al uw steun en hoop dat u ons blijft steunen!
Met vriendelijke groeten,
Linda Taal
Stichting ActieZwerfhonden
Oa Yasar is geadopeerd en daar ontvingen we dit bericht over ;
Yasar heet nu Findus en is geadopteerd door dezelfde familie die Garip een mooi leven hebben gegeven.
Hij is geadopteerd in augustus 2017 en woont in België.
Het gaat ontzettend goed met hem, hij is heel erg lief en makkelijk. Hij vindt het heerlijk om te wandelen in de natuur.

(Ik heb ook twee mooie fotos van hem op de bank in zijn nieuwe huis, ik ga even kijken hoe ik het geplaats krijg

De adoptievrienden voor dit jaar zijn:
renee-uk
Shibby
sonj@
Ellen en de Birmanen
Tamara/Bayko
Laura84
Tineke
Jan
*Skye*
Kimmie
Fabiola17