Shibby schreef:Haar terugroepen vóórdat ze zoveel ruimte neemt?
Lou is nu ruim 1,5 jaar bij mij en loopt tegenwoordig incidenteel los. Ik noem haar naam iedere keer dat ze verder dan pakweg 8 meter van me weg loopt en beloon haar zodra ze omkijkt of even stopt.
Het kan best zijn dat je Charlie in het begin iedere 2/3/4/5 meter moet roepen en belonen en dat dan langzaam uitbreiden.
Lou riep ik in het begin iedere 1,5 meter en dat heb ik van daaruit uit kunnen bouwen naar nu een meter of 8-10.
Dit zou misschien kunnen helpen inderdaad. Ik las je post toen ik parkeerde om naar het veld te lopen en het geprobeerd. Iedere keer 'niet te ver' en dan bleef ze even wachten. Tot ze het niet meer deed. Wat deed jij dan als Loutje toch verder ging? Even aanlijnen?
Lanavandevledders schreef:ik vind dat ook altijd zeer lastig in te schatten,
Lana mag bij mij alleen los als ik de hele omgeving [ruim een paar kilometer] af kan kijken, wil geen confrontatie met anderen,
met als gevolg dat ik ook geen verstop plaatsen heb, maar wel een jas vol met lekkers, zodat ik haar na een meter of 10/15 terug roep voor een beloning, laat haar vooral niet te ver afdwalen, maar na een aantal keren, heeft ze genoeg van dat lekkers en stopt/kijkt alleen maar om daarmee te zeggen ja daaaag ik wil lekker rennen en struinen, dus heb ook speelgoed bij me, piepballetjes bv, en loop een stuk terug,en zo oefenen we steeds maar weer door, want na mijn roep om hier te komen, ga ik niet eerder verder dan dat ze ook daadwerkelijk komt.
vooral als ze net loops is geweest, heeft ze bananan in haar oren, je ziet aan haar dat ze mij wel hoort, maar haar neus is te druk,
sta wel eens als een gek te springen en raar te doen, maar goed dat niemand mij ziet want tis geen gezicht, maar het werkt wel.
ik ben voor haar dan wel weer aantrekkelijk, naarmate ze ouder wordt, wordt het steeds beter, maar af en toe heeft ze zo'n periode.
maar ik beloon altijd als ze terug komt, hoe moeilijk de aanloop ook is/was.
Zo gaat het met Charlie ook, alleen heeft Charlie geen interesse in speelgoed. Ik merk dat ze in het begin eigenlijk best aardig luistert maar dan is ze er ook wel klaar mee. Stil gaan staan tot ze toch komt heeft geen zin, het interesseert haar gewoon niks.
Nanna schreef:Rebble schreef:
Dus, iemand tips?
Kaas. Daar zijn alle honden gevoelig voor

Als ik KAASSSS! roep staan er vier honden om me heen.
Charlie heeft geen uitgesproken voorkeur of iets waar ze een moord voor doet. Ik had net worst meegenomen en dat vond ze even wel interessant maar de normale beloningssnoepjes (pedigreebrokjes, die had ik een keer nodig voor cursus en die zijn klein en vindt ze lekker) waar ik halverwege het lopen op overstapte leek ze eigenlijk lekkerder te vinden.
veertje schreef:
Heb je haar al 'los' laten lopen met de lange lijn er achteraan slepend? Dat werkte bij Finn wel goed, bij hem werkt t toch een beetje als een soort anker. Dan had hij wat meer tijd/ruimte om zelf dingen te doen, maar had wel het idee dat ik nog iets over hem te vertellen had

Al is hij ook geen hond die in volle gallop langs komt, dus kon ik gewoon in rust op de lijn staan als ik vond dat hij even moest wachten/komen.
Ik gebruikte ook de clicker. Ben daarmee begonnen op de gewone rondjes door de wijk en later ingezet op de lange wandelingen aan de lange lijn. Iedere keer als hij aandacht voor mij had beloonde ik en mocht hij daarna weer verder gaan. Dat heb ik toen ook gedaan met het loslopen aan de lange lijn en later het helemaal loslopen.
Ik zou het denk ik oefenen op gewone wandelingen. Mijn ervaring is toch wel dat een groot leeg veld erg uitnodigt tot meer afstand. Er zijn geen natuurlijke grenzen, zoals paden en bosjes langs het pad en ze zien je heel makkelijk op grotere afstand. Dan is de drang om dichterbij te blijven ook niet zo groot. Finn is dan ook nog van het type die zelf wel wat gaat ondernemen als ik stil blijf staan op zo'n veld.
Dat loslopen met de lange lijn erachter slepend heb ik ook aan gedacht maar nog niet geprobeerd. Ik vermoed dat ze dan toch vrijheid proeft maar ik kan het wel een keer proberen in combinatie met Shibby d'r tip zodat die lijn in ieder geval binnen bereik blijft.
mijke schreef:Misschien niet het meest pedagogisch verantwoorde antwoord, maar als ik het zo hoor zou ik het risico gewoon nemen. Op een plek waar ze in ieder geval niet zelf een weg over kan rennen oid. Ze klinkt niet als een hond die vervelend is voor andere honden of anderszins een risico voor de omgeving vormt. Dan zou ik het gewoon lekker doen en eens kijken hoe dat gaat. Hoewel ik wel snap dat dat lastig is, ik vind het ook moeilijk om de controle te laten varen, maar zoals jij haar beschrijft denk ik dat dat best prima kan.
Zie mijn update

Ik neigde er ook naar hoor maar ik durf het nu toch echt niet meer aan
S@ndr@ schreef:zorg dat je traint op hierkomen, met een lange lijn eraan en zorg dat t de moeite waard is dat ze komt, hele lekkere dingen, frikandel, kaas, kipvingers, ham kan me niet bommen als ze er maar een moord voor doet...... denk dat dat t allerbelangrijkste commando is, maar de 1 ste keer zou ik wel een weiland of zo nemen wat omheind is, voor je eigen rust en dan kun je kijken wat ze doen.
moet je er wel bij vertellen dat ik met Zuri nu pas zover ben dat als er geen prikkels zijn dat ze heel blij naar me toekomt - ik heb gebroken pensstaafjes bij me en dat blijf ik altijd trainen, met haar en met Gil ook, omdat t zo belangrijk is
Dat is het juist, aan de lange lijn doet ze het prima. Die gebroken pensstaafjes is wel een idee, die vindt ze erg lekker. Maar echt iets waar ze een moord voor doet heeft ze helaas niet.
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken! Ben alleen even met mijn neus op de feiten gedrukt over hoe weinig interessant ik buiten ben voor haar